26.03.2014 ALERT

26 marca 2014, 09:37 Alert

ENERGETYKA

Unia nie odpuści w sprawie zaostrzania polityki klimatycznej

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Decyzja w sprawie nowych celów polityki klimatyczno-energetycznej ma zostać podjęta najpóźniej w październiku – donosi „Rzeczpospolita” powołując się na wnioski z ubiegłotygodniowego unijnego szczytu. Jak relacjonuje dziennik, przywódcy krajów UE nie zgodzili się na forsowany przez nasz kraj postulat o odłożenie na dalszą przyszłość decyzji w sprawie nowych celów unijnej polityki klimatyczno-energetycznej. We wnioskach końcowych szczytu znalazł się zapis, zgodnie z którym rozstrzygnięcia w tej sprawie mają zapaść najwcześniej jak to będzie możliwe z zastrzeżeniem, że nie później niż w październiku bieżącego roku. Jednocześnie „Rz” zwraca uwagę, że nasz kraj mając na uwadze, iż decyzje o poziomie światowego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych zapadną najwcześniej w przyszłym roku na szczycie klimatycznym w Paryżu, chciał również przeforsować wpisanie do wniosków ze szczytu zapisu o powiązaniu celu unijnego ze światowym. Jednak zapis o wyraźnym powiązaniu między celem unijnym a celem światowym nie znalazł się również we wnioskach ze ubiegłotygodniowego szczytu przywódców UE – podkreśla dziennik. „Rzeczpospolita” cytuje również wypowiedź anonimowego unijnego dyplomaty, w opinii którego decyzja w sprawie nowych celów polityki klimatyczno-energetycznej z redukcją emisji CO2 zapadanie na kolejnym szczycie UE w czerwcu, albo na następnym w październiku. Jednocześnie w jego ocenie choć cel jest już znany, jest jeszcze wiele kwestii do negocjacji. Wśród istotnych dla naszego kraju spraw dziennik wymienia między innymi mechanizm podziału celu unijnego na poszczególnych członków UE oraz ewentualne ulgi dla energetyki, czy wsparcie dla krajów takich jak Polska, których gospodarka oparta jest na węglu. Unijny dyplomata, na którego powołuje się „Rz” podkreśla, że nawet zwolennicy zaostrzania polityki klimatyczno-energetycznej przyznają, iż sytuacja krajów Europy Środkowej i Wschodniej jest szczególna. Jednocześnie dziennik cytuje opinię Stepheana Tindale’a, eksperta w londyńskim Centre for European Reform, który zwraca uwagę, że Europa Zachodnia, która wzbogaciła się dzięki węglowi chcąc zabronić używania go Europie Środkowo-Wschodniej powinna zaproponować coś w zamian.

MOL nabył aktywa od Wintershall na Morzu Północnym

(OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Węgierska Grupa MOL podpisała transakcję ze  Wintershall, spółkę zależną niemieckiego koncernu BASF na nabycie aktywów offshore na Morzu Północnym firmy niemieckiej za kwotę 375 mln dol.  Menadżerowie MOL poinformowali, że powołali też nowy oddział firmy w Aberdeen w Wielkiej Brytanii w celu wspierania prac na Morzu Północnym  oraz dalszej ekspansji w tym regionie. MOL zamierza ubiegać się o nowe koncesje poszukiwawczo-wydobywcze na Morzu Północnym – powiedział Alexander Dodds z zarządu Grupy MOL.

Rosja odmawia rabatu gazowego Ukrainie

(PRIME/INTERFAX/OIL&GAS EURASIA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dmitrij Pieskow, rzecznik prezydenta Federacji Rosyjskiej, odniósł się do apelu Ukrainy, która domaga się niższych cen gazu w kolejnym kwartale obowiązywania umowy gazowej. Ocenił, że odkąd Flota Czarnomorska nie stacjonuje na terytorium Ukrainy (ze względu na aneksję Krymu) obniżka z tego tytułu przestaje obowiązywać. Dodał, że Kijów nadal nie spłacił swojego długu gazowego, więc nie ma podstaw do rozmów na temat rabatu. Tymczasem ukraiński minister energetyki i przemysłu węglowego Jurij Prodan ocenił, że jego kraj jest gotów zapłacić maksymalnie $387/1000m3. (Rabat przyznany obalonemu prezydentowi Wiktorowi Janukowyczowi zapewnił Ukrainę cenę $268,5/1000m3 w pierwszym kwartale tego roku). Zapowiedział, że jeśli Rosjanie będą domagać się większej podwyżki, Kijów będzie płacił mimo to taką cenę a ewentualne zastrzeżenia zostaną rozstrzygnięte w sądzie. Prodan przekonuje, że Rosja nie anulowała oficjalnie porozumień charkowskich zakładających rabat gazowy w wysokości 100 dolarów za 1000 m3 w zamian za przedłużenie stacjonowania Floty Czarnomorskiej na Krymie. Kijów nie uznaje aneksji części swojego terytorium. Z kolei premier Rosji Dmitrij Miedwiediew zapowiedział, że w najbliższych latach wydobycie węglowodorów na Krymie wzrośnie o 50-100 procent, dzięki czemu będzie możliwa realizacja całego zapotrzebowania Półwyspu na surowce, bez potrzeby sprowadzania ich od firm ukraińskich, które zablokowały dostawy do anektowanej przez Rosję części Ukrainy. Wydobycie gazu na Krymie gwarantowało realizację 65-75 procent zapotrzebowania jego mieszkańców. Był to trzeci pod względem produkcji gazu ziemnego region Ukrainy, po charkowskim i połtawskim. W 2013 roku na Krymie wydobyto 1,6 mld m3 gazu. Czronomorneftegaz planował wydobyć 2,4 mld m3 surowca w tym roku i 3 mld m3 w następnym.

Miedwiediew: sankcje nie zagrożą współpracy w sektorze  ropy i gazu.

(AP/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK)

Rosja będzie kontynuować współpracę z zagranicznymi  spółkami ropy i gazu, a żadne sankcje nie usuną z naszego kraju ludzi, którzy  są zainteresowani działalnością gospodarczą w Rosji – powiedział wczoraj oficjalnie premier Dmitriji Miedwiediew. Pytany o  potencjalne skutki sankcji Zachodu przeciw  Rosji na współpracę  z zagranicznymi koncernami  paliwowymi, Miedwiediew stwierdził, że nic w tej współpracy  się nie zmieni i wszystko będzie dobrze. Podkreślił, że Rosja jest zainteresowana rozwojem współpracy z zagranicznymi firmami. Chce kontynuować już rozpoczęte wspólne inwestycje, prace badawcze i naukowe, wymianę handlową ze wszystkimi partnerami, którzy zawarli umowy ze strona rosyjską. Premier Rosji wyraził nadzieję, że ci partnerzy nie ulegną panice sankcji i pozostaną w jego kraju. Dotyczy to szczególnie sektora energii i sektora finansów, które mają w Rosji wielkie perspektywy.

Rosnieft spłaca przed terminem 10.6 mld dol. z kredytu  na przejęcie TNK-BP

(RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Rosnieft zakomunikował wczoraj, 25 marca, że przed terminem  spłacił bankom międzynarodowym   ratę 10,6 mld dol. z kredytu zaciągniętego na przejęcie TNK-BP. Rosnieft, zarządzany przez Igora Sieczina, bliski współpracownika prezydenta Władimira Putina, stwierdził, że od grudnia ub. r. do marca b.r. wszystkie raty kredytu spłacał przed terminem.  Rosyjski koncern naftowy zapłacił 55 mld dol.za przejęcie TNK-BP, pokrywając ten nabytek częściowo za kredyt udzielony przez banki międzynarodowe. Wysokość kredytu nie została ujawniona. TNK-BP założony w 2003 r. przez BP oraz grupę rosyjskich przedsiębiorców koncern naftowy z siedzibą w Moskwie . Był trzecim co do wielkości producentem ropy naftowej w Rosji i był notowany wśród dziesięciu największych prywatnych spółek naftowych na świecie. W 2013 r. został przejęty przez rosyjski państwowy koncern  Rosnieft.

Petrostate Azerbejdżan

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Azerbejdżan wyeksportował w 2013 roku ropę i produkty ropopochodne o łącznej wartości około 30,7 mld dolarów. To o 5,6 procent mniej niż w 2012 roku – informuje azerski Bank Centralny. Węglowodory stanowiły w zeszłym roku 94,9 procent eksportu tego kraju. Wartość całego eksportu z Azerbejdżanu w ubiegłym roku wyniosła 32,4 mld dolarów.

Władze USA wydały kolejną zgodę na eksport LNG

(FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)

Departament Energii USA wydał 24 marca warunkową zgodę na eksport skroplonego gazu ziemnego z planowanego terminalu Jordan Cove LNG w zatoce Coos Bay na wybrzeżu stanu Oregon. Media uznały to za odpowiedź na coraz silniejsze naciski sektora energetycznego oraz członków Kongresu USA, którzy uważają, że eksport amerykańskiego gazu ograniczy presję Rosji na kraje europejskie oraz zmniejszy geopolityczne wpływy Kremla.  Senator Lisa Murkowski, Republikanka ze stanu Alaska oświadczyła, że ta zgoda na koncesję eksportową jest pozytywnym sygnałem dla naszych sojuszników i dla rynków energii. Jest też przekonywującym dowodem, że Stany Zjednoczone są gotowe włączyć się do handlu gazem na rynku globalnym. Kongresmeni z obu partii od tygodnia naciskają na prezydenta Obamę, aby przyspieszył i ułatwił procedurę wydawania zezwoleń na eksport gazu. Argumentują, że będzie to mocny sygnał i dla sojuszników USA i dla Rosji po aneksji Krymu.  Nawet, jeśli szybkie wydawanie koncesji eksportowych nie spowoduje natychmiast poprawy sytuacji Ukrainy i innych narodów Europy Środkowej, to udowodni Rosji, że jej monopol gazowy w regionie właśnie się kończy. Zezwolenie Departamentu Energii musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Federalną Komisję Regulacji Energetyki. Prezes American Petroleum Institute Jack Gerard oświadczył z tej okazji, że jest to krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego nie tylko USA. „Nasza branża jest gotowa pomóc administracji rządowej, aby wzmocnić pozycję Ameryki na globalnym rynku energii i zapewnić bezpieczeństwo naszych sojuszników na całym świecie. Wzywamy administrację do dalszych zmian zapewniających priorytet eksportu naszego gazu”. Zezwolenie wydane 25 marca jest siódmą pozytywną decyzją w sprawie eksportu LNG do krajów, które nie mają umowy o wolnym handlu z USA. Na decyzję oczekuje jeszcze prawie dwa tuziny wniosków.

Brent powyżej $107

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Baryłka ropy Brent podrożała do ceny powyżej $107 w związku z zakłóceniami dostawy z Nigerii i Libii. Wpływ na cenę miały także dobre informacje gospodarcze ze Stanów Zjednoczonych. Cena ropy w USA wzrosła powyżej $100 za baryłkę by szybko spaść po szybszym, niż oczekiwano, wzroście wydobycia surowca.

INFRASTRUKTURA

Czterech wykonawców chce dokończyć dk 16 Biskupiec – Borki Wielkie

(GDDKiA)

Otwarto oferty w przetargu na wykonanie prac niezbędnych do zakończenia przerwanego w połowie ub. roku kontraktu. Do przetargu stanęły cztery firmy. Najniższą ofertę na realizację tego zadania na kwotę 25 mln zł brutto złożyła firma Skanska SA. Najwyższa oferta, na kwotę 35 mln zł wpłynęła od firmy Budimex Budownictwo Sp. z o.o. Przewidywany termin rozstrzygnięcia przetargu i podpisania umowy to połowa kwietnia. Wykonawca będzie miał na realizację zadania 3 miesiące. Zakres prac obejmuje dokończenie warstwy ścieralnej nawierzchni, roboty naprawcze osiadania nasypu oraz roboty wykończeniowe takie jak umocnienie skarp, rowów i pasa dzielącego, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, wykonanie oznakowania.

Komentarz prezesa Budimeksu Dariusza Blochera do wybranych danych finansowych za 2013 r.

(Budimex)

Budownictwo infrastrukturalne stanowiło 59% sprzedaży segmentu budowlanego Grupy Budimex w roku 2013 oraz 63% w roku 2012. W roku 2013 można było zaobserwować już wzrost średniej wartości ogłaszanych przetargów. Średnia wartość oferty złożonej przez Budimex SA na rynku infrastrukturalnym wyniosła w roku 2013 55 mln zł, podczas gdy w roku 2012 było to 32 mln zł. Budimex podpisał w 2013 r. kontrakty o wartości 3,3 mld zł. To wartość wyższa od wartości kontraktów podpisanych w roku 2012 o blisko 0,5 mld złotych. Portfel zamówień Grupy na koniec roku 2013 wyniósł 4,3 mld zł. Z nowej perspektywy unijnej ogłoszono już kontrakty drogowe o łącznej wartości ponad 40 mld zł. Budimex znalazł się w prekwalifikacjach wszystkich ogłoszonych do tej pory przetargów.

Nowoczesne urządzenia kolejowe na trasie Psary – Kozłów

(PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na montaż nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym na trasie Psary – Kozłów. Zmodernizowana linia kolejowa jest przedłużeniem Centralnej Magistrali Kolejowej. Przedmiotem umowy jest montaż i uruchomienie urządzeń ERTMS/ETCS na trasie Psary – Kozłów. Zostanie ona zrealizowana w ciągu 12 miesięcy za kwotę ponad 11 mln zł brutto. Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) European Rail Traffic Management System to wspierany przez Unię Europejską projekt jednolitego systemu sterowania ruchem kolejowym, który ma zapewnić tzw. interoperacyjność transportu kolejowego, czyli możliwość swobodnego poruszania się pociągów po sieciach kolejowych poszczególnych państw.

Całodobowe prace na moście średnicowym

(PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły drugi etap remontu mostu średnicowego w Warszawie. Roboty realizowane są zgodnie z harmonogramem. Wykonawca prowadzi prace przez 24 godziny na dobę, dzięki czemu remont zakończy się już za 3 miesiące. Prace remontowe na Moście Średnicowym prowadzone są w szybkim tempie. Po niecałych dwóch tygodniach od rozpoczęcia robót, wykonawca rozebrał wyeksploatowany tor. Przeprowadzono szczegółowe pomiary geodezyjne na odsłoniętej konstrukcji mostu. W strefach dojazdowych mostu łącznie pracuje 35 osób. W ciągu dnia na odcinku Warszawa Wschodnia – Most Średnicowy roboty prowadzi 20 pracowników, natomiast w nocy w tunelu na odcinku Warszawa Powiśle – Warszawa Centralna jest ich 15.

Autosan dla krakowskich tramwajów

(Portal Samorządowy/wnp.pl)

Kilka dni temu Autosan zakończył realizację dostaw elementów tramwajów dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie w ramach kontraktu podpisanego w ubiegłym roku. Ostatni, szósty niskopodłogowy, środkowy człon do wagonu EU8N dotarł do odbiorcy i tym samym planowo zrealizowany został cały kontrakt. MPK Kraków będzie eksploatowało 33 tramwaje wyposażone w konstrukcje spawane wyprodukowane w Autosan SA.

Pierwsze autobusy z silnikiem Euro 6 w Krakowie

(MPK Kraków)

Po ulicach Krakowa zaczęło kursować pięć nowoczesnych autobusów z silnikiem spełniającym najwyższe europejskiej normy związane z ochroną środowiska – Euro 6. W sumie do połowy kwietnia tych przyjaznych dla środowiska autobusów będzie 28. Będą przewozić pasażerów m.in. na linii nr 724 i 744 (docelowo będą to linie nr 124 i 424). Kraków to pierwsze duże miasto w Polsce, do którego zostanie dostarczona tak duża partia autobusów z silnikiem Euro 6. Nowe pojazdy w porównaniu z najstarszym posiadanymi przez MPK SA autobusami z silnikiem Euro 1, będą emitować o 95 proc. mniej tlenków azotu i o 97 proc. mniej cząstek stałych. Wartość całego kontraktu to 92,1 mln zł.

Chcą dostarczyć „elektryki”

(ZTM Warszawa)

Dwie firmy chcą wyprodukować i dostarczyć „elektryki” dla Warszawy. Miejskie Zakłady Autobusowe otworzyły oferty w przetargu na dostawę 10 autobusów elektrycznych. Wykonawca będzie miał 24 tygodnie na dostawę pierwszych pięciu autobusów, pozostałe dotrą tydzień później. Oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych (ogłoszonym na początku lutego br.) złożyli następujący producenci: BYD Europe Rotterdam Holland – 15 576 346,94 zł brutto, Solaris Bus & Coach – 21 894 000,00 zł brutto. Zamawiający przeznaczył na zakup 23 370 000,00 zł brutto. Zakup autobusów elektrycznych to fragment wielkiego programu wymiany taboru MZA. Od 2007 r. spółka kupiła już 811 autobusów. Na początku marca br. do stolicy trafiła pierwsza partia z 47 przegubowych Solbusów.

Statystyki cargo – luty 2014

(Port Lotniczy Katowice)

W lutym br. na pyrzowickim lotnisku odprawiono 1 443 ton cargo, to o 93% więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Dwa pierwsze miesiące 2014 roku zamknęły się wielkością 2 737 ton frachtu lotniczego obsłużonego w Katowice Airport, jest to o 77% więcej niż w tym samym okresie zeszłego roku. Katowice Airport jest liderem wśród polskich regionalnych portów lotniczych w zakresie obsługi cargo. W 2013 roku odprawione zostało 10 877 ton cargo o 3,1% więcej niż w 2012 roku.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak