AlertBezpieczeństwoInfrastrukturaKolejeLotniska

Trwa zbiórka podpisów pod projektem obywatelskiej ustawy w sprawie ukończenia CPK

Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK

Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK

Maciej Wilk ogłosił zbiórkę podpisów pod projektem ustawy, która ma zobligować rządzących do ukończenia CPK. W dokumencie zawarto m.in. oddanie części lotniskowej do 2030 roku oraz zakaz rozbudowy Lotniska Chopina w postaci inwestycji, które nie przyniosą zwrotu do 2030 roku.

Maciej Wilk, ekspert lotniczy i członek zarządu Flair Airlines, poinformował za pośrednictwem wpisu na X o obywatelskim projekcie ustawy, która ma zobowiązać rząd do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według autorów aktu część lotniskowa ma zostać oddana do 2030 roku, jednocześnie ustawa zawiera zakaz inwestycji na Lotnisku Chopina, które nie gwarantują ekonomicznego zwrotu do końca 2030 roku.

W głównych założeniach aktu znalazła się również realizacja inwestycji kolejowej łączącej Warszawę i Łódź z węzłem CPK do końca 2030 roku. Zapewnienie finansowania CPK niezbędnego do zrealizowania inwestycji. Wprowadzenie wymogu profesjonalnego doświadczenia przy realizacji inwestycji wielkich rozmiarów dla kadry zarządzającej i nadzorującej CPK oraz zakaz dofinansowania przez władzę linii lotniczych poprzez umowy marketingowe i „inne tego typu mechanizmy”.

https://twitter.com/MacVVilk/status/1790627401489105192

Zgodnie z polskim prawem grupa obywateli polskich licząca co najmniej 100 000 osób, mających prawo wyborcze może wystąpić z inicjatywą ustawodawczą w postaci projektu ustawy. Następnie w Sejmie odbywa się jej trzykrotne czytanie, wraz z dyskusją i wprowadzeniem ewentualnych poprawek. Później odbywa się głosowanie, ustawa może być przyjęta zwykłą większością głosów. Kolejnym krokiem jest trafienie ustawy do Senatu, gdzie prace nad ustawą odbywają się w komisjach, następuje debata i głosowanie, które może zakończyć się przyjęciem ustawy, odrzuceniem jej lub skierowaniem ponownym do Sejmu celem wdrożenia poprawek. Ostatnim etapem przyjęcia nowej ustawy jest jej podpisanie przez prezydenta i zarządzenie jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Prezydent może odmówić złożenia podpisu i skierować ustawę ponownie do Sejmu lub w razie wątpliwości prawnych do Trybunału Konstytucyjnego, by ten sprawdził zgodność z konstytucją.

X / Marcin Karwowski

Wilk: Dotarliśmy do ściany w ruchu lotniczym, potrzebujemy CPK (ROZMOWA)


Powiązane artykuły

17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...
Uroczystość podpisania kontraktu Westinghouse-MVM. Fot. WEC

Partner atomowy Polski dostarczy paliwo jądrowe na Węgry

Westinghouse, amerykański dostawca paliwa jądrowego i projektant reaktorów pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, podpisał kontrakt z węgierskim dystrybutorem energii elektrycznej. Amerykanie...
Inspekcja. Fot. Freepik

Przedsiębiorcy o inspekcji pracy: Nowe uprawnienia budzą wątpliwości

Konfederacja Lewiatan, zrzeszająca przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki, komentuje trzecią wersję projektu zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)....

Udostępnij:

Facebook X X X