ENERGETYKA
Rozbudowa Opola ruszy w lutym
(PGE)
Zarząd PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. informuje, że zaakceptował rekomendacje Komitetu Inwestycyjnego potwierdzające zamiar wydania Polecenia Rozpoczęcia Prac (NTP) w dniu 31 stycznia 2014 r. dla projektu budowy dwóch bloków energetycznych na węgiel kamienny o łącznej mocy 1800 MW w Elektrowni Opole (Opole II, bloki numer 5 i 6). Ponadto Rada Nadzorcza Spółki zatwierdziła program wewnętrznego finansowania dla tej inwestycji do wartości 11,6 miliarda złotych, co umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych zgodnie z harmonogramem, czyli 1 lutego 2014 r. Budowa bloku numer 5 ma zakończyć się po upływie 54 miesięcy, a bloku numer 6 po 62 miesiącach. W ocenie Zarządu Spółki w ostatnich miesiącach zaznaczyły się kierunkowe zmiany w otoczeniu sektora energetycznego – nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Dostrzec to można w trzech głównych obszarach: zmianach systemowych na rynku energii, takich jak np. wprowadzenie mechanizmu operacyjnej rezerwy mocy, ograniczających ryzyka w energetyce konwencjonalnej; projektowanych regulacjach ustawowych dotyczących odnawialnych źródeł energii racjonalizujących rozwój tego sektora w Polsce; kierunkach europejskiej polityki klimatycznej, w szczególności realizowanych i zapowiadanych interwencji w systemie handlu emisjami CO2. Zarząd PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. informuje, że szczegóły projektu inwestycyjnego Opole II podane zostaną w najbliższym czasie.
Konsumpcja gazu na Ukrainie spadła
(INTERFAX/OIL&GAS EURASIA/ANNA JELONEK)
W jedenastu pierwszych miesiącach 2013 roku, konsumpcja gazu na Ukrainie spadła o 6,7% w porównaniu do odpowiedniego okresu w roku poprzedzającym i wyniosła 43,650 mld m3. W tym samym okresie import gazu wyniósł 25,669 mld m3 czyli odnotował spadek o 15,5%, a przepływ gazu wzrósł o 2,5% i wyniósł 77,195 m3. Od początku 2014 roku Ukraina kupuje gaz od rosyjskiego dostawcy po konkurencyjnej cenie $268,5/tys.m3. Cena ta będzie korygowana w pierwszych dziesięciu dniach każdego kwartału.
Wilno chce arbitrażu przeciwko Gazpromowi. Jest zgoda E-onu. Rosyjski ambasador uspokaja
(CIRE/LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Litewskie Ministerstwo Energetyki chce, żeby Lietuvos Dujos dołączyło do postępowania arbitrażowego, które Litwa wytoczyła Gazpromowi w związku z wysokimi cenami gazu. Litewskie Ministerstwo Energetyki wezwało Lietuvos Dujos do udziału w postępowaniu arbitrażowym przeciwko Gazpromowi, choć dysponuje tylko ok. 18 procentowym pakietem akcji spółki, a dużo więcej akcji ma Gazprom – 37 proc., 39-procentowy pakiet akcji Lietuvos Dujos ma E.ON SE, a około 6 proc. należy do drobnych akcjonariuszy.Decyzja o ewentualnym przyłączeniu się spółki do postępowania arbitrażowego przeciwko Gazpromowi ma być podjęta na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu zaplanowanym na 30 stycznia 2014 roku. W 2012 roku Litwa skierowała do trybunału arbitrażowego w Sztokholmie pozew przeciwko Gazpromowi w związku z wysokimi cenami gazu. Opiewa on na 5 miliardów litów. Na taki krok władze Litwy zdecydowały się, bo jak wówczas uzasadniano, ceny rosyjskiego gazu wzrosły sześciokrotnie z 84 dolarów za tysiąc metrów sześciennych w 2004 roku do 497 dolarów w 2012 roku, a Gazprom nie wykazywał woli negocjacji. Jednocześnie komentator z Uniwersytetu Wileńskiego Ramunas Vilpiskauskas ocenia, że Litwa pozyskała już zgodę największego udziałowca Lietuvos Dujos – niemieckiego E.on-u- na rozpoczęcie arbitrażu. Spółka ta planuje wycofać się z litewskiego sektora gazowego i wyzbyć udziałów w litewskich spółkach. Tymczasem rosyjski ambasador na Litwie Aleksander Uldacow przekonuje, że Gazprom szybko wznowi negocjacje w nadziei na „pozytywne i obustronnie akceptowalne rozwiązanie odnośnie cen dostaw i tranzytu gazu”.
Wielka reforma energetyczna w Bułgarii
(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Sofia planuje reformę sektora energetycznego polegającą na podziale Bułgarskiego Holdingu Energetycznego skupiającego wszystkie firmy energetyczne skarbu państwa i stworzenie z nich trzech nowych firm – elektroenergetyczno-górniczej, hydroenergetycznej i gazowej. Bułgarzy chcą także wydzielić osobne ministerstwo energetyki z obecnie funkcjonującego ministerstwa gospodarki i energetyki. Reforma zyskała nazwę planu 16/16. Uwzględnia 16 nowych programów które zostaną wprowadzone do 2016 rok. Trwają rozmowy z ekspertami i zainteresowanymi stronami na temat ich ostatecznego kształtu.
Rekordowe wydobycie ropy naftowej w Rosji
(RZECZPOSPOLITA/ANNA JELONEK)
Czwarty rok z rzędu Rosja została światowym liderem w wydobyciu ropy naftowej. W porównaniu z ubiegłym rokiem koncerny rosyjskie zwiększyły wydobycie o 4,5 miliona tony i w 2013 roku wypompowały 523,2 miliony ton surowca. Ulgi podatkowe przewidziane dla firm pracujących w trudnym terenie przyczyniły się do tego wyniku.
Pikujące ceny energii elektrycznej w Europie
(REUTERS/ANNA JELONEK)
Gwałtowne burze w północnej części Europy spowodowały ujemne wartości cen energii elektrycznej na giełdach w Niemczech, Skandynawii, Czechach i Słowacji. Nadwyżki energii w elektrowniach wiatrowych nie mogą być przechowywane w dużych ilościach, dlatego przy znacznej podaży energii elektrycznej producenci mogą napotkać problemy z jej sprzedażą. Jeden z europejskich dostawców energii elektrycznej sądzi, że wraz z powstawaniem nowych farm wiatrowych, ujemne ceny energii elektrycznej na giełdzie mogą być coraz częstsze. Giełdowe spadki cen nie oznaczają jednak, że ceny energii dla odbiorców w gospodarstwach będą dużo niższe, ponieważ w ich skład oprócz samej ceny energii wchodzą również inne komponenty takie jak m.in subsydia.
Ropa z Kurdystanu pojawi się na rynkach światowych?
(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Pierwszy transport ropy popłynął do Turcji przez nowy rurociąg (KRG) w irackim Kurdystanie w początku stycznia br. Według zapowiedzi władz autonomicznego regionu Kurdystanu pierwsze dostawy eksportowe przez ten rurociąg spodziewane są jeszcze w styczniu w wielkości ok. 2 mln baryłek. Kolejne – w lutym i w marcu – mają być większe, odpowiednio mają wynosić 4 i 6 mln baryłek. Maksymalna wielkość eksportu jest przewidziana na grudzień b.r. -od 10 do 12 mln baryłek. Nie osiągnięto dotychczas porozumienia między irackimi Kurdami a rządem centralnym w Bagdadzie, co do podziału dochodów z ropy kurdyjskiej. Rząd w Bagdadzie uważa, że Kurdowie dążą do niezależności w handlu ropą, co prowadzi do rozpadu Iraku. Z kolei zainteresowanie Turcji współpracą z irackimi Kurdami przy dostawach ropy wywołuje zaniepokojenie Waszyngtonu. Choć Turcja wielokrotnie podkreślała, że szanuje wrażliwość Iraku w kwestii integralności terytorialnej tego państwa, a zwiększenie dochodów z eksportu ropy będzie dużą pomocą dla Bagdadu. Rurociąg KRG transportuje kurdyjską ropę ciężką z pól Tawke przez Turcję do eksportowego hubu Ceyhan na tureckim wybrzeżu Morza Śródziemnego i gdzie łączy się z wcześniej wybudowanym rurociąg Kirkuk-Ceyhan zintegrowanym ze światowym systemem przesyłu ropy.
GazpromNieft wydobywa ropę w Iraku
(REUTERS/TERESA WÓJCIK)
GazpromNieft, firma w ramach Gazpromu zajmująca się wydobyciem i eksportem ropy, poinformował, że pod koniec grudnia ub.r. pozytywnie zakończyło się testowe wydobycie z pola Badra w Iraku i jeszcze w tym roku rozpocznie się komercyjna eksploatacja tego pola. Udane testy przeprowadzono na odwiercie BD4 przy naturalnej intensywności przepływu 7 tys. baryłek ropy. Potwierdził to Wadim Jakowlew, pierwszy zastępca dyrektora generalnego GazpromNieft, podkreślając, że będzie to produkcja na dużą skalę. GazpromNieft w listopadzie ub.r. przekazał, że wydobycie testowe ropy na polu Badra zostało odroczone ze względu na obawy związane z bezpieczeństwem oraz pojawiającymi się problemami logistycznymi. Oczekuje się, że wydajność pola Badra w 2017 r. wyniesie 170 tys. baryłek dziennie, czyli około 8,5 mln ton rocznie. Ten poziom wydajności ma się utrzymać przez siedem lat.
INFRASTRUKTURA
21 dni na składanie zgłoszeń należności przez dostawców i usługodawców – S69 odc. Mikuszowice – Żywiec
(www.gddkia.gov.pl)
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad działając na podstawie ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z udzielonego zamówienia publicznego na realizację budowy drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała – Żywiec –Zwardoń, informuje, iż w terminie 21 dni od 07.01.2014 r., przedsiębiorcy, których należności za zrealizowane i odebrane prace nie zostały zaspokojone przez Wykonawcę – Konsorcjum firm: Polimex-Mostostal SA, partner: Doprastav a.s., partner: „MOSTMAR” SA w upadłości likwidacyjnej, mogą składać zgłoszenia należności wraz z kompletem dokumentów, o których mowa w w/w ustawie na adres: GDDKiA/O Katowice.
Trasa AK – kolejne zmiany w organizacji ruchu
(www.gddkia.gov.pl)
Dobra pogoda pozwala nieprzerwanie prowadzić prace przy przebudowie Trasy AK. 09.01. rozpoczęto remont wiaduktu w ciągu ul. Mickiewicza. Wykonawca zamknie jezdnię wschodnią obiektu i przełoży ruch na jezdnię zachodnią. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Zakończenie prac przewidywane jest na koniec września br. Ponadto do 12 stycznia br. w godzinach nocnych (22.00 – 5.00) nastąpi geometryczne przekierowanie ruchu na jezdni płd Trasy AK (kierunek zachód-wschód), co jest związane z remontem wiaduktu nad ul. Mickiewicza. Do 12.01. w godz. 22-5 wykonawca będzie budował przewiązki w pasie środkowym ul.: Powązkowskiej i Gen. Maczka.
Generalni wykonawcy chcą od państwa partnerstwa, a nie podejrzliwości
(www.pzpb.com.pl)
Branża budowlana ma nadzieję, że najwięksi publiczni zamawiający, a jednocześnie główni beneficjenci środków unijnych, zmienią swoje podejście do generalnych wykonawców. Potrzeba więcej biznesowego partnerstwa zamiast podejrzliwości – podkreślił w rozmowie z portalem wnp.pl Jerzy Werle, wiceprezes i dyrektor generalny Warbudu. Werle zaznaczył, że na rynku budowlanym są potrzebne zmiany, zaczynając od dominującego kryterium najniższej ceny, które często doprowadza do wyboru wykonawców, którzy później nie mogą podołać powierzonym zadaniom. – Przysparza to problemów nie tylko spółkom, ale przede wszystkim inwestorom, którzy ponoszą straty z powodu opóźnień i jednocześnie marnują publiczne środki – powiedział Werle.
ITS: wyłączyć z immunitetu wykroczenia i przestępstwa drogowe
(www.pkd.org.pl)
W stosunku do nietrzeźwych kierowców nie potrzeba specjalnych akcji, bo dotychczasowa polityka jest skuteczna. W latach 2000-2012 liczba wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych spadła o 55,4%, liczba ofiar śmiertelnych o 54,7%. Problemem jest natomiast brak społecznej reakcji, gdy pijany siada za kierownicą. Wezwania polityków zyskałyby na wiarygodności, gdyby zaczęto od wyłączenia działania immunitetu w przypadku wykroczeń i przestępstw drogowych – głosi stanowisko Instytutu Transportu Samochodowego. ITS podziela opinię przedstawicieli administracji rządowej, że dalsze zaostrzanie kar dla sprawców wypadków drogowych związanych z alkoholem jest działaniem mało skutecznym.
Nowe przejście graniczne na Podkarpaciu
(www.edroga.pl)
W najbliższych latach na Podkarpaciu będzie budowane drogowe przejście graniczne Malhowice-Niżankowice. Zlokalizowane będzie ono w gminie Przemyśl w ciągu drogi wojewódzkiej nr 885 Przemyśl – Hermanowice – granica państwa. 19 września 2012 r. została przesłana przez stronę ukraińską nota dyplomatyczna z propozycją otwarcia drogowego przejścia granicznego w Malhowicach dla ruchu osób i przewozu ładunków pojazdami o maksymalnej dopuszczalnej masie 3,5 t, z wyłączeniem ruchu osób pieszych. Infrastruktura przejścia ma być w całości zlokalizowana na terytorium Polski. Przejście ma być dostosowane do prowadzenia w jednym miejscu polsko-ukraińskich kontroli granicznych.
Upadłości firm w 2013 roku
(www.edroga.pl/Euler Hermes)
W 2013 r. w Polsce upadło 926 przedsiębiorstw – nadal ponad dwukrotnie więcej niż np. pięć lat temu. Były to firmy o łącznym znanym obrocie ok. 14,1 mld zł i zatrudnieniu ok. 42,4 tys. osób (według ostatnich dostępnych danych), podczas gdy w 2012 r. opublikowano orzeczenia o upadłości firm mających zsumowany ostatni znany obrót na poziomie 14,6 mld zł i zatrudnieniu ok. 48 tys. osób. W 2012 r. upadały duże spółki budowlane i produkcyjne, natomiast w ub. roku ciężar upadłości przesunął się stopniowo w kierunku dystrybucji i usług. Co prawda wciąż dużo jest upadłości firm budowlanych, ale są to z reguły firmy o lokalnej skali działalności, częściej też już wyspecjalizowani podwykonawcy niż główni wykonawcy.
SKM z unijnym wsparciem
(www.skm.warszawa.pl)
Pod koniec minionego roku Szybka Kolej Miejska podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie w wysokości 106,5 mln zł 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych pozyskanych w ramach dwóch leasingów finansowych. Jest tym samym prekursorem pozyskiwania dofinansowania z Unii Europejskiej dla projektów finansowanych leasingiem. Jest to realizacja projektu (POIS.07.03.00-00-028/13) pod tytułem „Zwiększenie możliwości przewozowych Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o.o. w ruchu aglomeracyjnym Warszawy na istniejących i planowanych liniach”. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi 224.316.150 zł.
Serdecznie dziękujemy za zaufanie
(www.skm.warszawa.pl)
Rok 2013 był dobrym rokiem dla Szybkiej Kolei Miejskiej. I to dzięki pasażerom, którym za zaufanie serdecznie dziękujemy. Z naszych pociągów w ub.r. skorzystało ponad 27 milionów i 858 tysięcy osób . Był to również rok postępu. Firma kupiła w tym czasie kolejne 3 pojazdy. Kontynuowała zagospodarowywanie stacji techniczno- postojowej Szczęśliwice tak, aby można było obsługiwać Elektryczne Zespoły Trakcyjne. Kupiono też lokotraktor, pomagający przy pociągach, ale i utrzymaniu terenu. Uhonorowano spółkę również tytułem Diamentu Forbesa 2013.
Reaktywacja połączenia REGIO Łódź – Toruń
(www.przewozyregionalne.pl)
Finalizowane jest porozumienie dotyczące organizacji komunikacji kolejowej na granicy województw kujawsko-pomorskiego i łódzkiego. Od 15 stycznia ruch pociągów pomiędzy tymi województwami będzie odbywał się na zasadzie pracy eksploatacyjnej. Pięć par pociągów Arrivy, które dotychczas kursowały tylko do i z Kalisk Kujawskich, będzie obsługiwało także odcinek Kaliska Kujawskie – Kutno. W zamian za to od 15 stycznia w rozkładzie pojawi się bezpośredni pociąg REGIO z Łodzi Kaliskiej do Torunia Wschodniego, który na całej trasie przejazdu będzie finansowany ze środków samorządu województwa łódzkiego.
Dojazdy do Teresińskiej Strefy Gospodarczej za unijne euro
(www.mazovia.pl)
Dzięki przyznanej przez zarząd województwa unijnej dotacji gmina Teresin zrealizuje drugi etap przedsięwzięcia polegającego na przygotowaniu terenów inwestycyjnych pod działalność gospodarczą. Inwestorzy będą mieli do dyspozycji 500 ha obszaru inwestycyjnego z dogodnym dojazdem. Wartość projektu wynosi ponad 19 mln zł, z czego dotacja unijna stanowi ponad 16,3 mln zł. W ramach przyznanych środków zostanie wybudowana dwupasmowa droga o nawierzchni asfaltowej, a gruntowe pobocza zostaną utwardzone. Po wschodniej stronie jezdni powstanie 3,5-metrowy ciąg pieszo-rowerowy. W obrębie skrzyżowań planowany jest obustronny chodnik.
Linia kolejowa Modlin – Płock ujęta w krajowej strategii rozwoju transportu
(www.rynek-kolejowy.pl/Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego)
Linia kolejowa Modlin-Płock znalazła się w Strategii Rozwoju Transportu – strategicznym dokumencie wyznaczającym priorytety inwestycyjne kraju do 2020 r. – Obecnie dokument jest w fazie konsultacji społecznych. Dlatego gorąco zachęcam samorządowców, ale i samych mieszkańców do aktywnego udziału w konsultacjach. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz PKP PLK zrozumiały, że inwestycja jest potrzebna, że jest ważna. Trzeba jednak postawić kropkę nad „i” – apeluje marszałek Adam Struzik.
Metro odebrało system informacji. Będzie bardziej automatyczny
(www.rynek-kolejowy.pl)
Metro Warszawskie odebrało zmodyfikowany system informacji pasażerskiej (SIP) na stacjach. Umożliwi on m.in. automatyczne wyświetlanie informacji w sytuacjach awaryjnych. Na pełną funkcjonalność przyjdzie jednak nieco poczekać. Zasadnicze prace zostały przeprowadzone przed końcem 2013 r. Teraz na wszystkich stacjach został zunifikowany sposób wyświetlania treści i jest zbieżny ze stosowanym już wcześniej na stacjach Politechnika, Centrum, Plac Wilsona i Marymont. Z ekranów zniknęły linijka z trasą (tę pasażerowie mogą sprawdzić na statycznych schematach) oraz kierunek jazdy najbliższego pociągów.
MIR i PLK: Pieniądze na GSM–R nie zostały stracone
(www.rynek-kolejowy.pl)
Po informacji o odwołaniu przetargu w ramach projektu budowy systemu łączności GSM–R za 1,32 mld zł zarówno PKP PLK, jak i ministerstwo zapewniają, że unijne pieniądze pójdą na inne projekty. Jak informowaliśmy, PKP PLK unieważniła wszczęty na początku 2013 r. przetarg na opracowanie rezultatów studium wykonalności projektu budowy systemu infrastruktury GSM-R na liniach kolejowych zgodnie z harmonogramem „Narodowego Programu Wdrażania ERTMS”. Projekt wart był aż 1,32 mld zł, i miał otrzymać 800 mln zł dofinansowania unijnego. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uspokaja, że środki te już dawno zostały przeznaczone na inne projekty.
Piechowice: Termin wznowienia ruchu pociągów zależy od inspektoratu budowlanego
(www.rynek-kolejowy.pl)
W Piechowicach trwają prace związane z zabezpieczeniem wiaduktów drogowych, których zły stan techniczny wstrzymał w listopadzie kursowanie pociągów do Szklarskiej Poręby. Jak informuje PKP PLK, ostateczny termin otwarcia linii zależy od terminu odbioru inwestycji przez inspektorat budowlany. Prace w Piechowicach trwają od 3 stycznia. Jak informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, obecnie wykonawca prac zabezpiecza konstrukcję wiaduktów, montując m.in. zabezpieczenia dostępu na obiekt i barierki ochronne (przeciwporażeniowe). Termin zakończenia prac to 12 stycznia. Przetarg na zabezpieczenie dwóch wiaduktów nad linią kolejową w Piechowicach wygrała firma Roziński Metal.
W 2014 będą zwolnienia w PKP Intercity
(www.nakolei.pl/ pap/ wp.pl)
Nawet 300 osób może w przyszłym roku odejść z PKP Intercity. Przewoźnik zapewnia, że ostateczne decyzje dotyczące redukcji zatrudnienia jeszcze nie zostały podjęte, a ewentualne zwolnienia nie będą miały wpływu na bezpieczeństwo podróżnych. Przewoźnik liczy, że w tym roku na emeryturę odejdzie nawet około 200 pracowników spółki. Łącznie zatrudnienie w PKP Intercity ma spaść z 7,3 tys. osób do ok. 7 tysięcy pracowników. Wg danych Urzędu Transportu Kolejowego, PKP Intercity jest czwartym przewoźnikiem w Polsce pod względem liczby przewiezionych pasażerów. W listopadzie 2013 r. z usług tego przewoźnika skorzystało 11,45 proc. wszystkich pasażerów kolei w tym miesiącu.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Anna Jelonek, Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak