Najważniejsze informacje dla biznesu

Upadek giganta. Northvolt ogłasza bankructwo

Szwedzki producent baterii do samochodów elektrycznych, koncern Northvolt, ogłosił upadłość, co może mieć poważne konsekwencje dla europejskiej transformacji energetycznej.

Northvolt złożył wniosek o upadłość w sądzie w Sztokholmie, obejmując nim całą swoją działalność w Szwecji. Firma zatrudniająca około 5 tysięcy osób od dłuższego czasu borykała się z problemami finansowymi. Zarząd przyznał, że nie udało się pozyskać nowych inwestorów, a dostępne środki zostały wyczerpane.

Postępowanie dotyczy także spółek zależnych: Northvolt Ett AB, Northvolt Labs AB, Northvolt Revolt AB oraz Northvolt Systems AB. Natomiast oddziały koncernu w Polsce, Niemczech i USA nie złożyły wniosków o upadłość. Przedstawicielka polskiego oddziału Northvolt, Anna Sobolewska, podkreśliła, że zarząd będzie monitorował sytuację i współpracował ze szwedzkim syndykiem oraz potencjalnymi inwestorami.

Przyczyny upadku

Northvolt wpadł w kryzys głównie z powodu spadku zamówień ze strony producentów samochodów, którzy zmienili swoje plany dotyczące elektryfikacji. Branża motoryzacyjna zwolniła tempo przechodzenia na pojazdy elektryczne, co odbiło się na popycie na baterie. Dodatkowym problemem była rosnąca konkurencja ze strony chińskich producentów oraz trudności produkcyjne samego Northvolt.

Według szwedzkiej gazety Dagens Industri bankructwo Northvolt jest największym w nowoczesnej historii Szwecji. Firma, która jeszcze niedawno była symbolem europejskiej niezależności w produkcji akumulatorów, nie poradziła sobie z wyzwaniami rynkowymi.

– To niezwykle trudny dzień dla wszystkich w Northvolt. Chcieliśmy stworzyć coś przełomowego – napędzać prawdziwe zmiany w branży baterii, pojazdów elektrycznych i całym europejskim przemyśle, a także przyspieszyć transformację w kierunku zrównoważonej przyszłości – powiedział Tom Johnstone, tymczasowy przewodniczący rady nadzorczej Northvolt.

Szwedzi wierzą w znalezienie inwestora

Szwedzka minister przemysłu i energii Ebba Busch wyraziła nadzieję, że znajdzie się inwestor, który przejmie firmę i utrzyma produkcję w Szwecji.

– To trudny dzień, który dotyka wielu pracowników i podwykonawców. Zostanie wszczęte postępowanie upadłościowe i należy pozwolić temu procesowi toczyć się swoim torem. Mamy nadzieję, że długoterminowe rozwiązanie pozwoli komuś innemu przejąć firmę i zapewnić ciągłość produkcji akumulatorów w Szwecji – napisała na platformie X.

Mimo wysiłków rządu, który przez siedem miesięcy wspierał Northvolt, firma nie uniknęła upadku.

PAP / Sveriges Radio / X / Mateusz Gibała

Northvolt sprzedaje dział baterii dla przemysłu ciężkiego firmie Scania

Szwedzki producent baterii do samochodów elektrycznych, koncern Northvolt, ogłosił upadłość, co może mieć poważne konsekwencje dla europejskiej transformacji energetycznej.

Northvolt złożył wniosek o upadłość w sądzie w Sztokholmie, obejmując nim całą swoją działalność w Szwecji. Firma zatrudniająca około 5 tysięcy osób od dłuższego czasu borykała się z problemami finansowymi. Zarząd przyznał, że nie udało się pozyskać nowych inwestorów, a dostępne środki zostały wyczerpane.

Postępowanie dotyczy także spółek zależnych: Northvolt Ett AB, Northvolt Labs AB, Northvolt Revolt AB oraz Northvolt Systems AB. Natomiast oddziały koncernu w Polsce, Niemczech i USA nie złożyły wniosków o upadłość. Przedstawicielka polskiego oddziału Northvolt, Anna Sobolewska, podkreśliła, że zarząd będzie monitorował sytuację i współpracował ze szwedzkim syndykiem oraz potencjalnymi inwestorami.

Przyczyny upadku

Northvolt wpadł w kryzys głównie z powodu spadku zamówień ze strony producentów samochodów, którzy zmienili swoje plany dotyczące elektryfikacji. Branża motoryzacyjna zwolniła tempo przechodzenia na pojazdy elektryczne, co odbiło się na popycie na baterie. Dodatkowym problemem była rosnąca konkurencja ze strony chińskich producentów oraz trudności produkcyjne samego Northvolt.

Według szwedzkiej gazety Dagens Industri bankructwo Northvolt jest największym w nowoczesnej historii Szwecji. Firma, która jeszcze niedawno była symbolem europejskiej niezależności w produkcji akumulatorów, nie poradziła sobie z wyzwaniami rynkowymi.

– To niezwykle trudny dzień dla wszystkich w Northvolt. Chcieliśmy stworzyć coś przełomowego – napędzać prawdziwe zmiany w branży baterii, pojazdów elektrycznych i całym europejskim przemyśle, a także przyspieszyć transformację w kierunku zrównoważonej przyszłości – powiedział Tom Johnstone, tymczasowy przewodniczący rady nadzorczej Northvolt.

Szwedzi wierzą w znalezienie inwestora

Szwedzka minister przemysłu i energii Ebba Busch wyraziła nadzieję, że znajdzie się inwestor, który przejmie firmę i utrzyma produkcję w Szwecji.

– To trudny dzień, który dotyka wielu pracowników i podwykonawców. Zostanie wszczęte postępowanie upadłościowe i należy pozwolić temu procesowi toczyć się swoim torem. Mamy nadzieję, że długoterminowe rozwiązanie pozwoli komuś innemu przejąć firmę i zapewnić ciągłość produkcji akumulatorów w Szwecji – napisała na platformie X.

Mimo wysiłków rządu, który przez siedem miesięcy wspierał Northvolt, firma nie uniknęła upadku.

PAP / Sveriges Radio / X / Mateusz Gibała

Northvolt sprzedaje dział baterii dla przemysłu ciężkiego firmie Scania

Najnowsze artykuły