InfrastrukturaKolejeWszystko

Warsewicz: Warszawski węzeł kolejowy trzeba było modernizować 4 lata temu

Nowa perspektywa unijna przyniesie ogromne inwestycje w Warszawskim Węźle Kolejowym. Przebudowa linii średnicowej wymusi liczne ograniczenia w ruchu pociągów oraz ulicznym. Ruch dalekobieżny w latach 2018-2022 będzie kierowany przez Warszawę Gdańską. Poiągi podmiejskie cały czas będą przejeżdżać przez centrum miasta, a dworzec Warszawa Centralna przez dwa i pół roku będzie bez jakichkolwiek pociągów, a przez kolejne dwa i pół roku – Warszawa Śródmieście – poinformował Rynek Kolejowy.

– Myślę, że mieszkańców Warszawy i okolic czeka w związku z tym istny Armagedon. Cała ta sprawa ma przy tym kilka aspektów. Chodzi np. o środki z Unii Europejskiej przeznaczone na tę inwestycję. Powinna ona być zresztą przeprowadzona już przynajmniej cztery lata temu, żeby ich nie stracić – informuje w rozmowie z naszym portalem Czesław Warsewicz, wydawca portalu nakolei.pl, b. prezes zarządu PKP Intercity.

Jego zdaniem źle się też stało, że warszawiacy nie zostali powiadomieni o tej inwestycji przed ostatnimi wyborami. 5 listopada prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała w tej sprawie list intencyjny z PKP PLK, o którym nikt się wówczas nie dowiedział. Zaś negocjacje na temat przebiegu samej inwestycji trwają już od kwietnia.

– Tymczasem 6-7 listopada pani prezydent jeździła jeszcze oficjalnie nieczynną linią metra wspólnie z premier Ewą Kopacz – przypomina Czesław Warsewicz. – Wskazuje to na brak przejrzystości w naszym życiu publicznym. Obowiązkiem władz publicznych jest informowanie społeczeństwa o tak poważnych inwestycjach, a nie traktować go, jako tzw. czarnego luda, który nie rozumie zbyt wiele z otaczającego świata. Najlepiej, żeby nic nie wiedział, a jeśli a tylko źle zagłosuje, to trzeba unieważnić taki głos. A zatem – twierdzi Warsewicz – władza traktuje u nas ludzi nie podmiotowo, lecz przedmiotowoa.

– A przecież każdy człowiek ma rozum i sam powinien wyciągać wnioski. Tak więc podstawową tu sprawą jest utajnienie planów tej inwestycji i niepokazanie ich społeczeństwu. Jest to tak naprawdę oszukaństwo.

– Wcześniej mieliśmy kilka drobniejszych inwestycji związanych ze stosunkowo drobną modernizacją Dworca Centralnego, nieco większą – Zachodniego, trochę modernizowano także linię średnicową – przypomina dalej Czesław Warsewicz. – A teraz po prostu wszystko zamkną. Nie ma tu dotąd strategicznej myśli, która powinna towarzyszyć przeprowadzaniu tej inwestycji w sposób kompleksowy, w sposób szybki i sprawny. Działa się tu na zasadzie pospolitej partyzantki: a to coś zbudujemy, a to – pomalujemy itd. A teraz tracimy pieniądze, więc trzeba pozamykać, by celowo je wykorzystać. I powiedzmy ludziom, że to robimy, bo inaczej nie pójdą i nie zagłosują. Zaś za rok czasu może się okazać, że znowu się zmieniają plany i powstanie jakaś nowa wizja inwestycji.

Zdaniem Warsewicza na tym polega drugi element tej sprawy: niesystemowe podejście do realizacji tej inwestycji, biegania od ściany, do ściany.

– Bo, z drugiej strony, udrożnienie centralnego, warszawskiego węzła komunikacyjnego, w tym dobudowanie czwartej linii tunelu średnicowego, jest arcykoniecznym wymogiem dla stolicy – przekonuje Warsewicz. – Bowiem Warszawa się wciąż zapycha. Powstają wciąż tak duże korki na linii kolejowej, jak na jej ulicach. Wobec tego, mając fundusze unijne należy taką inwestycję przeprowadzić dobrze. Ale – jak wspomniałem – inwestycja ta powinna być przeprowadzona cztery lata temu, jeszcze przed zakupem Pendolino. Bo to też się przekłada na konkurencyjność w odniesieniu do wydania ponad półtora mld zł. Za w tej sytuacji przejechanie przez Warszawę będzie bardzo trudne dla Pendolino, które pewnie będzie się spóźniać.

Zdaniem Czesław Warsewicza rzuca się kolejne kłody pod ten projekt, o którym Unia Europejska stwierdziła, że został przepłacony. A w tej chwili można powiedzieć, że jest niezasadny.

– Bo jeśli przez główne miasto w Polsce będą utrudnienia przez cztery lata, to znając urzędników kolejowych oraz stołecznego ratusza, to te planowane na cztery lata inwestycje mogą się przeciągnąć nawet do ośmiu – uważa wydawca nakolei.pl. – Czyli się znacznie opóźni i przez kolejne lata opóźnienia będą odnotowywać pociągi Pendolino, które wówczas będą jeździły jeszcze wolniej niż dziś ekspresy.

W ten sposób, zdaniem Warsewicza, wychodzą na jaw kolejne Himalaje absurdów zakupu Pendolino.

Do tego zadania inwestycyjnego dorzucono Dworzec Gdański, który – jak się dziś szacuje – będzie musiał przyjmować średnio 50-60 tys. pasażerów na dobę przekierowywanych z Dworca Centralnego – uważa b. szef PKP Intercity.

– Tymczasem Warszawa Gdańska jest w stanie obsłużyć połowę tych pasażerów – mówi dalej Warsewicz. – Nie wiadomo czy pociągi Pendolino będą w stanie przejechać przez ten dworzec, nie powodując utrudnień w ruchu lokalnym. Ponieważ możliwość wielkości czerpania energii jest ograniczona. W moim przekonaniu wielu parametrów Pendolino jeszcze nie sprawdzono. Jest jeszcze wiele innych problemów z tym związanych. Tymczasem widać od samego początku coraz bardziej nieprofesjonalne podejście do tej inwestycji. Stosuje się wobec niej zasadę pospolitego ruszenia: jakiś projekt trzeba zrobić, by pieniądze unijne na ten cel wykorzystać. A skoro wybory minęły, to może się jednak uda dokonać tej inwestycji? – pyta retorycznie na zakończenie Czesław Warsewicz.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X