icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Typhoon odpala Meteora

Samolot wielozadaniowy Typhoon pomyślnie zakończył pierwszą serię próbnych odpaleń rzeczywistych pocisków MBDA Meteor, zdolnych do zwalczania celów powietrznych poza zasięgiem wzroku pilota (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile). Jest to kontynuacja prób kierowanych przez BAE Systems, demonstrujących integrację pocisku Meteor z systemem uzbrojenia Typhoona.

Próby są kontynuowane po podpisaniu kontraktu w 2013, zakładającego całkowitą integrację Meteora z Typhoonem. Ich celem jest zademonstrowanie, że uzbrojenie działa skutecznie w ramach systemu uzbrojenia samolotu.

Próby, kierowane przez BAE Systems, ze wsparciem MBDA, Selex ES, QinetiQ i Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, przeprowadzone zostały w listopadzie 2014 na poligonie na Hebrydach w Wielkiej Brytanii. W ich ramach dopracowano i sprawdzono integrację pocisku z systemem uzbrojenia oraz zwiększono obwiednię odpalenia pocisku, przeprowadzając odpalenia na różnych wysokościach i przy różnych prędkościach. Podczas prób zbadano też interfejs pocisk-system uzbrojenia, w trakcie działania łącza informacyjnego pomiędzy pociskiem i radarem pokładowym przy uzbrajaniu głowicy, zarówno przed odpaleniem, jak i po odpaleniu pocisku.

Lot wykonał pilot doświadczalny Nat Makepeace, który powiedział: „Samolot i jego uzbrojenie zachowywały się dokładnie tak, jak się spodziewano. Używa się go bardzo łatwo i intuicyjnie. Próby wykazały, że możemy używać pocisku w całym rozszerzonym zakresie obwiedni w sposób bezpieczny i dokładny. To znaczący krok naprzód w procesie integracji pocisku kierowanego Meteor z samolotem Typhoon.”

Produkowany przez MBDA Meteor jest pociskiem rakietowym z aktywnym radiolokacyjnym układem naprowadzania, zaprojektowanym w celu umożliwienia odpalania wielu pocisków do celów manewrujących znajdujących się w dużej odległości, takich jak szybkie samoloty odrzutowe, małe bezzałogowe statki powietrzne i pociski manewrujące, w środowisku silnego zakłócania elektronicznego.

Meteor, zdolny do zwalczania celów powietrznych w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych, uzupełni używany obecnie przez Typhoona zestaw pocisków kierowanych, dając pilotowi większy wybór uzbrojenia podczas walki.

W planach są kolejne próbne odpalenia, będące częścią kontraktu integracji Meteora, mającego na celu kompletne rozszerzenie obwiedni odpalania i integrację systemu uzbrojenia, której kulminacją będzie zakończenie w 2017.

Próby odbyły się w roku, w którym odnotowano postęp w wielu różnych dziedzinach związanych z Typhoonem, co stanowi dowód doskonałych zdolności i osiągów samolotu. Królewskie Siły Powietrze Wielkiej Brytanii użytkują teraz najnowocześniejsze jak dotąd Typhoony z najnowszym standardem wyposażenia Phase 1 Enhancement. Modernizacja ta zapewnia, że Typhoon jest samolotem naprawdę wielozadaniowym. Postęp dokonał się także w wielu programach uzbrojenia – przyznano kontrakt na zakończenie integracji pocisku manewrującego Storm Shadow. Dokonano też pierwszego jednoczesnego zrzutu bomb Paveway IV. Oprócz tego 19 listopada 2014 podpisano kontrakt, wartości 1 miliarda Euro, na opracowanie i zainstalowanie radaru Captor E-Scan, dzięki któremu Typhoon otrzyma jeden z najnowocześniejszych radarów w świecie, mający szerokość wiązki większą, niż radar zastosowany w jakimkolwiek innym samolocie bojowym.

Źródło: BAE Systems

Samolot wielozadaniowy Typhoon pomyślnie zakończył pierwszą serię próbnych odpaleń rzeczywistych pocisków MBDA Meteor, zdolnych do zwalczania celów powietrznych poza zasięgiem wzroku pilota (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile). Jest to kontynuacja prób kierowanych przez BAE Systems, demonstrujących integrację pocisku Meteor z systemem uzbrojenia Typhoona.

Próby są kontynuowane po podpisaniu kontraktu w 2013, zakładającego całkowitą integrację Meteora z Typhoonem. Ich celem jest zademonstrowanie, że uzbrojenie działa skutecznie w ramach systemu uzbrojenia samolotu.

Próby, kierowane przez BAE Systems, ze wsparciem MBDA, Selex ES, QinetiQ i Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, przeprowadzone zostały w listopadzie 2014 na poligonie na Hebrydach w Wielkiej Brytanii. W ich ramach dopracowano i sprawdzono integrację pocisku z systemem uzbrojenia oraz zwiększono obwiednię odpalenia pocisku, przeprowadzając odpalenia na różnych wysokościach i przy różnych prędkościach. Podczas prób zbadano też interfejs pocisk-system uzbrojenia, w trakcie działania łącza informacyjnego pomiędzy pociskiem i radarem pokładowym przy uzbrajaniu głowicy, zarówno przed odpaleniem, jak i po odpaleniu pocisku.

Lot wykonał pilot doświadczalny Nat Makepeace, który powiedział: „Samolot i jego uzbrojenie zachowywały się dokładnie tak, jak się spodziewano. Używa się go bardzo łatwo i intuicyjnie. Próby wykazały, że możemy używać pocisku w całym rozszerzonym zakresie obwiedni w sposób bezpieczny i dokładny. To znaczący krok naprzód w procesie integracji pocisku kierowanego Meteor z samolotem Typhoon.”

Produkowany przez MBDA Meteor jest pociskiem rakietowym z aktywnym radiolokacyjnym układem naprowadzania, zaprojektowanym w celu umożliwienia odpalania wielu pocisków do celów manewrujących znajdujących się w dużej odległości, takich jak szybkie samoloty odrzutowe, małe bezzałogowe statki powietrzne i pociski manewrujące, w środowisku silnego zakłócania elektronicznego.

Meteor, zdolny do zwalczania celów powietrznych w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych, uzupełni używany obecnie przez Typhoona zestaw pocisków kierowanych, dając pilotowi większy wybór uzbrojenia podczas walki.

W planach są kolejne próbne odpalenia, będące częścią kontraktu integracji Meteora, mającego na celu kompletne rozszerzenie obwiedni odpalania i integrację systemu uzbrojenia, której kulminacją będzie zakończenie w 2017.

Próby odbyły się w roku, w którym odnotowano postęp w wielu różnych dziedzinach związanych z Typhoonem, co stanowi dowód doskonałych zdolności i osiągów samolotu. Królewskie Siły Powietrze Wielkiej Brytanii użytkują teraz najnowocześniejsze jak dotąd Typhoony z najnowszym standardem wyposażenia Phase 1 Enhancement. Modernizacja ta zapewnia, że Typhoon jest samolotem naprawdę wielozadaniowym. Postęp dokonał się także w wielu programach uzbrojenia – przyznano kontrakt na zakończenie integracji pocisku manewrującego Storm Shadow. Dokonano też pierwszego jednoczesnego zrzutu bomb Paveway IV. Oprócz tego 19 listopada 2014 podpisano kontrakt, wartości 1 miliarda Euro, na opracowanie i zainstalowanie radaru Captor E-Scan, dzięki któremu Typhoon otrzyma jeden z najnowocześniejszych radarów w świecie, mający szerokość wiązki większą, niż radar zastosowany w jakimkolwiek innym samolocie bojowym.

Źródło: BAE Systems

Najnowsze artykuły