Bez kategorii

Toyota ma pomysł na nowe zastosowania zużytych baterii samochodowych

fot. Bartłomiej Sawicki

Zużyte w trakcie eksploatacji samochodu baterie mogą znaleźć inne zastosowania, również poza motoryzacją – powiedział PAP dyrektor ds. napędów europejskiego oddziału Toyoty Thiebault Paquet.

“Z doświadczenia wiemy, że akumulatory, które odzyskujemy z samochodów mogą mieć dalsze zastosowanie. Czasami wystarczy zregenerować ogniwo, dzięki czemu będzie można dalej korzystać z akumulatora, nawet w motoryzacji. Dotyczy to samochodów starszych o dużym przebiegu, do których nie opłaca się kupować nowych baterii. To pierwszy krok. Drugi zakłada wykorzystanie zużytych akumulatorów samochodowych w infrastrukturze, np. do obsługi mostów zwodzonych” – powiedział rozmówca PAP.

Obecnie najbardziej popularnym typem baterii samochodowych są ogniwa litowo-jonowe. Do ich produkcji wykorzystywane są drogie surowce, takie jak nikiel, mangan i kobalt, co znacząco wpływa na cenę akumulatorów. Zdaniem Paqueta recykling ogniwa powinien być jednak ostatecznością.

“Baterie same w sobie są niezwykle cenne, chociażby ze względu na ilość kosztownych materiałów potrzebnych do ich produkcji. Lepiej unikać recyklingu ze względu na problem z odzyskaniem niektórych surowców” – dodał.
Na początku przyszłej dekady na rynku ma się pojawić druga generacja samochodu wodorowego Toyoty. Zdaniem Paqueta inżynierom udało się m.in. zmniejszyć koszty produkcji względem poprzednika, którego cena w Europie zaczynała się od 60 tys. euro.

“Nowa generacja samochodu wodorowego Mirai będzie tańsza w produkcji. Skalę tego zjawiska można zobrazować na przykładzie gęstości energii. Jednym z problemów ze stosami ogniw paliwowych jest usunięcie wody, która jest produktem ubocznym działania systemu. Jeśli w nich pozostanie, to zablokuje tlen, który nie wejdzie w reakcję z jonami wodoru. W tym samym czasie brak wilgoci w membranie zablokuje jony. Dlatego wielu producentów stosuje nawilżacze ogniw paliwowych. Nam udało się zrezygnować z tego komponentu. Jednak pozwoliło nam zwiększyć efektywność i gęstość energii ogniwa. Dodatkowo zmniejszyło koszty produkcji” – tłumaczył. Samochód oferował zasięg ok. 500 km.

Wodór można pozyskiwać z wielu materiałów, m.in. odpadów komunalnych i rolniczych czy gazu ziemnego. Do jego produkcji nadaje się też energia wodna, słoneczna oraz wiatrowa. Energia zasilająca silnik elektryczny, który napędza samochód na wodór, jest produkowana w ogniwach paliwowych zamontowanych wewnątrz auta. Produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest woda destylowana.

Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

Emerytura

Pułapka dla emerytów. ZUS szybciej obetnie lub zawiesi świadczenie

Od września 2025 r. spadają limity dorabiania dla osób na wcześniejszych emeryturach. To oznacza, że wielu pracujących seniorów może łatwiej...
Elektrownia jądrowa. Źródło: Freepik

Polski atom bez planu na odpady i wodę? Aktywiści grzmią, resorty milczą

Aktywiści przedstawiają kolejne uwagi do rządowego programu budowy elektrowni jądrowych. Fundacja Mission Possible i Stowarzyszenie Eko-Unia wskazują brak planu na...
Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy. Fot. Gaz-System

PSG wymieni ponad milion gazomierzy na inteligentne

Ogólnopolski projekt eGazomierz, realizowany przez Polską Spółkę Gazownictwa, wchodzi w kolejną fazę. Jego celem jest wymiana 1,38 mln tradycyjnych gazomierzy...

Udostępnij:

Facebook X X X