W piątek, 21 września największy chiński producent litu – Ganfeng Lithium, poinformował, że podpisał z Teslą trzyletni kontrakt na dostawę wodorotlenku litu do produkcji baterii.
Jest to kolejna umowa na dostawę tego surowca, która ma zabezpieczyć interesy firmy stworzonej przez Elona Muska przed zakusami konkurentów z branży produkującej elektryczne samochody.
Zgodnie z nową umową, w latach 2018 – 2020 główny producent litu w Chinach dostarczy Tesli około jednej piątej swojej całkowitej produkcji. Jak zapowiedział Ganfeng Lithium ; ,,Bieżący kontrakt może zostać przedłużona o kolejne trzy lata”. Chińska spółka nie jest jedynym dostawcą tego pierwiastka dla amerykańskiej spółki; w maju tego roku Tesla zawarła trzyletnią umowę typu take or pay z możliwością dalszego jej przedłużenia z australijskim Kidman Resources Limited. Zgodnie z nią, cena surowca nie ulegnie zmianie w czasie trwania kontraktu.
Jeśli położona w Nevadzie, fabryka Tesli osiągnie poziom produkcji baterii wynoszący 35 GWh, to zgodnie z prognozami opracowanymi przez konsultantów branżowych Benchmark Minerals cytowanych przez Bloomberg; do końca przyszłego roku Tesla może potrzebować nawet 28 tysięcy ton wodorotlenku litu.
Nowe kontrakty na zakup tego minerału mogą pomóc Tesli w zwiększeniu produkcji baterii i, co najważniejsze, produkcji Modelu 3, który analitycy i inwestorzy uważnie obserwują. Mimo tego, że Model 3 otrzymał wszystkie pięć gwiazdek we wszystkich segmentach 5-gwiazdkowych ocen bezpieczeństwa NHTSA, Tesla i Elon Musk w ciągu ostatnich dwóch miesięcy musieli zmierzyć się z problemami wizerunkowymi i negatywnymi komentarzami prasowymi na ich temat.
Analitycy i inwestorzy są mocno zaniepokojeni zachowaniem Musk i jego tweetami o wykupie firmy i „zabezpieczaniu finansowania”. Spowodowało to zainteresowanie i dochodzenie ze strony amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) i Departamentu Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych (DOJ).
W piątek Bloomberg doniósł również, że z Tesli odchodzi kolejny menedżer najwyższego szczebla.
Oilprice.com/Roma Bojanowicz