InfrastrukturaKoleje

Kowalewski: Zmiany w POLREGIO wpisują się w tworzenie jednolitego obszaru kolejowego w Europie

Zmiany w POLREGIO wpisują się w tworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego – ocenił Krystian Kowalewski z Instytutu Jagiellońskiego w rozmowie z Polskim Radiem.

„Kluczową zmianą, która następuje w tym zakresie, jest tzw. czwarty pakiet kolejowy, którego elementem jest to, że w perspektywie niedługiego czasu przewozy kolejowe w Europie będą musiały być kontraktowane w drodze przetargu. Dzisiaj organizatorzy tych usług mają możliwość kontraktowania ich w formie przetargów, ale rzadko który przewoźnik z tego korzysta. Zakładam, że restrukturyzacja Przewozów Regionalnych też będzie się wpisywała w ten szeroki trend dostosowania spółki do tego, ażeby była ona w stanie brać udział w konkurencyjnych przetargach na usługi kolejowe” – wyjaśnił w audycji ekspert.

Jak podkreślił Kowalewski, dziś ubiegając się o realizację usługi w zakresie przewozu pasażerskiego nie ma już potrzeby posiadania przez spółkę taboru kolejowego. W Europie, szczególnie w Niemczech, upowszechnia się model, w ramach którego to organizator przewozów (w przypadku polskich przewozów o zasięgu lokalnym są nim najczęściej samorządy województw) zapewnia tabor kolejowy, np. poprzez tworzenie pooli taborowych. To z tego taboru korzysta przewoźnik świadczący usługi na określonej trasie.

Audycji można wysłuchać na stronie Polskiego Radia 24: Nowe życie POLREGIO: z zyskiem, nowoczesnym taborem i milionami pasażerów


Powiązane artykuły

Bruksela, Belgia, 20.11.2025. Wicepremier, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski (2L) i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kaja Kallas (3L) przed posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych (FAC) w Brukseli, 20 bm. (ad) PAP/Wiktor Dąbkowski

Unia ukarze Rosję za dywersję w Polsce? Nie wyklucza sankcji

– Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo – oświadczyła szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji...
17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Merz-Tusk rozmawiali o dywersji na kolei. Za wcześnie na wskazanie Rosji?

Premier Donald Tusk i kanclerz Niemiec Friedrich Merz rozmawiali o sytuacji polskiej kolei. Dzień przed rozmową niemiecki polityk podkreślał, że...

Koleje wymagają pilnych inwestycji w bezpieczeństwo. Są na to fundusze

Ostatni akt dywersji pokazał społeczeństwu jak istotna infrastruktura kolejowa i jak trudno zapewnić jej bezpieczeństwo. Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR...

Udostępnij:

Facebook X X X