Na zakup auta elektrycznego i wodorowego klient indywidualny będzie mógł dostać dotację. Jak wysoka to będzie dotacja, kiedy zostanie wprowadzona i czy cena auta będzie miała znaczenie – to wkrótce się rozstrzygnie – pisze Magdalena Skłodowska z portalu WysokieNapiecie.pl.
Dopłaty do aut elektrycznych mogą pomóc rozruszać ich sprzedaż w Polsce. Jak dotąd nasz kraj na tle innych państw unijnych wypada pod tym względem najsłabiej, biorąc pod uwagę wielkość rynku motoryzacyjnego. W ubiegłym roku sprzedano 1324 takie auta. To oznacza, że udział elektryków w sprzedaży samochodów wyniósł w naszym kraju zaledwie 0,2 proc. Tym samym to najgorszy wynik w całej Unii Europejskiej – podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).
Ten rok dla sprzedaży elektryków jest lepszy. Po pierwszym kwartale jest już 620 rejestracji (o 80 proc. więcej) – podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Prawdziwym przełomem może być zmiana ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Nowela wprowadza możliwość udzielenia dopłat do zakupu nowych aut elektrycznych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Dopłaty przysługiwać mają też do aut z napędem wodorowym. Przepisy zostały przyjęte w ekspresowym tempie, wraz z nowelą ustawy o cenach prądu (zmiana ustawy o podatku akcyzowym, efektywności energetycznej oraz biopaliwach i biokomponentach ciekłych). Mają wejść w życie od razu po publikacji w Dzienniku Ustaw. Nadal jednak pozostaną martwe bez odpowiedniego rozporządzenia.
Ile wyniesie wsparcie?
Kowalski będzie składał wniosek o dopłatę do zakupu elektryka do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. To tu trafia część wpływów z opłaty emisyjnej, która obowiązuje w cenie paliwa od początku tego roku. Przypomnijmy, że jest to 80 zł netto za 1000 litrów paliwa, czyli ok. 10 gr. w cenie litra benzyny czy oleju napędowego.
W lutym tego roku pojawił się projekt rozporządzenia, który określa, na co i w jaki sposób będą wydawane pieniądze FNT. Dotacja ma wynieść maksymalnie 30 proc. ceny nowego auta elektrycznego, przy czym górny limit to 36 tys. zł. Jeśli auto elektryczne byłoby wykorzystane do celów komunalnych to dopłata może wzrosnąć do 150 tys. zł. Auta spalające gaz ziemny oraz wodorowe dostały w tym przypadku limit 75 tys. zł.
Kto powinien dostać pomoc? Czy dopłaty będą dla wszystkich? Dlaczego rząd chce to zrobić? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl