icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

14.04.2014 ALERT

ENERGETYKA

Europejscy MSZ nie wprowadzą sankcji gazowych wobec Rosji

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dziś odbędzie się spotkanie ministrów spraw zagranicznych krajów Unii Europejskiej poświęcone możliwości wprowadzenia nowych sankcji wobec Rosji w ramach odpowiedzi na aneksję Krymu i dalsze destabilizowanie wschodniej Ukrainy przez rosyjskie służby specjalne. Prezydent Rosji Władimir Putin wystosował list do klientów Gazpromu w Europie czyli 18-tu z 27 państw UE. Unia zamierza odpowiedzieć w pełnym składzie. Z informacji Reutersa wynika, że Europejczycy nie biorą pod uwagę sankcji gazowych polegających na zmniejszeniu lub zaprzestaniu zakupów surowca od Rosjan. Z nieoficjalnych informacji wynika, że ogłoszenie wyniku rozmów nastąpi dopiero po spotkaniu przedstawicieli USA, Rosji i Ukrainy w Genewie zapowiedzianym na czwartek.

Niemieccy biznesmeni nie chcą sankcji wobec Rosji

(RIA NOVOSTI/AFP/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Niemiecki publicysta i doradca rządu kanclerz Merkel Christoph Hoerstel w wywiadzie dla radia „Głos Rosji” powiedział, że na ogół niemieccy biznesmeni nie akceptują sankcji wobec Rosji, są też przeciwni, aby NATO zamroziło współpracę wojskową z Moskwą. Hoerstel jest również aktywnym działaczem politycznym grupy 9/11 Truth Movement. On sam uznał za szkodliwe ewentualne zerwanie transakcji niemiecko-rosyjskiej na dostarczenie przez Grupę Airbus systemów satelitarnych. Jej wartość jest szacowana jest na 700 mln euro. Ostatecznie strona niemiecka nie będzie jej obecnie realizować jak poinformował Bloomberg. Hoerstel ocenił, że z jednej strony USA i NATO w najbliższej przyszłości będą chciały kontynuować politykę zaostrzania sankcji wobec Rosji, ale silne lobby biznesu w Niemczech jest temu zdecydowanie przeciwne. „Wielokrotnie mówiłem, że w Niemczech, nikt nie lubi pomysłów nałożenia sankcji, oprócz paru szalonych polityków NATO. Ludzie nie chcą sankcji, chcą pokoju, dobrobytu i przyjaźni w stosunkach z Rosją. Firmy chcą rozwijać dochodowy biznes, chcą stabilnego środowiska politycznego dla dalszego pomyślnego rozwoju biznesu z Rosją szczególnie w energetyce. Będę do tego przekonywać rząd” – powiedział Hoerstel. Dodał, że sankcje, które zastosowały USA i NATO i którymi nadal grożą, są w interesie wielkich amerykańskich lobby paliwowo-energetycznych. Ich celem jest wypieranie z rynków rosyjskiego gazu i ropy. Na razie w Europie. Zdaniem Hoerstela, jeśli Rosja będzie stanowczo bronić swego stanowiska i nie ulegnie szantażowi – będzie to korzystne dla Niemiec. „A jeśli Moskwa będzie chciała kompromisu z Waszyngtonem, Waszyngton będzie coraz bezczelniejszy” – zakończył doradca kanclerz Merkel.

Słowacja gotowa na przerwy dostaw gazu z Rosji

(OIL CAPITAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister gospodarki Słowacji Tomas Malatinski zapowiedział, że jego kraj jest gotów na przerwanie dostaw gazu przez terytorium Ukrainy a w słowackich magazynach gazowych znajdują się zapasy wystarczające na 140 dni (1,7 mld m3). Podkreślił, że obecnie nie ma żadnych problemów z tranzytem przez terytorium ukraińskie. Dodał, że Bratysława może także sięgnąć po dostawy z Austrii i Czech. Jednocześnie słowackie media przewidują, że memorandum w sprawie rewersowych dostaw surowca ze Słowacji na Ukrainę może zostać podpisane we wtorek podczas spotkania ekspertów z Brukseli, Bratysławy i Kijowa.

RWE jest gotowe słać gaz na Ukrainę

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Niemiecka grupa energetyczna zapowiedziała, że jest gotowa do rozpoczęcia dostaw gazu ziemnego na Ukrainę – donosi „Rzeczpospolita”. Jak relacjonuje dziennik powołując się na informacje Deutsche Welle, RWE zapowiedziało, że na bazie kontraktu z Naftogazem z 2012 roku, gotowe jest do rozpoczęcia dostaw gazu na Ukrainę. „Rz” przypomina, że zgodnie z tą umową RWE może sprzedać Ukrainie do 10 mld m sześc. gazu. Jednocześnie gazeta zwraca uwagę, że póki co dostawy gazu na Ukrainę będą mogły odbywać się tylko przez Węgry i z tego kierunku Ukraińcy będą mogli odbierać do 6 mld m sześc. gazu rocznie. Dziennik przypomina również, że mimo podpisanego z Słowakami kontraktu na dostawy rewersowe do 10 mld m sześc. gazu, tę drogę dostaw blokuje Gazprom. Ukraińcy chcą sprowadzać surowiec z Niemiec, ale także z Francji – od GDF, z którym toczą się obecnie rozmowy.

Adnotacja: Według informacji BiznesAlert.pl realna przepustowość interkonektora Ukraina-Węgry wynosi obecnie około 1 mld m3/rok.

Jaceniuk: W ukraińskich magazynach zabrakło 15 mld m3 gazu

(RADIO SWOBODA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk w rozmowie z Radiem Swoboda oznajmił, że w ukraińskich magazynach gazowych zabrakło 15 mld m3 surowca, pomimo faktu, że wolumen funkcjonuje w dokumentach. Polityk po raz kolejny zadeklarował, że cena gazu ziemnego oferowana przez Rosjan ($485,5/1000m3) jest polityczna i nie do zaakceptowania. Tymczasem dyrektor Narodowego Banku Ukrainy Stepan Kubiw zapowiedział, że jego kraj ma fundusze niezbędne do spłaty długu gazowego u Moskwy w wysokości 2,2 mld dolarów. Mają pochodzić z kolejnej transzy pożyczki Międzynarodowego Funduszu Walutowego, która zostanie przyznana po zakończeniu reform sektora gazowego.

Ukraina straciła na szelfie czarnomorskim zasoby gazu i ropy szacowane na 40 mld dol.

(EURACTIV/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

W wywiadzie dla EurActiv udzielonym w Brukseli 11 kwietnia przez ministra energetyki Ukrainy Jurija Prodana możemy przeczytać, że jego kraj stracił wskutek rosyjskiej aneksji dostęp do bogatych zasobów ropy i gazu a Ukraina szacuje ich wartość na ok. 40 mld dol. „Straciliśmy ważne części szelfu Morza Czarnego Szacujemy te straty na 40 miliardów dolarów potencjalnych dochodów z wydobycia gazu łupkowego na Krymie.” – Powiedział Prodan. Zasoby te oceniane są na 165,3 mld m. sześc., co stanowi istotną ilość nie tylko dla regionu krymskiego, ale dla całej Ukrainy. Zasoby ropy na Krymie wynoszą ok. 47 mln ton. Ukraina planuje rozpocząć wydobycie gazu łupkowego w ciągu trzech lat. Podpisane są dwie umowy na poszukiwania i wydobycie z partnerami zagranicznymi – Chevronem i Shellem.  Od pewnego czasu w mediach rosyjskich ukazują się teksty wskazujące na możliwość negatywnego wpływu poszukiwań, a szczególnie wydobycia gazu łupkowego na Ukrainie na środowisko na przygranicznych terenach Rosji. Opracowany został w tej sprawie rosyjski raport rządowy. Tymczasem rząd amerykański wprowadził sankcje przeciwko Czornomornaftogazowi – krymskiej spółce-córce ukraińskiego Naftogazu, której zarząd zwrócił się do Gazpromu o jej wchłonięcie. Amerykanie zapowiedzieli, że jeśli rosyjski gigant gazowy zdecyduje się na taki ruch, sankcje zostaną rozszerzone o niego.

IER: Porażka Energiewende

(IER/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z raportu waszyngtońskiego Institute for Energy Research wynika, że program zwrotu energetycznego w Niemczech znany jako Energiewende poniósł porażkę. Ceny elektryczności są prawie trzy razy wyższe niż w USA. Około 800 tysięcy Niemców straciło dostawy energii ze względu na nieopłacone rachunki. Z kolei taryfy feed-in stanowią poważne subsydia dla producentów energii odnawialnej. Przykładowo taryfy dla energetyki wiatrowej są 300 procent wyższe od cen rynkowych. Koszt wprowadzenia w życie ustawy o OZE za 2013 rok wyniósł 7m2 mld euro. Rozbudowa sieci transmisyjnej wyniosła około 33,6 mld dolarów. Raport jest dostępny tutaj.

Gaz – wielka szansa dla Cypru

(REUTERS/EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Odkrycie gazu ziemnego na Cyprze może pobudzić międzynarodowe starania na rzecz przywrócenia jedności wyspy po wieloletnim podziale oraz jej harmonijnego rozwoju. Odkrycie ma jednocześnie znaczenie dla całej Europy – będzie alternatywnym źródłem dostaw gazu. Alternatywnym i pozwalającym uniknąć monopolu energetycznego Rosji. Taką ocenę przedstawił w miniona sobotę prezydent Cypru Nikos Anastasides, choć zastrzegał, że jest zbyt wcześnie, aby mówić o szybkich postępach w niedawno wznowionych rozmowach o połączeniu. Szybsze są postępy w oszacowaniu odkrytych złóż, ocenianych na prawie 1 bln m.sześc. wysokiej jakości gazu, rozciągających się we wschodniej części Morza Śródziemnego ( pole Levant). Prawdopodobnie gaz z tych złóż popłynie do Europy już za dwa lata. W strefie przybrzeżnej i na szelfie Cypr przyznał koncesje poszukiwawczo-wydobywcze amerykańskiej firmie Noble Energy, francuskiemu koncernowi Total i firmie KOGAS z Korei Południowej. Ten gaz jest bardzo ważny i dla Europy i dla USA – dwóch wysokich przedstawicieli Departamentu Stanu odwiedziło Cypr na przełomie lutego i marca wspierając Anastasides i jego apel o podjęcie odważnych środków budowy zaufania między Cyprem a Turcją. W lutym, przywódca Turków cypryjskich Derviş Eroglu zgodził się na wznowienia rozmów pokojowych z rządem Cypru na podstawie uzgodnionego planu, zgodnie z normami UE.

Rosyjski okręg energetyczny na Dalekim Wschodzie

(RIA NOVOSTI/BBC/TERESA WÓJCIK)

Niektóre duże rosyjskie przedsiębiorstwa, m.in.  RusHydro , Transnieft  i Rosgeologija będą przenosić swoje siedziby na Daleki Wschód. Pomysł dotyczy głównie energetyki. Potwierdził to pełnomocnik prezydenta Putina ds. programu Dalekowschodni Okręg Federalny (DOF). Możliwość przeniesienia tych firm na Syberię sygnalizował już wcześniej premier Rosji Dmitrij Miedwiediew. Władze w Moskwie uważają, że program ten przyczyni się do zapewnienia zaawansowanego rozwoju regionu DOF. Jednak analitycy międzynarodowi zwracają uwagę, że te obszary Syberii nie dysponują praktycznie żadną infrastrukturą, która jest niezbędna dla firm działających na rynkach światowych, jak wspomniany Transnieft.

Timczenko wycofuje aktywa z Zachodu

(ITAR TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Właściciel spółki Grupa Volga Giennadij Timczenko zapowiedział, że jego holding będzie inwestować „przede wszystkim na rynku krajowym w Rosji”. Tak, jak przeniósł swoje aktywa do Rosji jego szwedzki partner, obecnie wyłączny właściciel Gunvoru. – Wszystko jest teraz w Rosji, bezpiecznie przechowywane w naszych rosyjskich bankach – powiedział mediom oligarcha. Zyskają na tym też te banki, zdaniem Timczenki, Gunvor jest wśród trzech największych światowych firm w sektorze energetycznym. To nie tylko handel ropa i paliwami, to również rafinerie, terminale, tankowce i magazyny. Oligarcha stwierdził, że dla jego rosyjskich firm w sektorze energetyki najbardziej obiecujące rynki to obecnie region Azji i Pacyfiku. – Z Chinami współpracujemy już kilka lat. Mamy podpisanych kilka ważnych projektów. Najznaczniejszy z nich na skalę światową to projekt Novatek-Jamał obejmujący duże dostawy gazu rosyjskiego do Chin. Jeśli nie stracimy tempa, to gaz z Novateku będzie w Chinach już w 2017 r. w drugim kwartale – powiedział agencji Bloomberg. Zdaniem oligarchy to Chińczycy oferują dziś najlepsze perspektywy współpracy z Rosją szczególnie w branży energetyki, bo ten kraj ma ogromne zapotrzebowanie na ropę i gaz. Przy tym nie muszą rozliczać się w dolarach, są projekty, w ramach których rosyjskie firmy przejdą na inne waluty – na juana, rubla, ostatecznie nawet na euro. Jednak Timczenko nie rezygnuje z krajów UE, w tym z Polski, Węgier, Czech, Austrii. Novatek, jako koncern prywatny ma dobre kontakty z firmami PR w tych krajach i będzie obecny tam na razie w mediach. Oligarcha odniósł się generalnie pozytywnie do zamiaru Kremla, aby rosyjskie firmy przeniosły obroty swoimi akcjami z giełd w Londynie i Nowym Jorku na parkiet w Moskwie. Powiedział, że nie wszystkie te firmy są na to gotowe, ale w najbliższej perspektywie można tu skorzystać z doświadczeń chińskich. Można też przenieść się na giełdę w Hong-Kongu stwierdził kilkakrotnie Timczenko.

Gazprom Nieft przekonuje azjatyckich klientów do zakupów w euro

(GAZPROM NEFT/REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z informacji przedstawionych przez rosyjski Gazprom Nieft wynika, że azjatyccy kupcy ropy naftowej tej spółki-córki Gazpromu są zainteresowani prowadzeniem transakcji w euro, zamiast jak obecnie, w dolarach. Firma śle około 30 tysięcy baryłek ropy dziennie w kierunku wschodnim. Reuters dotarł do trzech klientów Gazprom Nieftu z których dwójka poinformowała, że otrzymała propozycję przejścia na euro ale nie udzieliła na nią jeszcze odpowiedzi a trzeci z nich potwierdził, że prowadzi transakcje z Rosjanami w euro od dłuższego czasu.

Chińska spółka paliwowa zatruła wody w mieście Langou

(XINHUA/BBC/TERESA WÓJCIK)

Największa chińska spółka paliwowa oskarżona jest o zatrucie wody zagrażające 2,4 mln mieszkańców miasta Lanzhou w zachodniej prowincji Chin Gansu. Szef miejskiej służby ochrony środowiska tego miasta oświadczył, że zatrucie spowodowane zostało przez przeciek z rurociągu stanowiącego własność spółki zależnej koncernu Narodowej Chińskiej Spółki Naftowej PetroChina. Awaria jest rozległa. Obecnie przeprowadzane są roboty naprawcze. Przeciekająca ropa zatruła jedyny w mieście zakład wodociągowy – podała agencja Xinhua. Władze miejskie podały, że według obliczeń w wodzie dostarczanej przez system wodo dociągowy zarejestrowano do 200 mg toksycznego płynu na jeden litr wody. Jest to 20 razy więcej niż przewidują chińskie przepisy sanitarne.

ONZ: Gaz łupkowy pomoże w walce ze zmianami klimatu

(ONZ/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z raportu Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu ONZ wynika, że rozwój sektora gazu łupkowego może przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, a co za tym idzie, do zmniejszenia wzrostu globalnych temperatur. W dokumencie możemy przeczytać, że „zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych z sektora energetycznego może zostać osiągnięte poprzez zastąpienie obecnego wykorzystania elektrowni węglowych na świecie przez wysoce efektywne elektrownie gazowe lub elektrociepłownie”. Ottmar Edenhofer, współtwórca raportu ocenia, że gaz łupkowy „może być bardzo ważny dla rozwoju przemysłu niskoemisyjnego i dekarbonizacji”.

INFRASTRUKTURA

„Prywatna” stacja metra?

(ZTM Warszawa)

Czy autobusem rowerowym można dojechać do szkoły? Czy to możliwe, aby prywatne przedsiębiorstwo sfinansowało budowę stacji metra? Czym zajmują się Agenci Mobilności? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań z zakresu zarządzania mobilnością znajdują się w Parku Sztuki Młociny. Do 30 czerwca br. odbywa się wystawa prezentująca projekt „INVOLVE – Zaangażowanie sektora prywatnego w zarządzanie mobilnością”. Głównym celem projektu – którego jednym z partnerów jest ZTM – jest dostarczenie lokalnym i regionalnym samorządom dobrych praktyk oraz narzędzi do współpracy z sektorem prywatnym w zakresie redukcji negatywnych zjawisk powodowanych przez transport indywidualny.

Parkuj i Jedź coraz popularniejszy

(UM Kraków)

Po poszerzeniu strefy płatnego parkowania, coraz większą popularnością cieszy się system „Parkuj i Jedź”. Z danych Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu wynika, że w styczniu z parkingu „Parkuj i Jedź” Czerwone Maki skorzystało przeszło 2300 kierowców. Liczba ta znacznie zwiększyła się po rozszerzeniu strefy płatnego parkowania – w marcu sięgnęła 3000 użytkowników. Więcej kierowców zaczęło też korzystać z drugiego z parkingów – koło Giełdy Balickiej. – Chcemy rozwijać system „Parkuj i Jedź”. W najbliższych planach mamy budowę czterech takich parkingów: w Kurdwanowie, w Bieżanowie, na Małym Płaszowie i przy Centrum Handlowym Zakopianka – mówi Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa.

Promocja biletów 15- i 30-minutowych wydłużona

(UM Poznań)

Rada Miasta Poznania podjęła decyzję o wydłużeniu do 30 czerwca 2014 r. promocji na jednorazowe bilety czasowe komunikacji miejskiej w Poznaniu – kasując bilety 15- i 30-minutowe będzie można jechać dłużej. Czas obowiązywania biletów jednorazowych do 15 minut skasowanych od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 19.00 oraz w soboty w godzinach od 8.00 do 14.00 wydłuża się do 25 minut, natomiast czas obowiązywania biletów jednorazowych do 30 minut skasowanych od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 19.00 oraz w soboty w godzinach od 8.00 do 14.00 wydłuża się do 45 minut.

Uruchomienie strony internetowej: www.peka.poznan.pl

(UM Poznań)

Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił stronę internetową poświęconą systemowi Poznańskiej Elektronicznej Karcie Aglomeracyjnej. Można na niej znaleźć informacje dotyczące systemu PEKA, którego podstawowym elementem jest karta PEKA. Dotychczas witryna ta służyła wyłącznie do składania wniosków na wyrobienie karty PEKA drogą elektroniczną. To ułatwienie od dawna cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów, około 50 proc. wniosków jest składanych właśnie przez internet. Uruchomiona strona została wzbogacona o informacje, niezbędne dla każdego pasażera komunikacji zbiorowej organizowanej przez ZTM Poznań. Znajdą się tam bieżące informacje dotyczące systemu PEKA (zakładka aktualności), informacje o projekcie, taryfie biletowej czy sieci sprzedaży.

Więcej na II etap Trasy Średnicowej

(UM Toruń)

Zwiększenie kwoty przeznaczonej na II etap Trasy Średnicowej Północnej, oszczędności na rozliczeniu budowy mostu i ul. Nieszawskiej – na sesji rady miasta 10 kwietnia 2014 r. radni wprowadzili zmiany w budżecie Torunia. Są one związane z budową II etapu Trasy Średnicowej Północnej. Kierując się doświadczeniem z realizacji innych zadań, np. I etapu Trasy Średnicowej czy budowy mostu drogowego, w Wieloletniej Prognozie Finansowej na budowę II etapu średnicówki zapisano 91,8 mln zł, czyli 72% kosztorysu inwestorskiego, z terminem wydatkowania w latach 2006-2015, z czego do roku 2013 włącznie zapłacono 2,3 mln zł za prace dokumentacyjne. W latach 2014 i 2015 zaplanowano łącznie 89,47 mln zł (83,42 mln zł na prace budowlane, a 6 mln zł na usługi inżyniera kontraktu i in.).

Trakcja z Warszawy dla toruńskich tramwajów

(UM Toruń)

Warszawska spółka Trakcja – PRKiI zaprojektuje i zmodernizuje system sterowania oraz urządzenia odpowiedzialnych za zasilanie trakcyjnej sieci tramwajowej w Toruniu. Inwestycja jest realizowana w ramach Projektu BiT City. Modernizacja będzie kosztować ponad 8,5 mln zł i zakłada wyposażenie dwóch stacji: „Wschodnia” i „Centralna” w oprzyrządowanie urządzenia, umożliwiające pełną kontrolę i nadzór nad pracą urządzeń w stacjach trakcyjnych wraz z włączeniem ich w system zdalnego sterowania oraz podłączenie do sieci światłowodowej stacji „Zachodnia”. Planowany termin zakończenia realizacji zadania to 31 lipca 2015 r.

ZIT: Porozumienie podpisane

(UM Toruń)

W Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku podpisano porozumienie w sprawie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w województwie kujawsko-pomorskim.

Dokument sygnowali przedstawiciele dwudziestu czterech samorządów, w tym prezydenci Torunia i Bydgoszczy. Rady tych miast przyjęły uchwały w sprawie porozumienia ZIT na ostatnich sesjach. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne są nowym mechanizmem, planowanym do realizacji w nowej perspektywie finansowej 2014-2020. Jednym z warunków realizacji ZIT wojewódzkiego jest udokumentowanie chęci współpracy jednostek samorządu terytorialnego, wyrażone zawiązaniem zinstytucjonalizowanej formy partnerstwa, tzw. Związku ZIT.

Kolorowa sonda tramwajowa

(UM Toruń)

Tylko od nas zależy, jakiego koloru tramwajami będziemy jeździli po Toruniu. Miejski Zakład Komunikacji zaprasza wszystkich do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących wyboru kolorystyki nowych składów. Nowy tabor zostanie zakupiony w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”. 6 sztuk  nowych niskopodłogowych tramwajów 3-członowych oraz 6 sztuk  5-członowych bydgoska PESA dostarczy w ramach podpisanej w grudniu 2012 r. umowy. Konsultacje odbywają się do 25 kwietnia 2014 r. Do wyboru jest pięć propozycji projektów graficznych przedstawiających kolorystykę dla nowego taboru.

Tramwaj Fordon. Pierwsze rozjazdy. Raport nr 6

(UM Bydgoszcz)

Na nowej pętli tramwajowej przy ul. Wyścigowej montowane są już rozjazdy oraz szyny. Przypominamy kierowcom oraz pasażerom komunikacji miejskiej, że w maju w tym rejonie rozpoczną się kolejne prace. Niestety będą one wiązać się z dłuższym czasem przejazdu pomiędzy centrum i Fordonem. Największe wrażenie robi powstająca w szybkim tempie pętla tramwajowa przy ul. Wyścigowej. Docelowa ma ona pełnić funkcję awaryjną. Jednak od jesieni do zakończenia prac przy torowisku do Mariampola będą z niej korzystać także linie nr 3 i 7. Od maja, przez całe lato tramwaje ze względu na konieczność budowy rozjazdów i przebudowy starego torowiska będą dojeżdżać tylko do ul. Bałtyckiej. Wyłączona z ruchu zostanie północna jezdnia ul. Fordońskiej.

Rekordowa liczba kamer

(UM Bydgoszcz)

W tym roku system monitoringu miejskiego zostanie znacząco rozbudowany. Do końca 2014 r. ostanie zainstalowanych co najmniej 20 kamer i rozpocznie się budowa 10 kolejnych, która zakończy się w roku 2015. Nowe punkty kamerowe powstaną na terenie kilku osiedli. Na finiszu są prace przy instalacji nowych urządzeń na Starym Mieście oraz na bulwarach. Inwestycjami w monitoring zainteresowane są także Rady Osiedli i mieszkańcy w ramach programu „5 na 6”. Z początkiem maja powinny zacząć działać nowe kamery na Starym Mieście. Obecnie trwa przygotowanie do  montażu pięciu urządzeń. Instalację kamer stałopozycyjnych przewidziano na ul. Długiej i na obu końcach ul. Zaułek. Jedna kamera szybkoobrotowa zostanie zainstalowana na rogu ul. Batorego i ul. Zaułek.

Rower ze znakiem

(UM Bydgoszcz)

Ruszyła akcja znakowania rowerów przez policję. To popularna metoda zabezpieczenia jednośladu przed kradzieżą. Bydgoscy policjanci zachęcają do skorzystania z tej możliwości w jednym z komisariatów. Harmonogram znakowania rowerów dostępny jest na stronie internetowej policji. Znakowanie jednośladów odbywa się w ramach programu prewencyjnego „Oznakuj rower, poznaj swojego dzielnicowego” realizowanego przez Komendę Miejską Policji w Bydgoszczy. Znakowanie polega na wygrawerowaniu na ramie roweru, w widocznym miejscu po lewej stronie, specjalnym przyrządem typu „Engrawer”, oznaczenia składającego się z czterech liter i sześciu cyfr. Na naniesiony numer zostaje naklejona naklejka.

Wybrzeżem Pasteura tylko w jednym kierunku

(UM Wrocław)

Niestety drogowcy wykonujący przebudowę ul. Skłodowskiej-Curie muszą wprowadzić kolejny pakiet zmian w organizacji ruchu w tamtym rejonie. Oznacza to kolejne utrudnienia dla kierowców. Od soboty (12 kwietnia) nie będzie można z wybrzeża Pasteura wyjechać na skrzyżowanie przy moście Zwierzynieckim. Pozostanie możliwość wjazdu w Pasteura tylko od mostu Zwierzynieckiego. Planowana do wdrożenia z piątku na sobotę zmiana organizacji ruchu spowodowana jest rozpoczętą modernizacją sieci podziemnych w rejonie skrzyżowania Skłodowskiej-Curie, wybrzeża Wyspiańskiego, mostu Zwierzynieckiego i wybrzeża Pasteura. Te prace już się zresztą rozpoczęły. Zainaugurowała je przebudowa studni kanalizacyjnej, która wymusiła zmiany wprowadzone tydzień wcześniej.

Przyspieszają pociągi Wrocław-Jelenia Góra

(UM Wrocław)

Wreszcie przynoszą efekty pojedyncze remonty na trasie kolejowej Wrocław-Jelenia Góra(przez Jaworzynę i Wałbrzych). Pociągi już znacznie skróciły przejazd z Wrocławia do Wałbrzycha i stolicy Karkonoszy, a w lipcu, kiedy zakończą się główne prace, ma być jeszcze szybciej. W tej chwili pociągi już jeżdżą po pierwszych zmodernizowanych przęsłach mostów kolejowych w dolinie Bystrzycy na torze w kierunku Jeleniej Góry. Trwają też prace na sąsiednim torze. Nowe obiekty pozwolą na jazdę z prędkością 120 km/h, skrócenie czasu przejazdu i poprawę bezpieczeństwa ruchu. – Pogoda sprzyja postępowi modernizacji mostów kolejowych na linii nr 274, na szlaku Smolec – Kąty Wrocławskie – mówi Mirosław Siemieniec z PKP PLK.

Co się zmieni po przebudowie przejścia Świdnickiego?

(UM Wrocław)

Trwa przetarg na zagospodarowanie przejścia Świdnickiego i jego okolic w obrębie ulicy Kazimierza Wielkiego.  Zmieni się sporo, najwięcej zyskają piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej. Dla kierowców, nie zmieni się nic. Przejdziemy również przejściem podziemnym, tylko zwężonym. Dotarliśmy do dokumentu, który pokazuje docelową organizację ruchu po przebudowie przejścia Świdnickiego. Najważniejsze zmiany są takie, że po zrealizowaniu inwestycji piesi będą mogli przechodzić przez ulicę zarówno górą, jak i dołem. Przejście tunelem co prawda będzie zwężone i trochę w innej formule(jego dużą część zajmie galeria), ale dostosowane także dla osób niepełnosprawnych. W głąb podziemnego przejścia będzie można zjechać windą.

Koniec kontraktu na niskopodłogowe tramwaje

(UM Szczecin)

Zakończyła się dostawa nowoczesnych tramwajów Swing oraz sprzętu do obsługi tych pojazdów. Spółka Tramwaje Szczecińskie dysponuje już 28 nowoczesnymi pojazdami. Tramwaje w ramach realizacji dwóch przetargów trafiały do Szczecina pomiędzy listopadem 2010 roku a marcem 2014. Wyprodukowała je PESA Bydgoszcz. Wszystkie trafiły do zajezdni Pogodno. W ramach pierwszego kontraktu w roku 2010 i 2011 trafiło sześć pojazdów. Każdy miał 31,82 m. długości. Drugi kontrakt na 22 tramwaje, który zakładał dostarczenie pojazdów w latach 2013 – 2014 roku został podzielony na dwa etapy.  W pierwszej PESA miała za zadanie dostarczenie 6 pojazdów. Tramwaje dotarły do Szczecina pomiędzy styczniem  a marcem 2013 r.

Powstaną pasy rowerowe

(UM Szczecin)

Wkrótce w Centrum Szczecina w ciągu al. Piastów, al. Piłsudskiego oraz ul. Rayskiego powstanie 3,5 km nowych pasów ruchu rowerowego. Aktualnie w Szczecinie znajduje się 98km dróg dla rowerów. Tylko 3 km to wyznaczone na jezdni pasy rowerowe i kontrapasy, które są dodatkowo rozproszone w centrum miasta jak i na jego obrzeżach. Wytyczenie nowych pasów dla rowerów, pozwoli na ujednolicenie i stworzenie spójnego układu połączeń rowerowych w Szczecinie. Nowe pasy dla rowerów, ponadto będą wpisywały się w planowaną budowę dróg rowerowych w ciągu ul. Ku Słońcu, al. Niepodległości, al. Wyzwolenia, oraz pl. Żołnierza Polskiego oraz we wprowadzany System Szczecińskiego Roweru Miejskiego.

Ryanair ogłasza bazę na Lotnisku Warszawa Modlin

(Lotnisko Warszawa/Modlin)

Ryanair ogłosił uruchomienie bazy na Lotnisku Warszawa Modlin w nadchodzącym sezonie zimowym. Wraz z uruchomieniem bazy, Ryanair świętuje 4 nowe połączenia z Lotniska Warszawa Modlin do: Gdańska, Madrytu, Shannon, Wrocławia. Częstotliwość 4 nowych połączeń z lotniska Warszawa Modlin: Gdańsk 4 x dziennie; Madryt 8 x tygodniowo; Shannon 4 x tygodniowo; Wrocław 4 x dziennie.

Statystyki pasażerskie – marzec 2014

(Port Lotniczy Katowice – Pyrzowice)

W marcu br. na pyrzowickim lotnisku odprawiono 146 519 podróżnych to o 0,2% więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Wzrost zanotowano w segmencie ruchu regularnego w ramach, którego obsłużono 123 744 podróżnych, czyli o 1,4% więcej niż w marcu 2013 roku. Niewielki spadek odnotowano w ruchu czarterowym. Z wylotów na wakacje z pyrzowickiego lotniska, w trzecim miesiącu bieżącego roku, skorzystało 20 553 pasażerów, to o 3,7% mniej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Do Warszawy polecimy dwa razy dziennie

(UM Wrocław)

Dyrektor generalny Ryanair – Michael O`Leary ogłosił dzisiaj we Wrocławiu dodatkowe połączenie do Warszawy-Modlin. – Od zimowego rozkładu lotów 2014, ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy – Modlin polecimy dwa razy dziennie. W sumie z Wrocławia linie Ryanair będą latać na 15 trasach – mówił w trakcie konferencji prasowej. Zimowy rozkład jazdy wchodzi w życie w listopadzie. Teraz z Wrocławia do Warszawy-Modlin możemy polecieć tylko raz dziennie, o 17.50.  Gdy wejdzie w życie nowy rozkład lotów, samoloty Ryanair z Wrocławia do Warszawy startować będą o godzinie 6.50 rano i 16.10 popołudniu, siedem dni w tygodniu. Przedstawiciele linii lotniczych podkreślali, że uruchomione 2 kwietnia loty z Wrocławia do Warszawy cieszą się dużym powodzeniem.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Europejscy MSZ nie wprowadzą sankcji gazowych wobec Rosji

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dziś odbędzie się spotkanie ministrów spraw zagranicznych krajów Unii Europejskiej poświęcone możliwości wprowadzenia nowych sankcji wobec Rosji w ramach odpowiedzi na aneksję Krymu i dalsze destabilizowanie wschodniej Ukrainy przez rosyjskie służby specjalne. Prezydent Rosji Władimir Putin wystosował list do klientów Gazpromu w Europie czyli 18-tu z 27 państw UE. Unia zamierza odpowiedzieć w pełnym składzie. Z informacji Reutersa wynika, że Europejczycy nie biorą pod uwagę sankcji gazowych polegających na zmniejszeniu lub zaprzestaniu zakupów surowca od Rosjan. Z nieoficjalnych informacji wynika, że ogłoszenie wyniku rozmów nastąpi dopiero po spotkaniu przedstawicieli USA, Rosji i Ukrainy w Genewie zapowiedzianym na czwartek.

Niemieccy biznesmeni nie chcą sankcji wobec Rosji

(RIA NOVOSTI/AFP/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Niemiecki publicysta i doradca rządu kanclerz Merkel Christoph Hoerstel w wywiadzie dla radia „Głos Rosji” powiedział, że na ogół niemieccy biznesmeni nie akceptują sankcji wobec Rosji, są też przeciwni, aby NATO zamroziło współpracę wojskową z Moskwą. Hoerstel jest również aktywnym działaczem politycznym grupy 9/11 Truth Movement. On sam uznał za szkodliwe ewentualne zerwanie transakcji niemiecko-rosyjskiej na dostarczenie przez Grupę Airbus systemów satelitarnych. Jej wartość jest szacowana jest na 700 mln euro. Ostatecznie strona niemiecka nie będzie jej obecnie realizować jak poinformował Bloomberg. Hoerstel ocenił, że z jednej strony USA i NATO w najbliższej przyszłości będą chciały kontynuować politykę zaostrzania sankcji wobec Rosji, ale silne lobby biznesu w Niemczech jest temu zdecydowanie przeciwne. „Wielokrotnie mówiłem, że w Niemczech, nikt nie lubi pomysłów nałożenia sankcji, oprócz paru szalonych polityków NATO. Ludzie nie chcą sankcji, chcą pokoju, dobrobytu i przyjaźni w stosunkach z Rosją. Firmy chcą rozwijać dochodowy biznes, chcą stabilnego środowiska politycznego dla dalszego pomyślnego rozwoju biznesu z Rosją szczególnie w energetyce. Będę do tego przekonywać rząd” – powiedział Hoerstel. Dodał, że sankcje, które zastosowały USA i NATO i którymi nadal grożą, są w interesie wielkich amerykańskich lobby paliwowo-energetycznych. Ich celem jest wypieranie z rynków rosyjskiego gazu i ropy. Na razie w Europie. Zdaniem Hoerstela, jeśli Rosja będzie stanowczo bronić swego stanowiska i nie ulegnie szantażowi – będzie to korzystne dla Niemiec. „A jeśli Moskwa będzie chciała kompromisu z Waszyngtonem, Waszyngton będzie coraz bezczelniejszy” – zakończył doradca kanclerz Merkel.

Słowacja gotowa na przerwy dostaw gazu z Rosji

(OIL CAPITAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister gospodarki Słowacji Tomas Malatinski zapowiedział, że jego kraj jest gotów na przerwanie dostaw gazu przez terytorium Ukrainy a w słowackich magazynach gazowych znajdują się zapasy wystarczające na 140 dni (1,7 mld m3). Podkreślił, że obecnie nie ma żadnych problemów z tranzytem przez terytorium ukraińskie. Dodał, że Bratysława może także sięgnąć po dostawy z Austrii i Czech. Jednocześnie słowackie media przewidują, że memorandum w sprawie rewersowych dostaw surowca ze Słowacji na Ukrainę może zostać podpisane we wtorek podczas spotkania ekspertów z Brukseli, Bratysławy i Kijowa.

RWE jest gotowe słać gaz na Ukrainę

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Niemiecka grupa energetyczna zapowiedziała, że jest gotowa do rozpoczęcia dostaw gazu ziemnego na Ukrainę – donosi „Rzeczpospolita”. Jak relacjonuje dziennik powołując się na informacje Deutsche Welle, RWE zapowiedziało, że na bazie kontraktu z Naftogazem z 2012 roku, gotowe jest do rozpoczęcia dostaw gazu na Ukrainę. „Rz” przypomina, że zgodnie z tą umową RWE może sprzedać Ukrainie do 10 mld m sześc. gazu. Jednocześnie gazeta zwraca uwagę, że póki co dostawy gazu na Ukrainę będą mogły odbywać się tylko przez Węgry i z tego kierunku Ukraińcy będą mogli odbierać do 6 mld m sześc. gazu rocznie. Dziennik przypomina również, że mimo podpisanego z Słowakami kontraktu na dostawy rewersowe do 10 mld m sześc. gazu, tę drogę dostaw blokuje Gazprom. Ukraińcy chcą sprowadzać surowiec z Niemiec, ale także z Francji – od GDF, z którym toczą się obecnie rozmowy.

Adnotacja: Według informacji BiznesAlert.pl realna przepustowość interkonektora Ukraina-Węgry wynosi obecnie około 1 mld m3/rok.

Jaceniuk: W ukraińskich magazynach zabrakło 15 mld m3 gazu

(RADIO SWOBODA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk w rozmowie z Radiem Swoboda oznajmił, że w ukraińskich magazynach gazowych zabrakło 15 mld m3 surowca, pomimo faktu, że wolumen funkcjonuje w dokumentach. Polityk po raz kolejny zadeklarował, że cena gazu ziemnego oferowana przez Rosjan ($485,5/1000m3) jest polityczna i nie do zaakceptowania. Tymczasem dyrektor Narodowego Banku Ukrainy Stepan Kubiw zapowiedział, że jego kraj ma fundusze niezbędne do spłaty długu gazowego u Moskwy w wysokości 2,2 mld dolarów. Mają pochodzić z kolejnej transzy pożyczki Międzynarodowego Funduszu Walutowego, która zostanie przyznana po zakończeniu reform sektora gazowego.

Ukraina straciła na szelfie czarnomorskim zasoby gazu i ropy szacowane na 40 mld dol.

(EURACTIV/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

W wywiadzie dla EurActiv udzielonym w Brukseli 11 kwietnia przez ministra energetyki Ukrainy Jurija Prodana możemy przeczytać, że jego kraj stracił wskutek rosyjskiej aneksji dostęp do bogatych zasobów ropy i gazu a Ukraina szacuje ich wartość na ok. 40 mld dol. „Straciliśmy ważne części szelfu Morza Czarnego Szacujemy te straty na 40 miliardów dolarów potencjalnych dochodów z wydobycia gazu łupkowego na Krymie.” – Powiedział Prodan. Zasoby te oceniane są na 165,3 mld m. sześc., co stanowi istotną ilość nie tylko dla regionu krymskiego, ale dla całej Ukrainy. Zasoby ropy na Krymie wynoszą ok. 47 mln ton. Ukraina planuje rozpocząć wydobycie gazu łupkowego w ciągu trzech lat. Podpisane są dwie umowy na poszukiwania i wydobycie z partnerami zagranicznymi – Chevronem i Shellem.  Od pewnego czasu w mediach rosyjskich ukazują się teksty wskazujące na możliwość negatywnego wpływu poszukiwań, a szczególnie wydobycia gazu łupkowego na Ukrainie na środowisko na przygranicznych terenach Rosji. Opracowany został w tej sprawie rosyjski raport rządowy. Tymczasem rząd amerykański wprowadził sankcje przeciwko Czornomornaftogazowi – krymskiej spółce-córce ukraińskiego Naftogazu, której zarząd zwrócił się do Gazpromu o jej wchłonięcie. Amerykanie zapowiedzieli, że jeśli rosyjski gigant gazowy zdecyduje się na taki ruch, sankcje zostaną rozszerzone o niego.

IER: Porażka Energiewende

(IER/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z raportu waszyngtońskiego Institute for Energy Research wynika, że program zwrotu energetycznego w Niemczech znany jako Energiewende poniósł porażkę. Ceny elektryczności są prawie trzy razy wyższe niż w USA. Około 800 tysięcy Niemców straciło dostawy energii ze względu na nieopłacone rachunki. Z kolei taryfy feed-in stanowią poważne subsydia dla producentów energii odnawialnej. Przykładowo taryfy dla energetyki wiatrowej są 300 procent wyższe od cen rynkowych. Koszt wprowadzenia w życie ustawy o OZE za 2013 rok wyniósł 7m2 mld euro. Rozbudowa sieci transmisyjnej wyniosła około 33,6 mld dolarów. Raport jest dostępny tutaj.

Gaz – wielka szansa dla Cypru

(REUTERS/EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Odkrycie gazu ziemnego na Cyprze może pobudzić międzynarodowe starania na rzecz przywrócenia jedności wyspy po wieloletnim podziale oraz jej harmonijnego rozwoju. Odkrycie ma jednocześnie znaczenie dla całej Europy – będzie alternatywnym źródłem dostaw gazu. Alternatywnym i pozwalającym uniknąć monopolu energetycznego Rosji. Taką ocenę przedstawił w miniona sobotę prezydent Cypru Nikos Anastasides, choć zastrzegał, że jest zbyt wcześnie, aby mówić o szybkich postępach w niedawno wznowionych rozmowach o połączeniu. Szybsze są postępy w oszacowaniu odkrytych złóż, ocenianych na prawie 1 bln m.sześc. wysokiej jakości gazu, rozciągających się we wschodniej części Morza Śródziemnego ( pole Levant). Prawdopodobnie gaz z tych złóż popłynie do Europy już za dwa lata. W strefie przybrzeżnej i na szelfie Cypr przyznał koncesje poszukiwawczo-wydobywcze amerykańskiej firmie Noble Energy, francuskiemu koncernowi Total i firmie KOGAS z Korei Południowej. Ten gaz jest bardzo ważny i dla Europy i dla USA – dwóch wysokich przedstawicieli Departamentu Stanu odwiedziło Cypr na przełomie lutego i marca wspierając Anastasides i jego apel o podjęcie odważnych środków budowy zaufania między Cyprem a Turcją. W lutym, przywódca Turków cypryjskich Derviş Eroglu zgodził się na wznowienia rozmów pokojowych z rządem Cypru na podstawie uzgodnionego planu, zgodnie z normami UE.

Rosyjski okręg energetyczny na Dalekim Wschodzie

(RIA NOVOSTI/BBC/TERESA WÓJCIK)

Niektóre duże rosyjskie przedsiębiorstwa, m.in.  RusHydro , Transnieft  i Rosgeologija będą przenosić swoje siedziby na Daleki Wschód. Pomysł dotyczy głównie energetyki. Potwierdził to pełnomocnik prezydenta Putina ds. programu Dalekowschodni Okręg Federalny (DOF). Możliwość przeniesienia tych firm na Syberię sygnalizował już wcześniej premier Rosji Dmitrij Miedwiediew. Władze w Moskwie uważają, że program ten przyczyni się do zapewnienia zaawansowanego rozwoju regionu DOF. Jednak analitycy międzynarodowi zwracają uwagę, że te obszary Syberii nie dysponują praktycznie żadną infrastrukturą, która jest niezbędna dla firm działających na rynkach światowych, jak wspomniany Transnieft.

Timczenko wycofuje aktywa z Zachodu

(ITAR TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Właściciel spółki Grupa Volga Giennadij Timczenko zapowiedział, że jego holding będzie inwestować „przede wszystkim na rynku krajowym w Rosji”. Tak, jak przeniósł swoje aktywa do Rosji jego szwedzki partner, obecnie wyłączny właściciel Gunvoru. – Wszystko jest teraz w Rosji, bezpiecznie przechowywane w naszych rosyjskich bankach – powiedział mediom oligarcha. Zyskają na tym też te banki, zdaniem Timczenki, Gunvor jest wśród trzech największych światowych firm w sektorze energetycznym. To nie tylko handel ropa i paliwami, to również rafinerie, terminale, tankowce i magazyny. Oligarcha stwierdził, że dla jego rosyjskich firm w sektorze energetyki najbardziej obiecujące rynki to obecnie region Azji i Pacyfiku. – Z Chinami współpracujemy już kilka lat. Mamy podpisanych kilka ważnych projektów. Najznaczniejszy z nich na skalę światową to projekt Novatek-Jamał obejmujący duże dostawy gazu rosyjskiego do Chin. Jeśli nie stracimy tempa, to gaz z Novateku będzie w Chinach już w 2017 r. w drugim kwartale – powiedział agencji Bloomberg. Zdaniem oligarchy to Chińczycy oferują dziś najlepsze perspektywy współpracy z Rosją szczególnie w branży energetyki, bo ten kraj ma ogromne zapotrzebowanie na ropę i gaz. Przy tym nie muszą rozliczać się w dolarach, są projekty, w ramach których rosyjskie firmy przejdą na inne waluty – na juana, rubla, ostatecznie nawet na euro. Jednak Timczenko nie rezygnuje z krajów UE, w tym z Polski, Węgier, Czech, Austrii. Novatek, jako koncern prywatny ma dobre kontakty z firmami PR w tych krajach i będzie obecny tam na razie w mediach. Oligarcha odniósł się generalnie pozytywnie do zamiaru Kremla, aby rosyjskie firmy przeniosły obroty swoimi akcjami z giełd w Londynie i Nowym Jorku na parkiet w Moskwie. Powiedział, że nie wszystkie te firmy są na to gotowe, ale w najbliższej perspektywie można tu skorzystać z doświadczeń chińskich. Można też przenieść się na giełdę w Hong-Kongu stwierdził kilkakrotnie Timczenko.

Gazprom Nieft przekonuje azjatyckich klientów do zakupów w euro

(GAZPROM NEFT/REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z informacji przedstawionych przez rosyjski Gazprom Nieft wynika, że azjatyccy kupcy ropy naftowej tej spółki-córki Gazpromu są zainteresowani prowadzeniem transakcji w euro, zamiast jak obecnie, w dolarach. Firma śle około 30 tysięcy baryłek ropy dziennie w kierunku wschodnim. Reuters dotarł do trzech klientów Gazprom Nieftu z których dwójka poinformowała, że otrzymała propozycję przejścia na euro ale nie udzieliła na nią jeszcze odpowiedzi a trzeci z nich potwierdził, że prowadzi transakcje z Rosjanami w euro od dłuższego czasu.

Chińska spółka paliwowa zatruła wody w mieście Langou

(XINHUA/BBC/TERESA WÓJCIK)

Największa chińska spółka paliwowa oskarżona jest o zatrucie wody zagrażające 2,4 mln mieszkańców miasta Lanzhou w zachodniej prowincji Chin Gansu. Szef miejskiej służby ochrony środowiska tego miasta oświadczył, że zatrucie spowodowane zostało przez przeciek z rurociągu stanowiącego własność spółki zależnej koncernu Narodowej Chińskiej Spółki Naftowej PetroChina. Awaria jest rozległa. Obecnie przeprowadzane są roboty naprawcze. Przeciekająca ropa zatruła jedyny w mieście zakład wodociągowy – podała agencja Xinhua. Władze miejskie podały, że według obliczeń w wodzie dostarczanej przez system wodo dociągowy zarejestrowano do 200 mg toksycznego płynu na jeden litr wody. Jest to 20 razy więcej niż przewidują chińskie przepisy sanitarne.

ONZ: Gaz łupkowy pomoże w walce ze zmianami klimatu

(ONZ/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z raportu Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu ONZ wynika, że rozwój sektora gazu łupkowego może przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, a co za tym idzie, do zmniejszenia wzrostu globalnych temperatur. W dokumencie możemy przeczytać, że „zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych z sektora energetycznego może zostać osiągnięte poprzez zastąpienie obecnego wykorzystania elektrowni węglowych na świecie przez wysoce efektywne elektrownie gazowe lub elektrociepłownie”. Ottmar Edenhofer, współtwórca raportu ocenia, że gaz łupkowy „może być bardzo ważny dla rozwoju przemysłu niskoemisyjnego i dekarbonizacji”.

INFRASTRUKTURA

„Prywatna” stacja metra?

(ZTM Warszawa)

Czy autobusem rowerowym można dojechać do szkoły? Czy to możliwe, aby prywatne przedsiębiorstwo sfinansowało budowę stacji metra? Czym zajmują się Agenci Mobilności? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań z zakresu zarządzania mobilnością znajdują się w Parku Sztuki Młociny. Do 30 czerwca br. odbywa się wystawa prezentująca projekt „INVOLVE – Zaangażowanie sektora prywatnego w zarządzanie mobilnością”. Głównym celem projektu – którego jednym z partnerów jest ZTM – jest dostarczenie lokalnym i regionalnym samorządom dobrych praktyk oraz narzędzi do współpracy z sektorem prywatnym w zakresie redukcji negatywnych zjawisk powodowanych przez transport indywidualny.

Parkuj i Jedź coraz popularniejszy

(UM Kraków)

Po poszerzeniu strefy płatnego parkowania, coraz większą popularnością cieszy się system „Parkuj i Jedź”. Z danych Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu wynika, że w styczniu z parkingu „Parkuj i Jedź” Czerwone Maki skorzystało przeszło 2300 kierowców. Liczba ta znacznie zwiększyła się po rozszerzeniu strefy płatnego parkowania – w marcu sięgnęła 3000 użytkowników. Więcej kierowców zaczęło też korzystać z drugiego z parkingów – koło Giełdy Balickiej. – Chcemy rozwijać system „Parkuj i Jedź”. W najbliższych planach mamy budowę czterech takich parkingów: w Kurdwanowie, w Bieżanowie, na Małym Płaszowie i przy Centrum Handlowym Zakopianka – mówi Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa.

Promocja biletów 15- i 30-minutowych wydłużona

(UM Poznań)

Rada Miasta Poznania podjęła decyzję o wydłużeniu do 30 czerwca 2014 r. promocji na jednorazowe bilety czasowe komunikacji miejskiej w Poznaniu – kasując bilety 15- i 30-minutowe będzie można jechać dłużej. Czas obowiązywania biletów jednorazowych do 15 minut skasowanych od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 19.00 oraz w soboty w godzinach od 8.00 do 14.00 wydłuża się do 25 minut, natomiast czas obowiązywania biletów jednorazowych do 30 minut skasowanych od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 19.00 oraz w soboty w godzinach od 8.00 do 14.00 wydłuża się do 45 minut.

Uruchomienie strony internetowej: www.peka.poznan.pl

(UM Poznań)

Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił stronę internetową poświęconą systemowi Poznańskiej Elektronicznej Karcie Aglomeracyjnej. Można na niej znaleźć informacje dotyczące systemu PEKA, którego podstawowym elementem jest karta PEKA. Dotychczas witryna ta służyła wyłącznie do składania wniosków na wyrobienie karty PEKA drogą elektroniczną. To ułatwienie od dawna cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów, około 50 proc. wniosków jest składanych właśnie przez internet. Uruchomiona strona została wzbogacona o informacje, niezbędne dla każdego pasażera komunikacji zbiorowej organizowanej przez ZTM Poznań. Znajdą się tam bieżące informacje dotyczące systemu PEKA (zakładka aktualności), informacje o projekcie, taryfie biletowej czy sieci sprzedaży.

Więcej na II etap Trasy Średnicowej

(UM Toruń)

Zwiększenie kwoty przeznaczonej na II etap Trasy Średnicowej Północnej, oszczędności na rozliczeniu budowy mostu i ul. Nieszawskiej – na sesji rady miasta 10 kwietnia 2014 r. radni wprowadzili zmiany w budżecie Torunia. Są one związane z budową II etapu Trasy Średnicowej Północnej. Kierując się doświadczeniem z realizacji innych zadań, np. I etapu Trasy Średnicowej czy budowy mostu drogowego, w Wieloletniej Prognozie Finansowej na budowę II etapu średnicówki zapisano 91,8 mln zł, czyli 72% kosztorysu inwestorskiego, z terminem wydatkowania w latach 2006-2015, z czego do roku 2013 włącznie zapłacono 2,3 mln zł za prace dokumentacyjne. W latach 2014 i 2015 zaplanowano łącznie 89,47 mln zł (83,42 mln zł na prace budowlane, a 6 mln zł na usługi inżyniera kontraktu i in.).

Trakcja z Warszawy dla toruńskich tramwajów

(UM Toruń)

Warszawska spółka Trakcja – PRKiI zaprojektuje i zmodernizuje system sterowania oraz urządzenia odpowiedzialnych za zasilanie trakcyjnej sieci tramwajowej w Toruniu. Inwestycja jest realizowana w ramach Projektu BiT City. Modernizacja będzie kosztować ponad 8,5 mln zł i zakłada wyposażenie dwóch stacji: „Wschodnia” i „Centralna” w oprzyrządowanie urządzenia, umożliwiające pełną kontrolę i nadzór nad pracą urządzeń w stacjach trakcyjnych wraz z włączeniem ich w system zdalnego sterowania oraz podłączenie do sieci światłowodowej stacji „Zachodnia”. Planowany termin zakończenia realizacji zadania to 31 lipca 2015 r.

ZIT: Porozumienie podpisane

(UM Toruń)

W Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku podpisano porozumienie w sprawie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w województwie kujawsko-pomorskim.

Dokument sygnowali przedstawiciele dwudziestu czterech samorządów, w tym prezydenci Torunia i Bydgoszczy. Rady tych miast przyjęły uchwały w sprawie porozumienia ZIT na ostatnich sesjach. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne są nowym mechanizmem, planowanym do realizacji w nowej perspektywie finansowej 2014-2020. Jednym z warunków realizacji ZIT wojewódzkiego jest udokumentowanie chęci współpracy jednostek samorządu terytorialnego, wyrażone zawiązaniem zinstytucjonalizowanej formy partnerstwa, tzw. Związku ZIT.

Kolorowa sonda tramwajowa

(UM Toruń)

Tylko od nas zależy, jakiego koloru tramwajami będziemy jeździli po Toruniu. Miejski Zakład Komunikacji zaprasza wszystkich do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących wyboru kolorystyki nowych składów. Nowy tabor zostanie zakupiony w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”. 6 sztuk  nowych niskopodłogowych tramwajów 3-członowych oraz 6 sztuk  5-członowych bydgoska PESA dostarczy w ramach podpisanej w grudniu 2012 r. umowy. Konsultacje odbywają się do 25 kwietnia 2014 r. Do wyboru jest pięć propozycji projektów graficznych przedstawiających kolorystykę dla nowego taboru.

Tramwaj Fordon. Pierwsze rozjazdy. Raport nr 6

(UM Bydgoszcz)

Na nowej pętli tramwajowej przy ul. Wyścigowej montowane są już rozjazdy oraz szyny. Przypominamy kierowcom oraz pasażerom komunikacji miejskiej, że w maju w tym rejonie rozpoczną się kolejne prace. Niestety będą one wiązać się z dłuższym czasem przejazdu pomiędzy centrum i Fordonem. Największe wrażenie robi powstająca w szybkim tempie pętla tramwajowa przy ul. Wyścigowej. Docelowa ma ona pełnić funkcję awaryjną. Jednak od jesieni do zakończenia prac przy torowisku do Mariampola będą z niej korzystać także linie nr 3 i 7. Od maja, przez całe lato tramwaje ze względu na konieczność budowy rozjazdów i przebudowy starego torowiska będą dojeżdżać tylko do ul. Bałtyckiej. Wyłączona z ruchu zostanie północna jezdnia ul. Fordońskiej.

Rekordowa liczba kamer

(UM Bydgoszcz)

W tym roku system monitoringu miejskiego zostanie znacząco rozbudowany. Do końca 2014 r. ostanie zainstalowanych co najmniej 20 kamer i rozpocznie się budowa 10 kolejnych, która zakończy się w roku 2015. Nowe punkty kamerowe powstaną na terenie kilku osiedli. Na finiszu są prace przy instalacji nowych urządzeń na Starym Mieście oraz na bulwarach. Inwestycjami w monitoring zainteresowane są także Rady Osiedli i mieszkańcy w ramach programu „5 na 6”. Z początkiem maja powinny zacząć działać nowe kamery na Starym Mieście. Obecnie trwa przygotowanie do  montażu pięciu urządzeń. Instalację kamer stałopozycyjnych przewidziano na ul. Długiej i na obu końcach ul. Zaułek. Jedna kamera szybkoobrotowa zostanie zainstalowana na rogu ul. Batorego i ul. Zaułek.

Rower ze znakiem

(UM Bydgoszcz)

Ruszyła akcja znakowania rowerów przez policję. To popularna metoda zabezpieczenia jednośladu przed kradzieżą. Bydgoscy policjanci zachęcają do skorzystania z tej możliwości w jednym z komisariatów. Harmonogram znakowania rowerów dostępny jest na stronie internetowej policji. Znakowanie jednośladów odbywa się w ramach programu prewencyjnego „Oznakuj rower, poznaj swojego dzielnicowego” realizowanego przez Komendę Miejską Policji w Bydgoszczy. Znakowanie polega na wygrawerowaniu na ramie roweru, w widocznym miejscu po lewej stronie, specjalnym przyrządem typu „Engrawer”, oznaczenia składającego się z czterech liter i sześciu cyfr. Na naniesiony numer zostaje naklejona naklejka.

Wybrzeżem Pasteura tylko w jednym kierunku

(UM Wrocław)

Niestety drogowcy wykonujący przebudowę ul. Skłodowskiej-Curie muszą wprowadzić kolejny pakiet zmian w organizacji ruchu w tamtym rejonie. Oznacza to kolejne utrudnienia dla kierowców. Od soboty (12 kwietnia) nie będzie można z wybrzeża Pasteura wyjechać na skrzyżowanie przy moście Zwierzynieckim. Pozostanie możliwość wjazdu w Pasteura tylko od mostu Zwierzynieckiego. Planowana do wdrożenia z piątku na sobotę zmiana organizacji ruchu spowodowana jest rozpoczętą modernizacją sieci podziemnych w rejonie skrzyżowania Skłodowskiej-Curie, wybrzeża Wyspiańskiego, mostu Zwierzynieckiego i wybrzeża Pasteura. Te prace już się zresztą rozpoczęły. Zainaugurowała je przebudowa studni kanalizacyjnej, która wymusiła zmiany wprowadzone tydzień wcześniej.

Przyspieszają pociągi Wrocław-Jelenia Góra

(UM Wrocław)

Wreszcie przynoszą efekty pojedyncze remonty na trasie kolejowej Wrocław-Jelenia Góra(przez Jaworzynę i Wałbrzych). Pociągi już znacznie skróciły przejazd z Wrocławia do Wałbrzycha i stolicy Karkonoszy, a w lipcu, kiedy zakończą się główne prace, ma być jeszcze szybciej. W tej chwili pociągi już jeżdżą po pierwszych zmodernizowanych przęsłach mostów kolejowych w dolinie Bystrzycy na torze w kierunku Jeleniej Góry. Trwają też prace na sąsiednim torze. Nowe obiekty pozwolą na jazdę z prędkością 120 km/h, skrócenie czasu przejazdu i poprawę bezpieczeństwa ruchu. – Pogoda sprzyja postępowi modernizacji mostów kolejowych na linii nr 274, na szlaku Smolec – Kąty Wrocławskie – mówi Mirosław Siemieniec z PKP PLK.

Co się zmieni po przebudowie przejścia Świdnickiego?

(UM Wrocław)

Trwa przetarg na zagospodarowanie przejścia Świdnickiego i jego okolic w obrębie ulicy Kazimierza Wielkiego.  Zmieni się sporo, najwięcej zyskają piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej. Dla kierowców, nie zmieni się nic. Przejdziemy również przejściem podziemnym, tylko zwężonym. Dotarliśmy do dokumentu, który pokazuje docelową organizację ruchu po przebudowie przejścia Świdnickiego. Najważniejsze zmiany są takie, że po zrealizowaniu inwestycji piesi będą mogli przechodzić przez ulicę zarówno górą, jak i dołem. Przejście tunelem co prawda będzie zwężone i trochę w innej formule(jego dużą część zajmie galeria), ale dostosowane także dla osób niepełnosprawnych. W głąb podziemnego przejścia będzie można zjechać windą.

Koniec kontraktu na niskopodłogowe tramwaje

(UM Szczecin)

Zakończyła się dostawa nowoczesnych tramwajów Swing oraz sprzętu do obsługi tych pojazdów. Spółka Tramwaje Szczecińskie dysponuje już 28 nowoczesnymi pojazdami. Tramwaje w ramach realizacji dwóch przetargów trafiały do Szczecina pomiędzy listopadem 2010 roku a marcem 2014. Wyprodukowała je PESA Bydgoszcz. Wszystkie trafiły do zajezdni Pogodno. W ramach pierwszego kontraktu w roku 2010 i 2011 trafiło sześć pojazdów. Każdy miał 31,82 m. długości. Drugi kontrakt na 22 tramwaje, który zakładał dostarczenie pojazdów w latach 2013 – 2014 roku został podzielony na dwa etapy.  W pierwszej PESA miała za zadanie dostarczenie 6 pojazdów. Tramwaje dotarły do Szczecina pomiędzy styczniem  a marcem 2013 r.

Powstaną pasy rowerowe

(UM Szczecin)

Wkrótce w Centrum Szczecina w ciągu al. Piastów, al. Piłsudskiego oraz ul. Rayskiego powstanie 3,5 km nowych pasów ruchu rowerowego. Aktualnie w Szczecinie znajduje się 98km dróg dla rowerów. Tylko 3 km to wyznaczone na jezdni pasy rowerowe i kontrapasy, które są dodatkowo rozproszone w centrum miasta jak i na jego obrzeżach. Wytyczenie nowych pasów dla rowerów, pozwoli na ujednolicenie i stworzenie spójnego układu połączeń rowerowych w Szczecinie. Nowe pasy dla rowerów, ponadto będą wpisywały się w planowaną budowę dróg rowerowych w ciągu ul. Ku Słońcu, al. Niepodległości, al. Wyzwolenia, oraz pl. Żołnierza Polskiego oraz we wprowadzany System Szczecińskiego Roweru Miejskiego.

Ryanair ogłasza bazę na Lotnisku Warszawa Modlin

(Lotnisko Warszawa/Modlin)

Ryanair ogłosił uruchomienie bazy na Lotnisku Warszawa Modlin w nadchodzącym sezonie zimowym. Wraz z uruchomieniem bazy, Ryanair świętuje 4 nowe połączenia z Lotniska Warszawa Modlin do: Gdańska, Madrytu, Shannon, Wrocławia. Częstotliwość 4 nowych połączeń z lotniska Warszawa Modlin: Gdańsk 4 x dziennie; Madryt 8 x tygodniowo; Shannon 4 x tygodniowo; Wrocław 4 x dziennie.

Statystyki pasażerskie – marzec 2014

(Port Lotniczy Katowice – Pyrzowice)

W marcu br. na pyrzowickim lotnisku odprawiono 146 519 podróżnych to o 0,2% więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Wzrost zanotowano w segmencie ruchu regularnego w ramach, którego obsłużono 123 744 podróżnych, czyli o 1,4% więcej niż w marcu 2013 roku. Niewielki spadek odnotowano w ruchu czarterowym. Z wylotów na wakacje z pyrzowickiego lotniska, w trzecim miesiącu bieżącego roku, skorzystało 20 553 pasażerów, to o 3,7% mniej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Do Warszawy polecimy dwa razy dziennie

(UM Wrocław)

Dyrektor generalny Ryanair – Michael O`Leary ogłosił dzisiaj we Wrocławiu dodatkowe połączenie do Warszawy-Modlin. – Od zimowego rozkładu lotów 2014, ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy – Modlin polecimy dwa razy dziennie. W sumie z Wrocławia linie Ryanair będą latać na 15 trasach – mówił w trakcie konferencji prasowej. Zimowy rozkład jazdy wchodzi w życie w listopadzie. Teraz z Wrocławia do Warszawy-Modlin możemy polecieć tylko raz dziennie, o 17.50.  Gdy wejdzie w życie nowy rozkład lotów, samoloty Ryanair z Wrocławia do Warszawy startować będą o godzinie 6.50 rano i 16.10 popołudniu, siedem dni w tygodniu. Przedstawiciele linii lotniczych podkreślali, że uruchomione 2 kwietnia loty z Wrocławia do Warszawy cieszą się dużym powodzeniem.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły