Na budowie gazoportu w Świnoujściu prowadzone są ostatnie prace wykończeniowe. Zaawansowanie inwestycji, zgodnie z raportami wykonawcy – konsorcjum któremu lideruje włoska firma Saipem, wynosi ponad 98 proc. Trwa specjalistyczne malowanie dwóch kolosalnych zbiorników na skroplony gaz ziemny (LNG) o powierzchni ponad 3 hektarów. Wszystkie wykonane prace przechodzą drobiazgową kontrolę jakości – informuje spółka Polskie LNG.
W dwóch gigantycznych zbiornikach będzie magazynowany gaz, który przypłynie do świnoujskiego portu z dowolnego kierunku na świecie. Zbiorniki spełniają bardzo restrykcyjne normy bezpieczeństwa, aby utrzymać skroplony gaz w temperaturze minus 162˚C. W tak niskiej temperaturze gaz ziemny pozostaje w stanie płynnym, co pozwala zmagazynować go 600 razy więcej, niż gdyby był w stanie naturalnym, czyli gazowym. Każdy z dwóch zbiorników ma wysokość 20-piętrowego wieżowca i obwód 250 metrów.
„Nanoszenie powłok zabezpieczających betonowe powierzchnie zbiorników jest skomplikowaną operacją logistyczną, która wykorzystuje nowoczesne rozwiązania technologiczne. Kopuła zbiornika pokrywana jest czterowarstwowym systemem powłok, gdzie powłokę wewnętrzną stanowi mata z włókna szklanego, pełniąca funkcję zbrojenia” – wyjaśnia Maciej Mazur, dyrektor Biura komunikacji Korporacyjnej spółki Polskie LNG. Na ściany zbiorników nakładane są trzy warstwy zestawu malarskiego. Do zabezpieczenia powierzchni dachów stosuje się zestawy żywic epoksydowych. Na pomalowanie jednej kopuły o powierzchni 5,5 tys. m2 potrzeba aż 16,5 tony emulsji. Na ściany jednego zbiornika o powierzchni 11 tys. m2 zostanie wykorzystanych 11 ton farb. Oznacza to, że do pomalowania obu zbiorników potrzeba aż 54 ton emulsji. Łączna powierzchnia obu zbiorników, którą należy pokryć specjalistycznymi farbami to 3,3 ha, czyli niemal tyle, co powierzchnia Rynku Głównego we Wrocławiu.
Kopuła zbiornika pokrywana jest czterowarstwowym systemem powłok, z powłoką wewnętrzną w formie maty z włókna szklanego, pełniącej funkcję zbrojenia. Do zabezpieczenia powierzchni dachów stosuje się zestawy żywic epoksydowych. Na ściany zbiorników nakładane są trzy warstwy malarskie. Zastosowane farby szybko się utwardzają i uzyskują odporność na deszcz. Mają wysoką wytrzymałość na promieniowanie UV i tworzą membranę hydroizolacyjną. Aby spełnić restrykcyjne wymagania związane z aplikacją farb – w czasie upałów – prace wykonywane są w godzinach wieczornych i trwają niemal do północy.
Realizacja inwestycji w Świnoujściu jest już w fazie końcowej. Dokonano odbioru mediów pomocniczych m.in. instalacji przeciwpożarowej i wody pitnej. Działają już instalacje elektryczne, wentylacji/klimatyzacji oraz wodno-kanalizacyjne.
Praktycznie zakończona jest budowa dróg wewnętrznych, w tym 4 kilometrów dróg asfaltowych. Zamontowano bramy wjazdowe oraz ogrodzenia zewnętrzne i wewnętrzne. Wykończone zostały wszystkie pomieszczenia administracyjne i warsztatowe, trwa ich meblowanie.
Realizacja terminalu LNG to skomplikowane przedsięwzięcie inżynieryjne, które jest realizowane zgodnie z najwyższymi normami jakości. Kontrola wykonanych prac jest bardzo szczegółowa. Zaczyna się od bezpośrednich podwykonawców, poprzez kontrolę jakości głównego wykonawcy – włoskiego konsorcjum Saipem i Transportowego Dozoru Technicznego, aż po nadzór inwestorski. Sprawdzenia wymaga 1536 linii rurociągów i 5718 punktów pomiarowych. Przeprowadzono już 50 tys. szczegółowych inspekcji. Wydano 250 tys. raportów przewidzianych w planie kontroli jakości.