Niemal 856 km dróg ekspresowych i autostrad w nowej perspektywie finansowej ma powstać w technologii betonowej – pismo z listą dróg mających powstać inną metodą trafiło do wszystkich oddziałów GDDKiA – poinformował Rynek Infrastruktury. Czy polskie firmy budowlane, dotąd wznoszące drogi w technologii nawierzchni asfaltowych są przygotowane na taką zmianę?
– Jeżeli chodzi o technologię są różnice w kosztach na korzyść dróg o nawierzchni asfaltowej. Choć inaczej to wygląda tam, gdzie stosowane są dość drogie dodatki do asfaltów, żeby nawierzchnie były trwalsze – przekonuje w rozmowie z naszym portalem pos. Stanisław Żmijan (PO), przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.
Jego zdaniem, gdy rozpatrujemy samo przygotowanie polskich form budowlanych, to nie widać tu większych problemów.
– Nie podam teraz dokładnie łącznej długości, ale oddano dotąd do użytku sporo odcinków autostrad czy dróg ekspresowych w technologii nawierzchni betonowej – mówi pos. Stanisław Żmijan. – Firmy z Polski zgłaszały się do takich przetargów, a takie odcinki były wykonywane. Choć pewnie krajowych wykonawców dróg, wyposażonych w zagłębie betoniarskie, nie ma zbyt dużo. Zapewne nie mają też tak wiele sprzętu do realizacji betonu cementowego, jak do dróg asfaltowych.
Jednak szef sejmowej komisji infrastruktury nie robiłby z tego problemu. Nie są to zdaniem posła bariery nie do pokonania.
– Nie było do tej pory problemów ze znalezieniem w kraju firm, które byłyby w stanie wykonać autostrady w technologii betonowej i takich problemów nie będzie zapewne i w najbliższej przyszłości – kończy Stanisław Żmijan.