icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

ZTM Warszawa: kontrolujemy klimatyzację

Od czerwca do 12 sierpnia br. pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego przeprowadzili ponad 2,3 tys. kontroli klimatyzacji w stołecznych autobusach i tramwajach.

Stwierdzili 294 uchybienia w autobusach, a do 10 sierpnia br. na przewoźników zostały nałożone kary w wysokości ponad 120 tys. zł. Nieprawidłowości w działaniu klimatyzacji miejskiej można zgłaszać za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu 19115 lub strony internetowej www.ztm.waw.pl.

Pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego regularnie sprawdzają działanie klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej. Obecnie 78 proc. autobusów i 47 proc. tramwajów to pojazdy klimatyzowane. Kontrole przeprowadzane są na pętlach. Polegają one na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu z „kratek” klimatyzacji. Sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i czy są odpowiednio serwisowane.

Od 1 czerwca do 12 sierpnia przeprowadzono 2 364 kontroli w autobusach i tramwajach. Pracownicy ZTM odnotowali w autobusach 294 uchybienia (21 w autobusach obsługiwanych przez ITS Michalczewski, 85 w autobusach spółki Mobilis, 22 w autobusach Miejskich Zakładów Autobusowych i 166 w pojazdach obsługiwanych przez PKS Grodzisk Mazowiecki). Do 10 sierpnia na przewoźników nałożono kary finansowe w wysokości ponad 120 tys. zł. Kontrole klimatyzacji będą kontynuowane.
Informacje o niesprawnej klimatyzacji można zgłaszać za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu 19115. Informacje o pojazdach, w których nie działała klimatyzacja można przekazywać do Zarządu Transportu Miejskiego także za pośrednictwem strony internetowej ZTM. W zgłoszeniu należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy. Następnie informacja jest przesyłana do właściwego przewoźnika, który jest zobowiązany do wyjaśnienia sytuacji. Jeśli pasażer – przekazując informacje o niewłaściwie działającej klimatyzacji – poda swoje dane personalne i adresowe, jego zgłoszenie będzie traktowane jako oficjalna skarga, na którą otrzyma pisemną odpowiedź.

Trzy ważne pytanie o klimatyzację

Kiedy w pojazdach komunikacji miejskiej powinna zostać uruchomiona klimatyzacja?

Latem, w pojazdach komunikacji miejskiej temperatura powinna utrzymywać się w granicach 18-25 stopni Celsjusza. Oznacza to, że w klimatyzowanych autobusach, tramwajach i pociągach SKM system chłodzący jest automatycznie uruchamiany w momencie, gdy temperatura wewnątrz pojazdu przekroczy 25 stopni Celsjusza.
W tramwajach klimatyzacja działa na trochę innych zasadach. Tramwaje typu SWING wyposażone są w zintegrowany system HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning), który reguluje ogrzewanie, wentylację i chłodzenie. Gdy temperatura w tramwaju osiągnie 25 stopni Celsjusza, system automatycznie włącza chłodzenie.

Po czym poznać klimatyzowany pojazd?

Wszystkie klimatyzowane pojazdy są oznaczone specjalnymi naklejkami – umieszczonymi na drzwiach – z napisem „Pojazd klimatyzowany”. Dodatkowo na oknach znajdują się informacje „Pojazd klimatyzowany. Prosimy nie otwierać okien”.
Najłatwiej i najszybciej rozpoznać, czy dany pojazd jest wyposażony w klimatyzację po dużych, białych urządzeniach zamontowanych na dachu.

Co mogą zrobić prowadzący pojazdy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej?

Aby zwiększyć efektywność systemu chłodzącego, w pojazdach wyposażonych w klimatyzację obowiązują specjalne zasady. Przede wszystkim prowadzący nie otwiera na przystankach automatycznie drzwi, a pasażerowie korzystają z „ciepłego” guzika. Dzięki temu – jeśli na przystankach nie ma oczekujących pasażerów i nikt nie wysiada z pojazdu – drzwi pozostają zamknięte, chłodne powietrze nie „ucieka” na zewnątrz i jednocześnie do środka nie dostaje się gorące powietrze.
Okna – w pojazdach klimatyzowanych – są zablokowane. Pasażerowie nie powinni próbować ich otwierać, ponieważ kończy się to niepowodzeniem lub uszkodzeniem elementów uszczelniających.
W przypadku, gdy dojdzie do awarii klimatyzacji lub jej działanie jest niewystarczające, należy o tym poinformować prowadzącego pojazd. Zdarza się, że kierowca autobusu spędza za kierownicą 40 czy 50 minut i nie zdaje sobie sprawy, że klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie działa prawidłowo. Często – ze względu na zautomatyzowanie systemu chłodzącego – osoba prowadząca pojazd nie ma możliwości zwiększenia wydajności klimatyzacji. Powinna wówczas otworzyć szyberdachy, włączyć nawiewy oraz na pętli odblokować okna. W następnej kolejności jest zobowiązana do poinformowania o niedziałającej klimatyzacji centrali ruchu, gdzie – w zależności od linii, którą obsługuje dany wóz oraz liczby taboru – zapada decyzja o podmianie wozu lub próbie naprawy klimatyzacji.

Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego m. st. Warszawy

Od czerwca do 12 sierpnia br. pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego przeprowadzili ponad 2,3 tys. kontroli klimatyzacji w stołecznych autobusach i tramwajach.

Stwierdzili 294 uchybienia w autobusach, a do 10 sierpnia br. na przewoźników zostały nałożone kary w wysokości ponad 120 tys. zł. Nieprawidłowości w działaniu klimatyzacji miejskiej można zgłaszać za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu 19115 lub strony internetowej www.ztm.waw.pl.

Pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego regularnie sprawdzają działanie klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej. Obecnie 78 proc. autobusów i 47 proc. tramwajów to pojazdy klimatyzowane. Kontrole przeprowadzane są na pętlach. Polegają one na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu z „kratek” klimatyzacji. Sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i czy są odpowiednio serwisowane.

Od 1 czerwca do 12 sierpnia przeprowadzono 2 364 kontroli w autobusach i tramwajach. Pracownicy ZTM odnotowali w autobusach 294 uchybienia (21 w autobusach obsługiwanych przez ITS Michalczewski, 85 w autobusach spółki Mobilis, 22 w autobusach Miejskich Zakładów Autobusowych i 166 w pojazdach obsługiwanych przez PKS Grodzisk Mazowiecki). Do 10 sierpnia na przewoźników nałożono kary finansowe w wysokości ponad 120 tys. zł. Kontrole klimatyzacji będą kontynuowane.
Informacje o niesprawnej klimatyzacji można zgłaszać za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu 19115. Informacje o pojazdach, w których nie działała klimatyzacja można przekazywać do Zarządu Transportu Miejskiego także za pośrednictwem strony internetowej ZTM. W zgłoszeniu należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy. Następnie informacja jest przesyłana do właściwego przewoźnika, który jest zobowiązany do wyjaśnienia sytuacji. Jeśli pasażer – przekazując informacje o niewłaściwie działającej klimatyzacji – poda swoje dane personalne i adresowe, jego zgłoszenie będzie traktowane jako oficjalna skarga, na którą otrzyma pisemną odpowiedź.

Trzy ważne pytanie o klimatyzację

Kiedy w pojazdach komunikacji miejskiej powinna zostać uruchomiona klimatyzacja?

Latem, w pojazdach komunikacji miejskiej temperatura powinna utrzymywać się w granicach 18-25 stopni Celsjusza. Oznacza to, że w klimatyzowanych autobusach, tramwajach i pociągach SKM system chłodzący jest automatycznie uruchamiany w momencie, gdy temperatura wewnątrz pojazdu przekroczy 25 stopni Celsjusza.
W tramwajach klimatyzacja działa na trochę innych zasadach. Tramwaje typu SWING wyposażone są w zintegrowany system HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning), który reguluje ogrzewanie, wentylację i chłodzenie. Gdy temperatura w tramwaju osiągnie 25 stopni Celsjusza, system automatycznie włącza chłodzenie.

Po czym poznać klimatyzowany pojazd?

Wszystkie klimatyzowane pojazdy są oznaczone specjalnymi naklejkami – umieszczonymi na drzwiach – z napisem „Pojazd klimatyzowany”. Dodatkowo na oknach znajdują się informacje „Pojazd klimatyzowany. Prosimy nie otwierać okien”.
Najłatwiej i najszybciej rozpoznać, czy dany pojazd jest wyposażony w klimatyzację po dużych, białych urządzeniach zamontowanych na dachu.

Co mogą zrobić prowadzący pojazdy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej?

Aby zwiększyć efektywność systemu chłodzącego, w pojazdach wyposażonych w klimatyzację obowiązują specjalne zasady. Przede wszystkim prowadzący nie otwiera na przystankach automatycznie drzwi, a pasażerowie korzystają z „ciepłego” guzika. Dzięki temu – jeśli na przystankach nie ma oczekujących pasażerów i nikt nie wysiada z pojazdu – drzwi pozostają zamknięte, chłodne powietrze nie „ucieka” na zewnątrz i jednocześnie do środka nie dostaje się gorące powietrze.
Okna – w pojazdach klimatyzowanych – są zablokowane. Pasażerowie nie powinni próbować ich otwierać, ponieważ kończy się to niepowodzeniem lub uszkodzeniem elementów uszczelniających.
W przypadku, gdy dojdzie do awarii klimatyzacji lub jej działanie jest niewystarczające, należy o tym poinformować prowadzącego pojazd. Zdarza się, że kierowca autobusu spędza za kierownicą 40 czy 50 minut i nie zdaje sobie sprawy, że klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie działa prawidłowo. Często – ze względu na zautomatyzowanie systemu chłodzącego – osoba prowadząca pojazd nie ma możliwości zwiększenia wydajności klimatyzacji. Powinna wówczas otworzyć szyberdachy, włączyć nawiewy oraz na pętli odblokować okna. W następnej kolejności jest zobowiązana do poinformowania o niedziałającej klimatyzacji centrali ruchu, gdzie – w zależności od linii, którą obsługuje dany wóz oraz liczby taboru – zapada decyzja o podmianie wozu lub próbie naprawy klimatyzacji.

Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego m. st. Warszawy

Najnowsze artykuły