11.04.2014 ALERT

11 kwietnia 2014, 10:06 Alert

ENERGETYKA

Gazprom za 1 dol. przejął państwową spółkę gazową w Kirgizji

(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Gazprom przejął wczoraj (10 kwietnia) publiczną spółkę gazową Kirgizji za symboliczną cenę 1 dolara. Za to obiecał, że zainwestuje w rozwój produkcji i obniży cenę gazu w tym środkowoazjatyckim kraju. Porozumienie w stolicy Kirgizji podpisali prezes Gazpromu Aleksiej Miller oraz szef Kirgisgazu Turunbek Kulmurzajew. Kirgisgaz zmienia nazwę na Gazprom-Kirgistan. Gazprom razem z kirgiską spółką przejmuje jej 40 mln dol. długu, a jednocześnie zobowiązuje się zainwestować 20 mld. rubli (400 mln euro) w jej modernizację w ciągu 5 lat. Miller obiecał, że ta kwota może być jeszcze wyższa. Zapewniał też, że Gazprom obniży cenę gazu dla ludności Kirgizja, była sowiecka republika w Azji Środkowej obecnie importuje duże ilości gazu, ale szacuje się, że ten kraj posiada też zasoby własne wynoszące ok. 6 mld m. sześc. Miller zapowiedział, że Gazprom rozpocznie prace poszukiwawcze, aby wydobycie w Kirgizji stało się znacznie większe, niż obecne 30 mln m. sześc. rocznie.

Putin do polityków europejskich: niepokoi mnie kwestia dostaw gazu do Europy

(REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK)

Putin poinformował kilku polityków europejskich, że sytuacja związana z ukraińskim zadłużeniem gazowym jest „krytyczna” i że może ona wpływać na transport gazu do Europy. Jak przekazały media rosyjskie, rzecznik prezydenta Rosji Dmitrij Pieskow, zacytował Putina, który powiedział, że jest osobiście „skrajnie zaniepokojony sytuacją wynikłą z ukraińskiego zadłużenia za gaz oraz dostarczaniem gazu do UE. Putin przekazał politykom UE, że „problem ukraińskiego długu gazowego musi być szybko rozwiązany”. Gazprom nieco wcześniej informował, że ukraińskie zadłużenie za gaz wynosi 2,2 mld dol. i że minął termin spłaty należności za marzec. Gazprom wstrzymał dostarczanie gazu Ukrainie z powodu sporów o cenę surowca w latach 2005 – 2006 oraz w latach 2008 – 2009.  Wówczas kraje europejskie otrzymywały mniej gazu z Rosji, ponieważ dostawy także wtedy szły tranzytem przez Ukrainę.

Turcja nie spodziewa się problemów z gazem rosyjskim

(AP/PLATTS/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Ankara w swoich stosunkach z Rosją w branży energetycznej nie spodziewa się żadnych problemów związanych z kryzysem ukraińskim – powiedział minister spraw zagranicznych Turcji Ahmed Dawutoglu. W wywiadzie udzielonym japońskiemu ekonomicznemu dziennikowi japońskiemu Nikei pytany o stabilność dostaw gazu z Rosji tranzytem przez Ukrainę odpowiedział, że energetyczna umowa turecko-rosyjska jest sformułowana precyzyjnie i on sam nie spodziewa się żadnego kryzysu spowodowanego możliwym brakiem gazu.

Turcja otrzymuje gaz z Rosji Gazociągiem Błękitnym zachodnią trasą przebiegającą przez kraje bałkańskie. Jak podają rosyjskie media, w ub.r. zajęła drugie po Niemczech miejsce pod względem wielkości dostaw gazu z Gazpromu. Według obowiązującej umowy, Gazprom powinien dostarczać Turcji maksymalnie 30 mld m. sześc. gazu rocznie.

Spadek cen ropy po złych informacjach z Chin

(AFP/AP/TERESA WÓJCIK)

Po porannych złych wiadomościach gospodarczych z Chin, ceny ropy spadły wczoraj w ciągu dnia, pomimo złagodzenia strat dzięki optymistycznym danym o wzroście krajowego popytu w USA oraz pomimo wątpliwości, co do rewitalizacji eksport ropy z Libii. Baryłka lekkiej ropy amerykańskiej (WTI) w transakcjach na maj, staniała na handlowej giełdzie nowojorskiej o 27 centów ( do 103,33 dol. za baryłkę). Taka sama ilość ropy „Brent” również w transakcjach na maj, kosztowała wczoraj na rynku londyńskim o 40 centów mniej( 107,58 dol.). Jakie zmiany w chińskiej gospodarce spowodowały te spadki cen ropy? Oficjalne dane z Pekinu: w marcu b.r. eksport spadł o 11,3 proc. w stosunku rok do roku, import – spadł o 6,6 proc. rok do roku. Analitycy uznali te spadki za bardzo niepokojące, ponieważ sygnalizują niedobry stan gospodarki chińskiej, która od pewnego czasu wykazuje więcej niż tylko zadyszkę. Włącznie z produkcją przemysłową i konsumpcją krajową.

INFRASTRUKTURA

Rzetelność wykonawców weryfikowana kompleksowo

(GDDKiA)

Możemy badać rzetelność tzw. podmiotów trzecich, na których potencjał powołują się wykonawcy w czasie przetargu. Wyrok w tej sprawie wydał Sąd Okręgowy w Warszawie badający postępowanie na budowę obwodnicy Szczuczyna w woj. podlaskim. Sąd Okręgowy w Warszawie zmienił wyrok Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie KIO 2336/13 i oddalił odwołanie wykonawcy, który zakwestionował postanowienia ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w których zamawiający zastrzegł badanie należytego i nienależytego wykonania zamówień przez wykonawców, a w przypadku powoływania się przez wykonawców na potencjał podmiotów trzecich badanie należytego i nienależytego wykonania zamówień w stosunku do tych podmiotów w świetle art. 22 ust. 5 ustawy Pzp w ramach oceny spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia.

Kolejne kilometry nawierzchni i malowanie pasów na A1

(GDDKiA)

Od końca marca na budowanej autostradzie A1 prowadzono dalsze prace na drogach lokalnych i serwisowych. Ułożono kolejne kilometry nawierzchni oraz kontynuowano prace wykończeniowe na Miejscach Obsługi Podróżnych i Stacjach Poboru Opłat. Trwają prace na obiektach i przy malowaniu oznakowania poziomego. Zabetonowano też ostatni segment wiaduktu nad rzeką Lubieńką, co pozwoli rozpoczęcie wykonywania kolejnych prac na obiekcie. Zgłoszono również do odbiorów kolejne elementy drogi związane z odwodnieniem i gospodarką wodną. Na otwartym już odcinku autostrady A1 z Torunia do Włocławka na drogach dojazdowych i serwisowych, znajdujących się poza pasem jezdnym autostrady, układano warstwę wiążącą i ścieralną nawierzchni.

II etap przetargu na Obwodnicę Kościerzyny

(GDDKiA)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła II etap przetargu w systemie „projektuj i buduj” na budowę obwodnicy Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20.

Materiały do II etapu przetargu na budowę Obwodnicy Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20 zostały wysłane do 17 firm i konsorcjów, które zakwalifikowano do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Te podmioty mają czas na złożenie ofert do 21 maja br. Budowa nowej trasy będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Przypominamy, że obwodnica Kościerzyny (klasa drogi: GP – główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1 pasowym wyprowadzi ruchu tranzytowy z zatłoczonego centrum miasta. Ma to szczególne znaczenie w okresie wakacyjnym. Trasa o długości 7,6 km ominie miasto od południa.

Ogromne zainteresowanie budową autostrady A1

(GDDKiA)

Do pierwszego etapu postępowania przetargowego na budowę autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice zostało złożonych aż 89 wniosków. 20 wykonawców złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na budowę odcinka F od węzła Rząsawa (z węzłem) do węzła Blachownia (z węzłem)” po 23 wykonawców złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniach na budowę odcinków: G: węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem), H: węzeł Zawodzie (bez węzła) – węzeł Woźniki (z węzłem), I: węzeł Woźniki (bez węzła) – węzeł Pyrzowice (bez węzła). W pierwszym etapie będzie dokonana selekcja firm pod kątem ich realnego potencjału. Kryterium oceny ofert w drugim etapie będzie składową ceny (90%) i okresu gwarancji (10%).

Wiosna sprzyja budowie S17

(GDDKiA)

Cały przekrój prac związanych z budową drogi można obserwować na dwóch odcinkach S17 stanowiących północnowschodnią obwodnicę Lublina. Pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Rudnik przybyło 12.800 mkw warstwy stabilizacji, rozłożono 11.350 mkw podbudowy z kruszywa oraz 17.130 mkw warstw bitumicznych. Prowadzono także prace wykończeniowe przy obiektach inżynierskich. Na kolejnym odcinku (Lublin Rudnik – Lublin Felin) przybyło 12.000 metrów sześciennych nasypów, rozłożono 9.000 mkw warstwy mrozoochronnej, 4.000 mkw podbudowy z kruszywa oraz 15.000 mkw nawierzchni bitumicznych. Na blisko kilometrowej długości estakadzie nad doliną Bystrzycy z każdym słonecznym dniem przybywa ponad 1.000 mkw warstwy z asfaltu twardolanego.

15 wykonawców zaproszonych do składania ofert cenowych na budowę obwodnicy Jarocina

(GDDKiA)

Zaproszeni wykonawcy mają czas do 20 maja br. na składanie ofert cenowych. Planowany termin podpisania umowy to III kwartał br. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu uzależnione jest od terminu realizacji jaki zadeklaruje wykonawca ( 24 lub 27 miesięcy).

Poznański Oddział GDDKiA zaprosił 15 wykonawców, którzy zakwalifikowani zostali do II etapu postępowania przetargowego, do złożenia oferty cenowej. Termin składania ofert mija 20 maja br. Wykonawcy w ofercie uwzględnią następujące informacje: · cenę za jaką zrealizują zadanie; · termin w jakim są gotowi wybudować drogę; · deklarowaną gwarancję jakości na roboty. Po wyłonieniu wykonawcy zostanie zawarta umowa na realizację zadania.

6 wykonawców zaproszonych do składania ofert na budowę II etapu obwodnicy Ostrowa Wlkp.

(GDDKiA)

Zaproszeni wykonawcy mają czas do 20 maja br. na składanie ofert cenowych. Planowany termin podpisania umowy to III kwartał br. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu planowane jest na 2016 lub 2017 roku w zależności od terminu realizacji jaki zadeklaruje wykonawca (24 lub 27 miesięcy). Po wyłonieniu wykonawcy zostanie podpisana umowa na realizację zadania. Jej podpisanie planowane jest na III kwartał 2014 roku a zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu ma nastąpić w 2017 roku. Budowa będzie realizowana w systemie „Projektuj (optymalizuj) i Buduj”. Wykonawca, z którym zostanie zawarta umowa będzie odpowiadał za aktualizację/optymalizację projektu a następnie realizację inwestycji.

Trwają ustalenia dotyczące terminu zakończenia prac na zachodniej obwodnicy Poznania (GDDKiA)

Wykonawca prowadzi prace na całym odcinku z wyjątkiem odcinka kolidującego z ropociągiem Przyjaźń. Po rozpoczęciu prac na kolidującym odcinku możliwe będzie określenie terminu oddania S11 do ruchu w zakresie jezdni głównych. Na ostatnim ponad pięciokilometrowym odcinku zachodniej obwodnicy Poznania wykonawca wykonuje następujące prace: • na obiektach mostowych Ms-11, WD-12, WD-13; • nasypach na dojazdach do obiektów; • przy ekranach akustycznych; • na łącznicach oraz rondach na węźle Kobylniki; • przy drogach dojazdowych; • roboty wykończeniowe na skarpach; • rowy odwadniające z wyjątkiem odcinka S11 kolidującego z ropociągiem Przyjaźń. Aktualnie wykonawca określa koszt wykonania robót.

Ruszył remont mostu w Nowym Mieście nad Wartą

(GDDKiA)

Od początku kwietnia br. rozpoczął się remont mostu. Ze względu na bezpieczeństwo użytkowników na moście będzie obowiązywał ruch wahadłowy. Planowane zakończenie prac to sierpień br. Po zakończonym remoncie ruch na obiekcie będzie odbywał się dwukierunkowo. Na obiekcie zostanie m.in. wymieniona płyta pomostowa, kapy chodnikowe. Wymienione zostaną bariery i balustrady ułożona zostanie izolacja oraz nowa nawierzchnia, odtworzone zostanie oznakowanie poziome i pionowe. Koszt remontu to ponad 3 mln 800 tys. zł. Za realizację tego zadania odpowiada firma MOST Sp. z o.o. z Sopotu. Przywrócenie ruchu dwukierunkowego nastąpi po wykonaniu prac określonych w ekspertyzie, Oddział GDDKiA planuje że nastąpi to w sierpniu br.

Kolejny etap modernizacji trasy S8 Powązkowska–Modlińska

Rozpoczał się remont  kładki dla pieszych nad trasą Armii Krajowej na wysokości  ul. Kolektorskiej. Przejście zamknięto na miesiąc. Na czas prowadzonego  przez wykonawcę   remontu przejścia piesi mogą korzystać z wiaduktu wzdłuż ul. Słowackiego. W ramach  przebudowy trasy S8 na 4,6 km odcinku między ul. Powązkowską i Modlińską jedna kładka dla pieszych została zburzona i będzie  odbudowana, kolejne sześć zostanie wyremontowanych. Prace budowlane związane z realizacją  drugiego etapu przebudowy trasy S8 obejmujący odc. drogi między w. Powązkowska a w. Modlińska wraz z mostem gen. Stefana Grota-Roweckiego rozpoczęły się  w październiku 2013 r. Mają zakończyć się w październiku 2015 r. Wartość kontraktu wynosi ok. 796,3 mln zł.

S3 Gorzów Wlkp. – Międzyrzecz na finiszu

(GDDKiA)

Za niespełna 6 tygodni pojedziemy drogą S3 łączącą Gorzów Wlkp. z Międzyrzeczem. To brakujący fragment ekspresówki pomiędzy stolicami województwa. Jego oddanie do użytku zaplanowane jest na 15 maja. Trwają jeszcze ostatnie prace przy realizacji inwestycji: montaż barier ochronnych, montaż ogrodzenia, ostatnie prace na skarpach montaż ekranów chroniących nietoperze, montaż ekranów na przejściu dla dużych zwierząt nad drogą, ostatnie prace na węzłach, montaż ekranów akustycznych nasadzenia zieleni, porządkowanie trasy głównej.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak