6.08.2014 ALERT

6 sierpnia 2014, 10:11 Alert

ENERGETYKA

Enea, KGHM oraz Tauron bliżej jądrowej spółki z PGE

(CIRE)

Z końcem ubiegłego tygodnia z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął wniosek związany z planowanym zakupem przez Eneę, KGHM i Taurona udziałów w PGE EJ1. Jak informuje UKOIK 1 sierpnia do Urzędu wpłynął wniosek złożony przez spółki: PGE Polska Grupa Energetyczna, KGHM Polska Miedź, Tauron Polska Energia oraz Enea w sprawie utworzenia wspólnego przedsiębiorcy pod firmą PGE EJ 1. Obecnie właścicielem spółki PGE EJ 1 jest PGE, która 23 września 2013 roku podpisała umowę z Eneą, KGHM i Tauronem na mocy, której spółki te mają docelowo objąć po 10 proc. udziałów w jądrowej spółce. Większościowy pakiet ma nadal należeć do PGE, które ma zaprosić do projektu partnera strategicznego. Przypominamy, że zgodnie z umowa z września ubiegłego roku w sprawie nabycia udziałów w PGE EJ1 przez Eneę, KGHM i Tauron spółki będą zobowiązane do finalizacji transakcji po spełnieniu dwóch warunków zawieszających; uzyskania bezwarunkowej zgody Prezesa UOKiK na dokonanie koncentracji oraz przyjęcia przez Radę Ministrów Programu Polskiej Energetyki Jądrowej. Program jak wiadomo został przyjęty w styczniu, należy więc oczekiwać, że po akceptacji UOKiK Enea, KGHM oraz Tauron wejdą do jądrowej spółki.

PEP poprawia wyniki

(CIRE)

Wzrost przychodów ze sprzedaży oraz zysków odnotowała w pierwszym półroczu 2014 roku Grupa Kapitałowa Polish Energy Partners. Przychody ze sprzedaży GK PEP po pierwszym półroczu 2014 roku wyniosły 74,5 mln zł , co oznacza wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o nieco ponad 7 proc. EBITDA wypracowana przez spółkę w tym okresie wyniosła 27,8 mln zł, wobec 22,8 mln z rok wcześniej (+21,9 proc.). Zysk z działalności operacyjnej był na poziomie 13,3 mln zł (+64,9 proc.). Na wzrost ten złoży się głównej lepsza o 2,6 mln zł EBITDA farm wiatrowych oraz wyższa o 3,9 mln zł EBITDA projektów biomasowych. Osłabiła go natomiast niższa o 1,8 mln zł EBITDA segmentu outsourcingu. Zysk netto spółki wyniósł 6,0 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu do pierwszego półrocza 2013 roku o 70,7 proc. Natomiast zysk netto na działalności kontynuowanej z eliminacją efektu różnic kursowych z wyceny bilansowej był na poziomie 6, 2 mln zł, wobec 6, 1mln zł rok wcześniej.

Budowa South Stream w Bułgarii zawieszona

(CIRE)

Prezydent Bułgarii Rosen Plewnelijew zapowiedział we wtorek, że realizacja inwestycji budowy gazociągu South Stream w tym kraju zostanie zawieszona do czasu wydania przez Komisje Europejską decyzji w tej sprawie. „Popieram budowę projektu South Stream, zgodnie z przepisami europejskimi. Jednak do czasu podjęcia przez KE decyzji w tej sprawie, projekt South Stream w Bułgarii zostanie zamrożony – zapowiedział cytowany przez agencję Inter-Tass prezydent Plewnelijew. Przypominamy, że KE wszczęła procedurę o naruszenie unijnego prawa przy wyborze wykonawcy inwestycji budowy South Stream w Bułgarii i zażądała wstrzymania budowy. We wtorek pojawiły się również informacje, że budzący kontrowersje wykonawca – firma Strojtransgaz, należąca w 80 procentach do oligarchy rosyjskiego Giennadija Timczenki, wycofuje się z budowy bułgarskiego odcinka South Stream.

Giennadij Timczenko chce przekazać wszystkie swoje aktywa państwu

(ITAR TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK/FINANCIAL TIMES/PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wczoraj  rosyjski oligarcha Giennadij Timczenko poinformował w Moskwie, że jest gotowy przekazać wszystkie swoje aktywa rosyjskiemu państwu. Rzecznik Timczenki uzupełnił, że dotyczy to w pierwszym rzędzie aktywów Grupy Wołga, a przekazanie aktywów  nie jest związane z sankcjami wobec Rosji. „Giennadij Timczenko wielokrotnie podkreślał, że rosyjski interes publiczny jest dla niego o wiele ważniejszy niż osobiste bogactwo. Dla Timczenki rozwój gospodarki Rosji ma pierwszeństwo przed pomnażaniem własnego majątku” – napisał  rzecznik na Facebooku – i dodał, że deklaracje Timczenki nie są  ucieczką przed sankcjami, jakie wymierzyły w oligarchę i jego spółki Stany Zjednoczone i Unia Europejska.  Oligarcha jest właścicielem Novateku – rywala Gazpromu, Strojtransgazu – firmy, która miała budować bułgarski odcinek South Stream ale została wypchnięta z projektu przez zachodnie sankcje. Do niedawna był współwłaścicielem Gunvoru – domu handlowego sprzedającego rosyjskie węglowodory. Po wprowadzeniu obostrzeń Zachodu sprzedał swoje 43 procent udziałów współzałożycielowi firmy Finowi Torbjornowi Torngvistowi. Sam Gunvor uspokaja, że mimo sankcji zabezpieczył alternatywne źródła pożyczek na kwotę 290 mln dolarów. Tymczasem zgodnie z oczekiwaniami analityków rosyjska giełda traci ze względu na obawy inwestorów o skutek wprowadzenia zachodnich sankcji przeciwko Rosji. Czekają na ogłoszenie przez Waszyngton zapowiadanych, kolejnych sankcji przeciwko przemysłowi naftowemu. Giełda Micex ruszyła dziś ze stratą 0,36 procent. RTS stracił 0,89 procent.

Zmiany opodatkowania węglowodorów w Rosji

(ITAR TASS/REUTERS/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj  w Moskwie Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Energetyki uzgodniły nową wersję reżimu podatkowego dla sektora ropy i gazu. Rosnieft – główny krytyk poprzednich wersji – jeszcze nie przedstawił swojej opinii. Według informacji przedstawionych przez moskiewskie media najnowsza wersja reżimu ma wprowadzić od 2015  r. nieco niższe stawki podatkowe niż poprzednie wersje. Jednak są one znacznie wyższe niż stawki obecnie obowiązujące. Podatki  będą od 2015 r. wzrastać co rok przez dwa lata, kiedy osiągną 918 rubli za tonę.  Obecnie jest to 559 rubli za tonę. Cło eksportowe na ropę będzie spadać szybciej niż przewidują obowiązujące obecnie przepisy i ma w 2017 r. spaść do 30 proc.  (obecnie  55 proc.).

Libia: Koniec kryzysu naftowego

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Libijski rząd poinformował, że poradził sobie z zabezpieczeniem prac w portach eksportujących ropę naftową. Cztery porty na wybrzeżu libijskim musiały kilkukrotnie zawiesić funkcjonowanie ze względu na walki bojowników poszczególnych stronnictw walczących o władzę w Trypolisie. Wahania eksportu tego surowca z Libii miały wpływ na jego ceny na giełdach świata.

Nie ma układu Iran-Rosja

(THE TELEGRAPH/TERESA WÓJCIK/REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Media informowały, jakoby starając się obejść sankcje nałożone na Rosję przez Zachód, prezydent Rosji Władimir Putin podpisał umowę z Iranem wartą 20 mld dol. Zgodnie z tą umową Rosja będzie kupować od Iranu 0,5 mln baryłek ropy dziennie przez pięć lat. Umowa przewiduje również udział Rosji w rozwoju wydobycia ropy i gazu w Iranie, współpracę w budowie gazociągów i ropociągów, będzie dostarczać do Iranu maszyny i urządzenia dla sektora ropy i gazu oraz dla budowy elektrowni. Umowa z Iranem przygotowana w bardzo szybkim tempie – jak podały źródła oficjalne w Moskwie, jest reakcją Kremla na sankcje Zachodu jak zapowiedział w ubiegłym tygodniu Putin. Rosja od początku nie uznawała sankcji obowiązujących wobec Teheranu nałożonych przez USA i Unię Europejską. Jak jednak podał Reuters ministerstwo energetyki Rosji wycofało oświadczenie o współpracy z Iranem. Nowe oświadczenie ma zostać przedstawione dzisiaj.

Kurdowie zgadzają się na poszukiwania ropy naftowej przez Gazprom

(BASNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Do końca 2014 roku Gazprom planuje rozpocząć poszukiwania ropy naftowej w irackiej prowincji Halabja kontrolowanej przez Kurdów. W zamian za zgodę na prace, Gazprom ma zapewnić prowincji dofinansowanie na rozwój ośrodków akademickich i sportowych oraz staże dla studentów w Rosji. Irak nie ma kontroli nad terenami zajmowanymi przez Kurdów, którzy niezależnie od Bagdadu próbują sprzedawać węglowodory. Państwa zachodnie opowiadają się za zwierzchnością rządu irackiego nad złożami na terenie kraju.

Dakota Północna: nowy rekord wydobycia ropy łupkowej  

(RIGZONE/EIA/GAS AND OIL/TERESA WÓJCIK)

W kwietniu i maju br. osiągnięto nowy rekord wydobycie ropy łupkowej z Basenu Bakken w Dakocie Północnej:  ponad 1 mln baryłek dziennie. Informację podał raport Urzędu Informacji Energetycznej USA (US Energy Information Administration – EIA) z dn. 4 sierpnia. Poprawę wyników wydobycia zapewnia doskonalenie technologii i metod wiertniczych, a także  lepsza znajomość geologii Basenu Bakken. W czerwcu b.r. eksperci z Wood Mackenzie ocenili, że zasoby lekkiej ropy możliwe do  wydobycia w Basenie Bakken wynoszą 21 mld baryłek, prawie trzykrotnie więcej niż oszacowała Służba Geologiczna USA (US Geological Survey ) w kwietniu b.r.

Wydobycie gazu łupkowego z Basenu Marcellus przekroczyło 15 mld stóp sześc. dziennie

(RIGZONE/EIA/GAS AND OIL/TERESA WÓJCIK)

Wydobycie gazu łupkowego z Basenu Marcellus w lipcu po raz pierwszy przekroczyło 15 mld stóp. sześc. dziennie – informuje dziś raport o wydobyciu gazu Urzędu Informacji Energetycznej USA ( US Energy Information  Administration – EIA). EIA przewiduje, że wydobycie gazu z tego Basenu będzie nadal rosnąć, głównie dzięki wzrostowi wydajności wierceń. Według szacunków Wood Mackenzie z czerwca b.r. produkcja gazu z łupków z Basenu Marcellus będzie się zwiększać dzięki optymalizacji metod wydobycia. W ostatnich miesiącach produkcja surowca przekracza możliwości przesyłowe gazociągów i planuje się budowę nowych rur. Eksploatacja Basenu Marcellus jest dobrodziejstwem dla amerykańskiego stanu Pensylwania powodując spadek bezrobocia do najniższego poziomu od 2008 r. Nadal wzrasta zapotrzebowanie na stałych pracowników – obecnie trwa poszukiwanie ponad 2 tys. specjalistów.

INFRASTRUKTURA

PKP Informatyka największym dostawcą rozwiązań i usług informatycznych dla sektora TSL

(PKP Informatyka)

Computerworld wydał kolejną edycję Raportu TOP200. Raport uwzględnia ponad 300 najważniejszych firm branży teleinformatycznej. PKP Informatyka utrzymała w rankingu pierwszą pozycję wśród dostawców rozwiązań i usług informatycznych dedykowanych sektorowi transportu, spedycji i logistyki. Wg GUS sektor informatyczny w Polsce liczy ponad 51 tys. mikroprzedsiębiorstw i jedynie ok. 1700 firm zatrudniających 10 lub więcej osób. Aspirująca do znalezienia się w tabeli głównej firma musi przekroczyć przynajmniej 1 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług IT w ciągu roku, którego dotyczy aktualna edycja TOP200. W tabeli głównej PKP Informatyka znalazła się na 65. miejscu.

Więcej nowoczesnych pociągów

(Samorząd Województwa Łódzkiego)

Na torach województwa łódzkiego pojawią się kolejne zmodernizowane pociągi. Marszałek Województwa Łódzkiego podpisał umowę z ZNTK „Mińsk Mazowiecki” na modernizację czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57. Modernizowane przez Województwo Łódzkie pociągi są wyposażane w klimatyzację, gniazdka do podłączenia urządzeń mobilnych, wieszaki na rowery, automaty na przekąski i zimne napoje, system informacji pasażerskiej z monitorami LCD, rozbudowany monitoring, nowoczesne układy napędowe i hamulcowe oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością ruchową. Koszt modernizacji jednego pociągu to 6,3 mln zł netto. Pierwszy odnowiony skład przyjedzie w październiku, następny w listopadzie, a dwa w pierwszej przyszłego roku.

Ścieżki rowerowe w subregionie tarnowskim

(Samorząd Województwa Małopolskiego)

O budowie zintegrowanej sieci tras rowerowych na terenie Małopolski ze szczególnym uwzględnieniem subregionu tarnowskiego mówił podczas konferencji prasowej wicemarszałek Roman Ciepiela. Zarząd Dróg Wojewódzkich w czerwcu ogłosił przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji I etapu budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych, w zakres którego wchodzą trasy o długości 468 km i wartości szacunkowej 125 mln zł. W przygotowaniu jest także przetarg na etap II, który obejmuje 487 km na łączną kwotę 208 mln zł. Ścieżki rowerowe będą budowanie w standardach europejskich; z parkingami, miejscami postojowymi i całym zapleczem organizacyjnym ruchu.

Węzeł Bralin już gotowy

(Samorząd Województwa Wielkopolskiego)

Na skrzyżowaniu dawnej drogi krajowej nr 8 z przebudowanym odcinkiem drogi powiatowej w miejscowości Bralin odbyło się otwarcie tzw. węzła Bralin. Budowa węzła Bralin została zrealizowana w ramach projektu kluczowego Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013. Głównym celem projektu było wybudowanie połączenia drogi powiatowej 5601 P z drogą ekspresową nr 8 w miejscowości Bralin (tzw. węzeł Bralin). W ramach inwestycji przebudowano 0,450 km drogi powiatowej na odcinku leśnym i wybudowano 0,585 km nowej drogi powiatowej. Przebudowano również sieci teletechniczne i odwodnienia drogi, a także wykonano nowe oznakowanie. Ogólna wartość projektu to 4 488 619 zł, dofinansowanie z UE wynosi 2 816 084 zł. Swoje środki w realizację projektu zainwestowały także: Powiat Kępiński (1 502 534 zł) oraz Gmina Bralin (170 000 zł).

Z RPO na przebudowę ulic w Koszalinie

(Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego)

Realizowany od grudnia 2007 r. projekt pn. „Usprawnienie układu komunikacyjnego miasta Koszalina – II etap” będzie miał szanse na unijne wsparcie. Taka deklarację złożyli dziś, w czwartek 24 lipca br. w Szczecinie, podpisując pre-umowę, marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i prezydent Koszalina Piotr Jedliński. W sumie dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 może wynieść nawet 16 mln zł. Celem realizacji projektu jest kompleksowa przebudowa strategicznych ulic Koszalina oraz ułatwienie dostępności do obiektów użyteczności publicznej. koszalińskiej delegatury Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, II Urzędu Skarbowego, Sądu Okręgowego i Sądu Rejonowego, Politechniki Koszalińskiej czy Centrum Handlowego „Atrium”. Całość inwestycji oszacowano na ponad 23 mln zł.

Zamierzenia drogowe 2020

(Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego)

Z myślą o nowej perspektywie unijnego finansowania (2014-2020, realizacja projektów do 2022 roku) przygotowujemy się do realizacji dziesięciu dużych inwestycji drogowych. Będą to przedsięwzięcia obejmujące kompleksową modernizację i przebudowę dróg w nowoczesnym, wysokim standardzie. Chodzi o stworzenie sieci dojazdów do autostrady A-1 i drogi ekspresowej S-5, płynnie rozprowadzających ruch w kierunku mniejszych miejscowości. Te drogi już istnieją, ale ich standard jest dalece niezadawalający, więc nie mogą właściwie pełnić swojej funkcji. Wszystkie jezdnie będą mieć co najmniej 7 m  szerokości, pobocza, chodniki i ścieżki rowerowe oraz urządzenia i rozwiązania bezpieczeństwa ruchu (oznakowanie pionowe, tak zwane azyle dla pieszych i wyspy spowalniające ruch na terenach zabudowanych, bariery, itp.). Etap projektowania już się zakończył. Zarząd Dróg Wojewódzkich posiada zezwolenia na realizację części inwestycji, pozostałe otrzyma do końca roku.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak