Thales zmodernizuje linie londyńskiego metra

6 sierpnia 2015, 13:17 Infrastruktura

Jak informuje Transport for London (TfL), organ odpowiedzialny za infrastrukturę transportową w aglomeracji londyńskiej, ponad 40% sieci metra w Londynie zostanie poddane gruntownej modernizacji, znacznie zwiększającej jej przepustowość. Realizacją projektu zajmie się firma Thales, globalny dostawca systemów transportowych.

Jednostka władz administracyjnych odpowiedzialna za infrastrukturę transportową, Transport for London (TfL), przyznała kontrakt na przeprowadzenie niezbędnej modernizacji systemów sygnalizacyjnych i kontroli ruchu pociągów dla czterech linii metra londyńskiego (London Underground) firmie Thales – globalnemu dostawcy systemów transportowych.

Kluczowa faza w podzielonej na kilka etapów modernizacji metra zapewni szybsze, częstsze i bardziej niezawodne podróże milionom pasażerów, którzy korzystają z linii Circle, District, Metropolitan i Hammersmith & City. Dzięki planowanej inwestycji zatrudnienie na poziomie 1100 osób znajdą profesjonaliści z Londynu i innych regionów Wielkiej Brytanii. Powstanie wiele nowych miejsc pracy, w tym 60 stanowisk dla praktykantów.

Wprowadzane unowocześnienia zwiększą przepustowość przewozów na czterech ważnych liniach średnio o jedną trzecią. Inwestycja jest konieczną reakcją na stały wzrost populacji Londynu, która według prognoz w 2030 roku wzrośnie z obecnego poziomu 8,6 mln do 10 milionów osób. Prace modernizacyjne rozpoczną się jeszcze w tym roku. Ich zakończenie planowane jest na rok 2022, gdy w centralnym Londynie częstotliwość pociągów w godzinach szczytu wzrośnie do 32 pociągów na godzinę. Składy metra będą wtedy kursować co 2 minuty, a zwiększenie częstotliwości będzie możliwe również w innych porach dnia. Zmiany związane z prowadzoną modernizacją pasażerowie będą mogli dostrzec dużo szybciej – już do końca 2016 roku TfL zakończy wprowadzanie na całej sieci nowych składów pociągów z klimatyzacją. Inwestor wprowadzi również system kontroli pociągów, który pozwoli na dalszy wzrost przepustowości linii, począwszy od roku 2021 na linii Circle, która zyska  dodatkowe przejazdy w godzinach szczytu. Zakończenie modernizacji linii Metropolitan oczekiwane jest w roku 2023, gdy osiągnięte zostaną najwyższe pułapy częstotliwości ruchu pociągów we wszystkich porach dnia.

Planowane inwestycje są kolejnym etapem pomyślnie realizowanej modernizacji sieci metra londyńskiego, która w ostatnich latach wprowadzana była na innych liniach. Zakończona modernizacja linii Victoria pozwala pasażerom korzystać z 34 pociągów na godzinę, a na linii Jubilee do 30 pociągów. To jedne z najwyższych wskaźników częstotliwości kursów w całej Europie. Od początku bieżącego roku metro londyńskie zwiększyło także częstotliwość kursowania pociągów na linii Northern, umożliwiając przewóz dodatkowych 12.500 pasażerów na godzinę.

„Po pomyślnej modernizacji trzech z najbardziej obciążanych linii naszej sieci jesteśmy gotowi na wprowadzenie kolejnych czterech linii do epoki nowoczesnych przejazdów. Dzięki planowanym inwestycjom możemy zmienić sposób podróżowania milionów naszych klientów, znacząco podnosząc niezawodność usług oraz częstotliwość przejazdów” – komentuje Nick Brown, Dyrektor Zarządzający Metra Londyńskiego.

„Mamy bardzo jasny plan działania oraz harmonogram prac. Tak jak w przypadku modernizacji linii Northern, teraz także chcemy zagwarantować mieszkańcom Londynu swobodne przemieszczenie w trakcie realizacji inwestycji, by miasto mogło rozwijać się razem z nami. Jednocześnie nie rezygnujemy z pozostałych kroków  służących poprawie jakości usług. Nasze wysiłki w ostatnich latach pozwalają nam zbliżyć się do najniższego poziomu opóźnień w historii” – dodaje Nick Brown.

„Cieszymy się, że TfL zdecydowało się powierzyć nam realizację modernizacji i będziemy mogli wykorzystać nasze globalne doświadczenie przy kolejnych inwestycjach w londyńskim metrze. Technologie Thales wykorzystywane są na ponad 80 liniach w największych metropoliach świata, m.in. w  Nowym Jorku, Dubaju, Shanghaju czy Hong Kongu” – podkreśla Patrice Caine, Prezes i Dyrektor Zarządzający Thales.

„Bazując na sukcesie modernizacji linii Jubilee i Northern, możemy stwierdzić, że podróżujący liniami Circle, District, Metropolitan i Hammersmith &City w przyszłości skorzystają z szybszych przejazdów, mniejszego tłoku i wzrostu niezawodności usług. Po zakończeniu tej inwestycji już 60% londyńskiego metra będzie korzystało z nowoczesnych technologii sygnalizacyjnych Thales” – dodaje Patrice Caine.

Wartość kontraktu z firmą Thales na prace sygnalizacyjne i kontrolne wynosi 760 milionów funtów. Całkowity budżet na program modernizacji czterech linii został zatwierdzony na kwotę 5,41 miliarda funtów, i jest niższy o 131 milionów funtów od szacunków przedstawionych w marcu. Budżet obejmuje inwestycje w 191 nowych i nowoczesnych klimatyzowanych pociągach jednoprzestrzennych produkowanych w Wielkiej Brytanii wykorzystywanych już na liniach Metropolitan, Circle i Hammersmith & City oraz District.

Inwestycja obejmie również prace modernizacyjne torów, peronów i zajezdni dla pociągów, by zmaksymalizować korzyści płynące z zastosowania najnowszych technologii i zapewnić niezawodność pociągów.

Wszystkie prace będą realizowane w ramach obowiązującego Planu Biznesowego TfL. Na każdy jeden zainwestowany funt Londyn odzyska 4,70 funta w postaci korzyści ekonomicznych. Po zakończeniu inwestycji na czterech liniach metro londyńskie przejdzie do wprowadzenia nowych pociągów i systemów kontrolnych na liniach Picadilly, Central, Bakerloo i Waterloo&City.