AlertPAP

Toyota ma pomysł na nowe zastosowania zużytych baterii samochodowych

fot. Bartłomiej Sawicki

Zużyte w trakcie eksploatacji samochodu baterie mogą znaleźć inne zastosowania, również poza motoryzacją – powiedział PAP dyrektor ds. napędów europejskiego oddziału Toyoty Thiebault Paquet.

„Z doświadczenia wiemy, że akumulatory, które odzyskujemy z samochodów mogą mieć dalsze zastosowanie. Czasami wystarczy zregenerować ogniwo, dzięki czemu będzie można dalej korzystać z akumulatora, nawet w motoryzacji. Dotyczy to samochodów starszych o dużym przebiegu, do których nie opłaca się kupować nowych baterii. To pierwszy krok. Drugi zakłada wykorzystanie zużytych akumulatorów samochodowych w infrastrukturze, np. do obsługi mostów zwodzonych” – powiedział rozmówca PAP.

Obecnie najbardziej popularnym typem baterii samochodowych są ogniwa litowo-jonowe. Do ich produkcji wykorzystywane są drogie surowce, takie jak nikiel, mangan i kobalt, co znacząco wpływa na cenę akumulatorów. Zdaniem Paqueta recykling ogniwa powinien być jednak ostatecznością.

„Baterie same w sobie są niezwykle cenne, chociażby ze względu na ilość kosztownych materiałów potrzebnych do ich produkcji. Lepiej unikać recyklingu ze względu na problem z odzyskaniem niektórych surowców” – dodał.
Na początku przyszłej dekady na rynku ma się pojawić druga generacja samochodu wodorowego Toyoty. Zdaniem Paqueta inżynierom udało się m.in. zmniejszyć koszty produkcji względem poprzednika, którego cena w Europie zaczynała się od 60 tys. euro.

„Nowa generacja samochodu wodorowego Mirai będzie tańsza w produkcji. Skalę tego zjawiska można zobrazować na przykładzie gęstości energii. Jednym z problemów ze stosami ogniw paliwowych jest usunięcie wody, która jest produktem ubocznym działania systemu. Jeśli w nich pozostanie, to zablokuje tlen, który nie wejdzie w reakcję z jonami wodoru. W tym samym czasie brak wilgoci w membranie zablokuje jony. Dlatego wielu producentów stosuje nawilżacze ogniw paliwowych. Nam udało się zrezygnować z tego komponentu. Jednak pozwoliło nam zwiększyć efektywność i gęstość energii ogniwa. Dodatkowo zmniejszyło koszty produkcji” – tłumaczył. Samochód oferował zasięg ok. 500 km.

Wodór można pozyskiwać z wielu materiałów, m.in. odpadów komunalnych i rolniczych czy gazu ziemnego. Do jego produkcji nadaje się też energia wodna, słoneczna oraz wiatrowa. Energia zasilająca silnik elektryczny, który napędza samochód na wodór, jest produkowana w ogniwach paliwowych zamontowanych wewnątrz auta. Produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest woda destylowana.

Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

Blackout na zachodzie Europy. Wśród przyczyn pożary i możliwy cyberatak

Zachód Europy został sparaliżowany przez masowy blackout, który dotknął Hiszpanię, Francję i Portugalię. Wśród przyczyn wskazuje się pożary, które uszkodziły...
Flaga USA. Fot. pixabay.com

Stany Zjednoczone szukają surowców na całym świecie. Na celowniku Grenlandia i Kongo

Amerykanie chcąc uniezależnić się od chińskiego monopolu surowcowego poszukują najtańszych i najbardziej ekonomicznie uzasadnionych inwestycji surowcowych na świecie. Obok toczących...

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...

Udostępnij:

Facebook X X X