8.05.2014 ALERT

8 maja 2014, 07:08 Alert

ENERGETYKA

Butkevicius: Wspólna cena gazu dla Europy nieprędko

(LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem premiera Litwy Algirdasa Butkeviciusa wprowadzenie wspólnej ceny gazu ziemnego dla klientów europejskich to idea warta wsparcia ale niemożliwa do zrealizowania w krótkim terminie. Butkevicius popiera stanowisko komisarza ds. energii UE Gunthera Oettingera, który promuje ten pomysł razem z premierem RP Donaldem Tuskiem., jednocześnie jednak Litwin podkreśla, że przeszkodą na drodze do realizacji tej koncepcji będą partykularne interesy poszczególnych krajów Unii, z których część uzyskuje korzystną ofertę w dwustronnych relacjach z głównym dostawcą – Rosją. Dlatego Butkevicius przekonuje, że decyzję w tej sprawie powinna podjąć Komisja Europejska.

Prezydent Bułgarii popiera Unię Energetyczną

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prezydent Bułgarii Rosen Plewneliew uważa, że jego kraj powinien poprzeć polski pomysł stworzenia Unii Energetycznej. – Unia Europejska nie może pozwolić na powrót zacofanej polityki wielkich potęg wobec ich peryferii podobnie jak nie może się zgodzić na destabilizację w jakimkolwiek wymiarze na Ukrainie – powiedział Bułgar w wystąpieniu w Dzień Armii Bułgarskiej. Jego zdaniem sytuacja nad Dnieprem zmusza do rewizji europejskiej polityki energetycznej. – Musimy ciężko pracować na rzecz integracji sektorów bezpieczeństwa i energetyki dla wzmocnienia Unii Europejskiej. Dodał, że główną gwarancją bezpieczeństwa dla Bułgarii pozostaje członkostwo w NATO.

Prezydent Francji uważa ofertę zakupu Alstomu przez GE za nie do przyjęcia

(AP/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)

Prezydent Francji Hollande uznał 6 maja, że oferta zakupu przez General Electric  francuskiego potentata Alstom jest tak niekorzystna, że nie do przyjęcia. Według niego, rząd ma prawo postarać się o lepszą ofertę. Ma także obowiązek chronić interes narodowy Francji. A przejęcie aktywów energetycznych Alstomu przez amerykański koncern jest z tym interesem sprzeczne. Wprawdzie Rada Nadzorcza francuskiego potentata 30 kwietnia potwierdziła korzyści strategiczne i operacyjne oferty GE, ale kolejną ocenę tej oferty ma rozpatrzeć powołany specjalny komitet niezależnych dyrektorów, kierowany przez Jean-Martin Folza, który przed końcem maja ma przedstawić propozycje wyboru nabywcy części energetycznej Alstomu. Z uwzględnieniem opinii rządu Francji. Komitet ma także przeanalizować ofertę Siemensa, której założenia nie zostały publicznie przedstawione, ale uwzględnienia oferty Niemców domagał się prezydent Francji. Według nieoficjalnych informacji, prezydent Francji nie wyklucza częściowej nacjonalizacji Alstomu, co się łączy ze spłaceniem przez budżet Francji znacznego zadłużenia bankowego Alstomu.

Włochy chcą mediować w sporze KE-Rosja o South Stream

(NOVINITE/OIL AND GAS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wiceminister rozwoju ekonomicznego Włoch Klaudio de Vincenti potwierdził priorytetowy status projektu South Stream. Mówiąc o bezpieczeństwie energetycznym na konferencji prasowej zadeklarował, że Rzym chce stać się mediatorem w trudnych rozmowach między Komisją Europejską a Gazpromem. Bruksela zarzuca Rosjanom, że ich gazociąg nie będzie podlegał zasadom trzeciego pakietu energetycznego i dlatego nie może się zgodzić na jego budowę. Mimo to, kraje zaangażowane w budowę rury, jak Włochy, Serbia czy Bułgaria, kontynuują bilateralne rozmowy na ten temat. Wczoraj ministrowie spraw zagranicznych Rosji i Serbii potwierdzili wolę budowy gazociągu. Vincenti przekonuje, że South Stream można dostosować do zasad pakietu w zamian za pewne ustępstwa na rzecz Rosji. Może chodzić na przykład o czasowe wyłączenie rury spod reżimu w sytuacji gdy będzie nią płynął tylko rosyjski gaz.

Chevron rozpoczął odwierty łupkowe w Rumunii

(AP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Chevron poinformował, że rozpoczął wiercenia poszukiwawcze gazu łupkowego na swoich koncesjach w Rumunii północno-wschodniej, m.in. w miejscowości Pungesti (340 km. od Bukaresztu). Na tych terenach odbywały się niedawno protesty przeciwników poszukiwań przy stosowaniu technologii frackingu. Obecnie sytuacja się zupełnie uspokoiła. Poszukiwania odbywają się na głębokości do 4 tys. m., po zakończeniu wierceń pobrane zostaną próbki materiału łupkowego do analiz na zawartość gazu. Odpowiednie władze rumuńskie oceniają, że ekipy poszukiwawcze Chevronu zachowują wysokie standardy ochrony środowiska.

Brytyjskie opinie: gaz łupkowy ograniczy uzależnienie UE od rosyjskiego gazu  

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Brytyjski minister stanu ds. energii Michael Fallon powiedział w Houston w ostatni poniedziałek, że kraje europejskie powinny podjąć wyzwanie łupkowe i jak najszybciej rozpocząć eksploatację własnych niekonwencjonalnych złóż węglowodorów. Fallon powiedział dziennikarzowi Reutersa, że jego zdaniem kraje europejskie powinny zgodzić się na stosowanie jedynej technologii, która umożliwia eksploatację gazu i ropy z łupków, czyli frackingu. Wiele krajów UE jest w wysokim stopniu uzależnionych od importu gazu z Rosji, co ostatecznie zagraża nie tylko ich bezpieczeństwu, ale jest zagrożeniem dla całej UE. „Europa musi zmniejszyć tę zależność, w celu ochrony swojej suwerenności. Dlatego jest konieczne, aby dążyć do dywersyfikacji źródeł dostaw gazu oraz wykorzystywać własne źródła. W tym zwłaszcza zasoby węglowodorów niekonwencjonalnych, czyli przede wszystkim gazu łupkowego”. Fallon podkreślił, że agresja Rosji wobec Ukrainy jest w dużej mierze bezkarna, dlatego, że większość państw UE jest „intensywnym użytkownikiem rosyjskiego gazu”, dlatego sankcje nakładane na Kreml są tak bardzo ograniczone. Nasza zależność od rosyjskiego gazu wiąże nam ręce”.  Wielka Brytania stosunkowo niedużo gazu importuje z Rosji, ale to i tak jest „za duży import” – oświadczył minister Fallon. Dlatego dwa lata temu rząd brytyjski podjął decyzję, aby śladem USA wykorzystać własne zasoby gazu i ropy z łupków. „Nie przeszkodzą w tym protesty przeciwników frackingu. Za pięć lat będziemy produkować gaz i ropę łupkową”. Zainteresowanie poszukiwaniami i eksploatacją brytyjskich łupków przejawiają m.in. francuskie koncerny Total i GDF Suez.

Ukraina chce spłacić dług gazowy po zmianie ceny

(BLOOMBERG/INTERFAX/PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk zadeklarował, że jego kraj zapłaci dług za dostawy gazu (według Gazpromu jest to obecnie 3,5 mld dol.) do 10 dni po ewentualnym obniżeniu ceny w kontrakcie do poziomu sprzed podwyżki. W pierwszym kwartale tego roku Kijów płacił $268,5/1000m3. Potem Moskwa wprowadziła podwyżkę do $468,5/1000m3 uzasadniając ją usunięciem rabatu za stacjonowanie Floty Czarnomorskiej i innymi argumentami. Tymczasem pierwsza transza pożyczki Międzynarodowego Funduszu Walutowego, z której część zostanie przekazana na spłatę długu gazowego została już zatwierdzona przez władze Funduszu. Około 3 mld dolarów trafiło na ukraińskie konto w czwartek. 2 mld z tej sumy pokryje dziurę budżetową. Decyzja o przyznaniu kolejnych transz pożyczki będzie zależała od tego, czy Ukraina będzie reformować swą gospodarkę, w tym niewydolny sektor energetyczny. Jednym z postanowień w tym zakresie było wprowadzenie unijnego systemu rejestracji rezerw gazu ziemnego (AGSI+) w ukraińskich magazynach, których pojemność jest największa w Europie. Ruch ma zwiększyć przejrzystość Naftogazu i zwiększyć bezpieczeństwo rezerw składowanych nad Dnieprem przez spółki energetyczne. Ukraina zwiększyła zapasy w magazynach do 8,523 mld m3 gazu, które są obecnie zapełnione w 27 procentach.

Azerbejdżan kupuje obligacje Korytarza Południowego

(TREND/AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Krajowy Fundusz Ropy Naftowej Azerbejdżanu wykupił obligacje projektu Korytarza Południowego o łącznej wartości ponad 900 mln dolarów. Była to największa w historii transakcja na giełdzie w Baku. Azerbejdżan zdecydował o stworzeniu wspólnej spółki akcyjnej mającej zarządzać realizacją koncepcji na wszystkich odcinkach – od złóż Szach Deniz po rynek europejski. Chodzi o gazociągi: południowokaukaski (SCP), transanatolijski (TANAP) i transadriatycki (TAP). Azerskie złoża zawierają dowiedzione rezerwy w ilości 1,2 bln m3 gazu ziemnego. Jednocześnie SOCAR podpisał umowę z niemieckim RWE Dea na wspólne poszukiwania nowych złóż na Morzu Kaspijskim na południe od półwyspu Abszeron. W przyszłości gaz z kolejnych kaspijskich złóż mógłby trafiać do rur Korytarza Południowego.

Izrael wśród energetycznych graczy?

(RIGZONE/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Były główny ekspert naukowy koncernu Shell dr Harold Vinegar informuje, że Izrael staje się znaczącą siłą na tym rynku. Naukowiec podkreśla duży potencjał wydobywczy Izraela oraz sprawnie realizowany program rozwoju sektora węglowodorów. Vinegar zwraca uwagę, że ten kraj rozpoczął budowę swojego potencjału energetycznego w niemal taki sam sposób, jak budowę własnego sektora high-tech co zostało uwieńczone sukcesem. Obecnie Vinegar jest głównym specjalistą w sektorze paliwowo-energetycznym w Izraelu. Zajmuje się prowadzeniem programów poszukiwawczych w tym kraju. Są to projekty lądowe, off-shore konwencjonalnych złóż gazu i ropy, a także projekty poszukiwań ropy łupkowej. Koncesje poszukiwawczo-wydobywcze złóż ropy łupkowej znajdują się w regionie Scheela. Na tym obszarze są zasoby wielkości 150 mld baryłek ekwiwalentu ropy naftowej, z czego na terenie koncesji potencjał wydobycia około 40 mld baryłek rocznie. Wydobycie i produkcja czystych paliw transportowych z łupków bitumicznych to kolejna koncepcja Vinegara. Naukowiec jeszcze w 2009 r. oszacował morskie złoża gazu Izraela na 3.8 bln m sześc. Okazało się, że miał rację i ta ocena zaważyła na podjęciu decyzji Izraela o eksploracji i eksploatacji tych złóż (w pierwszej kolejności Leviatan i Tamar).

Iran chce wydobywać więcej ropy naftowej

(ENERGY TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister ropy naftowej Iranu Bijan Zanganeh zadeklarował, że jego kraj chce zwiększyć wydobycie surowac o 1 mln baryłek dziennie w ciągu następnych czterech lat. Jednocześnie planuje rozwijać projekt wydobycia gazu ziemnego ze złóż Południowy Pars. Teheran sygnalizował, że jest zainteresowany zwiększeniem sprzedaży węglowodorów na rynek europejski. Mogłyby one docierać za pomocą istniejącej i planowanej infrastruktury rurociągowej.

G7 przeciwko Putinowi

(AP/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)

Ministrowie energetyki Grupy G7 na spotkaniu 6 maja w Rzymie zapowiedzieli, że G7 uniemożliwi Putinowi wykorzystanie nośników energii, jako broni w konflikcie ukraińskim. Poinformował o tym media po zakończonym spotkaniu Grupy brytyjski sekretarz stanu ds. energii Edward Davey. Wg jego oświadczenia ministrowie ds. energetyki krajów Grupy G7 ustalili, że przygotują średnio- i długoterminowe działania, które zdecydowanie zmniejszą zależność Europy od rosyjskiej ropy naftowej i gazu. Davey przyznał, że do realizacji takiej strategii konieczne będą miesiące a nawet lata. Ale – jak podkreślił „G7 podjęła decyzję o przeciwstawieniu się Putinowi” oraz postanowiła, że „rozbroi rosyjską broń gazową”. Do tego, podkreślił Davey, konieczne jest zastosowanie „kontr broni”, czyli zmniejszenie zależności całej Europy od rosyjskich nośników energii”. Jednocześnie G7 ma podjąć działania na rzecz zabezpieczenia dostaw węglowodorów do Europy w okresie zimowym. Długofalowo Grupa ma wspierać rozwój infrastruktury gazociągowej i terminali LNG, szczególnie w ramach Korytarza Południowego, dzięki której będzie możliwa dywersyfikacja źródeł dostaw.

Gdzie są ukryte bogactwa Putina?

(NYT/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)

Służby wywiadów wielu państw od lat podejrzewają, że rosyjski prezydent posiada i ukrywa ogromny majątek. Obecnie Stany Zjednoczone nakładają sankcje na moskiewskich oligarchów, którzy mieli mu ten majątek zdobyć i ukryć. To jest naturalnie tylko jeden z powodów zastosowania tych sankcji, najważniejszym jest reakcja na interwencje zbrojną Rosji na Ukrainie. NYT zwraca uwagę, że na liście czołowych oligarchów i menadżerów objętych sankcjami USA znalazł się Giennadij Timczenko,  długoletni współwłaściciel holdingu paliwowego Novatek i holdingu Ganvor Group. W komunikacie Sekretariatu Skarbu USA jest m.in. informacja, że Putin ma udziały w holdingu Ganvor i dostęp do kont tego holdingu. Oprócz Timczenki na liście dotkniętych sankcjami oligarchów i czołowych menadżerów podejrzanych o bliskie powiązania finansowe z Putinem są Jurij Kowalczuk, Władimir Jakunin, bracia Arkadij i Boris Rothenberg oraz Igor Sieczin, szef Rosnieftu. To podgrzało podejrzenia, że prezydent Rosji posiada prywatny majątek o wiele większy niż 102 tys. dol. jakie zadeklarował jako dochód uzyskany w ub.r. Oczywiście – Putin zaprzecza. Ale podejrzenia, że ukrywa przed światem i własnym społeczeństwem majątek o wartości prawie 70 mld dol., pojawiają się w mediach światowych coraz częściej. Jeśli są prawdziwe – Putin okaże się najbogatszym politykiem w historii. I w dodatku takim, który nie wiadomo skąd ma takie bogactwo.

Dywidenda Rosnieftu za rok 2013 wyniesie 3,8 mld dol. 

(ITAR TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Rada Dyrektorów Rosnieftu poinformowała, że dywidenda za rok 2013 za jedną akcję wynosi 12,85 dol. Łącznie dywidenda za 2013 r. to 3,8 mld rubli. Zysk netto koncernu w pierwszym kwartale 2014 r. wyniósł 125,6 mld rubli. Zysk netto w 2013 r. wzrósł o 51proc. i osiągnął 551 mld rubli. EBITDA Rosnieftu w tym okresie wzrosła o 53,2 proc. i  wyniosła 947 mld rubli. Przychody wzrosły w ubiegłym roku o 52 proc. do 4,696 bln rubli. Dla porównania: na koniec 2012 r. Rosnieft na dywidendę przeznaczył po 8,05 rubli za akcje.

INFRASTRUKTURA

S19 przekazana do kontroli Prezesa UZP

(GDDKiA)

Rzeszowski Oddział GDDKiA przekazał dokumenty z postępowania przetargowego na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów Małopolski – Stobierna do kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Podpisanie umowy z wykonawcą będzie możliwe po uzyskaniu pozytywnego wyniku kontroli. Planowany termin podpisania umowy to przełom maja i czerwca br. Przypomnijmy, że najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyło Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. i Aldesa Construcciones S.A. Konsorcjum zaoferowało wykonanie zadania w ciągu 30 miesięcy z 10-letnią gwarancję jakości, za kwotę prawie 290 mln zł. Odcinek realizowany będzie w systemie „optymalizuj-projektuj-buduj”.

Jest decyzja środowiskowa dla S19 od granicy woj. lubelskiego i podkarpackiego do Sokołowa Młp.

(GDDKiA)

Znany jest już wariant przebiegu drogi ekspresowej S19 na odcinku granica województw lubelskiego i podkarpackiego – Sokołów Małopolski. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Decyzja ta określa planowane przedsięwzięcie w taki sposób, aby w możliwie najmniejszym stopniu wpływało negatywnie na środowisko. Następnym etapem będzie wykonanie koncepcji programowej. Koncepcja w sposób uproszczony przedstawi możliwości rozwiązań projektowych. Celem jej będzie umożliwienie podjęcia decyzji dotyczących m.in. zastosowanych technologii. Uściśli również zakres rzeczowy i finansowy, a także określi wytyczne dla projektu budowlanego.

Rusza budowa mostu nad Marózką

(GDDKiA)

Do końca listopada potrwa budowa nowego mostu nad rzeką Marózką w ciągu drogi krajowej nr 58 w okolicach miejscowości Kurki. Stary most zostanie rozebrany, a kierowcy i piesi podczas prac budowlanych będą poruszać się mostem objazdowym. Z początkiem maja ruszą prace przy budowie nowego mostu. Pod koniec kwietnia przekazano wykonawcy plac budowy. Zakres robót obejmuje rozbiórkę starego i  budowę nowego mostu oraz wykonanie mostu objazdowego. Nowy most będzie miał całkowitą długość 24,5 m, szerokość – 9,2 m, rozpiętość przęsła 18 m. Nośność obiektu będzie wynosiła 50 t. Wykonawcą zadania o wartości 1,95 mln zł jest firma DROMO z Ostródy. Planowany termin zakończenia prac to 30 listopada 2014.

Dłużej za darmo na parkingu podziemnym

(PKP SA)

Polskie Koleje Państwowe S.A. wprowadziły nowy cennik na parkingach na dworcu Wrocław Główny. Na parkingu podziemnym pod placem dworcowym zaparkujecie za darmo przez 30 minut, czyli 10 minut dłużej niż to było do tej pory. Pozostałe ceny w parkingu podziemnym pozostały bez zmian. Za godzinę stawka na parkingu wynosi – 2 złote, doba parkingowa – 40 złotych, postój od 3 do 7 dni – 200 zł. Można również wykupić abonamenty. Miesięczny całodobowy kosztuje 350 złotych, natomiast nocny (w godzinach od 18 do 8 rano) – 100 zł. Wraz z nowym cennikiem zmianie uległy ceny na parkingu naziemnym. Ma on być typowym parkingiem kiss and ride (przewidzianym na postój chwilowy). Darmowy postój wynosi 15 minut, do 30 minut – 3 zł i za każde następne 30 minut – 3 zł.

Nowe perony i funkcjonalne przejścia podziemne na stacji Gdańsk Wrzeszcz

(PKP PLK)

Dogodny dostęp do peronów, większy komfort oczekiwania na pociąg oraz funkcjonalne przejścia podziemne – takie będą efekty ostatniego etapu modernizacji magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdynią, czyli przebudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz. Inwestycja właśnie wkracza w kluczową fazę. Rozpoczęła się budowa nowego peronu, który będzie też przystankiem dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pierwsze elementy peronu trzeciego na stacji Gdańsk Wrzeszcz, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej widoczne są już gołym okiem. – Wylano już fundamenty pod krawędzie peronowe. W ramach inwestycji przebudowywany jest również układ torów – informuje Ireneusz Krzywicki, kierownik kontraktu z PKP PLK.

Marek Staszek nowym prezesem DB Schenker Polska

(wnp.pl)

Zastąpi on na tym stanowisku od 1 lipca br. Christiana Schreyera, który 30 czerwca opuszcza spółkę na własną prośbę, informuje biuro prasowe Deutsche Bahn AG. Schreyer pracował na różnych stanowiskach w DB Schenker Rail Polska od września 2009 r. Marek Staszek ma 45 lat, jest magistrem ekonomii i inżynierii ruchu. Obecnie jest członkiem zarządu ds. finansowych (CFO). Wcześniej był szefem zarządu spółki PTKiGK w Rybniku i CFO spółki PCC Rail, które nabył Deutsche Bahn w 2009 roku. Staszek od lipca ma „nadal promować pozytywny rozwój firmy i kontynuować sukces strategii firmy na rzecz grupy DB Schenker rail i jego pracowników”, jak stwierdził Hans-Georg Werner, przewodniczący DB Schenker Rail Polska.

Budimex spodziewał się wyższych cen w przetargach GDDKiA

(PZPB)

Choć oferty w nowych przetargach drogowych nie są już tak szalone jak pięć lat temu, to mimo wszystko sądziłem, że będą jednak wyższe – powiedział w rozmowie z portalem wnp.pl Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. Jak wskazał Blocher, z obserwacji wynika, że w przetargach GDDKiA raczej zakłada się budżety na bezpiecznym poziomie, a w postępowaniach samorządowych raczej niskie, a czasami wręcz nierealne, które później są podnoszone przez zamawiających. – W ostatnio otwartych przetargach, czyli na odcinki S3, S19, S69 czy budowę obwodnicy Nysy, zależało nam na tych inwestycjach i składaliśmy agresywne oferty z marżą bliską zera przy założeniu szybkich przerobów. Mimo tego i tak pozostaliśmy w tyle za konkurencją – podkreślił prezes.

„Dzień otwarty w Laboratorium drogowym w Opaczy”

(GDDKiA)

Czy i kiedy na jezdni pojawią się pierwsze koleiny? Jak zbadać czy zapewniona jest odpowiednia droga hamowania? Jak wygląda przekrój drogi? Odpowiedzi na te i na wiele innych pytań będzie można poznać już 9 maja 2014 roku podczas zwiedzania Laboratorium Drogowego w Opaczy. Swoje drzwi Laboratorium Drogowe – Wydział Technologii warszawskiego Oddziału GDDKiA otworzy dla wszystkich chętnych już w najbliższy piątek, w godzinach między 11.30 a 15.30. To jedno z wydarzeń organizowanych w ramach obchodów 10-lecia członkostwa Polski w UE w całej Polsce. Laboratorium drogowe w Opaczy wyposażone jest w nowoczesny sprzęt służący do kontrolowania jakości mazowieckich dróg zarządzanych przez GDDKiA.

9 maja – Dzień Otwarty Laboratorium Drogowego we Wrocławiu

(GDDKiA)

Jak działa profilograf? Co sprawdza georadar? Jakiej siły potrzeba, by złamać betonowy krawężnik? Na te i inne można będzie uzyskać odpowiedź podczas Dnia Otwartego Laboratorium Drogowego. Z okazji 10-lecia Polski w Unii Europejskiej organizujemy 9 maja br. Dzień Otwarty w Laboratorium Drogowym GDDKiA we Wrocławiu. Tego dnia, w godzinach 9.00 – 13.00 odbywać się będą prezentacje, na których pokażemy m.in. badania zagęszczenia gruntu, równości nawierzchni, odporności nawierzchni na koleinowanie, właściwości mas asfaltowych. Będzie można również poznać szczegóły dotyczące dolnośląskich inwestycji dofinansowywanych ze środków unijnych. Prace przy budowie laboratorium realizowane były w latach 2010-2014 r., kosztowały ok. 13 mln zł.

XXI Parada Parowozów – podróż w krainę dzieciństwa zakończona

(PKP Cargo)

Blisko 20 tys. gości z całego świata odwiedziło w majowy weekend ponad stuletnią parowozownię w Wolsztynie. Podczas XXI Parady Parowozów miłośnicy kolejnictwa
i turyści przybyli do Wolsztyna mieli okazję zobaczyć osiem zabytkowych lokomotyw w tytułowej Paradzie, wziąć udział w oryginalnym widowisku „Światło, dźwięk i para” oraz kibicować m.in. drużynie gości z Czech, którzy zwyciężyli w zawodach maszynistów. Punktem kulminacyjnym wydarzenia była tytułowa Parada Parowozów, w której udział wzięły maszyny: Polska – Ol49-59, Ol49-69, Ty42-107, TKt48-191, Ol12-7, Ty42-24; Słowacja: 498.104 „Albatros”; Czechy: 475.179. Ceremonii otwarcia Parady dokonał Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo w towarzystwie Wojciecha Jankowiaka, wicemarszałka woj. wielkopolskiego i Andrzeja Rogozińskiego, burmistrza Wolsztyna.

PKP LHS na targach w Moskwie

(PKP LHS)

W Moskwie odbyły się 19. Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki TransRussia 2014, w których udział wzięła spółka PKP LHS. Udział w targach był okazją do spotkań i rozmów biznesowych z przedstawicielami kolei zagranicznych, firm spedycyjnych, przeładunkowych i operatorów kontenerowych. W drugim dniu targów odbyła się uroczysta inauguracja stoiska PKP LHS, podczas której Mirosław Mulczyński, członek zarządu spółki, przedstawił ofertę świadczonych usług w zakresie międzynarodowych przewozów towarowych z wykorzystaniem potencjału linii LHS. Targi TransRussia to jedno z największych, przedsięwzięć w Europie Środkowo-Wschodniej branży transportowej i logistycznej. W tegorocznej edycji udział wzięło 529 wystawców z 30 krajów.

Umowa na budowę tramwajowego „łącznika” podpisana

(ZTM Warszawa)

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na budowę trasy tramwajowej w ul. Powstańców Śląskich. Wykonawcy: Balzola Polska Sp. z o. o. i Construcciones y Promociones Balzola S.A. będą mieli 9 miesięcy na realizację inwestycji. Wartość umowy wynosi 78 792 617,84 zł brutto. Zakres zamówienia obejmuje m.in. rozbudowę i przebudowę układu drogowego w ul. Powstańców Śląskich (odcinek od ul. Czumy do ul. Pirenejskiej oraz rozbudowę ulicy na odcinku Wrocławska–Radiowa), rozbudowę i przebudowę ul. Radiowej (odcinek od ul. Andyjskiej do ul. Uniejowskiej), oraz budowę i przebudowę torowiska tramwajowego.

Nowa trasa w ciągu ul. Powstańców Śląskich (o długości 2,6 km) połączy istniejące trasy. Prace budowlane rozpoczną się w okresie wakacyjnym.

Kwiecień: 789 tys. pasażerów na Lotnisku Chopina

(Port Lotniczy Chopina)

Ponad 789 tys. osób odprawionych zostało na Lotnisku Chopina w kwietniu 2014 r. To o 8,3 proc. mniej niż przed rokiem. Łącznie od początku roku na Lotnisku Chopina obsłużonych zostało 2,78 mln osób, z czego 2,42 mln w ruchu międzynarodowym (spadek o 0,8 proc.) oraz 360 tys. w ruchu krajowym (wzrost o 7,1 proc). Liczba pasażerskich operacji lotniczych zmniejszyła się w kwietniu o 8,4 proc. i wyniosła łącznie 9,6 tys. Warto przypomnieć, że na rekordowy wynik 2013 r. wpłynęło nieplanowane przeniesienie na Lotnisko Chopina operacji linii Ryanair i Wizz Air, które nie mogły operować na lotnisku w Modlinie z powodu zamknięcia pasa startowego.

Air Serbia otwiera połączenie Belgrad Warszawa

(Port Lotniczy Chopina)

Linia lotnicza Air Serbia rozpoczęła sprzedaż biletów na połączenie z Warszawy do Belgradu, które uruchomione zostanie 29 maja. Bilety można kupować w promocyjnej cenie od 99 euro (łącznie z wszelkimi opłatami i kosztami dodatkowymi). Loty na trasie Warszawa – Belgrad mają blisko 70-letnią historię. Pierwsze połączenie uruchomione zostało w 1947 r. przez Jugosłowiańskie Linie Lotnicze JAT Airways (które były historycznym poprzednikiem Air Serbii). Linia ta latała regularnie do Warszawy do roku 1992. A później także w okresie 1998-99. Po przerwie połączenie do Belgradu znów zostanie uruchomione pod koniec maja br. Rozkład lotów przewiduje odloty z Warszawy w piątki wieczorem, a powrót w niedzielę wieczorem, co umożliwi pasażerom z Polski krótkie wypady weekendowe do Belgradu.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak