ENERGETYKA
Douglas-Westwood: stan irańskiego sektora ropy i gazu
(Rigzone/AP/Oil & Gas/Teresa Wójcik)
Douglas-Westwood (DW), firma z siedzibą w Wielkiej Brytanii, zajmująca się strategią biznesową w energetyce, badaniami i komercyjnymi usługami due-diligence, przedstawiła wczoraj ocenę irańskiego sektora ropy i gazu oraz perspektywy ożywienia tego sektora.
Według DW w ostatnich latach nastąpił duży spadek wydobycia ropy i gazu w Iranie wskutek nałożonych sankcji międzynarodowych. Iran posiada czwarte na świecie udokumentowane zasoby ropy naftowej i drugie gazu. Jednak obecna produkcja obu surowców nie odpowiada potencjalnym możliwościom. Sankcje nałożone na Iran przez Stany Zjednoczone i Unię Europejską w latach 2011 i 2012 ograniczyły obiecujący rozwój sektora ropy i gazu w tym kraju. Ma to znaczny wpływ na stan światowego rynku tych surowców. W Iranie przychody z ich eksportu spadły prawie o 53 proc. Ostatnio pojawiły się pewne szanse poprawy tej sytuacji dzięki złagodzeniu niektórych ograniczeń. Irański minister ropy i gazu Bijan Zanganah zapowiedział, że krajowe wydobycie może być zwiększone o 700 tys. baryłek ekwiwalentu ropy dziennie w ciągu dwóch miesięcy od zniesienia sankcji. Jest to ocena zbyt optymistyczna, ponieważ stan infrastruktury wymaga modernizacji, co musi potrwać dłużej niż dwa miesiące. W każdym razie Iran przygotowuje plany inwestycji w odbudowę swojego sektora wydobywczego. Realizacja tego planu – w ocenie DW – będzie możliwa po pełnym wycofaniu sankcji.
Rosnieft i Statoil rozpoczęły wspólne poszukiwanie ropy i gazu
(Reuters/Rigzone/Itar-Tass/Teresa Wójcik)
Wczoraj w Moskwie poinformowano, że Statoil i Rosnieft rozpoczęły wspólne poszukiwania ropy naftowej i gazu na szelfie Morza Barentsa. Obie firmy spodziewają się, że wyniki poszukiwań będzie można analizować pod koniec b.r. Współpraca obu koncernów paliwowych jest kontynuowana pomimo sankcji USA i UE nałożonych na Rosnieft. Norwegia nie należy do Unii Europejskiej, ale przyłączyła się do sankcji unijnych. Tymczasem te sankcje zakazują eksportu do Rosji sprzętu, urządzeń i technologii dla realizacji głębinowych odwiertów morskich, odwiertów w Arktyce oraz poszukiwań i wydobycia ropy z łupków. Zakaz obowiązuje przez rok, ale może być przedłużony. Rosnieft w zeszłym roku nabył 20-procentowy udział kapitałowy w czterech licencyjnych obszarach złóż ropy na należącym do Norwegii szelfie Morza Barentsa. Zawarł też umowę ze Statoil o wspólnych poszukiwaniach ropy w rosyjskiej Arktyce. Rosnieft ma również umowy o wspólnych poszukiwaniach w Arktyce z ExxonMobil i ENI.
Wielkie złoża ropy odkryto na wodach terytorialnych Australii
(World Oil/Rigzone/ AFP/Teresa Wójcik)
Amerykański koncern energetyczny Apache odkrył ogromne złoża ropy przy północnozachodnich wybrzeżach Australii. Prawdopodobnie jest to największe odkrycie tego surowca w regionie w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Blok „Feniks South 1” w którym dokonano odkrycia znajduje się w basenie Caning, 180 km od miasta Port Hadland, w zachodniej Australii. Australijska spółka Carnarvon Petroleum, posiadająca 20 proc. udziału w tym obszarze informuje, że jest to jedno z najważniejszych odkryć ropy w Australii w ostatnich latach.
Zamykanie starych elektrowni jądrowych w UE
(EurActiv)
W najbliższych latach wiele starszych europejskich elektrowni jądrowych będzie musiało zostać zamkniętych, co przyniesie ich właścicielom wielomilionowe straty. Jednocześnie ich wycofanie z produkcji wpłynie na zmniejszenie bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię elektryczną. Siłownie jądrowe dostarczają jedną trzecią tej energii w Unii Europejskiej. Przeciętna starość 132 reaktorów pracujących w 14 państwach członkowskich UE wynosi 30 lat. Francja, europejski lider energetyki jądrowej ma 58 reaktorów, Wielka Brytania – 16, Szwecja – 10 zaś Niemcy – 9 ( po zamknięciu 8 wskutek obaw wywołanych katastrofą w Fukushimie).
Dla wielu państw UE zamykanie starych siłowni jądrowych jednakże jest opcją prawie nie do przyjęcia, ponieważ już obecnie są zagrożone deficytem energii elektrycznej. Wiele elektrowni jest zamykanych z uwagi na zbyt duże koszty produkcji, lub z powodu zaostrzonych przepisów ochrony środowiska. Wprawdzie wzrastają dostawy energii z OZE (farmy wiatraków i energia solarna), ale rosną zbyt wolno, a co ważniejsze ich produkcja jest niestabilna i wymaga uzupełnienia przez elektrownie konwencjonalne. Starzejące się elektrownie jądrowe oznaczają dodatkowe problemy – ich moc spada, coraz częstsze są nieplanowane przerwy w dostawach prądu do sieci. Pojawiają się też zagrożenia bezpieczeństwa i obawy przed tymi zagrożeniami, zwłaszcza od 2011 r. (po katastrofie w Fukushimie).
Pożar w rafinerii INA w Chorwacji koło Rijeki
(Reuters/HINA/Jutarnji/Teresa Wójcik)
Wczoraj wieczorem w rafinerii należącej do koncernu paliwowego INA w miejscowości Urinje koło Rijeki wybuchł groźny pożar. Ogień pojawił się w głównym oddziale przerobu ropy. Pożar ugaszono po dwóch godzinach intensywnej akcji w której uczestniczyły ekipy własne rafinerii oraz ekipy pożarnicze z Rijeki. Walka z ogniem trwała tylko dwie godziny. Po ugaszeniu służby policyjne i sanitarne nie stwierdziły obecności gazów toksycznych. Ofiar w ludziach i poszkodowanych nie było. Zdaniem chorwackich mediów nie był to pierwszy pożar w tej rafinerii. Zdarzały się one już kilkakrotnie.
Górnicy uwięzieni w kopalni węgla w Doniecku
(Reuters /Wiedomosti/Teresa Wójcik)
Około 30 górników zostało wczoraj uwięzionych na noc na dole w kopalni węgla kamiennego „Komsomolec Donbasa” koło Doniecka. Jak poinformowały lokalne władze – przyczyną stała się przerwa w dopływie prądu co unieruchomiło windy. Kopalnia znajduje się w rejonie walk prorosyjskich separatystów z siłami wojsk ukraińskich. Rano ekipa ratowników dotarła na dół i dostarczyła uwięzionym wodę i tlen. Podjęto kolejne próby wydostania górników, na razie bez rezultatu. Kopalnia „Komsomolec Donbasa” należy do największych na Ukrainie, zatrudnia 4,8 tys. ludzi i produkuje 4 mln ton węgla rocznie, co stanowi 8 proc. wydobycia na Ukrainie.
INFRASTRUKTURA
Czy GDDKiA zmieniła się po odejściu Witeckiego?
(PZPB/RynekInfrastruktury.pl)
Mija pół roku od odwołania Lecha Witeckiego ze stanowiska p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Jego miejsce zajęła Ewa Tomala-Borucka, która wcześniej była szefową Katowickiego oddziału GDDKiA. Czy po tej oczekiwanej przez wiele osób zmianie personalnej miały miejsce jakiekolwiek zmiany w relacjach inwestora z branżą? Według Tomasza Latawca, prezesa SIDiR i członka Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury” istotnych zmian nie widać – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Tomasz Latawiec. Zaznacza on, że z mediów można się dowiedzieć, że dialog jest kontynuowany oraz że zmienia się wzorcowe dokumenty wchodzące w skład Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na roboty budowlane i na usługę Inżyniera. Pojawia się jedno „ale”. – Ja, jako pełnomocnik czterech organizacji społecznych, które zainicjowały prace Zespołów Roboczych GDDKiA nie uczestniczyłem w żadnym spotkaniu z GDDKiA odwrześnia ubiegłego roku – informuje prezes SIDiR.
Stary most w Biertowicach na dk 52 zostanie zastąpiony nową przeprawą.
(GDDKiA)
Trwa budowa mostu objazdowego na granicy gmin Lanckorona i Sułkowice w Biertowicach, na drodze krajowej nr 52. Ruch na razie odbywa się starym mostem na rzece Skawinka, który po przełożeniu ruchu na most objazdowy zostanie rozebrany i budowany będzie nowy most. Zmiana organizacji ruchu nastąpiła po długim weekendzie sierpniowym. Nowy most w Biertowicach na Skawince będzie miał ponad 52 metry długości i 15 m szerokości. Inwestycja trwać będzie do września 2015 r. Wykonawca jest firma Skanska SA, a jej koszt wyniesie 3 421 152,97 złotych. Budowa nowego mostu była niezbędna ze względu na zły stan techniczny istniejącego mostu.
Umowa na przebudowę dk 51 w Lidzbarku Warmińskim podpisana
Do końca czerwca 2015 r. potrwa przebudowa drogi krajowej nr 51 w Lidzbarku Warmińskim. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Gmina Miejska Lidzbark Warmiński podpisały dziś umowę na to zadanie. Wykonawcą robót będzie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o. z Lidzbarka Warmińskiego. Koszt zadania to 5,3 mln zł z czego prawie 4,48 mln zł pokryje GDDKiA, a blisko 830 tys. zł – Gmina Miejska Lidzbark Warmiński. Inwestycja obejmuje przebudowę drogi krajowej do szerokości 7,0 m na odcinku o dł. ponad 600 m, przebudowę skrzyżowań z ul. Kurpińskiego i z planowaną ulicą od ul. Olsztyńskiej w kierunku ul. Wiejskiej, budowę ścieżek rowerowych i chodników na całej długości odcinka oraz budowę dwóch zatok autobusowych.
Pociągi pasażerskie wróciły na trasę Zawadzkie – Fosowskie – Opole
(PKP PLK)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 144 na odcinku Opole – Fosowskie umożliwiła skrócenie prawie godzinnej podróży o kilkanaście minut. Efektem prac na 8 stacjach i przystankach są również odnowione i podwyższone perony, wyposażone w nowe oświetlenie, wiaty i ławki. Poprawiła się obsługa osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Pociągi pasażerskie, które rozpoczęły regularne kursy, dzięki rewitalizacji zleconej przez PKP PLK, mogą jeździć po linii dostosowanej do prędkości 140 km/h. Ponad dwukrotnie zwiększenie prędkości pociągów jest możliwe m.in. dzięki nowej sieci trakcji elektrycznej oraz zakończonej przebudowie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Rewitalizacja trasy poprawiła także obsługę podróżnych. Na wszystkich 4 stacjach Opole Gł., Chrząstowice, Ozimek, Fosowskie i 4 przystankach Suchy Bór, Dębska Kuźnia, Krasiejów, Staniszcze Małe, przebudowane zostały perony.
Czyste pociągi PKP Intercity na całej trasie
(PKP SA)
Czyste pociągi podczas całej trasy – PKP Intercity usprawnia model sprzątania swoich składów, wdrażając tzw. „czyszczenie w biegu”, czyli dodatkowe serwisy sprzątające na pokładach pociągów. Obecnie trwa pilotaż nowego rozwiązania. W lipcu 2013 r., PKP Intercity wprowadziło nowy model odbioru czystości w pociągach i zaostrzyło kontrolę sprzątania. Proces utrzymania wagonów w czystości, obejmuje różne rodzaje czyszczenia, m.in. okresowe (wykonywane dwa razy w miesiącu o bardzo szerokim zakresie) czy codzienne (przed wyruszeniem pociągu w trasę). Porządkowanie pociągów powierzono firmom zajmującym się tym profesjonalnie, a specjalnie wyznaczeni pracownicy PKP Intercity na bieżąco czuwają nad rzetelnym wykonywaniem usług. Rocznie przewoźnik przeprowadza blisko 400 tys. różnego rodzaju czyszczeń. W tym roku planuje wydać na ten cel około 48 mln zł.
Bilety SKM kupisz w gdańskim biletomacie
(UM Gdańsk)
Bilety jednorazowe trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej można nabywać we wszystkich gdańskich automatach sprzedających dotąd bilety tramwajowe i autobusowe. Bilety SKM dostępne są w pięćdziesięciu automatach na terenie całego miasta. To znaczne ułatwienie dla pasażerów. – Jeśli mówimy o integracji transportu miejskiego to uruchomienie sprzedaży biletów PKP SKM w automatach sprzedających dotąd bilety na tramwaj czy autobus to właśnie kolejny ważny krok w tym kierunku. Udało się nam wspólnie wypracować porozumienie na którym mocno skorzysta klient – mówi Marcin Głuszek dyrektor marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście. Bilety PKP SKM kupowane w automatach należy skasować w kasowniku, podobnie jak inne bilety jednorazowe PKP SKM kupowane w kasach i innych punktach handlowych.
Dobre wieści dla rowerzystów
(UM Kraków)
Prezydent Jacek Majchrowski zdecydował o uruchomieniu kolejnych, bezpłatnych stacji naprawy rowerów. Samoobsługowe punkty staną m.in. na Błoniach, przy Poczcie Głównej, przy stacji PKP Łobzów oraz na Placu Bohaterów Getta. Stacje zostaną uruchomione najpóźniej przed Europejskim Tygodniem Zrównoważonego Transportu rozpoczynającym się 16 września. Samoobsługowe punkty będą wyposażone w klucz nastawny, wkrętak płaski, wkrętak krzyżowy, zestaw imbusów w rękojeści, łyżki do opon oraz pompkę z adapterem na wszystkie zawory. Rowerzyści będą mogli więc samodzielnie m.in. napompować dętkę, wyregulować hamulce, wymienić koło. Dla użytkowników smartfonów dostępne będą mobilne instrukcje obsługi – będzie je można pobrać dzięki QR kodowi umieszczonemu na urządzeniu. W mieście przybywa rowerzystów, którzy mogą poruszać się po liczących 145 km trasach rowerowych.
PAŻP przypomina o konieczności zgłoszenia działań mogących zagrozić bezpieczeństwu cywilnych statków powietrznych
(Polska Agencja Żeglugi Powietrznej)
Chińskie lampiony (i nie tylko one) mogą być niebezpieczne. Lampiony, baloniki, lasery, fajerwerki mogą utrudnić samolotom bezpieczne wykonanie lotu lub lądowanie. W sezonie letnim, prawie każda impreza masowa kończy się jakąś iluminacją, emisją światła, pokazem sztucznych ogni, wypuszczeniem modnych ostatnio baloników z diodą LED lub chińskich lampionów ze świeczką. Wszystkie te atrakcje mogą utrudniać pracę pilotów i wieży kontroli lotów. Jeden lampion nie spowoduje zamieszania, ale już kilkanaście może. Żeby wszystko przebiegło zgodnie z przepisami, należy pobrać ze strony internetowej PAŻP formularz, wypełnić go, podpisać i przesłać faksem do PAŻP. W przypadku osób fizycznych wystarczy podpis. W formularzu należy podać miejsce, z którego będą puszczane balony/ lampiony lub emitowane inne efekty świetlne oraz kontakt telefoniczny do organizatora.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak