font_preload
PL / EN
Energetyka Energia elektryczna Infrastruktura 30 października, 2017 godz. 12:00   
KOMENTUJE: Agata Rzędowska

200 autobusów dla polskich miast. Umowy na prawie 700 mln zł podpisane (RELACJA)

autobus

Ministerstwo Rozwoju zaprosiło przedstawicieli samorządów na konferencję, w trakcie której podpisane zostały umowy na dofinansowanie projektów transportowych. Inwestycja o wartości prawie 684 mln będzie w ponad połowie pokryta ze środków Unii Europejskiej z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Ponad 200 nowych autobusów dla trzech samorządów

Nowe autobusy pojawią się w Warszawie (130 sztuk), Świnoujściu (3 sztuki) i Zielonej Górze (47 sztuk). Zakup będzie obejmował także niezbędną infrastrukturę. 177 z nich ma być autobusami elektrycznymi.

Jerzy Kwieciński wiceminister w Ministerstwie Rozwoju o programie finansowania transportu nieskoemisyjnego powiedział: „mamy kolejne dobre wiadomości dla naszego kraju, podpisujemy trzy umowy na zakup 200 autobusów z czego 177 to będą autobusy elektryczne”. Kwieciński mówił, że umowy są elementem wdrażania strategii przyjętych przez rząd” Uroczyste podpisanie umów jest konsekwencją podpisanych w lutym 2017 roku porozumień pomiędziy 41 samorządami a Ministerstwem Rozwoju.

– Gratuluję beneficjentom wytrwałości – mówił Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Prace nad projektami trwały prawie 2 lata. W porównaniu z poprzednią perspektywą finansową 2007-2013 w obecnej perspektywie jesteśmy dużo bardziej do przodu pod względem kontraktowania z zakresu transportu publicznego. Poziom kontraktowania z poprzedniej i obecnej perspektywy to 75 procent z zakresu transportu publicznego.

Realizacja SOR

Dzięki tym trzem umowom zrealizowane zostanie 20% planu, który zakłada w najbliższych latach wprowadzenie na polskie drogi 1000 autobusów elektrycznych. Polska jest największym producentem autobusów w Europie, rocznie produkowanych jest ich ponad 5.000. Chcemy – jak mówił Jerzy Kwieciński żeby Polska stała się liderem w produkcji autobusów elektrycznych. PFR NCBiR mają programy dzięki, którym rozwijać się będą elektromobilne start-upy – dodał wiceminister.

Witold Słowik wiceminister rozwoju, który jest odpowiedzialny jest za program Infrastruktura i Środowisko mówił, że ta uroczystość wpisuje się w cały ciąg działań Programu Infrastruktura i Środowisko. Zrealizowanie zakupu 177 elektrycznych autobusów (do tej pory było 64 elektryczne autobusy z ponad 1100 jeżdżących w Polsce. Zakup 47 autobusów elektrycznych w Zielonej Górze, które dołączą do tych, które już są w taborze spowoduje, że Zielona Góra będzie miała 70% autobusów zeroemisyjnych – podkreślił Słowik.

Wykorzystanie alokowanych środków

Mamy z tymi trzema umowami, podpisane umowy na niemal 7 mld zł (około 72% alokacji), w całym programie 27,5 mld euro (z dzisiejszymi umowami około 51%). W tym roku około 16 mld zł z finansowaniem unijnym około połowy. Przygotowanie dobrych projektów było podstawą do tego by podpisać umowy w programie – mówił wiceminister Słowik.

Czysty transport miejski to korzyści dla mieszkańców województwa

Sylwester Dąbrowski wicewojewoda mazowiecki „bardzo się cieszę, że myślimy o transporcie zbiorowym, żeby był on przyjazny środowisku. Ja w Urzędzie Wojewódzkim zajmuję się zarówno ochroną środowiska ale i sprawami mieszkańców. Będziemy starać się namawiać do chętniejszego korzystania z transportu zbiorowego”. Ograniczenie ruchu pojedynczych samochodów jest ważne dla samorządowców. Wicewojewoda apelował: „korzystajcie bo to naprawdę jest dla naszego środowiska, dla naszego dobra”. Według Dąbrowskiego najbardziej na zmianach w transporcie publicznym skorzystają pojedyncze osoby, które będą pasażerami nowoczesnych autbusów. „Mam nadzieję, że autobusów będzie więcej i takie są zapowiedzi” – zakończył Dąbrowski.

Ursus dla Zielonej Góry

W Zielonej Górze finalizowana jest umowa z firmą Ursus na dostarczenie autobusów elektrycznych. Będzie to jak podkreślali samorządowcy doskonały impuls dla gospodarki.

Projekty z podpisanymi dotychczas umowami obejmują infrastrukturę tramwajową, zakup nowego taboru, budowę węzłów przesiadkowych, Inteligentne Systemy Transportowe, rozbudowę II linii metra. Realizowane są w Warszawie, Katowicach, Opolu, Krakowie, Wrocławiu, Tychach, Poznaniu, Toruniu, Gorzowie Wlkp., Stargardzie, Gdyni, Bydgoszczy, na terenie KZK GOP, w Gminie Siechnice, Gliwicach, Jaworznie, Zielonej Górze i Świnoujściu.