10.02.2014 ALERT

10 lutego 2014, 10:03 Alert

ENERGETYKA

Priorytety ukraińskiej prezydencji w EWE

(EUROPEJSKA WSPÓLNOTA ENERGETYCZNA/WOJCIECH JAKÓBIK)

W 2014 roku Ukraina przejęła prezydencję Europejskiej Wspólnoty Energetycznej skupiającej kraje europejskie dążące do implementacji unijnych regulacji dla sektora energetycznego. W deklaracji przyjętej w piątek w Wiedniu, podpisanej przez ministra energetyki i przemysłu węglowego Ukrainy oraz dyrektora sekretariatu EWE Janeza Kopaca, zawarto jej priorytety. EWE utworzy grupy robocze, które poprawią i naszkicują nowe rozwiązania legislacyjne na rzecz przeniesienia regulacji EWE do krajów, w których jeszcze nie obowiązują. Będą do nich należeli przedstawiciele biznesu, sektora finansowego i eksperci. Kopac stwierdził, że przyjęcie deklaracji świadczy o tym, że Kijów zamierza nadal wnosić wkład do EWE, pomimo „obecnego zamieszania” na Ukrainie. W ten sposób odniósł się do protestów antyrządowych w ramach ruchu Euromajdanu.

Rosyjsko-litewskie rozmowy gazowe w Soczi

(LNG WORLD NEWS/REUTERS)

W piątek przy okazji inauguracji Igrzysk Olimpijskich w Soczi doszło do spotkania dyrektora Gazpromu Aleksieja Millera i premiera Litwy Algirdasa Butkeviciusa. Strony omówiły współpracę w sektorze energetycznym, w tym kwestię dostaw gazu z Rosji na Litwę oraz tranzytu przez terytorium bałtyckiego kraju. Jednocześnie doszło do porozumienia w sprawie liberalizacji litewskiego sektora gazowego zgodnie z unijnymi zasadami antymonopolowymi zawartymi w trzecim pakiecie energetycznym, który Moskwa krytykuje. Umowa gazowa między Litwą a Rosją obowiązuje do 2015 roku. W 2013 roku Gazprom dostarczył 2,7 mld m3 surowca na Litwę. Gazprom uzależniał do tej pory rozmowy gazowe od kwestii liberalizacji, której się sprzeciwiał. Uwolnioną siecią przesyłu gazu (GTS) będzie zarządzał Amber Grid, spółka wydzielona z Lietuvos Dujos w sierpniu zeszłego roku. W obu spółkach udziałowcami większościowymi są niemiecki E.on i Gazprom (odpowiednio 38,9 i 37,1 procent). Wilno posiada 17,7 procent akcji spółek. Z tego względu Rosjanie mieli wpływ na rozmowy o liberalizacji.

Bułgarska strategia energetyczna do końca lutego

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Strategia energetyczna Bułgarii ma być gotowa na koniec lutego – poinformował minister gospodarki i energetyki Dragomir Stojnew. Głównym celem dokumentu ma być opisanie planu rozwoju sektora w oparciu o zróżnicowany miks energetyczny.

Energiewende obniża konkurencyjność niemieckiego przemysłu

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z raportu McKinsey pt. Energiewende Index wynika, że Niemcy płacą za energię elektryczną o 50 procent więcej od średniej unijnej. To skutek zwrotu energetycznego forsowanego przez Berlin. Z raportu wynika, że ceny dla przemysłu w Niemczech wzrosły o 7 procent w pierwszej połowie 2013 roku. Stało się tak przed zwiększenie dopłaty do rachunku za energię na poczet subsydiów dla energetyki odnawialnej promowanej w ramach Energiewende. Dopłaty reguluje Ustawa o Odnawialnych Źródłach Energii (EEG) wprowadzona w 2000 roku. Ceny energii elektrycznej dla przemysłu w Niemczech są o 19 procent wyższe od średniej unijnej. Autorzy raportu przekonują, że należy przeprowadzić reformę EEG w celu utrzymania jego konkurencyjności.

Rosnieft buduje stocznie w Arktyce

(RIA NOVOSTI/GŁOS ROSJI)

Moskwa wyraziła zgodę na budowę dwóch stoczni Rosnieftu, w których powstaną okręty transportujące w przyszłości LNG ze złóż arktycznych w dyspozycji rosyjskiego giganta energetycznego. Budowa ruszy w 2015 roku. Rosnieft ma śmiałe plany eksploracji złóż arktycznych we współpracy z Shellem i Exxon Mobilem. Zamierza wciągnąć do niej także kraje arabskie, na czele z Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Firma chce w ten sposób zwiększyć wydobycie gazu ziemnego. Założyła, że do 2020 osiągnie produkcję na poziomie 100 mld m3 rocznie. W 2012 roku wydobył tylko 13 mld m3 surowca.

Azerowie przebijają ofertę Rosjan dla Turcji

(TREND/ARGUS MEDIA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Azerbejdżan jest gotów dostarczać tanie surowce energetyczne do Turcji. Taka deklaracja padła z ust azerskiego ministra energetyki Natiga Alijewa w rozmowie z portalem Malatya Guncel. Polityk ocenił, że jego kraj posiada złoża zasobne w około 1 bln m3 gazu ziemnego. W ramach porozumień z Ankarą, Baku dostarczy do Turcji 6,6 mld m3 gazu rocznie. Ze źródeł do których dotarła agencja Trend wynika, że Turcy kupują irański gaz za $490, $425 za rosyjski i $335 za azerski – dostarczany obecnie przez Gazociąg Południowokaukaski (SCP). Jednocześnie Turcy prowadzą rozmowy o obniżce cen gazu w ramach obowiązującej umowy z Rosją. Póki co strony nie doszły do porozumienia w tej sprawie.

 

Oszczędnościowe programy europejskich nafciarzy

(RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Norweski Statoil dołącza do programów europejskich koncernów, które postanowiły w 2014 r. utrzymać w ryzach wydatki kapitałowe. Prezes Statoil, Helge Lund, zapowiedział, że chodzi o programy w perspektywie krótko-i średnioterminowej. Plany norweskiego koncernu przewidują w latach 2014 – 2016 zainwestowanie średnio 20 mld dol., czyli o około 8 proc. mniej niż wcześniej przewidziano. Lund oświadczył jednak, że nadal aktualna jest strategia Statoil mająca na celu wzrost zysków koncernu, ale konieczne są „pewne istotne zmiany”, zwłaszcza kompleksowy program poprawy efektywności przepływów pieniężnych i rentowności. Analitycy oceniają, ze podobnie jak w innych koncernach energetycznych z Europy, na te oszczędnościowe zmiany wpłynęły żądania akcjonariuszy, domagających się zmian w dystrybucji kapitału. Akcjonariusze są dodatkowo zaniepokojeni, że wyniki Statoil za 2013 r. wykazały skorygowany zysk 26,1 mld dol., znacznie niższy w porównaniu z 30,9 mld dol. w 2012 roku. W końcu stycznia br. oszczędnościowe decyzje podjęto w innych europejskich koncernach. Shell niedawno oświadczył, że zawiesza prace nad programem poszukiwawczym na Alasce w 2014 roku W październiku ub.r. kierownictwo BP poinformowało, że wydatki inwestycyjne w 2014 r. wyniosłą nie więcej niż 25 mld dol., choć wcześnie planowano ponad 2 mld dol. więcej. Wywołało to obawy na rynkach, że surowsze kontrole wydatków kapitałowych w największych firmach europejskich zaczynają hamować rozwój projektów naftowych i gazowych w regionie arktycznym. Tymczasem Reuters poinformował 7 lutego b.r., że mimo ograniczenia wydatków, prezes Statoil zapowiedział duży postęp w technologii projektowania i przeprowadzania wierceń także na terenach arktycznych.

Wyniki brazylijskiego koncernu Petrobras w grudniu 2013 roku

(OIL AND GAS/TERESA WÓJCIK)

Petrobras ogłosił, że krajowa produkcja ropy naftowej i gazu ziemnego, w Brazylii wyniosła w grudniu 2,362 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej dziennie, o 0,8 proc. więcej niż w listopadzie.  Produkcja samej ropy w grudniu wynosiła średnio 1,964 mln baryłek dziennie, o 0,4 proc. więcej niż miesiąc wcześniej.  Na grudniowy wzrost produkcji wpływ miało przede wszystkim uruchomienie nowych odwiertów na platformach P-26, w polu Marlim i P-56, w polu Marlim Sul. Zakończenie prac na obu nowych odwiertach był opóźnione z powodu przestojów remontowych oraz naprawy szkód na innych platformach. Produkcja gazu ziemnego przez Petrobras w grudnia ub.r. była o 3 proc. wyższa niż w listopadzie i wyniosła 63,3 mln m.sześc. dziennie.  Jednak brazylijskie źródła stwierdzają, że w całym 2013 roku Petrobras zanotował spadek krajowego wydobycia ropy i gazu o 1,5 proc. w porównaniu do 2012 r.

Indie importują mniej ropy z Iranu

(OIL AND GAS/TERESA WÓJCIK)

Hinduski Minister ds. Ropy Naftowej i Gazu Ziemnego Panabaaka Lakshmi powiedział, że Indie  sprowadziły 13,140 mln. ton ropy naftowej z Iranu w 2013 r., w porównaniu z 18,110 mln. ton w roku poprzednim. Spadek importu spowodowany był sankcjami USA i UE wobec Iranu oraz trudnościami płatniczymi.  Iran, który był drugim największym dostawcą Indii ropy po Arabii Saudyjskiej, w latach 2010-11, spadł o cztery miejsca. Zaś w latach 2012 – 2013 znalazł się dopiero na siódmym miejscu.

INFRASTRUKTURA

Nowy zarząd Przewozów Regionalnych

(Przewozy Regionalne)

Rada nadzorcza Przewozów Regionalnych powołała nowy zarząd spółki. Spółką będą kierowali: Tomasz Pasikowski, na stanowisku prezesa zarządu – dyrektora generalnego oraz Wojciech Kroskowski, na stanowisku członka zarządu – dyrektora finansowego. Tomasz Pasikowski jest specjalistą w skutecznym i efektywnym zarządzaniu zmianą i procesami restrukturyzacyjnymi. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu złożonych projektów związanych z restrukturyzacjami w różnych sektorach: samorządowym, rządowym i komercyjnym. Wojciech Kroskowski posiada duże doświadczenie zawodowe w bankowości i finansach. W ostatnich latach pracował na stanowiskach menedżerskich wysokiego szczebla.

Komunikator iSMS: bądź na bieżąco

(Przewozy Regionalne)

Cieszący się bardzo dużą popularnością system informacji pasażerskiej iSMS został wyposażony w kolejne narzędzie. Użytkownicy smartfonów mogą korzystać z nowej aplikacji mobilnej – wygodnego w użyciu komunikatora. Z systemu bezpłatnej informacji SMS-owej korzysta dziś około 30 tys. naszych pasażerów. Dzięki niemu podróżni na bieżąco są informowani o utrudnieniach w ruchu pociągów, zmianach w rozkładzie jazdy na interesującej ich trasie oraz o nowych ofertach promocyjnych. System iSMS jest jedynym narzędziem na rynku umożliwiającym masową wysyłkę komunikatów poprzez dwa kanały: sieć GSM (w formie zwykłych SMS-ów) i internet (w formie wiadomości SMS Cloud).

Elektryzująca nowość w komunikacji

(ZTM Warszawa)

Przełomowa chwila w historii warszawskiej komunikacji – Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły przetarg na dostawę 10 autobusów elektrycznych. Oferty w przetargu zostaną otwarte 18 marca, a wykonawca będzie miał 24 tygodnie na dostawę pierwszych pięciu autobusów. Tydzień później ma dojechać druga partia „elektryków”. – Konsekwentnie stawiamy na ekologię i komfort pasażerów, dlatego na reprezentacyjnym Trakcie Królewskim już za kilka miesięcy pojawią się elektryczne autobusy. Na wymianę taboru MZA w ciągu ostatnich kilku lat przeznaczyliśmy miliard złotych, dzięki czemu w Warszawie kursują jedynie nowoczesne, niskopodłogowe autobusy – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

Przejazd pod torami w Ursusie otwarty

(UM Warszawa)

7 lutego, wieczorem otwarty zostanie przejazd pod torami kolejowymi na ul. Cierlickiej w Ursusie. Tym samym kolejarze zakończą remont wiaduktu nad ulicą kilka tygodni przed planowanym terminem. Od 7 lutego ok. godz. 23 otwarta zostanie ul. Cierlicka pod wiaduktem kolejowym i przywrócony przejazd pomiędzy dwoma częściami dzielnicy Ursus. Tego połączenia brakowało od końca listopada, kiedy to PKP PLK – w ramach modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Łodzi – rozpoczęła remont jednego z wiaduktów po którym jeżdżą pociągi dalekobieżne. Obecnie zakończyła się przebudowa wiaduktu w kierunku Łodzi, a kolejarze przygotowują także remont drugiego obiektu, w kierunku Warszawy Zachodniej.

Zobacz i uwiecznij Nowy Dworzec Główny

(KRK Magiczny Kraków)

Nowy podziemny Dworzec Główny w Krakowie zostanie otwarty 15 lutego. Jednak już wcześniej, w sobotę, 8 lutego o godz. 10.30 PKP SA organizuje dzień otwarty dla amatorów fotografii, połączony z konkursem Foto Dworzec. Będzie to jedyna i niepowtarzalna okazja by odwiedzić podziemny dworzec jeszcze przed oficjalnym otwarciem. Pierwsze 80 osób, które zgłosi się swój udział zostanie zaproszonych 8 lutego do Krakowa na wyjątkowy fotograficzny spacer po zamkniętej dla pasażerów przestrzeni nowego dworca. Dla zwycięzcy przewidziane są drobne nagrody, a 20 najlepszych zdjęć zostanie zaprezentowanych na wystawie inaugurującej otwarcie dworca oraz w galeriach internetowych na stronie PKP.

Wolne Tory – teraźniejszość i przyszłość

(UM Poznań)

Zastępca prezydenta Poznania Jerzy Stępień oraz dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP S.A. Jarosław Bator wraz z architektem Miasta Andrzejem Nowakiem zaprezentowali ideę konkursu na zagospodarowanie obszaru Poznania zwanego Wolnymi Torami. Dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury UMP i architekt Miasta Andrzej Nowak podkreślał, że „ten obszar otwiera nowe perspektywy inwestycyjne. Cały ma 130 ha. PKP i Miasto chcą dla większej części tego obszaru (ok. 80h) ogłosić konkurs architektoniczny. Ma być on otwarty, dotyczyć koncepcji. Będzie ogłoszony w drugim kwartale tego roku.

Ważne łódzkie drogi

(UM Łódź)

Wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień przedstawił dziennikarzom założenia Studium Transportowego, które wyznacza najważniejsze zmiany w układzie drogowym miasta.

Jak wynika z opracowania przygotowanego przez ZDiT, do najważniejszych zagadnień i priorytetów drogowych Łodzi należą: obwodnica Nowosolnej, powstanie trasy Nowokonstytucyjnej, dojazd do autostrady ul. Strykowską, przyłączenie do drogi S14, przebieg ulicy Karskiego, połączenie Łodzi z ościennymi miastami w ramach układu metropolitalnego, trasa Górna, przejście przez linię kolejową Łódź – Warszawa ulicą Niciarnianą, budowa ulicy Nowotargowej.

Wzrost ruchu na gdańskim lotnisku

(UM Gdańsk)

W styczniu 2014 r. Port Lotniczy Gdańsk obsłużył 196.240 pasażerów. To 7,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. W br. celem gdańskiego portu jest przekroczenie 3 mln pasażerów. – Jak widać po pierwszym miesiącu, jesteśmy na dobrej drodze, aby wykonać ambitny i trudny, jak na obecną sytuację rynkową, plan przekroczenia 3 mln pasażerów – podkreśla Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk. – Ale zwiększanie wolumenu pasażerów to jedno, a my nadal staramy się rozwijać i rozbudowywać infrastrukturę lotniskową. Już wiosną 2014 r. samoloty rejsowe w Porcie Lotniczym Gdańsk będą miały możliwość korzystania z rękawów pasażerskich. Ruszyła także rozbudowa terminalu T2.

BRG opracuje koncepcję bezkolizyjnego połączenia dwóch części Oruni

(UM Gdańsk)

Prezydent Paweł Adamowicz polecił miejskim planistom opracowanie koncepcji wykorzystującej w maksymalnym stopniu istniejący przebieg Traktu św. Wojciecha oraz bezkolizyjnego połączenia dwóch części Oruni rozdzielonej linią kolejową. Prezydent decyzję tę podjął po zapoznaniu się z uwagami mieszkańców Oruni zgłoszonymi podczas spotkania z planistami miejskimi na temat projektu planu zagospodarowania przestrzennego – Trakt św. Wojciecha między węzłem Obwodnicy Południowej, a ul. Gościnną. Nowa koncepcja drogowa zostanie zaprezentowana mieszkańcom w celu wspólnego wypracowania możliwie najbardziej satysfakcjonujących rozwiązań planistycznych dla tego terenu.

Co z przejściem na Rondzie Reagana?

(UM Wrocław)

Na forach internetowych i profilach społecznościach pojawił się pomysł stworzenia dodatkowych przejść naziemnych na Rondzie Reagana. Jak argumentują zwolennicy inicjatywy, ma to zapewnić łatwiejszy dostęp osób starszych i niepełnosprawnych do peronów przystankowych i skrócić drogę do przejścia. Temat mocno podzielił internautów. W związku z tym, że w tej sprawie do Urzędu Miejskiego trafiło pismo, sytuację obecną i propozycję zmian przeanalizowali kilkukrotnie urbaniści i inżynierowie z Wydziału Inżynierii Miejskiej. Przeliczyli wszystkie za i przeciw. – Do przystanków komunikacji miejskiej można z łatwością dojść przez przejścia podziemne – mówi Elwira Nowak, wicedyr. Wydz. Inżynierii Miejskiej.

Będą nowe elektroniczne tablice przystankowe

(UM Wrocław)

Ponad sto dodatkowych elektronicznych tablic z informacją pasażerską (DIP) pojawi się na wrocławskich przystankach. Sukcesem zakończyły się negocjacje z organami Komisji Europejskiej dotyczące aneksowania umowy na rozszerzenie zakresu projektu ITS i zmianę wysokości dofinansowania. W ten sposób Wrocław zyskał dodatkowo na rozbudowę systemu około 30 mln zł. Tablice elektroniczne pojawią się m.in. na pl. Grunwaldzkim, Nowym Dworze, przy ul. Grabiszyńskiej, czy Powstańców Śląskich. Ich montaż planowany jest ponadto w Śródmieściu, przy al. Hallera, pl. Nowy Targ i pl. Teatralnym.
Najpewniej pojawią się również przy Hali Stulecia.

 

MPK testuje odzyskiwanie energii z hamowania tramwaju

(UM Wrocław)

Wrocławskie MPK zapowiada przeprowadzenie testowej przebudowy układu napędowego jednego z tramwajów. Przewoźnik chce sprawdzić możliwości odzyskiwania i gromadzenia energii elektrycznej (tzw. rekuperacji). Jest już podpisana w tej sprawie umowa. Modernizacja ma polegać na dobudowaniu do tramwaju układu odzyskiwania energii, co w konsekwencji ma prowadzić do oszczędności. Tramwaj wyposażony w ultrakondensatory powinien pojawić się na wrocławskich ulicach w drugiej połowie tego roku. Na razie jest to projekt pilotażowy, a testy mają sprawdzić, czy w ten sposób można zaoszczędzić nawet 30 procent energii, jak szacują eksperci.

Firma Modertans chce dostarczyć dla spółki Tramwaje Szczecińskie elementy niezbędne do złożenia tramwaju z częściowo niską podłogą.

(UM Szczecin)

Takiego typu tramwaju w Szczecinie jeszcze nie ma. Pojazd samodzielnie pod nadzorem pracowników producenta złożą pracownicy Tramwajów Szczecińskich. Kompletny tramwaj  trafi do zajezdni w al. Wojska Polskiego. Minął termin na składanie ofert w przetargu  na dostawę elementów takiego tramwaju wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym oraz sprawowanie przez wykonawcę nadzoru nad montażem tramwaju. Wpłynęła jedna oferta na kwotę ok. 3,6 mln zł netto (4,5 mln brutto). Złożyła ją firma Modertrans z Poznania. Zgodnie z zapisami specyfikacji tramwaj ma mieć długość pomiędzy 28 a 32 m, przy czym minimum 25 proc. tramwaju musi mieć niską podłogę.

Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości w zakresie eksploatacji przez PKP PLK SA urządzeń wykrywania stanów awaryjnych taboru kolejowego

(UTK)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach czynności kontrolnych realizowanych na linii nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk, stwierdził naruszenia przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe SA w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Stwierdzone nieprawidłowości polegały na niezapewnieniu przez zarządcę właściwego nadzoru i obsługi technicznej oraz nieprzestrzeganiu procesów eksploatacyjnych urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru (DSAT). Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.

Działania prezesa UTK w zakresie eliminacji nieprawidłowości wpływających na bezpieczeństwo i punktualność przewozów. Naruszenie przepisów przez PKP PLK na linii kolejowej nr 402 Koszalin – Goleniów

(UTK)

W wyniku przeprowadzonej kontroli PKP PLK SA, prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego na linii nr 402 Koszalin – Kołobrzeg – Goleniów. Jednocześnie nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 30 kwietnia br. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Nieprawidłowości dotyczyły niespełniania przez zarządcę warunków technicznych i organizacyjnych, zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego oraz eksploatację pojazdów kolejowych. Prezes UTK podjął decyzję o przeprowadzeniu w 2014 roku szeroko zakrojonych działań nadzorczych na terenie całego kraju.

Prezes UTK wszczął postępowanie administracyjne wobec Przewozów Regionalnych

(UTK)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wszczął wobec spółki Przewozy Regionalne postępowanie administracyjne, w sprawie stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów, polegających na nieinformowaniu o warunkach najniższych opłat za przewóz. Postępowanie administracyjne wszczęte przez Prezesa UTK dotyczy promocyjnej oferty taryfowej „Połączenie w dobrej cenie”. Z dokonanych ustaleń wynika, że PR dopuszcza się naruszeń postanowień taryfy „Połączenie w dobrej cenie”, albowiem uniemożliwia podróżnym nabycie tańszych biletów objętych tą ofertą w przypadku, gdy rozpoczynają oni podróż od stacji pośredniej, położonej na promocyjnym odcinku.

Ponad 100 tys. pasażerów w styczniu

(Lotnisko Modlin)

W styczniu br. Lotnisko Warszawa/Modlin obsłużyło 101 110 pasażerów i 768 operacji lotniczych. Najwięcej pasażerów w tym miesiącu przyjęliśmy w piątek, 3 stycznia. Tego dnia z naszego portu skorzystało 4 082 podróżujących. Styczeń jest czwartym miesiącem z rzędu (wszystkie miesiące od ponownego otwarcia), w którym ilość pasażerów przekroczyła 100 tys. W sezonie zimowym z naszego lotniska można polecieć do 18 miast europejskich: Glasgow Prestwick, Bruksela-Charleroi, Paryż-Beauvais, Eindhoven, Mediolan Bergamo, Liverpool, Sztokholm Skavsta, Budapesztu, Oslo Rygge, Londyn Stansted, Rzym Ciampino, Bolonia, Bristol, Manchester, East Midlands, Dublin, Cork, Barcelona.

Nowy system egzaminowania pilotów z jęz. angielskiego

(ULC)

Ze względu na wygaśnięcie umowy z dostawcą systemu egzaminacyjnego RELTA, w połowie 2014 r. zmianie ulegnie komputerowy system sprawdzający poziom znajomości języka angielskiego dla pilotów. Od maja br. ocena znajomości języka angielskiego odbywać się będzie z wykorzystaniem modułu dla pilotów systemu ELPAC, opracowanego pod egidą EUROCONTROL. Na stronie internetowej EUROCONTROL można zapoznać się z przykładowym testem egzaminacyjnym (moduł dla kontrolerów). Demo modułu dla pilotów będzie dostępne od marca 2014 r. Scenariusz egzaminu dla pilotów tylko nieznacznie będzie się różnił od scenariusza egzaminu dla kontrolerów ruchu lotniczego.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik