InfrastrukturaKolejeWszystko

Warszawa-Skierniewice na ostatniej prostej

Skrócenie czasu przejazdu pociągiem pomiędzy stolicą a Łodzią będzie możliwe dzięki modernizacji linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do Skierniewic, która jest na ostatnim etapie realizacji. Prace zakończą się w IV kwartale i poza szybszą podróżą, podniesieniem jej komfortu oraz bezpieczeństwa, usprawnią także ruch drogowy. A to za sprawą budowy bezkolizyjnych skrzyżowań: wiaduktu w Jaktorowie i tunelu w Grodzisku Mazowieckim.

Nowy wiadukt drogowy w Jaktorowie podwyższy bezpieczeństwo i usprawni ruch szynowy oraz drogowy. Podobnie tunel pod torami przy ul. Bałtyckiej w Grodzisku Mazowieckim, który połączy dwie strony miasta. Bezkolizyjne skrzyżowania powstają w ramach modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Łodzi. – Wiadukt kolejowy w Grodzisku jest już na finiszu. Pozwolenie na jego użytkowanie planujemy pozyskać na koniec września. Umowa na realizację wiaduktu w Jaktorowie – potężnego obiektu przebiegającego nad dwoma liniami magistralnymi i drogową trasą wojewódzką – również jest realizowana zgodnie z harmonogramem. Dzięki budowie tych obiektów pociągi nie muszą zwalniać przed przejazdami, a kierowcy nie stoją przed zamkniętymi rogatkami, co przekłada się na płynność ruchu i zapewnia całkowite bezpieczeństwo – mówi Witold Cytawa, kierownik kontraktu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Roboty na finiszu

Modernizacja linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do Skierniewic jest na ostatniej prostej. Do wymiany pozostało jeszcze 10 km toru pomiędzy Grodziskiem a Żyrardowem. Wykonawca zdemontował już całą starą sieć trakcyjną i tor nr 2. Teraz trwają prace przygotowawcze do montażu nowych elementów infrastruktury kolejowej wraz z przebudową obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktów i przepustów. Na większości modernizowanego odcinka Warszawa Włochy – Żyrardów trwa również budowa ekranów akustycznych.

Oprócz robót torowych oraz budowy wiaduktów, trwają również prace przy budowie przejść dla pieszych, które będą dostosowane do osób z ograniczoną możliwością poruszania się, opiekunów z dziećmi w wózkach, czy podróżnych z cięższym bagażem. Przejście podziemne w Grodzisku Mazowieckim pozwoli pasażerom na przedostanie się na drugą stronę torów – do ulic Żydowskiej i Towarowej, a nie jak to było do tej pory, tylko na poruszanie się między peronami. – Obiekt jest już niemal gotowy, wyposażony w monitoring, nagłośnienie i oświetlenie, a niebawem rozpocznie się montaż trzech wind ułatwiających dotarcie na odnowione perony – informuje Cytawa. Natomiast wydłużenie podobnego obiektu w Pruszkowie umożliwi mieszkańcom na bezpieczne przejście do dzielnicy Żbików, która usytuowana jest po drugiej stronie stacji. Rozbudowa przejścia weszła w ostatnia fazę. Nowy tego typu obiekt powstaje także w Jaktorowie.

Komfortowe perony i wyższe bezpieczeństwo

W ramach realizacji inwestycji 14 peronów zostało już odnowionych. Obiekty wyposażono w nowe wiaty, ławki czy kosze oraz dostosowano do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Finalizowane są prace w Jaktorowie i Międzyborowie, gdzie perony z wyspowych zostaną przebudowane na jednokrawędziowe przeciwległe. Kończą się również roboty w Żyrardowie. Na trasie działa także nowy system sterowania ruchem. Na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa wpływa również remont blisko 20 przejazdów kolejowo-drogowych. Są one wyposażane w nowe urządzenia zabezpieczające – rogatki, światła ostrzegawcze, sygnalizatory dźwiękowe, a także w monitoring.

Modernizacja połączenia Warszawa Zachodnia – Skierniewice, prowadzona na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zakończy się w IV kwartale tego roku. Dzięki niej czas podróży na linii Warszawa – Łódź skróci się do ok. 70 minut. Pociągi osobowe będą kursować z prędkością 160 km/h.

Stan realizacji inwestycji na koniec maja 2015 r.

Źródło: PKP PLK


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X