InfrastrukturaKolejeWszystko

Warsewicz: Prześwietlić działania Alstomu w Polsce

Pendolino. Fot. Wikipedia

Alstom – producent Pendolino przyznał się do korupcji, a amerykański Departament Sprawiedliwości nałożył na niego rekordową grzywnę 772 mln dolarów. Jak donosi indyjski portal zeenews.india.com, do korupcji miało dochodzić również w Polsce, a brytyjski prokurator Simon Farrell oskarża o udział w procederze b. wiceprezydenta Warszawy Jacka Z. i b. prezydenta Warszawy Pawła Piskorskiego – napisał portal niezalezna.pl.

– Całkowitym osądzeniem podejrzanych powinny się zająć odpowiednie instytucje: prokuratura i sądy. Bez precedensu jest na pewno wysokość kary na Alstom nałożona przez stronę amerykańską, bowiem o samych podejrzeniach o korupcję tej akurat firmy były publikowane już wcześniej przez różne portale światowe – zauważył w rozmowie z naszym portalem Czesław Warsewicz, wydawca portalu nakolei.pl, b. prezes PKP Intercity.

Jego zdaniem udowodniona w Stanach Zjednoczonych korupcja Alstomu miała miejsce w różnych częściach świata: w Chinach, Wlk. Brytanii, Arabii Saudyjskiej czy Indii.

– Sprawa ma szerszy zasięg i dotyczy także Polski: we wcześniejszych latach Alstom dostarczał wagony do I linii metra warszawskiego – przypomina dalej Czesław Warsewicz. – Ostatnio ta sama firma dostarczyła Polsce pociągi Pendolino. Sam już wielokrotnie na ten temat mówiłem o tym, że ich zakup powinien podlegać ścisłej procedurze sprawdzenia. Już sam tyko fakt złożenia tylko jednej oferty na dostarczenie szybkich pociągów na potrzeby PKP Intercity – właśnie przez Alstom, i to na kontrakt, którego wartość sięga prawie 2 mld zł, już sam w sobie może wzbudzić wątpliwości co do rzetelności jego prowadzenia .

Warsewicz wstrzymuje się od wydaniu wyroku czy rzeczywiści dochodziło do korupcji. Ale wiele niejasnych oznak dotyczących prowadzenia tego przetargu, poddaje w wątpliwość prawidłowe i rzetelne przeprowadzenie tego przetargu.

– Zwłaszcza, jeśli wziąć pod uwagę, że zgodnie ze znanymi publicznie statystykami pociągi Pendolino jeżdżą w połowie puste – dodaje Czesław Warsewicz. – Zasadność tego zakupu staje się coraz bardziej wątpliwa. Dodajmy jeszcze do tego tzw. uziemianie wielu połączeń lokalnych i regionalnych, w związku z rozpoczęciem jazdy Pendolino na polskich torach; ponadto spodziewane zamknięcie Dworca Centralnego na kilkuletni okres jego modernizacji, połączone z zamknięciem linii średnicowej.

Zdaniem Warsewicza wszystko to wskazuje na absurd ekonomiczny tego zakupu. Jeśli jest tyle wątpliwości i nieracjonalności związanych z tym zakupem, rodzi to pytanie: po co tego dokonano? Należy jak najszybciej znaleźć odpowiedź na te pytania.

– Opublikowanie informacji o tym o udowodnionym korupcyjnym procederze, powoduje, że u nas należy także należy wnikliwie prześwietlić działania Alstomu – twierdzi Czesław Warsewicz. – Już pojawiła się informacja o osobach zamieszanych w ten proceder. Wpisuje się to w okres realizacji tych projektów i ich bezzasadności ekonomiczno-finansowej. Dotyczyło Pendolino, ale i przetargu na dostawę wagonów do I linii metra warszawskiego. Zdaniem b. prezesa PKP Intercity istnieje wiele przesłanek, by właśnie teraz tych analiz dokonały w sposób rzetelny i wnikliwy odpowiednie instytucje: prokuratura, CBA czy CBŚ.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X