PGNiG OD i MZA zorganizowały uroczyste tankowanie LNG w zajezdni autobusowej przy ul. Ostrobramskiej w Warszawie. 17 kwietnia 2019 roku te spółki podpisały kontrakt o wartości czterech mln złotych zakłada dostawy LNG do 25 autobusów. Współpraca ma sięgać dalej.
– Odczuwamy satysfakcję nie tylko przez uzyskanie tego kontraktu, ale także w rywalizacji o polski rynek gazu, bo udało nam się przechwycić dostawy z rąk konkurenta z którym rywalizujemy od wielu lat i cieszymy się, że MZA wybrało godnego zaufania dostawcę – powiedział Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG. Nie wymienił z nazwy spółki Gazprom Germania, która była poprzednim dostawcą zajezdni. – Cóż mogę powiedzieć, udało się – zakończył Woźniak.
Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych, mówił o historii użycia gazu w autobusach miejskich Warszawy. Ta tradycja ma co najmniej 74 lata. – Ponad 92 procent tych autobusów wysyłamy regularnie do ruchu – wspomniał o flocie samochodów napędzanych LNG. – To jest pierwszy kontrakt – mówił o umowie z PGNiG OD.
– Następny może być już na kilkadziesiąt mln złotych. Kolejny za cztery, lub więcej lat, kiedy zbudujemy dodatkową infrastrukturę, będzie już na pewno nawet na sto milionów złotych. Liczymy na PGNiG – dodał prezes. – Autobusy na pewno nie będą jeździć sto lat na gazie, bo to napęd przejściowy. Mam jednak nadzieję, że jeszcze kilkanaście lat będziemy użytkować te autobusy, a paliwo będzie dostępne – zakończył przedstawiciel MZA.
– Efektem tego partnerstwa nie jest tylko umowa zawarta kilkanaście dni temu. To raptem niespełna 1000 ton LNG, a w przeliczeniu na metry sześcienne, czyli 650 tysięcy metrów sześciennych – wyliczał prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha. – To także umowa na budowę stacji CNG przy ul. Kleszczowej, która będzie dostarczać gaz sprężony dla 110 autobusów. To jest 110 autobusów CNG, 35 autobusów CNG i publicznie deklarowane zamysły kolejnego przetargu na zakup 80 autobusów, w tym 20 LNG do 2020 roku. Zajezdnia przy ul. Spedycyjnej ten wynik co najmniej podwoi, mam na to nadzieję i będziemy się starać.
– Miasto stołeczne Warszawa z pewnością jest obserwowane przez pozostałe miasta, które również dbają o jakość powietrza w ostatnich latach. Cieszymy się, bo to będzie dobry benchmark, by iść w ślady Warszawy. Zapewniam, że będziemy się starać, by być dobrym partnerem biznesowym – ocenił Mucha.
– Zajezdnia przy Kleszczowej będzie największa w tej części Europy. Będzie to 110 autobusów. Pierwsze autobusy już przyjechały. To pierwszy tak duży projekt w Polsce – powiedział wiceprezes PGNiG OD Marcin Szczudło.
– Transport publiczny w polskich miastach przeżywa prawdziwą ekologiczną rewolucję. Tylko w tym roku na wykorzystanie gazu do zasilania autobusów zdecydowały się: Łomża, Suwałki oraz Bielsko-Biała, które dołączyły do takich miast jak Kielce, czy właśnie Warszawa. Tendencja jest rosnąca – teraz po Polsce jeździ około 400 autobusów na gaz ziemny, a do końca 2019 roku będzie ich już 600. Autobusy gazowe bez wątpienia mogą stanowić jeden z filarów transportu niskoemisyjnego w Polsce – dodał Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Paliwo gazowe stanowi najlepszą, ekologiczną alternatywę dla oleju napędowego, dominującego w polskim transporcie publicznym, ponieważ oznacza m.in. nawet dziesięciokrotnie mniejszą emisję cząstek stałych do atmosfery. Ponadto pojazdy zasilane gazem ziemnym poruszają się zdecydowanie ciszej, co jest szczególnie istotne w przypadku centrów miast.
– To kolejna umowa Miejskich Zakładów Autobusowych z PGNiG. Dzięki kolejnym kontraktom zapewniliśmy sobie dostawy paliwa dla 145 autobusów gazowych. Zgodnie z polityką władz Warszawy w najbliższych latach będziemy nadal inwestowali w dostawy ekologicznego taboru, w tym gazowego – podkreślił Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.
BiznesAlert.pl/PGNiG OD