EnergetykaGaz.

Uroczyste tankowanie LNG w Warszawie. PGNiG przechwycił klienta Gazprom Germania (RELACJA)

Tankowanie LNG w zajezdni MZA przy ul. Ostrobramskiej. Fot. BiznesAlert.pl

Tankowanie LNG w zajezdni MZA przy ul. Ostrobramskiej. Fot. BiznesAlert.pl

PGNiG OD i MZA zorganizowały uroczyste tankowanie LNG w zajezdni autobusowej przy ul. Ostrobramskiej w Warszawie. 17 kwietnia 2019 roku te spółki podpisały kontrakt o wartości czterech mln złotych zakłada dostawy LNG do 25 autobusów. Współpraca ma sięgać dalej.

– Odczuwamy satysfakcję nie tylko przez uzyskanie tego kontraktu, ale także w rywalizacji o polski rynek gazu, bo udało nam się przechwycić dostawy z rąk konkurenta z którym rywalizujemy od wielu lat i cieszymy się, że MZA wybrało godnego zaufania dostawcę – powiedział Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG. Nie wymienił z nazwy spółki Gazprom Germania, która była poprzednim dostawcą zajezdni. – Cóż mogę powiedzieć, udało się – zakończył Woźniak.

Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych, mówił o historii użycia gazu w autobusach miejskich Warszawy. Ta tradycja ma co najmniej 74 lata. – Ponad 92 procent tych autobusów wysyłamy regularnie do ruchu – wspomniał o flocie samochodów napędzanych LNG. – To jest pierwszy kontrakt – mówił o umowie z PGNiG OD.

– Następny może być już na kilkadziesiąt mln złotych. Kolejny za cztery, lub więcej lat, kiedy zbudujemy dodatkową infrastrukturę, będzie już na pewno nawet na sto milionów złotych. Liczymy na PGNiG – dodał prezes. – Autobusy na pewno nie będą jeździć sto lat na gazie, bo to napęd przejściowy. Mam jednak nadzieję, że jeszcze kilkanaście lat będziemy użytkować te autobusy, a paliwo będzie dostępne – zakończył przedstawiciel MZA.

– Efektem tego partnerstwa nie jest tylko umowa zawarta kilkanaście dni temu. To raptem niespełna 1000 ton LNG, a w przeliczeniu na metry sześcienne, czyli 650 tysięcy metrów sześciennych – wyliczał prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha. – To także umowa na budowę stacji CNG przy ul. Kleszczowej, która będzie dostarczać gaz sprężony dla 110 autobusów. To jest 110 autobusów CNG, 35 autobusów CNG i publicznie deklarowane zamysły kolejnego przetargu na zakup 80 autobusów, w tym 20 LNG do 2020 roku. Zajezdnia przy ul. Spedycyjnej ten wynik co najmniej podwoi, mam na to nadzieję i będziemy się starać.

– Miasto stołeczne Warszawa z pewnością jest obserwowane przez pozostałe miasta, które również dbają o jakość powietrza w ostatnich latach. Cieszymy się, bo to będzie dobry benchmark, by iść w ślady Warszawy. Zapewniam, że będziemy się starać, by być dobrym partnerem biznesowym – ocenił Mucha.

– Zajezdnia przy Kleszczowej będzie największa w tej części Europy. Będzie to 110 autobusów. Pierwsze autobusy już przyjechały. To pierwszy tak duży projekt w Polsce – powiedział wiceprezes PGNiG OD Marcin Szczudło.

– Transport publiczny w polskich miastach przeżywa prawdziwą ekologiczną rewolucję. Tylko w tym roku na wykorzystanie gazu do zasilania autobusów zdecydowały się: Łomża, Suwałki oraz Bielsko-Biała, które dołączyły do takich miast jak Kielce, czy właśnie Warszawa. Tendencja jest rosnąca – teraz po Polsce jeździ około 400 autobusów na gaz ziemny, a do końca 2019 roku będzie ich już 600. Autobusy gazowe bez wątpienia mogą stanowić jeden z filarów transportu niskoemisyjnego w Polsce – dodał Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Paliwo gazowe stanowi najlepszą, ekologiczną alternatywę dla oleju napędowego, dominującego w polskim transporcie publicznym, ponieważ oznacza m.in. nawet dziesięciokrotnie mniejszą emisję cząstek stałych do atmosfery. Ponadto pojazdy zasilane gazem ziemnym poruszają się zdecydowanie ciszej, co jest szczególnie istotne w przypadku centrów miast.

– To kolejna umowa Miejskich Zakładów Autobusowych z PGNiG. Dzięki kolejnym kontraktom zapewniliśmy sobie dostawy paliwa dla 145 autobusów gazowych. Zgodnie z polityką władz Warszawy w najbliższych latach będziemy nadal inwestowali w dostawy ekologicznego taboru, w tym gazowego – podkreślił Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.

BiznesAlert.pl/PGNiG OD


Powiązane artykuły

Goldman Sachs

Goldman Sachs apeluje o ograniczenie rozwoju OZE w Hiszpanii

Bank inwestycyjny Goldman Sachs, od lat zaangażowany w projekty energii odnawialnej, ostrzegł w tym tygodniu, że dalszy rozwój OZE w...

Grad głównym winnym strat w amerykańskiej fotowoltaice

55 procent amerykańskich roszczeń powiązanych z uszkodzeniem farm fotowoltaicznych przez zjawiska pogodowe dotyczy gradu. W skali globalnej, opady gradu zajmują...
reichstag Niemcy Berlin

Niemcy poparli unijne regulacje dotyczące niskoemisyjnego wodoru

Niemieckie ministerstwo gospodarki opublikowało komunikat wyrażając pełne poparcie dla nowych regulacji unijnych dotyczących produkcji wodoru. Bruksela zdecydowała się na  uznanie...

Udostępnij:

Facebook X X X