ViaTOLL zarobił już na polskich drogach 8,1 mld zł

3 lipca 2017, 13:45 Alert
Autostrada A2 Mińsk Mazowiecki
fot. GDDIA

Na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) za pośrednictwem systemu poboru opłat drogowych viaTOLL od momentu uruchomienia w lipcu 2011 roku wpłynęło 8,1 mld zł – poinformował Kapsch Telematic Services Polska. Każdego dnia kwota ta powiększa się o kolejne 4-5 mln zł, dodano.

Oparcie architektury systemu poboru opłat o technologię DSRC (bramownice na drogach i urządzenia w pojazdach) to przy polskiej charakterystyce sieci dróg płatnych najlepsze i najbardziej efektywne rozwiązanie – powiedział dyrektor zarządzający Marek Cywiński, cytowany w komunikacie. – Dodatkowo, infrastruktura systemu m.in. bramownice może być wykorzystywana do wykrywania przejazdu pojazdów przeciążonych, wykrywania przemytu i wparcia organów ścigania. Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15% kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej modernizacji i rozbudowie sieci dróg. Co więcej: procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych – zapowiada Cywiński.

1,1 mln pojazdów w systemie viaTOLL

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest prawie 1,1 mln pojazdów oraz 678 tys. podmiotów gospodarczych. Najwięcej, bo prawie 60 proc. to użytkownicy polscy, na drugim miejscu pod względem liczebności są Niemcy, a na trzecim Litwini, podano także.

„Na przychody systemu viaTOLL, który w tym roku świętuje swoje sześciolecie, składają się opłaty pobierane od pojazdów lekkich: manualnie (na bramkach) bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO oraz opłaty za przejazdy samochodów ciężarowych, busów i autobusów po sieci dróg płatnych” – czytamy w komunikacie.

ViaTOLL to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 roku każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej jest zobowiązany do korzystania z systemu viaTOLL.

ISBNews