Zagłębie Eagle Ford wyprodukowało miliard baryłek ropy

8 grudnia 2014, 11:05 Alert

(AP/Rigzone/Bloomberg/Reuters/Teresa Wójcik)

Ropa naftowa. Ceny z października 2014

W Eagle Ford, łupkowym zagłębiu w Południowym Teksasie w ub. miesiącu wydobyto miliardową baryłkę ropy i kondensatu.

Jak podaje Wood Mackenzie, ponad 70 proc. tej produkcji zrealizowano w ciągu ostatnich dwóch lat. Obecnie zagłębie Eagle Ford daje około 16 proc. całkowitego dziennego wydobycia ropy w Stanach Zjednoczonych z dużą tendencją zwyżkową. W 2015 r. oczekuje się tam wydobycia 2,8 mln baryłek ekwiwalentu ropy dziennie.  

Kilka czynników pozwoliło operatorom osiągnąć tak dobre wyniki wydobycia – powiedział mediom analityk Wood Mackenzie, Cody Rice. Jednym z nich jest struktura geologiczna zagłębia Eagle Ford oferująca ogromny potencjał. Drugim czynnikiem jest korzystanie z bogatego doświadczenia i uczenia się od ​​operatorów z innych zagłębi łupkowych, takich jak Barnett w Północnym Teksasie oraz Bakken w Północnej Dakocie. Sukces produkcyjny operatorzy Eagle Ford zawdzięczają też bliskości Houston, stolicy przemysłu energetycznego i infrastruktury ropy i gazu w USA, co im zapewnia najlepszą wiedzę i najnowszą technologię w wydobyciu. 

Pomimo dużego spadku cen, opłacalność wydobycia ropy łupkowej w zagłębiu Eagle Ford pozostaje na wysokim poziomie. Dotyczy to szczególnie wielkich koncernów, których ekipy mają niskie koszty i wysoką wydajność odwiertów. Wg. obliczeń średnia rentowność wydobycia ropy łupkowej w tym zagłębiu wynosi poniżej 49 dol. za baryłkę. Na obrzeżach zagłębia próg rentowności może przekroczyć 100 dol. za baryłkę. Rice podkreśla, że decydują geologia i lokalizacja, ale ważne są również technologia, wydajność i doświadczenie operatora. Wspomniany spadek cen ropy powoduje ogólne pytania o opłacalność eksploatacji łupków w USA. Prognozy Wood Mackenzie na 2015 roku – obliczane już po najnowszych spadkach – nie wykazują wpływu niskich cen na wydobycie ropy i gazu z łupków w Stanach. W prognozach podkreślają, że ten wpływ jest niedostrzegalny, zwłaszcza, jeśli chodzi o ewentualne zmiany nakładów inwestycyjnych w 2015 roku. Potencjalne zmiany będą sprowadzać się do poszczególnych strategii odcinków oraz stanowisk operatorskich. Generalnie zagłębie Eagle Ford jest mało wrażliwe na zmiany cen ropy.