InfrastrukturaWszystko

ZTM Warszawa: kontrolujemy klimatyzację

Od czerwca do 12 sierpnia br. pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego przeprowadzili ponad 2,3 tys. kontroli klimatyzacji w stołecznych autobusach i tramwajach.

Stwierdzili 294 uchybienia w autobusach, a do 10 sierpnia br. na przewoźników zostały nałożone kary w wysokości ponad 120 tys. zł. Nieprawidłowości w działaniu klimatyzacji miejskiej można zgłaszać za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu 19115 lub strony internetowej www.ztm.waw.pl.

Pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego regularnie sprawdzają działanie klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej. Obecnie 78 proc. autobusów i 47 proc. tramwajów to pojazdy klimatyzowane. Kontrole przeprowadzane są na pętlach. Polegają one na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu z „kratek” klimatyzacji. Sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i czy są odpowiednio serwisowane.

Od 1 czerwca do 12 sierpnia przeprowadzono 2 364 kontroli w autobusach i tramwajach. Pracownicy ZTM odnotowali w autobusach 294 uchybienia (21 w autobusach obsługiwanych przez ITS Michalczewski, 85 w autobusach spółki Mobilis, 22 w autobusach Miejskich Zakładów Autobusowych i 166 w pojazdach obsługiwanych przez PKS Grodzisk Mazowiecki). Do 10 sierpnia na przewoźników nałożono kary finansowe w wysokości ponad 120 tys. zł. Kontrole klimatyzacji będą kontynuowane.
Informacje o niesprawnej klimatyzacji można zgłaszać za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu 19115. Informacje o pojazdach, w których nie działała klimatyzacja można przekazywać do Zarządu Transportu Miejskiego także za pośrednictwem strony internetowej ZTM. W zgłoszeniu należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy. Następnie informacja jest przesyłana do właściwego przewoźnika, który jest zobowiązany do wyjaśnienia sytuacji. Jeśli pasażer – przekazując informacje o niewłaściwie działającej klimatyzacji – poda swoje dane personalne i adresowe, jego zgłoszenie będzie traktowane jako oficjalna skarga, na którą otrzyma pisemną odpowiedź.

Trzy ważne pytanie o klimatyzację

Kiedy w pojazdach komunikacji miejskiej powinna zostać uruchomiona klimatyzacja?

Latem, w pojazdach komunikacji miejskiej temperatura powinna utrzymywać się w granicach 18-25 stopni Celsjusza. Oznacza to, że w klimatyzowanych autobusach, tramwajach i pociągach SKM system chłodzący jest automatycznie uruchamiany w momencie, gdy temperatura wewnątrz pojazdu przekroczy 25 stopni Celsjusza.
W tramwajach klimatyzacja działa na trochę innych zasadach. Tramwaje typu SWING wyposażone są w zintegrowany system HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning), który reguluje ogrzewanie, wentylację i chłodzenie. Gdy temperatura w tramwaju osiągnie 25 stopni Celsjusza, system automatycznie włącza chłodzenie.

Po czym poznać klimatyzowany pojazd?

Wszystkie klimatyzowane pojazdy są oznaczone specjalnymi naklejkami – umieszczonymi na drzwiach – z napisem „Pojazd klimatyzowany”. Dodatkowo na oknach znajdują się informacje „Pojazd klimatyzowany. Prosimy nie otwierać okien”.
Najłatwiej i najszybciej rozpoznać, czy dany pojazd jest wyposażony w klimatyzację po dużych, białych urządzeniach zamontowanych na dachu.

Co mogą zrobić prowadzący pojazdy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej?

Aby zwiększyć efektywność systemu chłodzącego, w pojazdach wyposażonych w klimatyzację obowiązują specjalne zasady. Przede wszystkim prowadzący nie otwiera na przystankach automatycznie drzwi, a pasażerowie korzystają z „ciepłego” guzika. Dzięki temu – jeśli na przystankach nie ma oczekujących pasażerów i nikt nie wysiada z pojazdu – drzwi pozostają zamknięte, chłodne powietrze nie „ucieka” na zewnątrz i jednocześnie do środka nie dostaje się gorące powietrze.
Okna – w pojazdach klimatyzowanych – są zablokowane. Pasażerowie nie powinni próbować ich otwierać, ponieważ kończy się to niepowodzeniem lub uszkodzeniem elementów uszczelniających.
W przypadku, gdy dojdzie do awarii klimatyzacji lub jej działanie jest niewystarczające, należy o tym poinformować prowadzącego pojazd. Zdarza się, że kierowca autobusu spędza za kierownicą 40 czy 50 minut i nie zdaje sobie sprawy, że klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie działa prawidłowo. Często – ze względu na zautomatyzowanie systemu chłodzącego – osoba prowadząca pojazd nie ma możliwości zwiększenia wydajności klimatyzacji. Powinna wówczas otworzyć szyberdachy, włączyć nawiewy oraz na pętli odblokować okna. W następnej kolejności jest zobowiązana do poinformowania o niedziałającej klimatyzacji centrali ruchu, gdzie – w zależności od linii, którą obsługuje dany wóz oraz liczby taboru – zapada decyzja o podmianie wozu lub próbie naprawy klimatyzacji.

Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego m. st. Warszawy


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X