Według danych Urzędu Regulacji Energetyki od początku 2024 roku prawie 15 tys. 14936 odbiorców w taryfie G zmieniło dostawców energii elektrycznej. Jeżeli doliczyć do tego odbiorców biznesowych w taryfach ABC liczba ta zwiększy się do 28 tys. Na co zwracać uwagę przy zmianie dostawcy energii?
Zastój na rynku
Od 2007 roku, kiedy wprowadzono prawną możliwość zmiany dostawcy energii elektrycznej z tej możliwości skorzystało ponad milion odbiorców, z czego ponad 774 tys. było to odbiorców taryfowych taryfy G. Ostatnie cztery lata to okres gwałtownego zatrzymania dynamiki zmian dostawców prądu. O ile w ciągu tylko II kwartału roku 2017 dostawcę energii zmieniło około 28 tys. odbiorców, o tyle w 2020 roku było to tylko 10 tys. Jeszcze gorzej statystyki wyglądają w kolejnych latach. W 2022 rok dostawcę w II kwartale zmieniło 5,5 tys. odbiorców a w 2023 roku nieco ponad 4,8 tys. W 2024 roku dane te wyglądają znacznie lepiej w przypadku II kwartału, chociaż gorzej niż w przypadku I kwartału. W II kwartale 2024 roku na proces zmiany dostawcy prądu zdecydowało się 8,6 tys. klientów. W I kwartale było to aż 19 tys. odbiorców. W całym 2023 roku na taki krok zdecydowało się 26 tys. odbiorców. Zatem w pierwszym półroczu bieżącego roku poprawiono z nawiązką wynik z całego poprzedniego roku.
Dlaczego klienci stali się mniej chętni do zmiany dostawcy energii? Odpowiedź jest prosta. Zmiana sprzedawcy energii jest podyktowana głównie chęcią zaoszczędzenia na zakupie energii. W okresie kryzysu energetycznego, a wcześniej pandemii COVID-19, konkurencja na rynku energii elektrycznej właściwie zamarła. Rząd wprowadził mrożenie cen energii, ustalono cenę maksymalną, zniesiono obligo giełdowe, a więc ustawowy obowiązek nałożony na spółki energetyczne sprzedaży energii przez Towarową Giełdę Energii.
Zmiany na horyzoncie?
Działania te motywowane chęcią utrzymania cen energii w ryzach w okresie wyborów (samorządowych i parlamentarnych) spowodowały, że klienci nie znajdywali opłacalności w procedurze zmiany dostawcy prądu. Sytuacja zmieniła się nieco, co widzimy w statystykach, w I kwartale 2024 roku, kiedy ważyły się losy mrożenia cen energii. Część odbiorców uznała, że zbliża się koniec ustawowych regulacji ustalających cenę energii na ustalonym poziomie, więc zacznie się konkurencja wśród spółek na oferty. Co prawda cena maksymalna została, ale podniesiono ją do poziomu 500 zł netto za MWh. Ta zmiana już dała pewien potencjał do szukania różnic w ofertach poszczególnych spółek.
Jak będzie dalej? Całkowite odmrożenie cen energii spowoduje jej „quasi” uwolnienie (quasi, bo ceny energii dla gospodarstw domowych nadal są regulowane taryfą zatwierdzaną przez prezesa URE) i może pobudzić atrakcyjność ofert. Drugim elementem, który może przyczynić się do wzrostu zaisnteresowania zmianą dostawcy energii są zmiany wprowadzone w ramach wejścia w życię 24 sierpnia 2024 roku ofert sprzedaży energii z ceną dynamiczną, czyli taką, która jest uaktualniana w czasie rzeczywistym na podstawie notowań giełdowych. To może być rozwiązanie atrakcyjne dla odbiorców, którzy zużywają duże ilości energii a przy tym korzystają z nowoczesnych rozwiązań automatyki czy sterowania domem. Dla takich odbiorców spółki energetyczne przygotowały różne formy ofert cen dynamicznej. Tu np. różnicą jest kwestia ceny ujemnej. Niektórzy sprzedawcy nie przewidują „ceny ujemnej” w swych ofertach, podczas gdy inni taką ofertę posiadają. Oznacza to, że w momencie wystąpienia na rynku ceny ujemnej to taki klient może liczyć na „zapłatę” za zużycie energii w danym momencie.
Na co zwracać uwagę przy zmianie dostawcy energii?
Sama procedura nie jest wymagająca i skomplikowana. Często same spółki energetyczne, które oferują nam przejście do siebie zapewniają pełne zorganizowanie kwestii formalnych w procedurze zmiany dostawcy. Wystarczy wypełnić odpowiednie dokumenty i pełnomocnictwa. Jednak po naszej stroie jako klienta jest upewnienie się, że planowana zmiana wyjdzie nam na dobre. Aby tak się stało, trzeba dokładnie przeanalizować umowę i jej zapisy a także stawki opłat stałych takich jak opłata handlowa czy abonamentowa. Warto również zwrócić uwagę na czas trwania umowy, sposób i okres wypowiedzenia, gdybyśmy ponownie chcieli zmienić dostawcę.
Nagminne jest oferowanie przez sprzedawców energii dodatkowych usług, które w założeniu mają nam ułatwić funkcjonowanie, jednak w rzeczywistości często nie w pełni mamy świadomość na co się decydujemy i czego możemy oczekiwać. Za to z pewnością co miesiąc zapłacimy za daną usługę określoną kwotę. Jeżeli nie chcemy dodatkowych usług, musimy sprawdzić umowę przed jej podpisaniem.
Warto mieć świadomość również o przysługujących nam prawach. Od lipca 2021 roku obowiązuje zakaz sprzedaży „door to door”. Oznacza to, że sprzedawcy usług spółek energetycznych nie mogą nachodzić klientów w ich domach i oferować im swych usług. To klient ma odwiedzić firmę, lub załatwić sprawę telefonicznie. W przypadku podpisania umowy za pośrednictwem telefonu przysługuje nam prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia.
Warto przed podpisaniem umowy upewnić się, czy dana firma jest rzetelna, czy posiada koncesje, siedzibę oraz widnieje w rejestrach spółek odpowiedzialnych za sprzedaż energii. Nie ma również pośpiechu w podpisywaniu dokumentów – klient ma prawo do dokładnego zapoznania się z zapisami umowy.
Tylko wnikliwe i dokładne przeanalizowanie jej zapisów daje nam gwarancje tego, że zmiana, która ma nam przynieść korzyści rzeczywiście te korzyści nam da.
Taryfa dynamiczna. Czym jest i jakie niesie ze sobą korzyści. Spięcie