Energetyka zużywa mniej węgla i ma zapasy, więc PKP Cargo mniej go wozi, co widać w wynikach. Jednak zbliża się kolejny sezon grzewczy, który daje kolejarzom nadzieje na większe przychody.
– Wyniki pierwszego półrocza tego roku, szczególnie II kwartału, charakteryzują się sezonowością. W analizowanym okresie byliśmy aktywni w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych, jednocześnie obserwowaliśmy spadek masy i pracy przewozowej w segmencie węgla kamiennego – komentuje Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo. – W II półroczu 2023 roku liczymy na większą dynamikę wzrostu, jeżeli chodzi o przychody. Jesień i zima to dla nas czas zwiększonych przewozów węgla, ale jesteśmy dobrze przygotowani na ten okres. Dzięki współpracy wszystkich podmiotów uczestniczących w procesie transportu i naszych spółek zależnych zrobimy wszystko, żeby nasi kontrahenci mieli pewność, że zawsze mogą na nas liczyć.
PKP Cargo była jedną ze spółek obsługujących dystrybucję węgla w Polsce, którego interwencyjne zakupy zostały ogłoszone przez rząd w sierpniu 2022 roku w odpowiedzi na niskie zapasy i ryzyko niedoborów w sezonie grzewczym. Ciepła zima i udane zakupy w źródłach alternatywnych względem rosyjskiego sprawiły, że Polacy skończyli sezon grzewczy z nadwyżkami węgla, które zostaną na nadchodzący sezon. Zapasy węgla w Polsce wynosiły według danych z czerwca 2023 roku 3,27 mln ton wobec 2,16 mln ton w 2022 roku. Widać to także w wynikach PKP Cargo.
– Na kształtowanie się parametrów operacyjnych w ramach segmentu przewozu węgla kamiennego wpłynęła dynamika zmian zachodzących na międzynarodowym i krajowym rynku węgla. Kształtowała decyzje klientów o dostawach surowca, co przełożyło się na liczbę i kierunki przewozów zrealizowanych przez PKP Cargo – wylicza spółka w komunikacie. – Ponadto, należy wskazać na nagromadzenie przez odbiorców zapasów węgla w efekcie intensyfikacji przewozów w 2022 roku. Jednocześnie, wg raportu Polskich Sieci Energetycznych, produkcja energii elektrycznej z węgla kamiennego w I półroczu 2023 roku wyniosła 37 571 GWh i była o 13 procent niższa rok do roku. W rezultacie w analizowanym okresie grupa przewiozła 19,9 mln ton węgla kamiennego w porównaniu z 22,8 mln ton surowca w I półroczu 2022 roku. Praca przewozowa wyniosła 4 561 mln tkm w porównaniu z 4 404 mln tkm rok wcześniej.
Spółka przypomina, że jej flagowa inwestycja, warta ponad 128 mln zł, zostanie uruchomiona zgodnie z harmonogramem w IV kwartale 2023 roku. Terminal multimodalny zajmie powierzchnię 13 ha, a jego zdolność przeładunkową PKP Cargo szacuje na 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie. – Dzięki inteligentnym systemom optymalizującym, w tym automatycznemu systemowi identyfikacji kontenerów i rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń, operacje logistyczne będą odbywać się w pełni efektywnie – zapewnia.
PKP Cargo / Wojciech Jakóbik
Import węgla do Polski był prawie dwa razy większy od zapotrzebowania