2.04.2014 ALERT

2 kwietnia 2014, 09:30 Alert

ENERGETYKA

Ambiwalencja Niemiec w sprawie gazu z Rosji

(DEUTSCHE WELLE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z jednej strony Niemcy chcą się bardziej uniezależnić od dostaw surowców energetycznych z Rosji. Z drugiej, rząd RFN akceptuje nowe, miliardowe projekty, zwiększające tę zależność. Jest przeciw, a nawet za – informuje Deutsche Welle. – W minionym tygodniu kanclerz Angela Merkel (CDU) ubolewała z powodu „częściowo bardzo wysokiego stopnia uzależnienia od energii z Rosji” w Unii Europejskiej. Niemiec dotyczy to w mniejszym stopniu niż innych państw – piszą autorzy informacji w portalu. Słowa Merkel wywołały debatę w Niemczech. Berlin rozważa poszukiwanie alternatywnych źródeł dostaw gazu z własnych zasobów łupkowych oraz dostaw LNG z USA. Brana jest także pod uwagę możliwość rozszerzenia współpracy z eksporterami surowca z Afryki Północnej, jak Algieria. Mimo to niemieckie spółki jak E.on czy Siemens kontynuują współpracę z Rosjanami.

Oettinger rozmawiał z dyrektorem Gazpromu

(WALL STREET JOURNAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller spotkał się z unijnym komisarzem ds. energii Guntherem Oettingerem. Strony omówiły kwestię bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego przez Ukrainę do Europy. Oettinger wyraził oczekiwanie Unii Europejskiej, że Rosjanie będą rzetelnie wywiązywać się ze swoich zobowiązań.

Korytarz Południowy: Katalizator rozbudowy infrastruktury

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem wicedyrektora azerskiego SOCAR-u Witalija Bajlarbajowa budowa gazociągów łączących złoża Szach Deniz w Azerbejdżanie z rynkiem europejskim (Gazociąg Południowokaukaski – SCP, Gazociąg Transanatolijski – TANAP, Gazociąg Transadriatycki – TAP, koncepcja Korytarza Południowego) sprowokuje rozbudowę całej sieci rur w Europie. Azer był gościem Center for Strategic and International Studies w Waszyngtonie. Przedstawił swoją prezentację na wspomniany temat.

Inwestycyjne plany Rosji na Krymie

(REUTERS/RIGZONE/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Rosyjski minister energetyki Aleksander Nowak zapowiedział wczoraj ( 1 kwietnia), że Rosja planuje zbudować gazociąg podmorski na wodach krymskich Morza Czarnego oraz trzy elektrownie gazowe na półwyspie po jego oderwaniu od Ukrainy i przyłączeniu do Federacji Rosyjskiej.  Nowak powiedział gazecie Kommiersant, że owe trzy elektrownie mogą mieć łączną moc 1320 MW, a koszt inwestycji szacowany jest na 2,9 mld dol. (100 mld rubli). Podmorski gazociąg ma transportować do 2 mld m. sześc. rocznie. Nowak podkreślił, że państwo rosyjskie poprzez koncern gazowy Gazprom pokryje całość wszystkich kosztów budowy rurociągu na Krymie, ponieważ Krym jest obecnie częścią Rosji, mimo, że Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło rezolucję stwierdzającą niezgodność z prawem międzynarodowym referendum akceptującego aneksję Krymu. Gazprom weźmie również udział w przetargu na prywatyzację krymskiej spółki energetycznej Czornomornaftogazu, należącej do Ukrainy.

Amerykański bank zablokował konto rosyjskiej ambasady

(REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Rosyjskie ministerstwo spraw zagranicznych poinformowało, że amerykański Jay P. Morgan Bank zablokował wypłatę ambasady Rosji w Kazachstanie dla rosyjsko-kazachskiej agencji ubezpieczeniowej „SoGaz”. Bank uzasadnił blokadę obowiązkiem stosowania sankcji wprowadzonych przez Biały Dom wobec Rosji, jako retorsje za aneksję Krymu. Strona rosyjska oceniła blokadę konta, jako „nie do przyjęcia, bezprawną i absurdalną”. Rosyjskie MSZ „ostrzegło, że każdy krok skierowany przeciw rosyjskim placówkom dyplomatycznym będzie miał wpływ na funkcjonowanie ambasady amerykańskiej i amerykańskich konsulatów w Rosji”.  Grupa SoGaz jest jednym z największych rosyjskich firm ubezpieczeniowych. Jej udziałowcem jest Gazprom, a partnerami strategicznymi Bank Rosja oraz Gazprombank. Agencje „SoGaz” znajdują się również poza Rosją, zwłaszcza w krajach postsowieckich, m.in. w Kazachstanie.

Novatek nie sprzedał udziałów Gazpromowi

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Drugi rosyjski producent gazu, Novatek, poinformował wczoraj (1 kwietnia), że nie zgodził się zbyć na korzyść Gazpromu (konkretnie jego spółki-córki Gazprom Nieftu) 9,8 proc. udziałów w firmie SeverEnergia.  Oferowana cena, 980 mln dol., uznana była przez rosyjskich analityków rynku, jako korzystna. Gdyby transakcja doszła do skutku – Novatek i Gazprom na równi sprawowałyby kontrolę nad SeverEnergią. Novatek posiada obecnie 59,8 proc udziałów w joint venture, zaś Gazprom Nieft 40,2 proc. W Grupie SeverEnergia mają udziały oprócz Novatek i Gazpromu również włoskie firmy, ENI i ENEL.  SeverEnergia uważana jest za perspektywiczną firmę, posiada atrakcyjne aktywa na rosyjskiej północy i do 2017 r. ma osiągnąć produkcję 36 mld m.sześc. gazu rocznie. SeverEnergia została utworzona na podstawie koncernu Jukos w 2007 r.

W 2013 r. Rosnieft zwiększył swoje zasoby węglowodorów o 11,5 proc.

(ITAR-TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Rosnieft zadecydował, że zainwestuje 215 mld rub. W regionie Jurubczeno-Tochomskoje, gdzie zasoby ropy oszacowano na 174 mln ton. Rada Dyrektorów koncernu uznała rozpoczęcie realizacji projektu wydobywczego w tym regionie, jako zadanie priorytetowe. Uruchomienie przemysłowej eksploatacji złoża planowane jest na 2017 r. Przewiduje się w długoterminowej perspektywie wydobycie 5 mln t. ropy rocznie, począwszy od 2019 r. Do tego czasu planuje się wykonanie 170 szybów wydobywczych. Projekt eksploatacji pola Jurubczeno-Tochomskoje wymaga zorganizowanego współdziałania z sąsiadującym polem Kujumbinskoje. Rurociąg Kujumba-Tajszet, którego budowa rozpoczęła się pod koniec 2013 r., będzie łączyć oba te pola i zintegruje je z systemem rurociągowym Wschodniej Syberii – Ocean Spokojny. Dzięki realizacji tych projektów zasadniczo zwiększy się wolumen ropy dostarczanej z Rosji na obiecujące rynki Azji i Pacyfiku.

Agencja S&P obniżyła rating Krymu. Moody’s analizuje rating Rosnieftu i Gazpromu 

(AP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Międzynarodowa Agencja Ratingowa S&P obniżyła wiarygodność kredytową Krymu do poziomu D ( nie inwestować). Jednocześnie Agencja Moody’s rozpoczęła rozpatrywać ewentualne obniżenie ratingu rosyjskich koncernów paliwowych Gazpromu i Rosnieftu. S&P uzasadniła swoją decyzje tym, że Krym nie spłacił oprocentowania obligacji nominowanych w hrywnach. Krym jest dłużny 4,8 mln hrywien (18,2 mln rubli, 436 tys. dol.) za oprocentowanie wyemitowanych obligacji łącznej wartości 133 mln hrywien. S&P podkreśliła, że jej decyzja nie jest spowodowana politycznymi racjami. Komunikat Moody’s w sprawie możliwego spadku ratingu Gazpromu, Rosnieftu i ich spółek zależnych ukazał się na stronie tej Agencji. Uzasadnieniem tego spadku byłaby już wydana decyzja o możliwości obniżenia szans suwerennego kredytowego ratingu Rosji w ogóle. Decyzja została podjęta z końcem marca b.r. Obecnie Gazprom i Rosnieft mają oceny ratingowe BAA1.

Rosyjski gaz dla Chin za $100-120/1000m3

(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem dziennikarzy The Moscow Times Rosjanie, którzy chcą dywersyfikować rynki zbytu dla swojego gazu ziemnego, nie mogą liczyć na dobrą ofertę w Chinach. Będzie tak, ponieważ Chińczycy zamierzają wydobywać około 6,5 mld m3 gazu łupkowego w 2015 roku i od 60 do 100 mld m3 w 2020 roku. Poza tym sprowadzają tani surowiec gazociągiem z Turkmenistanu. Kosztuje on według wyliczeń autora tekstu $100-140/1000m3. Z tej przyczyny Gazprom i inne rosyjskie firmy pragnące sprzedawać surowiec na rynek chiński musiałyby zaoferować cenę $100-120/1000m3 a jest to mniej, niż płacą za gaz odbiorcy w Rosji. Jednocześnie rosyjski Rosnieft zapowiedział, że jego projekt LNG rozwijany we współpracy z amerykańskim Exxon Mobil zostanie zrealizowany w 2018 lub 2019 roku bez względu na napięcie na Ukrainie.

ExxonMobil – ochrona klimatu nie zagrozi interesom sektora ropy i gazu

(OIL&GAS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

ExxonMobil, największa na świecie paliwowa spółka giełdowa, stwierdziła w ub. poniedziałek, że walka przeciwko zmianom klimatu niewiele zaszkodzi jej węglowodorowym interesom, ponieważ oczekiwany wzrost globalnego popytu na energię wymaga zwiększenia wydobycia ropy i gazu. Odpowiadając na wątpliwości akcjonariuszy, przedstawiciele zarządu ExxonMobil zapewnili, że posiadane aktywa w postaci rezerwowych złóż ropy i gazu nie stracą na wartości, nawet jeśli rząd USA i inne rządy zaostrzą normy emisji dwutlenku węgla.  Eksperci ExxonMobil odpierają argumenty niektórych raportów, wg, których w najbliższych latach czeka koncerny duży spadek popytu i cen na paliwa kopalne na skutek polityki klimatycznej wymagającej szybkiej eliminacji tych paliw.  Exxon na podstawie opracowanej przez swoich ekspertów prognozy długoterminowej oczekuje, że do 2040 r. zapotrzebowanie globalne na energię wzrośnie o 35 proc., zaś emisja gazów cieplarnianych, dzięki innowacyjnym technologiom utrzyma się na obecnym poziomie. Za wysoce nieprawdopodobne koncern ocenia jednak, że w ciągu najbliższych lat jest możliwe zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 80 proc. jak żądają ekolodzy. Aby ograniczyć ryzyko zagrożeń, związane z zmianami klimatu, Exxon „specjalny nacisk kładzie na efektywność” i szuka sposobów na zmniejszenie emisji przy własnej działalności w produkcji ropy i gazu.

Brazylia – nowy rynek zbytu dla amerykańskiego LNG?

(ENERGY TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Według informacji Energy Tribune zapotrzebowanie na dostawy gazu do Brazyli ma wzrosnąć o 31 procent. Jednocześnie Petrobras sprowadza surowiec po cenach spotowych za $18-19/MMbtu czyli $635-670/1000m3. To ceny zbliżone do azjatyckich, wyższe od europejskich (szacowane na $11/MMbtu czyli $388/1000m3 – NERA). Dlatego też rynek brazylijski może być atrakcyjny dla firm jak Cheniere Energy i inni eksporterzy gazu skroplonego.

INFRASTRUKTURA

Dzięki wsparciu z UE Słupsk będzie miał obwodnicę

(CUPT)

Nowy przebieg drogi krajowej nr 21 w Słupsku to kolejna inwestycja, która otrzymała wsparcie z Programu Infrastruktura i Środowisko. Umowę o dofinansowanie projektu podpisali Maciej Tadeusz Kobyliński, prezydent Słupska oraz Paweł Szaciłło, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Przedmiotem inwestycji wartej ponad 190 mln zł jest przebudowa DK nr 21 w Słupsku i nadanie jej nowego przebiegu. Budowa ringu miejskiego, tzw. „małej obwodnicy” ma pomóc w rozwiązaniu problemów komunikacyjnych miasta. Projekt składa się z trzech etapów i zakłada przebudowę istniejących odcinków dróg przeznaczonych na nowy przebieg drogi nr 21, co pozwoli na komunikację lokalną oraz tranzytową z pominięciem centrum miasta.

Mamy nową unijną gwiazdę

(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)

Projekt mający na celu stworzenie ekologicznego transportu miejskiego w Gdyni został laureatem tegorocznej edycji konkursu RegioStars 2014 w kategorii CityStar − inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju. Organizowany przez KE konkurs, wyróżnia innowacyjne i oryginalne przedsięwzięcia. Projekt „Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta” realizowany był w latach 2010-2013 z Regionalnego Programu dla Woj. Pomorskiego. Całkowita wartość projektu wyniosła 98,6 mln zł, z czego 55 mln zł to dofinansowanie unijne. Zakupiono 28 nowoczesnych, trolejbusów niskopodłogowych, przebudowano sieć trakcyjną, a także zbudowano centrum zdalnego sterowania podstacji.

Szybsza i skuteczniejsza pomoc ofiarom wypadków drogowych

(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)

Dane pokazują, że od kilku lat bezpieczeństwo na polskich drogach systematycznie się poprawia, ale jest jeszcze wiele do zrobienia. W ub. roku zginęło na nich najmniej osób od ponad 30. lat. To m.in. efekt coraz sprawniej działającego systemu ratownictwa. Mówił o tym wiceminister infrastruktury i rozwoju Adam Zdziebło podczas konferencji kończącej dofinansowany z UE projekt Państwowej Straży Pożarnej (PSP), która zakupiła 32 pojazdy ratownicze. Dzięki środkom z Programu Infrastruktura i Środowisko PSP zakupiła 16 lekkich i 16 średnich samochodów ratownictwa technicznego. Podmiotem, który otrzymał wsparcie jest Komenda Województwa PSP w Toruniu, ale samochody trafią do jednostek w każdym województwie.

Tabor SKM nowoczesny i przyjazny środowisku naturalnemu

(SKM Warszawa)

Komisja Europejska nazywa kolej zieloną alternatywą. Warto na przykładzie pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej dowiedzieć się, dlaczego tak jest. Niewiele osób wie, że pociągi SKM są zbudowane z materiałów, których 80% podlega recyklingowi. Np. laminaty z pojazdów mogą być przeznaczone do recyklingu na kilka różnych sposobów: po przemieleniu – do wytwarzania płyt kompozytowych w przemyśle meblarskim albo … dodatek do asfaltu, betonu i tłoczyw; dodatek 3% – 5% przemielonego laminatu do polimerbetonu zwiększa jego wytrzymałość na zginanie o 25% nie wpływając negatywnie na inne jego parametry. Szybka Kolej Miejska eksploatuje elektryczne zespoły trakcyjne, z których większość to tabor zbudowany z wykorzystaniem najnowszych technologii.

Prezes UTK nakazał PKP PLK S.A. wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych na liniach kolejowych nr 137 Katowice – Legnica i 298 Kamienna Góra – Sędzisław

(UTK)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nakazał zarządcy infrastruktury PKP PLK wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych na linii kolejowej nr 137 Katowice – Legnica, na szlaku Mościsko Dzierżoniowskie – Świdnica Miasto. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Prezes UTK nakazał również PKP PLK wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych na linii kolejowej nr 298 Kamienna Góra –  Sędzisław. Decyzja podlegała natychmiastowej wykonalności. Nieprawidłowości polegały na niespełnianiu przez PKP PLK warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, w związku z nieusunięciem uszkodzeń linii telekomunikacyjnych powstałych w wyniku kradzieży teletechnicznych kabli dalekosiężnych (TKD).

Lotnisko Chopina – odwołane loty Lufthansy

(Lotnisko Chopina)

2, 3 i 4 kwietnia odbędzie się zapowiadany strajk pilotów linii lotniczej Lufthansa. Z Lotniska Chopina nie polecą samoloty Lufthansy do/z Frankfurtu i Monachium. Linia lotnicza odwołuje w Warszawie łącznie 42 loty: 21 przylotów i 21 odlotów. Odwołane przyloty i odloty: 2 kwietnia: Frankfurt – Warszawa: 9:20, 13:15, 17:50, 21:50; Monachium – Warszawa: 8:15, 12:30, 16:10; Warszawa – Frankfurt: 6:45, 10:05, 14:00, 18:35; Warszawa – Monachium: 8:50, 13:10, 16:45; 3 kwietnia: Frankfurt – Warszawa: 9:25, 13:15, 17:50, 21:45; Monachium – Warszawa: 8:15, 12:30, 16:10; Warszawa – Frankfurt: 6:35, 10:10, 14:00, 18:40; Warszawa – Monachium: 8:50, 13:10, 16:45; 4 kwietnia: Frankfurt – Warszawa: 9:25, 13:15, 17:50, 21:50; Monachium – Warszawa: 8:15, 12:30, 16:10; Warszawa – Frankfurt: 6:45, 10:10, 14:00, 18:40; Warszawa – Monachium: 8:50, 13:10, 16:45

Komunikat – strajk pilotów linii lotniczej Lufthansa

(Port Lotniczy Kraków)

W związku ze strajkiem pilotów linii lotniczej Lufthansa w dniach od 2 do 5 kwietnia 2014 r. zostały odwołane następujące loty: 2 kwietnia do Frankfurtu: KRK-FRA-KRK: LH 1371, LH 1364/65, LH 1366/67, LH 1368/69. LH 1370; z/do Monachium: KRK-MUC-KRK: LH 1622/23, LH 1626. 3 kwietnia do/z Frankfurtu: KRK-FRA-KRK: LH 1371, LH 1364/65, LH 1366/67, LH 1368/69. LH 1370; z/do Monachium: KRK-MUC-KRK: LH 1627, LH 1622/23, LH 1626. 4 kwietnia do/z Frankfurtu: KRK-FRA-KRK: LH 1371, LH 1364/65, LH 1366/67, LH 1370, LH 1368/69; z/do Monachium: KRK-MUC-KRK: LH 1627, LH 1622/23, LH 1624/25, LH 1626. 5 kwietnia z/do Monachium: KRK-MUC-KRK: LH 1627.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak