icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Wzrost importu ropy do Chin spowodował zator w portach

(Reuters/Wojciech Jakóbik)

Rekordowe zakupy małych klientów na ropę naftową w Chinach doprowadziły do zatoru tankowców w porcie Qingdao – podaje Reuters.

W zeszłym roku niezależni od rządu importerzy ropy uzyskali zgodę na zakupy surowca. Spowodowało to poczwórne wydłużenie odbioru ładunku we wspomnianym porcie do 20-30 dni. Winowajcami są głównie mali handlarze ropą. W lutym dostawy do Qingdao osiągnęły rekordowe 2,3 mln baryłek dziennie. To 29 procent całkowitego importu chińskiego.

Na chwilę obecną co najmniej 15 tankowców czeka w kolejce do rozładunku. Kolejnym problemem jest fakt, że z portu ropa trafia na rynek cysternami, bo brakuje ropociągu i magazynów. Podobne zatory pojawiły się w irackiej Basrze i chińskich portach Ningbo oraz Tianjin. Dostawy z Afryki Zachodniej do Chin mają w kwietniu wzrosnąć do 1,14 mln baryłek dziennie. Statoil sprzedał już 4 mln baryłek w dwóch tankowcach, które dotrą do Qingdao w kwietniu. Firmy czarterujące statki, jak ta norweska, będą domagały się rekompensat od ich operatorów, którzy nie dotrzymają terminu dostawy. Ze względu na niskie ceny ropy naftowej, kara tego typu może pozbawić przewoźnika zysku.

(Reuters/Wojciech Jakóbik)

Rekordowe zakupy małych klientów na ropę naftową w Chinach doprowadziły do zatoru tankowców w porcie Qingdao – podaje Reuters.

W zeszłym roku niezależni od rządu importerzy ropy uzyskali zgodę na zakupy surowca. Spowodowało to poczwórne wydłużenie odbioru ładunku we wspomnianym porcie do 20-30 dni. Winowajcami są głównie mali handlarze ropą. W lutym dostawy do Qingdao osiągnęły rekordowe 2,3 mln baryłek dziennie. To 29 procent całkowitego importu chińskiego.

Na chwilę obecną co najmniej 15 tankowców czeka w kolejce do rozładunku. Kolejnym problemem jest fakt, że z portu ropa trafia na rynek cysternami, bo brakuje ropociągu i magazynów. Podobne zatory pojawiły się w irackiej Basrze i chińskich portach Ningbo oraz Tianjin. Dostawy z Afryki Zachodniej do Chin mają w kwietniu wzrosnąć do 1,14 mln baryłek dziennie. Statoil sprzedał już 4 mln baryłek w dwóch tankowcach, które dotrą do Qingdao w kwietniu. Firmy czarterujące statki, jak ta norweska, będą domagały się rekompensat od ich operatorów, którzy nie dotrzymają terminu dostawy. Ze względu na niskie ceny ropy naftowej, kara tego typu może pozbawić przewoźnika zysku.

Najnowsze artykuły