Bez kategorii

Toyota ma pomysł na nowe zastosowania zużytych baterii samochodowych

fot. Bartłomiej Sawicki

Zużyte w trakcie eksploatacji samochodu baterie mogą znaleźć inne zastosowania, również poza motoryzacją – powiedział PAP dyrektor ds. napędów europejskiego oddziału Toyoty Thiebault Paquet.

“Z doświadczenia wiemy, że akumulatory, które odzyskujemy z samochodów mogą mieć dalsze zastosowanie. Czasami wystarczy zregenerować ogniwo, dzięki czemu będzie można dalej korzystać z akumulatora, nawet w motoryzacji. Dotyczy to samochodów starszych o dużym przebiegu, do których nie opłaca się kupować nowych baterii. To pierwszy krok. Drugi zakłada wykorzystanie zużytych akumulatorów samochodowych w infrastrukturze, np. do obsługi mostów zwodzonych” – powiedział rozmówca PAP.

Obecnie najbardziej popularnym typem baterii samochodowych są ogniwa litowo-jonowe. Do ich produkcji wykorzystywane są drogie surowce, takie jak nikiel, mangan i kobalt, co znacząco wpływa na cenę akumulatorów. Zdaniem Paqueta recykling ogniwa powinien być jednak ostatecznością.

“Baterie same w sobie są niezwykle cenne, chociażby ze względu na ilość kosztownych materiałów potrzebnych do ich produkcji. Lepiej unikać recyklingu ze względu na problem z odzyskaniem niektórych surowców” – dodał.
Na początku przyszłej dekady na rynku ma się pojawić druga generacja samochodu wodorowego Toyoty. Zdaniem Paqueta inżynierom udało się m.in. zmniejszyć koszty produkcji względem poprzednika, którego cena w Europie zaczynała się od 60 tys. euro.

“Nowa generacja samochodu wodorowego Mirai będzie tańsza w produkcji. Skalę tego zjawiska można zobrazować na przykładzie gęstości energii. Jednym z problemów ze stosami ogniw paliwowych jest usunięcie wody, która jest produktem ubocznym działania systemu. Jeśli w nich pozostanie, to zablokuje tlen, który nie wejdzie w reakcję z jonami wodoru. W tym samym czasie brak wilgoci w membranie zablokuje jony. Dlatego wielu producentów stosuje nawilżacze ogniw paliwowych. Nam udało się zrezygnować z tego komponentu. Jednak pozwoliło nam zwiększyć efektywność i gęstość energii ogniwa. Dodatkowo zmniejszyło koszty produkcji” – tłumaczył. Samochód oferował zasięg ok. 500 km.

Wodór można pozyskiwać z wielu materiałów, m.in. odpadów komunalnych i rolniczych czy gazu ziemnego. Do jego produkcji nadaje się też energia wodna, słoneczna oraz wiatrowa. Energia zasilająca silnik elektryczny, który napędza samochód na wodór, jest produkowana w ogniwach paliwowych zamontowanych wewnątrz auta. Produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest woda destylowana.

Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

Belgia zostaje przy atomie

Belgijski parlament przegłosował 15 maja ustawę, która ma uchylić ustawę z 2003 roku, która  określała dokładny plan stopniowego wycofywania się...
Źródło: Freepik

Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega przed fałszywymi reklamami z udziałem influencerów

Ministerstwo Cyfryzacji apeluje o szczególną ostrożność wobec reklam internetowych, w których wykorzystuje się wizerunek znanych osób – w tym polityków...
Komisja Europejska. Fot. Jędrzej Stachura

KE: Unijne standardy nie podlegają negocjacjom z USA

Unijne standardy, szczególnie te dotyczące żywności i zdrowia, są święte i nie będą przedmiotem rozmów ani z USA, ani z...

Udostępnij:

Facebook X X X