DrogiInfrastrukturaWszystko

Wyszomirski: Autobus elektryczny stanowi rozwiązanie o wiele tańsze od tramwaju

Metrobus to szybki, atrakcyjny i niezależny od warunków drogowych środek transportu publicznego, z wykorzystaniem autobusów elektrycznych. Rozwiązanie wykorzystywane jest z powodzeniem od wielu lat w Europie i na świecie, m.in. Holandii, Francji, Finlandii, Australii, czy Kanadzie. Wrocław też planuje inwestycję w metrobus. Ma on uatrakcyjnić dojazdy do centrum z zachodniej części Wrocławia (m.in. Nowy Dwór) – poinformował Urząd Miejski we Wrocławiu. Czy okaże się lepszym rozwiązaniem niż szybki tramwaj?

– Czy władzom Wrocławia uda się pozyskać fundusze unijne na metrobus trudno w tej chwili powiedzieć. Nie wiem też jakimi kryteriami będą w tym celu się kierować decydenci miejscy, a nie zawsze muszą się kierować racjonalnymi. Natomiast uważam, że metrobus to dobre rozwiązanie, a jeśli planowane na tych odcinkach autobusy będą elektryczne, to jest to rozwiązanie rewelacyjne – uważa w rozmowie z naszym portalem prof. Olgierd Wyszomirski, kierownik Katedry Rynku Transportowego na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
Jego zdaniem w ten sposób odpadnie budowa stosunkowo drogiej infrastruktury tramwajowej. Trzeba przy tym walczyć z uprzedzeniami różnych środowisk krytykujących wydzielanie osobnego pasu ruchu dla tramwajów.

– Tymczasem dla autobusów czy trolejbusów – już nie – dodaje prof. Olgierd Wyszomirski. – A przecież z punktu widzenia funkcjonalności dla pasażera mogą to być tożsame środki transportu. Co więcej, taki autobus, nawet pod pewnymi względami, jest lepszy. Bowiem jest elastyczniejszy w ruchu. Wyobraźmy sobie np. jakieś zatarasowanie drogi wskutek wypadku, kolizji czy jakichś innych nieprzewidzianych zdarzeń na drodze.

Zdaniem profesora w takich przypadkach autobus może pojechać inną trasą i ominąć miejsce, w którym doszło do wypadku.
– Tak więc autobus elektryczny stanowi rozwiązanie o wiele tańsze od tramwaju – twierdzi naukowiec. – Zarówno pod względem inwestycji, jak i może okazać się tańsze w eksploatacji. Zatem jeśli władze Wrocławia chcą metrobusu i nie boją się walczyć z tymi uprzedzeniami w tym zakresie, można im w tym tylko przyklasnąć i pogratulować takiej inicjatywy – stwierdza na zakończenie prof. Olgierd Wyszomirski.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X