Lotos uzgodnił aneks do umowy dotyczącej projektu EFRA

5 listopada 2018, 08:15 Alert

LOTOS wypracował porozumienie z KT – Kinetics Technology, głównym wykonawcą Projektu EFRA. Zgodnie z projektem aneksu – osiągnięcie gotowości do uruchamiania (RFSU) instalacji Delayed Coking Unit (DCU) ma nastąpić do 31.05.2019 r. Szacuje się też, iż pełne planowane efekty ekonomiczno-finansowe wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji Projektu EFRA pojawią się w skonsolidowanych wynikach finansowych za 4. kwartał 2019 roku.

fot. Grupa LOTOS

Pod koniec października br. uzgodniono treść projektu aneksu do umowy na projektowanie techniczne, dostawy oraz budowę głównych instalacji Projektu EFRA, tj.: instalacji produkcji wodoru (HGU), instalacji hydroodsiarczania benzyny (CNHT) oraz instalacji DCU. Oprócz nowych terminów potwierdzono, że pierwotnie założony budżet – opiewający na kwotę 1,26 mld zł – pozostaje bez zmian. Co ważne, aneks zostanie podpisany dopiero po uzyskaniu niezbędnych zgód konsorcjum ośmiu instytucji finansujących inwestycję. Komunikat w tej sprawie spółka opublikuje jak tylko wszystkie formalności zostaną dopełnione.

Na 30 września 2018 r. całkowity postęp prac Projektu EFRA uwzględniający projektowanie, zakupy oraz prace budowlano-montażowe wyniósł 96,3%. W 3 kw. 2018 roku kontynuowano prace budowlano-montażowe i działania rozruchowe poszczególnych obiektów, również w zakresie instalacji i systemów pomocniczych oraz infrastruktury ogólnej. Dla dwóch z trzech głównych instalacji Projektu EFRA tj. instalacji HGU i instalacji destylacji próżniowej hydrowaxu (HVDU) prowadzono prace rozruchowe. Instalacja HVDU, po przeprowadzeniu gwarancyjnego ruchu testowego, została przekazana do eksploatacji i pracuje z obciążeniem, dostosowanym do bieżących potrzeb rafinerii.

W fazie prób i testów znalazły się: instalacja HGU, zbiorniki półproduktowe instalacji DCU oraz kolejne rurociągi międzyobiektowe. Natomiast do użytkowania przekazano: instalację HVDU, instalacje odzysku siarki (SRU II), striper wód kwaśnych (SWS II), instalację regeneracji aminy (ARU II) i mycia LPG, zmodernizowaną instalację hydroodsiarczania olejów napędowych HDS, rurociąg gazu ziemnego (cześć podziemną i naziemną), nową stację kondensatu (nr 7) oraz zmodernizowaną podstację elektroenergetyczną (P2/4).

Projekt EFRA to kontynuacja procesu technologicznego unowocześniania rafinerii. Jest naturalnym zakończeniem technologicznego łańcucha przerobu ropy naftowej powstałego w ramach inwestycyjnego Programu 10+. Dzięki realizacji tej inwestycji Grupa LOTOS zwiększy głębokość przerobu ropy naftowej, co pozwoli na zwiększenie marży rafineryjnej o ok. 2 USD/bbl (USD na baryłkę). Zgodnie z założeniami, dzięki nowym instalacjom produkcyjnym rafineria w Gdańsku wytworzy dodatkowo rocznie ok. 900 tys. ton wysokomarżowych paliw i 300 tys. ton koksu.

Grupa LOTOS