W odpowiedzi na nowe zagrożenia z Rosji prezydenckie Biuro Bezpieczeństwa Narodowego przedstawia założenia ustawy, która ma zapewnić funkcjonowanie państwa w razie ataku, na przykład na infrastrukturę krytyczną.
– Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w obszarze militarnym oraz pozamilitarnym, wzmacniających zdolności państwa do przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym, podprogowym oraz bezpośredniej agresji zbrojnej – pisze Biuro Bezpieczeństwa Narodowego o prezydenckiej ustawie.
– Rozwiązania są odpowiedzą na zmiany w środowisku bezpieczeństwa, w tym nowe formy zagrożeń ze strony Federacji Rosyjskiej, kierowanych przeciwko Polsce oraz pozostałym państwom Unii Europejskiej i NATO. Projekt ustawy, jako inicjatywa prezydencka przygotowany został w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego przy współpracy z Kancelarią Prezydenta RP – podaje BBN.
W uzasadnieniu można przeczytać, że wnioski z inwazji Rosji na Ukrainie oraz ćwiczenia symulacyjnego wysokiego szczebla każą lepiej przygotować się na „intensyfikację działań poniżej progu wojny”. Decyzje mają być podejmowane szybciej i w jasnej strukturze usuwającej niejasności kompetencyjne.
Reakcja ma być stopniowa i proporcjonalna, angażując wybrane elementy systemu obronnego bez nadmiarowego angażowania gospodarki w procesy obronne. W ten sposób ma być minimalizowane obciążenie społeczne i gospodarcze związane z odpieraniem zagrożeń hybrydowych, które obecnie dominują.
Ustawa ma także wprowadzić jasne zapisy o planowaniu i reagowaniu obronnym, które nie pozwolą przeciwnikowi oddziaływać podprogowo w celu utrudnienia oceny ryzyka z pomocą m.in. dezinformacji, cyberataków, stymulowanej migracji, ataków na infrastrukturę krytyczną oraz aktywowanie nieoznakowanych formacji zbrojnych.
Wśród wymienionych zagrożeń są ataki na infrastrukturę krytyczną, do których dochodziło w niewyjaśnionych okolicznościach między innymi w sektorze energetycznym. Przykład to sabotaż gazociągów Nord Stream 1 i 2 z września 2022 roku oraz późniejsze uszkodzenie gazociągu Balticconnector oraz kabla podmorskiego NordBalt.
Główne obszary zmian wymienione przez BBN to:
- Określenie zasad organizacji systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa
- Ustalenie stanów gotowości obronnej państwa
- Doprecyzowanie systemu stałych dyżurów, z włączeniem marszałków Sejmu, Senatu, Szefa BBN
- Określenie celów, struktury, trybu opracowania i zmiany Polityczno-Strategicznej Dyrektywy Obronnej
- Sprecyzowanie założeń Planu Reagowania Obronnego RP, z uwzględnieniem zarządzania kryzysowego w ramach NATO
- Sprecyzowanie zasad opracowywania narodowych planów użycia Sił Zbrojnych do obrony państwa
- Doprecyzowanie i uszczegółowienie zasad reagowania obronnego na zewnętrze zagrożenia bezpieczeństwa państwa
- Przyjęcie nowych rozwiązań w sprawie planów operacyjnego użycia Sił Zbrojnych
- Wprowadzenie stałych planów obrony, na wypadek nagłych zagrożeń
- Doprecyzowanie założeń dotyczących programowania obronnego
- Zmiana struktur dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP
Biuro Bezpieczeństwa Narodowego / Wojciech Jakóbik