AlertBezpieczeństwoEnergetykaInfrastrukturaKolejeWęgiel. energetyka węglowa

Energetyka nie boi się niedoborów węgla, a kolejarze czują to w wynikach

Łopata i węgiel. Fot. Freepik.

Łopata i węgiel. Fot. Freepik.

Energetyka zużywa mniej węgla i ma zapasy, więc PKP Cargo mniej go wozi, co widać w wynikach. Jednak zbliża się kolejny sezon grzewczy, który daje kolejarzom nadzieje na większe przychody.

– Wyniki pierwszego półrocza tego roku, szczególnie II kwartału, charakteryzują się sezonowością. W analizowanym okresie byliśmy aktywni w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych, jednocześnie obserwowaliśmy spadek masy i pracy przewozowej w segmencie węgla kamiennego – komentuje Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo. – W II półroczu 2023 roku liczymy na większą dynamikę wzrostu, jeżeli chodzi o przychody. Jesień i zima to dla nas czas zwiększonych przewozów węgla, ale jesteśmy dobrze przygotowani na ten okres. Dzięki współpracy wszystkich podmiotów uczestniczących w procesie transportu i naszych spółek zależnych zrobimy wszystko, żeby nasi kontrahenci mieli pewność, że zawsze mogą na nas liczyć.

PKP Cargo była jedną ze spółek obsługujących dystrybucję węgla w Polsce, którego interwencyjne zakupy zostały ogłoszone przez rząd w sierpniu 2022 roku w odpowiedzi na niskie zapasy i ryzyko niedoborów w sezonie grzewczym. Ciepła zima i udane zakupy w źródłach alternatywnych względem rosyjskiego sprawiły, że Polacy skończyli sezon grzewczy z nadwyżkami węgla, które zostaną na nadchodzący sezon. Zapasy węgla w Polsce wynosiły według danych z czerwca 2023 roku 3,27 mln ton wobec 2,16 mln ton w 2022 roku. Widać to także w wynikach PKP Cargo.

– Na kształtowanie się parametrów operacyjnych w ramach segmentu przewozu węgla kamiennego wpłynęła dynamika zmian zachodzących na międzynarodowym i krajowym rynku węgla. Kształtowała decyzje klientów o dostawach surowca, co przełożyło się na liczbę i kierunki przewozów zrealizowanych przez PKP Cargo – wylicza spółka w komunikacie. – Ponadto, należy wskazać na nagromadzenie przez odbiorców zapasów węgla w efekcie intensyfikacji przewozów w 2022 roku. Jednocześnie, wg raportu Polskich Sieci Energetycznych, produkcja energii elektrycznej z węgla kamiennego w I półroczu 2023 roku wyniosła 37 571 GWh i była o 13 procent niższa rok do roku. W rezultacie w analizowanym okresie grupa przewiozła 19,9 mln ton węgla kamiennego w porównaniu z 22,8 mln ton surowca w I półroczu 2022 roku. Praca przewozowa wyniosła 4 561 mln tkm w porównaniu z 4 404 mln tkm rok wcześniej.

Spółka przypomina, że jej flagowa inwestycja, warta ponad 128 mln zł, zostanie uruchomiona zgodnie z harmonogramem w IV kwartale 2023 roku. Terminal multimodalny zajmie powierzchnię 13 ha, a jego zdolność przeładunkową PKP Cargo szacuje na 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie. – Dzięki inteligentnym systemom optymalizującym, w tym automatycznemu systemowi identyfikacji kontenerów i rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń, operacje logistyczne będą odbywać się w pełni efektywnie – zapewnia.

PKP Cargo / Wojciech Jakóbik

Import węgla do Polski był prawie dwa razy większy od zapotrzebowania


Powiązane artykuły

Stacja ładowania Ekoen na MOP. Fot. Ekoen

Polska firma zwycięzcą mega przetargu na szybkie ładowarki przy sieci dróg TEN-T

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na dzierżawę terenów pod ogólnodostępne stacje ładowania samochodów elektrycznych dużej mocy w...
Chiny ujawniają drona Mosquito zasilanego przez AI, foto: screen YT Defence news

Chiński “komar” szpiegowski. Nowy dron ujawnia wyścig miniaturyzacji

Chińskie laboratoria obronne ujawniły miniaturowego drona w kształcie komara, który ma kamery, mikrofony i może omijać radary. Okazuje sie, że...

Rośnie ryzyko ataków na statki na szlakach Bliskiego Wschodu

Po amerykańskim ataku na irańskie instalacje nuklearne wzrosło ryzyko dla żeglugi w rejonie Półwyspu Arabskiego, co spotęgowało obawy o bezpieczeństwo...

Udostępnij:

Facebook X X X