icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Volkswagen domaga się odszkodowania od byłych menadżerów za dieselgate

Volkswagen domaga się dziesięciu milionów euro odszkodowania od Martina Winterkorna, byłego dyrektora generalnego koncernu, oraz kilku innych wysoką rangą menadżerów. Ma to bezpośredni związek z tzw. dieselgate, czyli aferą dieslową, kiedy to koncern z Wolfsburga świadomie fałszował dane o emisji ze swoich silników na olej napędowy.

Odszkodowanie za dieselgate

Największy europejski producent samochodów domaga się, aby Winterkorn, były szef Audi Rupert Stadler i byli menedżerowie grupy Ulrich Hackenberg, Wolfgang Hatz i Stefan Knirsch zadośćuczynili finansowo za koszty skandalu związanego z emisją spalin. Sprawa milionów sfałszowanych emisji tlenku azotu została ujawniona we wrześniu 2015 roku w Stanach Zjednoczonych. Wyspecjalizowana kancelaria prawna ustaliła zakres odpowiedzialności wewnętrznie w imieniu rady nadzorczej Volkswagena. Na podstawie wyników kilka tygodni temu koncern zdecydował się podjąć kroki prawne przeciwko byłym menedżerom.

Według doniesień w sprawie Winterkorna może to być suma około dziesięciu milionów euro, choć znacznie większą część tej kwoty prawdopodobnie pokryje ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. W sumie mówiono o 300 mln euro. Mówiono, że poszczególne kwoty mogą się zmienić w krótkim terminie – ostateczna suma może zostać upubliczniona w tym tygodniu. W przypadku Winterkorna i Stadlera Volkswagen argumentował odszkodowanie naruszeniem obowiązku staranności wynikającego z prawa spółek akcyjnych.

Rada nadzorcza zdecydowała również, że przewodniczący rady nadzorczej Hans Dieter Pötsch powinien nadal kierować koncernem do 2026 roku. Komitet nominacyjny zalecił corocznemu walnemu zgromadzeniu przedłużenie umowy 70-latka. Pötsch został mianowany szefem rady nadzorczej jako następca patriarchy korporacyjnego Ferdinanda Piëcha jesienią 2015 roku, kilka tygodni po ujawnieniu afery dieslowej.

Die Zeit/Deutsche Presse Agentur/Michał Perzyński

Druga afera dieselgate? Porsche mogło fałszować emisję silników benzynowych

Volkswagen domaga się dziesięciu milionów euro odszkodowania od Martina Winterkorna, byłego dyrektora generalnego koncernu, oraz kilku innych wysoką rangą menadżerów. Ma to bezpośredni związek z tzw. dieselgate, czyli aferą dieslową, kiedy to koncern z Wolfsburga świadomie fałszował dane o emisji ze swoich silników na olej napędowy.

Odszkodowanie za dieselgate

Największy europejski producent samochodów domaga się, aby Winterkorn, były szef Audi Rupert Stadler i byli menedżerowie grupy Ulrich Hackenberg, Wolfgang Hatz i Stefan Knirsch zadośćuczynili finansowo za koszty skandalu związanego z emisją spalin. Sprawa milionów sfałszowanych emisji tlenku azotu została ujawniona we wrześniu 2015 roku w Stanach Zjednoczonych. Wyspecjalizowana kancelaria prawna ustaliła zakres odpowiedzialności wewnętrznie w imieniu rady nadzorczej Volkswagena. Na podstawie wyników kilka tygodni temu koncern zdecydował się podjąć kroki prawne przeciwko byłym menedżerom.

Według doniesień w sprawie Winterkorna może to być suma około dziesięciu milionów euro, choć znacznie większą część tej kwoty prawdopodobnie pokryje ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. W sumie mówiono o 300 mln euro. Mówiono, że poszczególne kwoty mogą się zmienić w krótkim terminie – ostateczna suma może zostać upubliczniona w tym tygodniu. W przypadku Winterkorna i Stadlera Volkswagen argumentował odszkodowanie naruszeniem obowiązku staranności wynikającego z prawa spółek akcyjnych.

Rada nadzorcza zdecydowała również, że przewodniczący rady nadzorczej Hans Dieter Pötsch powinien nadal kierować koncernem do 2026 roku. Komitet nominacyjny zalecił corocznemu walnemu zgromadzeniu przedłużenie umowy 70-latka. Pötsch został mianowany szefem rady nadzorczej jako następca patriarchy korporacyjnego Ferdinanda Piëcha jesienią 2015 roku, kilka tygodni po ujawnieniu afery dieslowej.

Die Zeit/Deutsche Presse Agentur/Michał Perzyński

Druga afera dieselgate? Porsche mogło fałszować emisję silników benzynowych

Najnowsze artykuły