icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Tobiszowski: Polska wie jak radzić sobie ze smogiem

Działania służące poprawie jakości stosowanych paliw, upowszechnianie sieci ciepłowniczych oraz rozwój elektrycznego transportu – to projekty, dzięki którym resort energii chce przyczynić się do walki ze smogiem – poinformował wiceminister w tym resorcie Grzegorz Tobiszowski.

Pytany przez dziennikarzy o działania wspierające walkę z zanieczyszczeniem powietrza, wiceminister – uczestniczący w poniedziałek w Katowicach w prezentacji prognoz Międzynarodowej Agencji Energii dla rynku węgla – przywołał m.in. przygotowany w Ministerstwie Energii projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz towarzyszące projektowi rozporządzenia: ws. metod badania jakości paliw stałych, ws. sposobu pobierania ich próbek oraz dotyczące wymagań jakościowych dla paliw stałych. Obecnie trwają konsultacje tego projektu.

„Projekt ustawy jest już po ustaleniach międzyresortowych i niedługo wchodzi pod obrady rządu. Myślę, że do połowy tego roku ustawa powinna być uchwalona” – powiedział Tobiszowski.

Podkreślił, że gotowe są już także projekty trzech rozporządzeń wykonawczych do ustawy, co gwarantuje szybkie wejście nowych regulacji w życie. Celem ustawy jest monitorowanie i kontrola jakości paliw, jakie trafią na rynek, oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Wiceminister potwierdził, że resort chce wyeliminować z rynku paliwa węglowe najgorszych gatunków – tzw. floty i muły. „Jako Ministerstwo Energii jesteśmy za tym, aby muły i floty nie były w obrocie dla prywatnego odbiorcy i aby nie były spalane w przydomowych paleniskach” – powiedział.

Ministerstwo – jak dodał – proponuje, aby „z indywidualnego, prywatnego obrotu wyrugować floty i muły, bo one także mają istotny wpływ na niską emisję i na to, co dziś nazywamy smogiem”.

Według Tobiszowskiego poprawa jakości stosowanych paliw, a także wyeliminowanie z rynku niesortowanego węgla z importu, powinny wpisać się w szerszy pakiet działań służący poprawie jakości powietrza. Jego częścią ma być m.in. wsparcie dla rozwoju sieci ciepłowniczych w aglomeracjach miejskich, upowszechnienie zasilania urządzeń energią elektryczną na wsi, a także rozwój elektromobilności.

„W ubiegłym roku wprowadziliśmy wsparcie dla projektów włączania się do sieci ciepłowniczej; dobre wykorzystanie sieci, szczególnie w aglomeracjach, to jeden z bardzo ważnych i skutecznych elementów walki ze smogiem. W tym roku kontynuujemy prace nad tym projektem, aby możliwe było szersze finansowanie z programów operacyjnych” – powiedział wiceminister. Wskazał, że chodzi zarówno o wsparcie projektowania rozwoju sieci ciepłowniczych, jak i przyłączania do nich kolejnych użytkowników.

Resort energii opowiada się także za mechanizmami dofinansowania projektów na terenach wiejskich, gdzie nie ma możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej lub gazowej. Wiejskie chłodnie i ciepłownie mogłyby być zasilane energią elektryczną.

Kolejny element projektowanego pakietu działań antysmogowych to wsparcie rozwoju floty autobusów elektrycznych, szczególnie w dużych aglomeracjach, a także przekonanie operatorów sieci samochodów dostawczych, aby ich obecną flotę stopniowo zastępowały dostawcze samochody elektryczne. Docelowo chodzi również o wprowadzenie na rynek małego elektrycznego samochodu osobowego.

Polska Agencja Prasowa

Działania służące poprawie jakości stosowanych paliw, upowszechnianie sieci ciepłowniczych oraz rozwój elektrycznego transportu – to projekty, dzięki którym resort energii chce przyczynić się do walki ze smogiem – poinformował wiceminister w tym resorcie Grzegorz Tobiszowski.

Pytany przez dziennikarzy o działania wspierające walkę z zanieczyszczeniem powietrza, wiceminister – uczestniczący w poniedziałek w Katowicach w prezentacji prognoz Międzynarodowej Agencji Energii dla rynku węgla – przywołał m.in. przygotowany w Ministerstwie Energii projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz towarzyszące projektowi rozporządzenia: ws. metod badania jakości paliw stałych, ws. sposobu pobierania ich próbek oraz dotyczące wymagań jakościowych dla paliw stałych. Obecnie trwają konsultacje tego projektu.

„Projekt ustawy jest już po ustaleniach międzyresortowych i niedługo wchodzi pod obrady rządu. Myślę, że do połowy tego roku ustawa powinna być uchwalona” – powiedział Tobiszowski.

Podkreślił, że gotowe są już także projekty trzech rozporządzeń wykonawczych do ustawy, co gwarantuje szybkie wejście nowych regulacji w życie. Celem ustawy jest monitorowanie i kontrola jakości paliw, jakie trafią na rynek, oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Wiceminister potwierdził, że resort chce wyeliminować z rynku paliwa węglowe najgorszych gatunków – tzw. floty i muły. „Jako Ministerstwo Energii jesteśmy za tym, aby muły i floty nie były w obrocie dla prywatnego odbiorcy i aby nie były spalane w przydomowych paleniskach” – powiedział.

Ministerstwo – jak dodał – proponuje, aby „z indywidualnego, prywatnego obrotu wyrugować floty i muły, bo one także mają istotny wpływ na niską emisję i na to, co dziś nazywamy smogiem”.

Według Tobiszowskiego poprawa jakości stosowanych paliw, a także wyeliminowanie z rynku niesortowanego węgla z importu, powinny wpisać się w szerszy pakiet działań służący poprawie jakości powietrza. Jego częścią ma być m.in. wsparcie dla rozwoju sieci ciepłowniczych w aglomeracjach miejskich, upowszechnienie zasilania urządzeń energią elektryczną na wsi, a także rozwój elektromobilności.

„W ubiegłym roku wprowadziliśmy wsparcie dla projektów włączania się do sieci ciepłowniczej; dobre wykorzystanie sieci, szczególnie w aglomeracjach, to jeden z bardzo ważnych i skutecznych elementów walki ze smogiem. W tym roku kontynuujemy prace nad tym projektem, aby możliwe było szersze finansowanie z programów operacyjnych” – powiedział wiceminister. Wskazał, że chodzi zarówno o wsparcie projektowania rozwoju sieci ciepłowniczych, jak i przyłączania do nich kolejnych użytkowników.

Resort energii opowiada się także za mechanizmami dofinansowania projektów na terenach wiejskich, gdzie nie ma możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej lub gazowej. Wiejskie chłodnie i ciepłownie mogłyby być zasilane energią elektryczną.

Kolejny element projektowanego pakietu działań antysmogowych to wsparcie rozwoju floty autobusów elektrycznych, szczególnie w dużych aglomeracjach, a także przekonanie operatorów sieci samochodów dostawczych, aby ich obecną flotę stopniowo zastępowały dostawcze samochody elektryczne. Docelowo chodzi również o wprowadzenie na rynek małego elektrycznego samochodu osobowego.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły