font_preload
PL / EN
Infrastruktura Koleje 28 sierpnia, 2015 godz. 11:30   
REDAKCJA

Inauguracja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

300x200_PKM_800x600

1 września 2015 roku pierwsi pasażerowie pojadą nową linią kolejową, która połączy Trójmiasto z gdańskim portem lotniczym w Rębiechowie. Pomorska Kolej Metropolitalna to pierwsza w Polsce od 40 lat linia kolejowa wybudowana od podstaw. Wykonawcą inwestycji wartej 582,2 mln złotych netto jest Budimex, który w ciągu niespełna dwóch lat (maj 2013 – kwiecień 2015) zaprojektował i wybudował tę linię.
PKM usprawni regionalny transport kolejowy nie tylko w Trójmieście, ale także na Kaszubach. Gdańsk zyska połączenie z Kartuzami i Kościerzyną, które nie istniało od 1945 roku.
W ramach inwestycji Budimex wybudował:

  • 17- kilometrowy odcinek dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz, przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, do połączenia z linią kolejową nr 201 Gdynia – Kościerzyna,
  • 1,4- kilometrowy odcinek jednotorowej łącznicy PKM z linią kolejową 201,
  • 8 przystanków pasażerskich (Strzyża, Niedźwiednik, Brętowo, Jasień, Kiełpinek, Matarnia, Port Lotniczy Gdańsk, Rębiechowo),
  • stację techniczną do zmiany kierunku jazdy pociągów,
  • budynek Lokalnego Centrum Sterowania,
  • 40 obiektów inżynieryjnych, w tym16 wiaduktów kolejowych, 8 wiaduktów drogowych, 5 przejść nad torami, kładki dla pieszych, przepusty, przejścia dla zwierząt.

Budimex wybudował i przebudował drogi dojazdowe i wewnętrzne. Przebudowano również sieć wodociągową, kanalizację sanitarną, deszczowa, sieć gazową, ciepłowniczą, elektroenergetyczną, teletechniczną oraz trakcję SKM. Na całym odcinku zamontowano nowe oświetlenie, wybudowano ekrany akustyczne oraz inne urządzenia ochrony środowiska.
Pomorska Kolej Metropolitalna  w liczbach:

  • długość linii – 19,5 km;
  • całkowita długość torów – 33 km;
  • liczba rozjazdów – 21;
  • na całej linii PKM wbudowano 28 970 podkładów. Gdyby wszystkie te podkłady ustawić jeden na drugim, to miałyby wysokość 8,5 tys. m – prawie tyle, co najwyższy szczyt świata Mount Everest;
  • na budowie PKM wykorzystano łącznie ponad 55 tys.m3 betonu, który przetransportowano 6200 betonowozami. Gdyby je ustawić jeden za drugim, to miałyby one łączną długość 43 km – rząd betoniarek zaczynałby się w Gdańsku Głównym, a kończył w Redzie;
  • na trasie PKM wbudowano około 1700 sztuk pali wspierających obiekty mostowe. Ich łączna długość to ok.25 km, czyli tyle, ile wynosi odległość z Kolbud do Kartuz;
  • beton użyty do budowy PKM waży łącznie ok. 137 500 ton, czyli tyle, ile wszyscy mieszkańcy Warszawy razem wzięci;
  • do budowy obiektów mostowych wykorzystano ponad 7,3 tys. ton zbrojenia, czyli mniej więcej tyle, ile waży wieża Eiffla. Łączna długość prętów zbrojeniowych to ok. 3000 km – tyle, ile wynosi odległość z Gdańska do Madrytu;
  • długość kabli telekomunikacyjnych położonych na terenie PKM to 134 km, czyli tyle, ile wynosi odległość z Gdańska do Miastka;
  • przy przystankach PKM dostępnych będzie w sumie 296 miejsc dla rowerów oraz 702 miejsca parkingowe dla samochodów;
  • do obsypania i podbicia torów zużyto niemal 60 tys. ton tłucznia, co przekłada się na pojemność około 3,5 tys. ciężarówek. Gdyby cały ten tłuczeń miała dowozić tylko jedna ciężarówka przez 24 godziny na dobę, zajęłoby to jej cały rok!
  • najdłuższy obiekt mostowy to 950- metrowa estakada zlokalizowana przy Porcie Lotniczym w Gdańsku;
  • obiekt o najdłuższym przęśle to wiadukt nad Trasą Słowackiego w Gdańsku – Wrzeszczu (długość obiektu – 82 m).

Źródło: Budimex