font_preload
PL / EN
Alert 12 listopada, 2013 godz. 10:23   
REDAKCJA

12.11.2013 ALERT

Alert

ENERGETYKA

PGNiG znalazł sposób na obligo giełdowe

(PULS BIZNESU/CIRE)

Jak poinformował „Puls Biznesu”, PGNiG znalazł sposób na wypełnienie ciążącego na nim od 11 września obowiązku obliga giełdowego, czyli sprzedaży określonej ilości gazu przez giełdę. W tym roku jest to 30 proc. całkowitej sprzedaży spółki. PGNiG utworzy nową spółkę, która zajmie się hurtowym handlem gazem. Obecnie zajmuje się tym funkcjonujący w ramach spółki-matki Oddział Obrotu Hurtowego. Spółka-matka będzie sprzedawać gaz na giełdzie, gdzie zależna spółka obrotu hurtowego będzie go następnie kupować. W praktyce oznacza to zniesienie obecnej bariery dla wypełnienia przez PGNiG obliga giełdowego, jakim był braku popytu – czytamy w „Pulsie Biznesu”. Gazeta przypomina, że brak obrotu gazem na TGE wynika z trzech powodów: wiele firm związanych jest z PGNiG dwustronnymi kontraktami długoterminowymi, cena na giełdzie jest niemal identyczna z ceną w taryfie oraz ceny gazu dla odbiorców detalicznych, które zgodnie z taryfą są niższe od cen w hurcie. PB zawraca uwagę, że po trzech kwartałach tego roku wolumen obrotu gazem na TGE wyniósł 686 933 MWh, co po przeliczeniu wynosi ok. 70 mln m sześc., podczas gdy obowiązek wynikający z obliga wynosi na ten rok ok. 1,5 mld m sześc. Konsekwencją niewypełnienie obliga są kary finansowe dla PGNiG. Jak powiedział cytowany przez PB Robert Zajdler, radca prawny i ekspert Instytutu Sobieskiego, URE z automatu będzie musiało nałożyć karę na PGNiG za ten rok, ale kwestia jej skuteczności nie jest oczywista. Spółka będzie według niego argumentować, że działając racjonalnie nie była w stanie wykonać obliga giełdowego, a prawo nie powinno jej zmuszać do sprzedawania gazu poniżej kosztów.

Naftogaz rezygnuje z importu gazu z Rosji

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Reuters poinformował, że Naftogaz zatrzymał w zeszły piątek zakupy gazu z Rosji. Nie wpłynęło to na tranzyt surowca przez terytorium Ukrainy do klientów europejskich. Zatrzymanie ma miejsce na dwa tygodnie przed szczytem Partnerstwa Wschodniego w Wilnie, na którym może dojść do podpisania umowy stowarzyszeniowej UE-Ukraina. Na ten ruch zareagowały akcje giełdowe Gazpromu, których wartość spadła w poniedziałek o 1,5 procenta na giełdzie MICEX.

Kijów rozczarowany brakiem wsparcia UE w sprawie gazu

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Ukrainy Mykoła Azarow ocenił, że Unia Europejska nie przedstawiła żadnych konkretnych propozycji odnośnie dostaw gazu dla Ukrainy. Oczekiwał, że UE pomoże jego krajowi reorientować dostawy surowca ze Wschodu na zachod. „Unia nie działa tak szybko, jakbyśmy tego chcieli” – ocenił polityk. „Mówiliśmy o tym w kwietniu, jest listopad a my nie dostaliśmy żadnej propozycji” – dodał.

Litwa porozmawia z Gazpromem o cenach dostaw

(15 MIN/ SEBASTIAN CIASTOŃ)

Jeszcze w tym tygodniu dojedzie do spotkania pomiędzy litewskim ministrem energetyki, Jarosławem Niewierowiczem a wiceprezesem Gazpromu, Aleksandrem Miedwiediewem. Będzie ona efektem zaproszenia wystosowanego przez władze rosyjskiej spółki. Przedmiotem rozmów mają być kwestie związane z obniżeniem cen gazu oraz perspektywa dalszej współpracy. Litwa od kilku miesięcy usilnie zabiega o obniżenie cen surowca przynajmniej do poziomu rynkowego. Poparcie dla działań swojego ministra zadeklarował premier Litwy, Algirdas Butkevicius,  podkreślając jednocześnie w złożoność prowadzonych negocjacji. Premier wyraził również nadzieję, że w tej sprawie zwycięży zdrowy rozsądek.

Bułgarzy liczą na zyski z South Stream

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister finansów Bułgarii Petar Czobanow ocenił, że budowa gazociągu South Stream przyspieszy gospodarkę kraju o 2 procent wzrostu PKB w 2014 roku. Rosyjski projekt wart 4,7 mld dolarów ma większyć zatrudnienie i przynieść zyski z realizacji kontraktów związanych z jego realizacją. Bułgarzy otrzymają gaz z South Stream z rabatem cenowym. Dostawy mają ruszyć w 2015 roku. Przepustowość rury ma sięgnąć 63 mld m3/rok. Tymczasem Rosjanie zdecydowali, że zbudują serbską odnogę gazociągu. Jej budowa ruszy 24 listopada. Opłaci ja w całości Gazprom.

Rozwój OZE w Europie podniósł ceny energii elektrycznej

(BUSINESS INSIDER/WOJCIECH JAKÓBIK)

Jak informuje Business Insider ceny energii elektrycznej w Europie w ostatnich czterech latach wzrosły o 17 procent dla gospodarstw domowych i 21 procent dla przemysłu, jak wynika z badań Institute of Electrical and Electronics Engineers. Większość wzrostów ma związek z ambitnymi celami ograniczenia emisji CO2 przyjętymi przez Unię Europejską. Dla przykładu Niemcy płacą obecnie 18 procent ceny energii elektrycznej jako dopłatę na rzecz rozwoju OZE. Oznaca to koszt rzędu 6,24 eurocentów za kWh. Cytowani przez Bloomberg dostawcy energii elektrycznej w Europie oceniają, że parcie ku energii odnawialnej zablokowało budowę obiektów konwencjonalnych o mocy do 51 GW.

Mogą pojawić się opóźnienia realizacji projektu Jamał LNG

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Novatek informuje, że chce skupić się na rozbudowie infrastruktury naftowej i szukaniu nowych złóż na potrzeby rozwoju produkcji i sprzedaży ropy. Jednocześnie przyznaje, że ze względu na trudności techniczne w Arktyce pierwotny termin realizacji projektu Jamał LNG realizowanym wespół z francuskim Totalem (koniec 2016 roku) może nie zostać dotrzymany a tym samym wejście tej firmy na rynek eksportu gazu skroplonego uwolniony niedawno dzięki ustawie liberalizacyjnej zostanie przesunięte w czasie. Jednocześnie Novatek planuje budować własne elektrownie.

INFRASTRUKTURA

„Niezależne” fakty i „bezstronne” mity o budowie dróg

(www.pkd.org.pl)

4 organizacje branży budowlanej skrytykowały opublikowany niedawno raport firmy PwC na temat „faktów i mitów” w budownictwie drogowym. Przygotowany na zlecenie GDDKiA dokument – ich zdaniem – gloryfikuje działania Generalnej Dyrekcji, pomijając zupełnie ich negatywne konsekwencje. Minister transportu broni raportu, nazywając go „niezależnym i bezstronnym”. Ostatnie posiedzenie sejmowej komisji infrastruktury poświęcone było w całości omówieniu zaprezentowanego w październiku raportu „Budowa dróg w Polsce. Fakty i mity, doświadczenia i perspektywy”. Raport przygotowała dla GDDKiA i w oparciu głównie o dostarczone przez nią informacje firma konsultingowa PwC.

Kierowco – Uważaj, CO KUPUJESZ

(www.uokik.gov.pl)

Płyn do spryskiwaczy, opony i paliwo – ich właściwości powinny być dostosowane do pory roku. UOKiK przypomina kierowcom na co warto zwrócić uwagę, przygotowując auto do sezonu zimowego. Inspekcja Handlowa skontrolowała w ub.r. 59 partii zimowych płynów do spryskiwaczy szyb samochodowych oraz 14 partii zimowych koncentratów do spryskiwaczy, kwestionując 14 płynów i jeden koncentrat. Zarzuty kontrolerów dotyczyły głównie oznakowania, m.in. braku napisu o treści: w razie połknięcia niezwłocznie zasięgnij porady lekarza – pokaż opakowanie albo etykietę, braku adresu strony internetowej, na której można sprawdzić wykaz składników produktu, a także braku lub niepełnego adresu przedsiębiorcy wprowadzającego produkt do obrotu.

Bezpieczne drogi

(www.nik.gov.pl)

Przeprowadzona w 2011 r. nowelizacja prawa o ruchu drogowym przyniosła rowerzystom szereg ułatwień. Sympatycy dwóch kółek mogą np. wyprzedzać po prawej stronie auta stojące w korku. Nic dziwnego, że coraz więcej osób w miastach przemierza ulice właśnie rowerem. Czy polskie drogi są jednak przystosowane, by korzystali z nich zarówno rowerzyści, jak i kierowcy? NIK przygląda się bezpieczeństwu na drogach lokalnych. To właśnie tam ginie w wypadkach najwięcej ludzi. Statystyki są alarmujące. Wg danych PCK w ostatnich 17. latach doszło w Polsce do prawie 1 mln wypadków, w których zginęło ponad 110 tys. osób, a ponad 1 mln zostało rannych. Rowerzyści tylko w ub.r. byli uczestnikami ponad 4,5 tys. wypadków.

Doskonała kondycja Portu Lotniczego Gdańsk

(www.airport.gdansk.pl)

W październiku 2013 r. w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsłużono 249 954 pasażerów. W stosunku do września 2012 r. oznacza to wzrost w wysokości 5%. Od początku 2013 roku w Gdańsku obsłużono 2 449 601 pasażerów. W ostatnich miesiącach sukcesywnie zmniejsza się spadek ruchu do obecnych 3,25%, w stosunku do analogicznego okresu 2012 roku. „Z miesiąca na miesiąc rośnie dynamika wzrostu ilości obsługiwanych pasażerów. Tym samym zmniejszamy spadek w ujęciu całorocznym, spowodowany bardzo wysoką wartością bazową z ub.r. Zachowując obecny trend, mamy szansę zakończyć bieżący rok wynikiem bardzo zbliżonym do zeszłorocznego, tym razem bez UEFA EURO 2012, czy OLT. – powiedział Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Statystyki pasażerskie – październik 2013

(www.katowice-airport.com)

W październiku br. w ruchu całkowitym odprawiono w Katowice Airport 209 458 podróżnych to o 18 tysięcy więcej (+9,4%) niż tym samym miesiącu ubiegłego roku.

Wzrost zanotowano w ruchu regularnym i czarterowym. W pierwszy z segmentów linie lotnicze przewiozły z i do pyrzowickiego lotniska 154 901 pasażerów, czyli o prawie 14 tys. więcej (+9,7%) w porównaniu z październikiem ub.r. W przewozach czarterowych obsłużono 52 809 osób co dało ponad 5,5 tys. pasażerów więcej (+12%) niż w dziesiątym miesiącu 2012 r. W październiku br. statki powietrzne startowały i lądowały w Katowice Airport 2 607 razy. Operacji było o 137 (+5,5%), więcej w porównaniu z październikiem 2012 roku.

UWAGA! Tymczasowe przywrócenie kontroli granicznej na Lotnisku Warszawa/Modlin

(www.modlinirport.pl)

W dniach 8-23 listopada 2013 roku na Lotnisku Warszawa–Modlin zostaje czasowo przywrócona kontrola graniczna pasażerów podróżujących w granicach Strefy Schengen.

Kontrola graniczna zostanie przywrócona, na odcinkach granicy państwowej z: Republiką Czeską, Republiką Federalną Niemiec, Republiką Litewską, Republiką Słowacką oraz na morskim odcinku granicy państwowej i w lotniczych przejściach granicznych. Powodem wprowadzonej regulacji jest konieczność zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa podczas Konferencji Klimatycznej ONZ, która odbędzie się w Warszawie w dniach od 11 do 22 listopada 2013 r.

Przejazdy uczestników 19 sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych ws. Zmian Klimatu (UNFCCC-COP19) i wydarzeń towarzyszących w pociągach uruchamianych przez KM

(www.mazowieckie.com.pl)

W związku z organizacją 19. sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych ws. Zmian Klimatu, w pociągach uruchamianych przez KM w obszarze 1 i 2 strefy biletowej ZTM, honorowane są uprawnienia do nieodpłatnych przejazdów posiadaczy następujących dokumentów: imiennego identyfikatora uczestnika 19 sesji, z wyłączeniem identyfikatora typu „Technical Staff” (personel techniczny) oraz Temporary Pass” (przepustka czasowa) – od 4 do 24 listopada 2013 r.; imiennego identyfikatora uczestnika Konferencji Młodzieży COPY – od 7 do 10 listopada 2013 r.; imiennego identyfikatora edukatora-wolontariusza bądź wolontariusza zaangażowanych w ramach działań „klimaTYczny WOLONTARIAT!” – od 4 listopada 2013 r. do 13 grudnia 2013 r.

W Radzie Warszawy przepadł obywatelski projekt ws. obniżki cen biletów

(www.biznes.pl/PAP)

Rada Warszawy odrzuciła obywatelski projekt uchwały w sprawie obniżenia cen biletów komunikacji miejskiej, zgłoszony przez koalicję „Stop podwyżkom cen biletów ZTM”. Projekt przewidywał, że ceny biletów wrócą do wysokości z 2012 r., nie weszłaby też w życie kolejna podwyżka, zaplanowana na 2014 r. Projekt zgodnie poparli radni opozycji – PiS i SLD. Przeciwny projektowi był mający większość w radzie miasta klub Platformy Obywatelskiej. Reprezentujący tę partię przewodniczący komisji infrastruktury i inwestycji Michał Bitner, przekonywał, że ceny biletów powinny być dostępne dla mieszkańców, ale nie jak najniższe dla wszystkich.

Rozkłady kolejowe, czyli „niedasizm” ma się dobrze

(www.biznes.pl/Rynek Kolejowy)

Znów doszło do sytuacji, w której rozkład jazdy został już opublikowany, a pociągi jednak nie pojadą. I znów można mówić o skandalu, nad którym władze rządowe powinny w końcu zapanować – pisze Paweł Rydzyński. Na stronie PKP PLK znaleźć można informację o bogatej ofercie SKM Trójmiasto, która zostanie od połowy grudnia br. wdrożona na trasie między Gdańskiem i Tczewem. Tyle że pociągi te na razie nie pojadą (jak dobrze pójdzie, uruchomione zostaną w marcu), bo zmienił się harmonogram modernizacji E-65 i przepustowość odcinka pomiędzy Gdańskiem i Pruszczem nadal nie jest na tyle duża, by zmieściły się tam SKM-ki.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak