27.01.2014 ALERT

27 stycznia 2014, 09:43 Alert

ENERGETYKA

Czy Hiszpania i Niemcy staną do łupkowego wyścigu?

(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

W zeszłym tygodniu dyrektor Wintershall Rainer Steele ocenił, że czas na szczerą rozmowę o poszukiwaniach gazu łupkowego. Przekonuje, że potrzebne jest klarowne otoczenie prawne w Niemczech, które pozwoli na rozpoczęcie prac. Obecnie niemieckie władze utrzymują moratorium na poszukiwanie tego rodzaju surowca. Federalny Instytut Geologii i Surowców Naturalnych oszacował, że pod powierzchnią Niemiec może znajdować się od 07, do 2,3 bln m3 gazu łupkowego. Jednocześnie hiszpański rząd złożył skargę na decyzję rząd regionalnego w Kantabri, który zakazał hydraulicznego kruszenia (metody stosowanej przy poszukiwaniach i wydobyciu gazu z łupków).

Decyzja KE ws. OPAL-u w lutym

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Do końca lutego Komisja Europejska ma podjąć decyzję na temat dostępu Gazpromu do przepustowości gazociągu OPAL dostarczającego gaz ziemny z gazociągu Nord Stream na południe Niemiec. Obecnie rura jest obłożona limitem 50 procent mocy przesyłowych dla jednego użytkownika. Wynika on z zasady dostępu trzeciej strony (Third Party Access – TPA) zapisanej w tzw. trzecim pakiecie energetycznym Unii Europejskiej. Ma ona w założeniu bronić wolnego dostępu do przepustowości gazociągów na terenie Europy. Gazprom walczy o (częściowe) zwolnienie z limitu w celu pełnego wykorzystania rury na potrzeby eksportu surowca przez Nord Stream. Obecnie TPA jest martwą zasadą, ponieważ jedynym użytkownikiem OPAL-u pozostaje rosyjski gigant gazowy.

Nowy podatek blokuje prace Statoila na Morzu Barentsa

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Norweski Statoil zatrzymał wydobycie w ramach projektu Johan Castberg na Morzu Barentsa ze względu na wysoki koszt nowego podatku wprowadzonego przez Oslo. Minister ropy naftowej Tord Lien zadeklarował dziś, że rząd dokona rewizji regulacji w porozumieniu z przedstawicielami branży. Podatek w rzeczywistości polega na obniżeniu sumy jaką firmy energetyczne mogą odpisać od podatku. W założeniu miał pozwolić na zebranie 3 mld norweskich koron (488 mln dolarów) rocznie do 2050 roku.

Sankcje wobec irańskiej ropy i gazu nadal obowiązują

(AP/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)

Prezydent Iranu Hasan Rouhani  przebywający w Szwajcarii z okazji Swiatowego Forum Ekonomicznego w Davos oznajmił, że po osłabieniu sankcji Teheran zamierza nawiązywać stosunki gospodarcze z krajami zachodnimi. Wywołało to pewną sensację.  Rouhani spotykał się w Szwajcarii m.in. z szefami niektórych światowych koncernów sektora paliwowo-energetycznego – włoskiej ENI, francuskiej Total, holenderskiej Shell i brytyjskiej BP. Jednakże wśród  zainteresowanych Iranem nafciarzy nie było przedstawicieli koncernów amerykańskich. Jedynie jeszcze przed zawarciem porozumień w Genewie pewne zainteresowanie Iranem wykazały niektóre amerykańskie firmy, m.in. eksportujące sprzęt do wydobywania ropy naftowej i gazu. Embargo na import ropy, gazu i operacji finansowych nadal obowiązuje i wskazana jest konsekwencja wobec Iranu. Sekretarz skarbu USA Jack Lew podkreślił kilka dni temu: Ze strony czołowych światowych spółek paliwowych byłoby błędem przecenianie otwartości Iranu w sferze biznesu. Połączony plan działania  pośredników i  samego Iranu przewiduje na razie ograniczone osłabienie konkretnych sankcji. Natomiast sankcje, dotyczące ropy naftowej i finansów, pozostają bez zmian. Każda spółka, podejmująca działania naruszające powyższe sankcje, może zostać ukarana. Zamierzamy uważnie monitorować przestrzeganie tych sankcji. Natomiast Kreml uznaje wobec Iranu wyłącznie sankcje nałożone przez Radę Bezpieczeństwa ONZ. Nie uznaje sankcji  nałożonych przez Stany Zjednoczone na import irańskiej ropy naftowej i  zawieranie transakcji finansowych z Teheranem. Nic dziwnego więc, że media w styczniu podały, iż Rosja zamierza importować z Iranu ropę naftową w ilości 500 tys. baryłek dziennie. Takie właśnie porozumienie prawdopodobnie zostanie podpisane podczas zapowiadanej wizyty Putina w Teheranie. W grudniu 2013 roku szef rosyjskiego MSZ Ławrow już złożył wizytę w Teheranie.

Co dalej z rurociągiem Keystone w USA?

(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

W amerykańskim Kongresie republikańscy senatorowie skierowali 24 stycznia b.r. pismo do prezydenta Obamy wzywające go do zatwierdzenia projektu budowy północnego odcinka rurociągu Keystone XL, który ma transportować ciężką ropę z piasków roponośnych w Kanadzie i ropę łupkową z basenu Bakken w Dakocie Północnej. Akceptacja projektu przez prezydenta jest konieczna, ponieważ rurociąg ma przebiegać przez granicę państwową USA – Kanada.  Projekt ten powstał w 2008 r. i jest bardzo opóźniony, ponieważ protestują przeciwko niemu liczne organizacje i ruchy ekologiczne, które wspierały kampanię wyborczą Obamy i obecnie spodziewają się, że prezydent nie zgodzi się na krytykowaną przez nich inwestycję. Zwolennikami inwestycji Keystone XL są liczne branże przemysłowe i związki zawodowe – rurociąg ma dostarczać duże ilości ropy oraz zapewnić dziesiątki tysięcy nowych miejsc stałej pracy. Wystąpienie senatorów wyprzedziło doroczne orędzie prezydenta, choć nie wiadomo, czy Obama będzie chciał odnosić się do tego trudnego tematu. Obama wyraził już zgodę na krótszą, południową część Keystone, która niedawno została oddania do użytku. Kanadyjska firma TransCanada kilka dni temu rozpoczęła dostawy ropy przez ten odcinek z Cushing w stanie Oklahoma, do rafinerii w Teksasie. Tym odcinkiem przepływać będzie początkowo średnio 300 tysięcy baryłek ropy dziennie, a do końca roku – średnio 520.000 baryłek.

 

INFRASTRUKTURA

15 lutego otwarcie podziemnego dworca w Krakowie

(www.rynek-kolejowy.pl)

Na spotkaniu zorganizowanym na budowie podziemnego dworca kolejowego w Krakowie został przedstawiony stopień zaawansowania prac wykończeniowych i adaptacyjnych. Obszar podziemnego dworca PKP SA planują oddać do użytku 15 lutego. Budowa podziemnego dworca kolejowego w Krakowie miała pierwotnie zakończyć się już kilkanaście miesięcy temu, jednak przeciągające się prace, w tym ogłoszenie upadłości przez poprzedniego wykonawcę, zmusiło PKP SA do kolejnego wydłużenia procesu inwestycyjnego. Po półtorarocznym opóźnieniu prace budowlane są już zakończone. Prace wykończeniowe skupiają się wyłącznie na wykończeniu powierzchni ogólnodostępnej, komercyjnej.

Trójmiasto: ponad 70 tablic elektronicznych pojawi się na przystankach

(www.rynek-kolejowy.pl/Transport Publiczny)

Przy przystankach komunikacji miejskiej w Gdyni pojawiły się pierwsze elektroniczne tablice. Za kilka miesięcy zaczną one wyświetlać informacje o rozkładach jazdy. Nowe tablice w najbliższym czasie będą także montowane w Gdańsku. Tablice są montowane w ramach projektu Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR, w ramach którego na terenie Gdyni powstaje system „inteligentnego” sterowania ruchem ulicznym (polega on na elastycznym funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnej, analogicznie do natężenia ruchu), a także zamontowane zostały elektroniczne tablice informujące o lokalizacji parkingów i liczbie wolnych miejsc postojowych na nich. Koszt to prawie 134 mln zł brutto.

Z posiedzenia Sejmiku

(www.mazovia.pl)

Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął stanowisko, w którym sprzeciwia się zapisom IV Pakietu Kolejowego Unii Europejskiej dotyczących m.in. liberalizacji organizacji publicznego transportu zbiorowego. Ideą IV Pakietu Kolejowego – zestawu uregulowań Unii Europejskiej dotyczących transportu kolejowego – jest liberalizacja tego typu przewozów. Zakłada on bowiem wprowadzenie konieczności wyboru przewoźnika w drodze przetargu. Nie będzie można, jak do tej pory, zlecać bezpośrednio tych usług własnej spółce. Radni wskazują w stanowisku na konieczność utrzymania dotychczas obowiązujących przepisów, zapewniających elastyczne podejście do organizacji publicznego transportu zbiorowego (poprzez bezpośrednie zlecenie lub w drodze przetargu).

Miliony na inwestycje w Koszalinie

(www.wzp.pl)

Dwie kolejne umowy w ramach RPO podpisane zostały w Koszalinie. Dotyczą one dofinansowania przebudowy Rynku Staromiejskiego oraz refundacji kosztów wybudowanych już ścieżek rowerowych. Wsparcie obu projektów, ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013, to w sumie ponad 11 mln zł. Mowa była także o przebudowie drogi wojewódzkiej nr 167 oraz pozyskanym na ten cel unijnym wsparciu w wysokości prawie 25 mln zł. Głównym założeniem przebudowy Rynku Staromiejskiego jest poprawa infrastruktury turystycznej Koszalina. W jej ramach zrealizowana zostanie: przebudowa Rynku Staromiejskiego, przebudowa elewacji ratusza, budowa budynku wielofunkcyjnego, przebudowa dróg, chodników i placów.

Ryszard Rębilas prezesem Kolei Małopolskich

(www.rynek-kolejowy.pl)

Stanowisko prezesa Kolei Małopolskich objął Ryszard Rębilas, były dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Tę kandydaturę rekomendował odpowiednią uchwała Zarząd Województwa Małopolskiego. Informację potwierdził Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Ryszard Rębilas był do lipca 2012 r. dyrektorem Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Rada Nadzorcza, powołana przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników 30 grudnia 2013 r. powołała na stanowisko prezesa Kolei Małopolskich Ryszarda Rębilasa – poinformowało Biuro Prasowe UMWM.

Obwodnica Nakła w budowie

(www.kujawsko-pomorskie.pl)

Trwają prace na budowie obwodnicy Nakła nad Notecią. Obejście powstaje dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Obwodnica Nakła – długości 2 km, w przebiegu drogi wojewódzkiej 241, oświetlona i wyposażona między innymi w ekrany akustyczne – nie tylko odciąży ulice centrum miasta, ale poprawi też skomunikowanie Cukrowni Nakło i terenów przemysłowych w pobliskim Paterku, gdzie mieszczą się Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Patarek i nowo tworzona strefa inwestycyjna. Wartość przedsięwzięcia to 52 miliony złotych, wsparcie z RPO WK-P wynosi 26 mln zł. Zakończenie budowy zaplanowano na styczeń 2015.

O europejską czystość rzek

(www.slaskie.pl)

Rozwiązanie problemu ochrony wód śródlądowych w kontekście wdrażania dyrektyw wodnych KE było tematem spotkania zorganizowanego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie we współpracy z Europejskim Regionalnym Centrum Ekohydrologii PAN oraz Wydz. Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego. W ramach realizowanego projektu LIFE+ EKOROB ,,Ekotony dla redukcji zanieczyszczeń obszarowych” opracowywany jest Program działań dla ograniczenia zanieczyszczeń obszarowych w zlewni Pilicy. Obejmuje on swoim zasięgiem obszar 4 900 km2 położony w trzech województwach: łódzkim, śląskim i świętokrzyskim.

Trwają konsultacje w sprawie transportu

(www.lubelskie.pl)

Zakończyły się prace nad projektem „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie lubelskim”. Konsultacje dokumentu rozpoczęły się 15 stycznia i potrwają do 14 lutego. Przedstawiciele urzędu marszałkowskiego rozmawiali o założeniach projektu z delegacjami starostw powiatowych województwa lubelskiego. Wszyscy zainteresowani treścią dokumentu mogą zapoznać się z nim w Kancelarii Ogólnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie w godzinach pracy urzędu, a także na stronie internetowej województwa lubelskiego. Opinie do projektu można składać do 14 lutego 2014 r. w formie pisemnej na adres Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubelskiego.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej „POLONUS” w Warszawie SA – odstąpienie od negocjacji

(www.msp.gov.pl)

Minister Skarbu Państwa informuje, iż podjął decyzję o odstąpieniu od negocjacji w spawie nabycia akcji spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej „POLONUS” w Warszawie SA,  wszczętych na podstawie zaproszenia opublikowanego w dniu 9 lipca 2013 r., i zamknięciu dotychczasowej procedury zbycia akcji Skarbu Państwa w ww. spółce bez rozstrzygnięcia.

Dodatkowe fundusze na rozbudowę Katowice Airport

(www.katowice-airport.com)

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie projektu „Rozbudowa infrastruktury w celu zwiększenia możliwości operacyjnych lotniska MPL Katowice”. Projekt obejmuje pięć zadań:

modernizację istniejącego hangaru i budowę nowego; uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej – etap I (modernizacja systemu odwadniającego w porcie lotniczym); budowę nowej bazy CARGO – etap I (budowa płyty postojowej cargo wraz z drogą kołowania E0);

budowę terminalu przylotowego; uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej – etap II (budowa stanowiska odladzania samolotów). Całkowita wartość projektu wynosi 182 mln zł, z czego wartość dofinansowania z Funduszu Spójności (POIiŚ) to blisko 71,5 mln zł.

Ryanair odlatuje z Polski?

Media informują, że Ryanair dość znacznie ograniczy swoje oferowanie z/do Polski w sezonie lato 2014, w porównaniu z latem 2013. Niektóre lotniska (Bydgoszcz) są obecnie w trakcie negocjacji z irlandzkim przewoźnikiem dotyczących siatki przewozów tej linii. Według danych odnoszących się do rozkładu FR, który był załadowany do systemów rezerwacyjnych w połowie grudnia 2013, łączne oferowanie przewoźnika (międzynarodowe – bez nowych połączeń krajowych z WMI), w sezonie lato 2014 wyniesie 3881,3 tys. foteli. Oznacza to ogromny spadek, w porównaniu z sezonem lato 2013, bo aż o 26,9%. Oferowanie to jest jedynie o 2,8% większe, niż w sezonie lato 2012. Obecne plany Ryanaira oznaczają cofnięcie się, nawet w porównaniu z tamtym sezonem letnim.

Air Serbia: promocyjne taryfy na sześciu nowych trasach, m.in. do Warszawy

(www.prtl.pl)

Narodowy przewoźnik Republiki Serbii, byłe narodowe jugosławiańskie linie lotnicze Air Serbia, wprowadziły taryfy promocyjne na przeloty na trasach do Bejrutu, Sofii, Warny, Budapesztu, Warszawy i Kijowa. Bilety na przeloty po niższych cenach, na podróże od 30 marca do 30 czerwca br. (do Bejrutu, Sofii, Warny i Budapesztu) oraz od 29 maja do 30 sierpnia br. (do Warszawy i Kijowa) będą możliwe do kupienia na stronie internetowej przewoźnika do 8 lutego br. Cena biletu powrotnego w klasie ekonomicznej, do Kijowa i Warszawy, wraz z podatkami i opłatami dodatkowymi na podróż w okresie od 29 maja do 30 sierpnia br. wyniesie 129 euro.

Komunikat Rady Nadzorczej Eurolot SA

(Eurolot)

Rada nadzorcza Eurolot SA informuje, że w ramach ogłoszonego w zeszłym roku konkursu na nową kadencję zarządu spółki wyłonionych zostało dwóch członków zarządu Eurolot SA.

Bartłomiejowi Matusewiczowi została powierzona funkcja wiceprezesa zarządu ds. operacyjno-technicznych, zaś Mariuszowi Rędaszce – Wiceprezesa Zarządu ds. Finansowych. Rada Nadzorcza podjęła również decyzję o ponownym rozpisaniu konkursu na prezesa zarządu. Dokumenty mogą być składane przez kandydatów w siedzibie spółki do 3 lutego 2014 r. W związku ze złożeniem z przyczyn osobistych rezygnacji z funkcji prezesa przez Mariusza Dąbrowskiego funkcję prezesa zarządu do momentu rozstrzygnięcia konkursu będzie pełnił Bartłomiej Matusewicz.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak