icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

19.07.2013 ALERT

ENERGETYKA

Grupa Wyszehradzka będzie pracować nad reaktorem IV generacji

(PAP)

Instytuty badawcze z Polski, Czech, Węgier i Słowacji utworzyły w Budapeszcie stowarzyszenie dla zaprojektowania i budowy reaktora jądrowego Allegro. Wspólna dla wspomnianych czterech państw inicjatywa nosi nazwę Centrum Badań V4G4 (Visegrad 4 for Generation 4reactors). Dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych, prof. Grzegorz Wrochna wyjaśnił, że chodzi o rozwijanie chłodzonego gazem – helem – reaktora prędkiego. Do tej pory prace nad nim prowadziła Francja. Teraz jednak przekazała inicjatywę krajom V4, a sama skupiła się na projekcie reaktora chłodzonego ciekłym sodem, tzw. Astrid. Dyrektor NCBJ, które reprezentuje Polskę podczas prac nad reaktorem stwierdził, iż inicjatywa V4G4 ma ogromne znaczenie nie tylko dla państw Europy Środkowej, ale dla całego kontynentu. Przekonywał, że kwestiach badań jądrowych nie można polegać wyłącznie na Francji. – Tworzymy to stowarzyszenie po to, żeby rozbudować kompetencje, a tak się złożyło, że kompetencje instytutów jądrowych czterech państw znakomicie się uzupełniają – tak mówił na temat współpracy Polski, Czech, Węgier i Słowacji prof. Wrochna. Dodał, iż projekt prac nad reaktorem IV generacji jest długoterminowy (reaktory mogą trafić do powszechnego zastosowania najwcześniej w 2040 roku), ale taka jest specyfika badań w sektorze energetyki atomowej. Na Starym Kontynencie nad tego typu inicjatywami czuwa Europejska Platforma Zrównoważonej Energetyki Jądrowej.

Gazprom i Naftogaz doszły do porozumienia ws. tranzytu

(ITAR TASS)

Rosyjski Gazprom i ukraiński Naftogaz mają realną możliwość zapewnienia bezpiecznego tranzytu gazu do Europy – uważa ukraiński wicepremier Jurij Bojko podsumowując spotkanie prezesów obu spółek w Soczi. Według Kijowa udało się osiągnąć porozumienie we wszystkich kwestiach stosunków związanych z umową gazową i gwarancjami tranzytowymi. Przedstawiciele Gazpromu i Naftogazu zgodzili się co do konieczności opracowania modelu, który zapewni stabilny tranzyt. Jak dotąd żadna strona nie przedstawiła szczegółów związanych z rozwiązaniami technicznymi. Początkowo ukraińska spółka odmówiła pompowania surowca do podziemnych magazynów co mogło wpłynąć negatywnie na nieprzerwany transport błękitnego paliwa dla Europy. Stanowisko Kijowa skutkowało w pierwszych sześciu miesiącach 2013 roku zmniejszeniem dostaw gazu dla Starego Kontynentu aż o 10,5 procent w stosunku do analogicznego okresu 2012 roku. Kilka dni przed spotkaniem w Soczi, Ukraina podkreśliła, że porozumienie jest możliwe do osiągnięcia jeśli koszty pompowania oraz magazynowania gazu pokryje Gazprom lub europejscy kontrahenci.

Kijów przyjął zestawienie finansowe Naftohazu

(UKR INFORM)

Minister energetyki i paliw Ukrainy Eduard Stawicki poinformował, że plan finansowy Naftogazu został zaakceptowany przez radę ministrów. Uwzględnia deficyt w wysokości 18 miliardów hrywien. W wypowiedzi dla magazynu Forbes Ukraine Stawicki nadmienił, że pomimo uchwalenia ogólnych ram tego zestawienia, nadal należy rozwiązać problemy związane z podatkami. Ponadto dodał, że udało się zmniejszyć poziom deficytu. Ministra zapytano również o potencjalną rentowność konsorcjum w przyszłym roku. Polityk przekonywał, że w 2014 roku spółka może liczyć na zyski. W ubiegłym roku Naftohaz zanotował stratę netto w wysokości 10,27 miliarda ukraińskich hrywien.

Hitachi idzie na rękę Litwinom

(15MIN)

Korporacja zainteresowana budową elektrowni w Visaginas na Litwie jest gotowa poprawić projekt. Premier Algirdas Butkevicius oczekiwał tego od Japończyków, ponieważ jego zdaniem obecne plany budowy obiektu nie gwarantują ekonomicznej opłacalności elektrowni, przez wysokie ceny energii elektrycznej.

Jest Gasland 2

(WASHINGTON POST)

Joshua Fox wyprodukował drugą część filmu prezentującego czarną propagandę na temat wydobycia gazu łupkowego w Stanach Zjednoczonych. Twórca filmu po raz kolejny zamierza przekonywać Amerykanów, że przez fracking ich posesje czeka degradacja, z ich kranów będzie ciekła łatwopalna woda a opary chemiczne będą powodowały bóle głowy oraz inne przewlekłe schorzenia. Trailer jest już dostępny w sieci. Amerykańska premiera odbyła się na kanale HBO 9 lipca.

 

INFRASTRUKTURA

Oświadczenie PKP Cargo w sprawie wyników referendum strajkowego

(www.pkp-cargo.pl)

PKP Cargo podtrzymuje chęć prowadzenia rozmów na temat korzyści, które pracownicy spółki mogą uzyskać w związku z planowanym debiutem giełdowym. Są to 120 mln zł premii prywatyzacyjnej dla załogi oraz 3-letnia gwarancja zatrudnienia. Oprócz tego obecni i byli kolejarze mogą liczyć na odpis na Fundusz Własności Pracowniczej w postaci 15 proc. wpływów ze sprzedaży akcji.

Umowa na remont mostu Grota w Warszawie

(www.transport.gov.pl/GDDKiA)

Trasę Armii Krajowej oraz Most Grota–Roweckiego w Warszawie przebuduje do parametrów drogi ekspresowej czeska firma Metrostav. GDDKIA podpisała umowę z wykonawcą. Inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu 27 miesięcy. Budowa będzie odbywała się „pod ruchem”. W ramach podpisanej umowy do parametrów trasy ekspresowej drogi zostanie dostosowany prawie pięciokilometrowy odcinek.

Oświadczenie Modlina ws. Wizz Air

(www.aeronews.pl)

Zarząd Portu Lotniczego Warszawa-Modlin wydał oświadczenie w związku z rezygnacją linii Wizz Air z usług lotniska w Modlinie. Ogłoszoną podczas konferencji prasowej deklarację linii lotniczej WIZZ AIR o pozostaniu na Lotnisku Chopina uznajemy za autonomiczną decyzję biznesową. Firma odrzuciła korzystną propozycję finansową, która dawała mu  wielomilionowe oszczędności w skali roku.

Debiut spółki OT Logistics

(www.gpw.pl)

18 lipca 2013 r. na Głównym Rynku GPW zadebiutowała spółka OT Logistics SA. Spółka OT Logistics SA jest 12. debiutantem w roku 2013 na Głównym Rynku GPW oraz 444. emitentem na tym rynku. Historia. Historia przedsiębiorstwa sięga 1946 roku, kiedy powołano spółkę „Polska Żegluga na Odrze” Sp. z o.o. we Wrocławiu.

Remont na Lotnisku Chopina dobiega końca

(www.lotnisko-chopina.pl)

Jeszcze tylko nieco ponad miesiąc potrwa remont generalny głównej drogi startowej na Lotnisku Chopina. Władze portu przepraszają mieszkańców Ursynowa za uciążliwości związane z hałasem przelatujących nad dzielnicą samolotów. Ostatni poważny remont drogi startowej DS-3 przeprowadzany był prawie 30 lat temu.

Nowe połączenia Tiger Express z okolic Ostrawy

(www.airport-katowice.com)

Nowe połączenie realizowane komfortowymi minibusami firmy TigerExpress.eu zapewnia szybki i wygodny transfer pomiędzy Ostrawą a Katowice Airport oraz centrum Katowic.

Z Ostrawy minibusy odjeżdżają z przystanku autobusowego, znajdującego się w pobliżu stacji kolejowej Ostrava – Svinov, zatrzymują się w centrum miasta na Placu Republiki ostatni przystanek w drodze do Katowice Airport zaplanowany jest w Boguminie.

Pierwszy pociąg SKM Trójmiasto już zmodernizowany

(www.rynek-kolejowy.pl)

Mimo ogłoszenia upadłości zakład TS Opole ukończył modernizację pierwszego EN57 dla SKM Trójmiasto. W Opolu na przebudowę czeka  jeszcze pięć pociągów. Modernizację pozostałych piętnastu na pewno przeprowadzi inna firma – na jej wybór rozpisano oddzielny przetarg. Unijny projekt modernizacja 21 z 43 posiadanych przez SKM pociągów typu EN57 jest wart 351 mln zł, a dofinansowanie unijne wynosi 167 mln zł.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Grupa Wyszehradzka będzie pracować nad reaktorem IV generacji

(PAP)

Instytuty badawcze z Polski, Czech, Węgier i Słowacji utworzyły w Budapeszcie stowarzyszenie dla zaprojektowania i budowy reaktora jądrowego Allegro. Wspólna dla wspomnianych czterech państw inicjatywa nosi nazwę Centrum Badań V4G4 (Visegrad 4 for Generation 4reactors). Dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych, prof. Grzegorz Wrochna wyjaśnił, że chodzi o rozwijanie chłodzonego gazem – helem – reaktora prędkiego. Do tej pory prace nad nim prowadziła Francja. Teraz jednak przekazała inicjatywę krajom V4, a sama skupiła się na projekcie reaktora chłodzonego ciekłym sodem, tzw. Astrid. Dyrektor NCBJ, które reprezentuje Polskę podczas prac nad reaktorem stwierdził, iż inicjatywa V4G4 ma ogromne znaczenie nie tylko dla państw Europy Środkowej, ale dla całego kontynentu. Przekonywał, że kwestiach badań jądrowych nie można polegać wyłącznie na Francji. – Tworzymy to stowarzyszenie po to, żeby rozbudować kompetencje, a tak się złożyło, że kompetencje instytutów jądrowych czterech państw znakomicie się uzupełniają – tak mówił na temat współpracy Polski, Czech, Węgier i Słowacji prof. Wrochna. Dodał, iż projekt prac nad reaktorem IV generacji jest długoterminowy (reaktory mogą trafić do powszechnego zastosowania najwcześniej w 2040 roku), ale taka jest specyfika badań w sektorze energetyki atomowej. Na Starym Kontynencie nad tego typu inicjatywami czuwa Europejska Platforma Zrównoważonej Energetyki Jądrowej.

Gazprom i Naftogaz doszły do porozumienia ws. tranzytu

(ITAR TASS)

Rosyjski Gazprom i ukraiński Naftogaz mają realną możliwość zapewnienia bezpiecznego tranzytu gazu do Europy – uważa ukraiński wicepremier Jurij Bojko podsumowując spotkanie prezesów obu spółek w Soczi. Według Kijowa udało się osiągnąć porozumienie we wszystkich kwestiach stosunków związanych z umową gazową i gwarancjami tranzytowymi. Przedstawiciele Gazpromu i Naftogazu zgodzili się co do konieczności opracowania modelu, który zapewni stabilny tranzyt. Jak dotąd żadna strona nie przedstawiła szczegółów związanych z rozwiązaniami technicznymi. Początkowo ukraińska spółka odmówiła pompowania surowca do podziemnych magazynów co mogło wpłynąć negatywnie na nieprzerwany transport błękitnego paliwa dla Europy. Stanowisko Kijowa skutkowało w pierwszych sześciu miesiącach 2013 roku zmniejszeniem dostaw gazu dla Starego Kontynentu aż o 10,5 procent w stosunku do analogicznego okresu 2012 roku. Kilka dni przed spotkaniem w Soczi, Ukraina podkreśliła, że porozumienie jest możliwe do osiągnięcia jeśli koszty pompowania oraz magazynowania gazu pokryje Gazprom lub europejscy kontrahenci.

Kijów przyjął zestawienie finansowe Naftohazu

(UKR INFORM)

Minister energetyki i paliw Ukrainy Eduard Stawicki poinformował, że plan finansowy Naftogazu został zaakceptowany przez radę ministrów. Uwzględnia deficyt w wysokości 18 miliardów hrywien. W wypowiedzi dla magazynu Forbes Ukraine Stawicki nadmienił, że pomimo uchwalenia ogólnych ram tego zestawienia, nadal należy rozwiązać problemy związane z podatkami. Ponadto dodał, że udało się zmniejszyć poziom deficytu. Ministra zapytano również o potencjalną rentowność konsorcjum w przyszłym roku. Polityk przekonywał, że w 2014 roku spółka może liczyć na zyski. W ubiegłym roku Naftohaz zanotował stratę netto w wysokości 10,27 miliarda ukraińskich hrywien.

Hitachi idzie na rękę Litwinom

(15MIN)

Korporacja zainteresowana budową elektrowni w Visaginas na Litwie jest gotowa poprawić projekt. Premier Algirdas Butkevicius oczekiwał tego od Japończyków, ponieważ jego zdaniem obecne plany budowy obiektu nie gwarantują ekonomicznej opłacalności elektrowni, przez wysokie ceny energii elektrycznej.

Jest Gasland 2

(WASHINGTON POST)

Joshua Fox wyprodukował drugą część filmu prezentującego czarną propagandę na temat wydobycia gazu łupkowego w Stanach Zjednoczonych. Twórca filmu po raz kolejny zamierza przekonywać Amerykanów, że przez fracking ich posesje czeka degradacja, z ich kranów będzie ciekła łatwopalna woda a opary chemiczne będą powodowały bóle głowy oraz inne przewlekłe schorzenia. Trailer jest już dostępny w sieci. Amerykańska premiera odbyła się na kanale HBO 9 lipca.

 

INFRASTRUKTURA

Oświadczenie PKP Cargo w sprawie wyników referendum strajkowego

(www.pkp-cargo.pl)

PKP Cargo podtrzymuje chęć prowadzenia rozmów na temat korzyści, które pracownicy spółki mogą uzyskać w związku z planowanym debiutem giełdowym. Są to 120 mln zł premii prywatyzacyjnej dla załogi oraz 3-letnia gwarancja zatrudnienia. Oprócz tego obecni i byli kolejarze mogą liczyć na odpis na Fundusz Własności Pracowniczej w postaci 15 proc. wpływów ze sprzedaży akcji.

Umowa na remont mostu Grota w Warszawie

(www.transport.gov.pl/GDDKiA)

Trasę Armii Krajowej oraz Most Grota–Roweckiego w Warszawie przebuduje do parametrów drogi ekspresowej czeska firma Metrostav. GDDKIA podpisała umowę z wykonawcą. Inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu 27 miesięcy. Budowa będzie odbywała się „pod ruchem”. W ramach podpisanej umowy do parametrów trasy ekspresowej drogi zostanie dostosowany prawie pięciokilometrowy odcinek.

Oświadczenie Modlina ws. Wizz Air

(www.aeronews.pl)

Zarząd Portu Lotniczego Warszawa-Modlin wydał oświadczenie w związku z rezygnacją linii Wizz Air z usług lotniska w Modlinie. Ogłoszoną podczas konferencji prasowej deklarację linii lotniczej WIZZ AIR o pozostaniu na Lotnisku Chopina uznajemy za autonomiczną decyzję biznesową. Firma odrzuciła korzystną propozycję finansową, która dawała mu  wielomilionowe oszczędności w skali roku.

Debiut spółki OT Logistics

(www.gpw.pl)

18 lipca 2013 r. na Głównym Rynku GPW zadebiutowała spółka OT Logistics SA. Spółka OT Logistics SA jest 12. debiutantem w roku 2013 na Głównym Rynku GPW oraz 444. emitentem na tym rynku. Historia. Historia przedsiębiorstwa sięga 1946 roku, kiedy powołano spółkę „Polska Żegluga na Odrze” Sp. z o.o. we Wrocławiu.

Remont na Lotnisku Chopina dobiega końca

(www.lotnisko-chopina.pl)

Jeszcze tylko nieco ponad miesiąc potrwa remont generalny głównej drogi startowej na Lotnisku Chopina. Władze portu przepraszają mieszkańców Ursynowa za uciążliwości związane z hałasem przelatujących nad dzielnicą samolotów. Ostatni poważny remont drogi startowej DS-3 przeprowadzany był prawie 30 lat temu.

Nowe połączenia Tiger Express z okolic Ostrawy

(www.airport-katowice.com)

Nowe połączenie realizowane komfortowymi minibusami firmy TigerExpress.eu zapewnia szybki i wygodny transfer pomiędzy Ostrawą a Katowice Airport oraz centrum Katowic.

Z Ostrawy minibusy odjeżdżają z przystanku autobusowego, znajdującego się w pobliżu stacji kolejowej Ostrava – Svinov, zatrzymują się w centrum miasta na Placu Republiki ostatni przystanek w drodze do Katowice Airport zaplanowany jest w Boguminie.

Pierwszy pociąg SKM Trójmiasto już zmodernizowany

(www.rynek-kolejowy.pl)

Mimo ogłoszenia upadłości zakład TS Opole ukończył modernizację pierwszego EN57 dla SKM Trójmiasto. W Opolu na przebudowę czeka  jeszcze pięć pociągów. Modernizację pozostałych piętnastu na pewno przeprowadzi inna firma – na jej wybór rozpisano oddzielny przetarg. Unijny projekt modernizacja 21 z 43 posiadanych przez SKM pociągów typu EN57 jest wart 351 mln zł, a dofinansowanie unijne wynosi 167 mln zł.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły