ENERGETYKA
Wiceprezes Gazpromu w Warszawie
(RZECZPOSPOLITA/CIRE)
Wiceprezes Gazpromu Aleksandr Miedwiediew ma odwiedzić dziś Warszawę, w planach jest między innymi spotkanie z przedstawicielem ministerstwa skarbu – donosi „Rzeczpospolita”. Według relacji dziennika oficjalnym powodem wizyty wiceszefa Gazpromu w Polsce jest uroczystość dwudziestolecia EuRoPol Gazu, ale jednocześnie „Rz” pisze, że w rzeczywistości może chodzić o ostatnie zamieszenie ze zmianami w zarządzie tej spółki. Gazeta cytuje tu wypowiedź byłej szefowej PGNiG Grażyny Piotrowskiej –Oliwy, która zwraca uwagę, że w ocenie wielu prawników, w związku ze zmianami w zarządzie EuRoPol Gazu doszło do złamania obowiązujących norm między innymi w kwestii terminów zwołania walnego zgromadzenia oraz konsultacji w sprawie powołania nowych osób do zarządu EuRoPol Gazu. Podkreśla ona również, że sytuacja ta nie sprzyja tworzeniu pozytywnego klimatu do rozmów z Rosjanami o ewentualnej obniżce cen gazu, a jak zaznacza do 6 listopada przyszłego roku strona rosyjska wcale takich negocjacji z Polską podejmować nie musi i w konsekwencji może się okazać, że przez najbliższe dwa lata na żadną obniżkę nie mamy co liczyć. W planach Miedwiediewa jest spotkanie z przedstawicielem resortu skarbu, ale jak ustaliła „Rzeczpospolita”, najprawdopodobniej nie będzie to minister Włodzimierz Karpiński.
W styczniu BNK Petroleum wykonana odwiert poziomy w Gapowie na Pomorzu
(GAZLUPKOWY.PL/CIRE)
Jak poinformował gazlupkowy.pl, koncern BNK Petroleum zapowiedział wykonanie w styczniu odwiertu poziomego w Gapowie na Pomorzu na koncesji Bytów. Portal przypomina, że w zeszłym roku wykonano tam odwiert pionowy Gapowo B-1 o głębokości 4300 m. Po jego wykonaniu firma ogłosiła, że dowierciła się do głębokości, gdzie natrafiła na “znacząco wyższe odczyty gazu” niż w innych swoich odwiertach. Po przeprowadzeniu analizy danych poinformowano, że złoża łupkowe występujące na tej koncesji są bardzo perspektywiczne – czytamy w gazielupkowym.pl.
Słowacja czeka na Ukrainę
(UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Jak informuje Prague Post Słowacja zgodziła się na warunki memorandum o uruchomieniu dostaw gazu ziemnego ze Słowacji na Ukrainę przy użyciu rewersu w Baranowiczach. Słowacko Eustream czeka teraz na propozycję daty podpisania dokumentów przez ukraiński Ukrtransgaz.
Bułgaria akceptuje stanowisko KE ws. South Stream
(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Premier Bułgarii Plamen Oreszarski przekonuje, że jego rząd nie miał wpływu na umowę w sprawie budowy bułgarskiego odcinka rosyjskiego gazociągu South Stream, ponieważ została ona podpisana jeszcze w 2008 roku. Jednocześnie minister spraw zagranicznych Kristian Wigenin przekonuje, że jego kraj wyjdzie naprzeciw zarzutom Komisji Europejskiej o niezgodność umowy z trzecim pakietem energetycznym i „zrobi wszystko co konieczne w tym zakresie, ponieważ nie może sobie pozwolić na łamanie unijnego prawa”.
Szacowany koszt South Stream rośnie do 46 mld dolarów
Koszty modernizacji krajowego systemu przesyłu gazu na potrzeby podłączenia do niego gazociągu South Stream, jakie będzie musiał ponieść Gazprom mają wynieść 738,5 mld rubli (23 mld dolarów) w latach 2011-17. Zwiększa to szacowany całościowy koszt projektu o około 20 procent. Obecnie szacuje się go na około 46 mld dolarów. Pierwsze szacunki zakładały koszt 23 mld dolarów.
Wiatrowa energia przeciw ekologii
(FOX NEWS/AP/TERESA WÓJCIK)
Badania ornitologów w USA dowodzą, że farmy wiatrowe masowo uśmiercają ptaki na wielu obszarach Stanów Zjednoczonych. Rocznie ginie ich ponad 573.000 – w tym chronionych, takich jak jastrzębie, sokoły i orły, szczególnie orły przednie (golden eagle) – na skutek pracy wiatraków produkujących energię. W samym tylko stanie Wyoming w ostatnim czasie, wg informacji federalnych, wiatraki w ostatnim roku zabiły ponad cztery tuziny tych orłów. Przy czym są to dane cząstkowe, uzyskanie pełnych jest niemożliwe, ponieważ farmy wiatrowe nie tylko nie mają obowiązku ujawniania informacji o śmiertelności ptaków, ale przeciwnie, mają prawo chronić takie dane. Jako tajemnice handlową – wyjaśniają mediom urzędnicy administracji Obamy. Zabijanie ptaków jest w USA przestępstwem federalnym, na tej, podstawie na wniosek administracji prezydenta Obamy, ścigane były międzynarodowe koncerny naftowe, gdy ptaki ginęły na skutek wycieku ropy z tankowców. Karane były firmy energetyczne, gdy ptaki były ginęły na kablach linii przesyłowych Ale farmy wiatrowe były i są bezkarne, ponieważ należą do branży energii odnawialnej, choć nieustannie i wielokrotnie łamią prawo chroniące skrzydlate istoty. Farmy wiatrowe w Stanach Zjednoczonych są skupiskami setek turbin, o wysokości 30-piętrowych budynków. Ich skrzydła napędowe mają wielkość odrzutowców. Wiry powietrzne przez nie wytwarzane, ptaki wyczuwają dopiero wtedy, gdy zostaną wciągnięty w te wiry. A to jest za późno, aby się uratowały, za moment są posiekane stalowymi łopatami. Bezkarność farmom wiatrowym zapewnia polityka administracji: energia wiatrowa, – jako wolna od zanieczyszczeń – jest jedną z podstaw energetycznego programu prezydenta Obamy, który ma „uchronić świat przed katastrofą globalnego ocieplenia”. Dlatego Biały Dom obronił w Kongresie ulgi podatkowe dla energii wiatrowej w wysokości 1 mld dol. rocznie niezależnie od miliardowych dotacji z budżetu federalnego. Do programu Obamy krytycznie podchodzą nawet działacze ekologiczni, jak Tom Dougherty, związany od 20 lat z organizacjami ochrony środowiska (National Wildlife). „Mamy zrezygnować z paliw kopalnych. Ale jakim kosztem? Ten, do jakiego nas zmusza administracja obecnego prezydenta jest zbyt wysoki”. Ten koszt to m.in. prawdziwa rzeź ptaków. Tim Eicher, ekolog, ocenia, „Jeśli prąd sieci przesyłowej porazi orła przedniego to jest to przestępstwo federalne, ale jeśli wiatrak posieka go na kawałki, to jest OK”. Tymczasem pojawiły się postulaty właścicieli farm wiatrowych, aby te farmy były na 10 lat ( a nawet na 30 lat) zwolnione z odpowiedzialności prawnej za zabijanie orłów przednich. Przez ten czas zostaną opracowane metody chronienia tych ptaków – argumentują przedstawiciele branży.
INFRASTRUKTURA
Skutki przejścia orkanu „Ksawery” dla sektora transportu
(www.mir.gov.pl)
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przedstawia informację na temat wstępnych szacunków strat i kosztów w obszarze transportu w związku z załamaniem warunków atmosferycznych w dniach 6-8 grudnia 2013 r. Wstępny szacunek kosztów i strat wywołanych przejściem nad Polską orkanu „Ksawery” sięga 55,6 mln zł, w tym: transport drogowy – 16,5 mln zł, transport kolejowy – 4,9 mln zł, gospodarka morska – 32,68 mln zł,
transport lotniczy – 565 tys. zł. Aktualnie wszystkie drogi krajowe są przejezdne. Wciąż trwa szacowanie kosztów i strat.
Kolejne refundacje z KE
(www.gddkia.gov.pl)
W listopadzie br. roku Komisja Europejska zrefundowała kwotę 16,5 mln zł z tytułu wydatków poniesionych przez GDDKiA w ramach projektów drogowych realizowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekty realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z POIiŚ przyniosły już Polsce refundację na poziomie blisko 33 mld złotych od początku realizacji tego Programu, tj. od 2007 roku. Dostępna alokacja środków unijnych dla projektów realizowanych przez GDDKiA w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko wynosi 7,99 mld euro w Priorytecie VI oraz 2,38 mld euro w Priorytecie VIII.
Testy dynamiczne Pendolino zakończone
(www.pkpsa.pl)
20 tys. km przejechało Pendolino po polskich torach. 8 grudnia zakończyły się testy dynamiczne pociągu na CMK łączącej Warszawę z Katowicami. Zgodnie z planem, 8 grudnia, zakończony został kolejny etap testów nowego pociągu PKP Intercity. Przez cztery kolejne weekendy Pendolino jeździło na CMK, pomiędzy Psarami a Górą Włodowską. W ostatni weekend, 7-8 grudnia br., specjaliści prowadzący testy badali działanie systemów bezpieczeństwa ETCS) oraz RADIO – STOPU. Pociąg sprawdził się podczas trudnej pogody, szczególnie w sobotę, kiedy wiał silny wiatr, padał śnieg, a temperatury spadły poniżej zera. Pogoda nie wpłynęła jednak na same testy.
30 tysięcy osób odwiedziło targi książek na dworcu Wrocław Główny
(www.pkpsa.pl)
W niedzielę zakończyła się 22. edycja Wrocławskich Targów Dobrych Książek, które po raz pierwszy w swojej historii oraz jako jedyne targi książki w kraju odbyły się na dworcu kolejowym. Wrocławskie święto literatury w odrestaurowanych wnętrzach zabytkowego budynku dworca Wrocław Główny przez 4 dni odwiedziło ponad 30 tysięcy osób. 22 Wrocławskie Targi Dobrych Książek trwały cztery dni (od 5 do 8 grudnia) i zgromadziły 130 wydawnictw z całej Polski. Na stoiskach znalazły się tysiące książek zarówno, dla dorosłych jak również dla dzieci i młodzieży. Pojawiły się także nowoczesne e-booki, gry edukacyjne i czasopisma.
Listopad: 19 proc. więcej pasażerów na Lotnisku Chopina
(www.lotnisko-chopina.pl)
697 tys. osób odprawionych zostało na Lotnisku Chopina w listopadzie 2013 r. To o 19,1 proc. więcej niż w podobnym okresie przed rokiem. To także kolejny rekordowy miesiąc w historii portu. Po lipcu, sierpniu i wrześniu, listopad był kolejnym miesiącem z rekordową liczbą obsłużonych pasażerów. Przewoźnicy tradycyjni obsłużyli 604 tys. osób, przewoźnicy niskokosztowi 93 tys., a w ruchu nierozkładowym odprawionych zostało 51 tys. osób. W ruchu krajowym z/do Warszawy przewiezionych zostało 92 tys. pasażerów (+2,6 proc.), a w ruchu międzynarodowym 604 tys. osób (+22,1 proc.). Mimo rekordowej liczby pasażerów, liczba operacji lotniczych wyniosła 10,1 tys.; było ich mniej niż w 2008, 2010 i 2011 r.
PKP Cargo ma nowego rzecznika prasowego
(www.pkp-cargo.pl)
Funkcję rzecznika prasowego PKP Cargo SA i dyrektora ds. komunikacji objął Mirosław Kuk. Mirosław Kuk jest specjalistą od komunikacji i relacji z mediami, menedżerem z dużym doświadczeniem w pracy w mediach i instytucjach finansowych. Odpowiada za komunikację zewnętrzną oraz wewnętrzną Grupy PKP Cargo Logistics. Wcześniej był dyrektorem do spraw komunikacji projektów strategicznych w PKP S.A. Podlegały mu projekty związane m.in. z prywatyzacją i restrukturyzacją, nadzorem właścicielskim w Grupie PKP. W latach 2010-2012 pełnił funkcję zastępcy rzecznika ds. produktowych w Banku Pekao.
Karierę zawodową rozpoczął w redakcji dziennika „Rzeczpospolita”.
Nagroda Primus Innovatorum 2013 (Transport, Logistyka, Infrastruktura) dla wicepremier Bieńkowskiej
(www.mir.gov.pl)
Wicepremier Elżbieta Bieńkowska otrzymała nagrodę Primus Innovatorum 2013, przyznawaną za działalność wspierającą interdyscyplinarną innowacyjność w transporcie, logistyce i infrastrukturze. Laureatów wybrała Kapituła Konkursowa, złożona z naukowców i praktyków gospodarczych zajmujących się tymi dziedzinami. Poznaliśmy ich podczas II Forum Innowacji Transportowych. Nagrodę w imieniu wicepremier Bieńkowskiej odebrała wiceminister infrastruktury i rozwoju Iwona Wendel.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak