ENERGETYKA
Kijów przyjął strategię energetyczną do 2030 roku
(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rada Ministrów Ukrainy przyjęła poprawioną Strategię Energetyczną do 2030 roku – poinformował minister energetyki i przemysłu węglowego Eduard Stawicki. Zagadką jest planowany udział Odnawialnych Źródeł Energii. Stawicki znany jest ze sceptycznego stosunku do rozwoju tego sektora ze względu na wysokie ceny dla odbiorców detalicznych. Wcześniej pojawiły się informacje, że do 2030 roku OZE mogłyby uzyskać 18 procent udziału w miksie energetycznym kraju. Zdaniem części komentatorów to za mało. Szczegóły poznamy po publikacji dokumentu.
Ukrainie nie zabraknie paliwa
(UKRINFORM/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Ukraińscy obywatele nie odczują braku benzyny na stacjach paliw ponieważ niedobór w krajowej produkcji rekompensowany jest dostawami z zagranicy – poinformowała szefowa departamentu ds. rynku Larysa Hrebennykova. Sytuacja na rynku jest dość stabilna, braki w krajowej produkcji na bieżąco uzupełniane są dostawami z importu, co pozwala z kolei wszystkim zakładom i stacjom benzynowym pracować normalnie. Według Hrebennykovej zauważalne jest zmniejszenie konsumpcji paliw o około 5% w przeciągu ostatnich 6 miesięcy. Główną przyczyną – w ocenie szefowej departamentu – jest stosunkowo ciepła zima. Tę opinię wydają się potwierdzać statystki. Z przedstawionych informacji wynika, że zużycie paliw w lecie utrzymuje się na podobnym poziomie co w latach ubiegłych.
Litwa nadal może mieć swoją elektrownię atomową. Koniec rozmów z Gazpromem
(15MIN/WOJCIECH JAKÓBIK)
Litewski minister energetyki Jarosław Niewierowicz ocenił, że jeśli poprawiony projekt budowy elektrowni atomowej w Visaginas będzie spełniał wymagania a partnerzy będą nadal zainteresowani jego realizacją to nic nie stoi na przeszkodzie, by obiekt powstał a Litwa zyskała źródło energii atomowej. Jednocześnie Niewierowicz poinformował, ze faza rozmów ekspertów i negocjacji na temat cen gazu w umowie na import surowca z Rosji została zakończona. Decyzja o ewentualnej obniżce cen ma zapaść w najbliższym czasie. Niewierowicz zaznaczył, że do realnej obniżki cen przyczyni się także budowa terminala LNG w Kłajpedzie.
SOCAR kupił udziały w DESFA
(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)
Grecki Fundusz Prywatyzacji przyjął z zadowoleniem wieść o wykupieniu 66 procent udziałów greckiego operatora gazowego DESFA przez azerski SOCAR. Azerowie zapłacili za nie 400 milionów euro. Zakup tych akcji mógł być czynnikiem przesądzającym o wyborze Gazociągu Transadriatyckiego (TAP) dla realizacji dostaw ze złóż Szach Deniz II w Azerbejdżanie do Europy. Projekt zwyciężył w rywalizacji z Nabucco-West. Budowa rury ruszy w 2015 roku. SOCAR posiada udziały w konsorcjum Szach Deniz, TAP i w greckim GTS-ie. W ten sposób przejmuje kolejne ogniwa cyklu, co pozwoli mu obniżyć koszta eksportu surowca.
EIA: Amerykańskie zasoby ropy największe od 1985 roku
(WASHINGTON POST/WOJCIECH JAKÓBIK)
Zasoby ropy naftowej w Stanach Zjednoczonych zwiększyły się do poziomu niespotykanego od 1985 roku. Stało się to możliwe głównie dzięki wydobyciu ropy z pokładów łupków. Z raportu EIA wynika, że ilość udokumentowanych złóż ropy naftowej wzrosła w zeszłym roku o 15 procent, bijąc kolejny rekord wzrostu. Zasoby gazu ziemnego wzrosły tymczasem o 10 procent i był to drugi największy wzrost roczny od 1977 roku.
Chińczycy ruszyli z budową irackiego ropociągu
(PAP/JOANNA DOBOSZ)
Chiński państwowy koncern paliwowy CNPC rozpoczął budowę ropociągu w Iraku – taką informację podał rosyjski portal informacyjny Neftegaz. Rura ma posłużyć do transportu surowca ze złóż Halfaya i Burguzan w Iraku. Pierwsze uruchomienie ropociągu przewidywane jest na koniec kwietnia 2014 roku, a jego długość ma wynieść 272 kilometry. Ze złoża Halfaya wydobywa się obecnie ponad 100 tysięcy baryłek ropy na dobę. W ciągu najbliższych sześciu lat inwestor chce zwiększyć tą ilość do 535 tysięcy baryłek. Potwierdzona badaniami wielkość złoża surowca wynosi 4,1 mld baryłek ropy, ale szacunki mówią nawet o 16 mld baryłek. Inwestycja w iracką rurę jest wspólnym przedsięwzięciem chińskich spółek CNPC oraz CNOOC. Ten drugi koncern – trzeci co do wielkości na chińskim rynku – jest operatorem złoża Burguzan. Nowa nitka transportu ropy naftowej z Iraku ma znacznie poszerzyć możliwości eksportu surowca, poprzez odciążenie obecnie przesyłającego i wyeksploatowanego już ropociągu.
INFRASTRUKTURA
Remonty dróg krajowych w woj. lubelskim
(www.gddkia.gov.pl)
Prawie 21 km najbardziej zdegradowanych odcinków dróg krajowych w woj. lubelskim zyska w tym roku nową nawierzchnię. Prace prowadzone będą na drogach nr 17, 19 i 63. Rozpoczęło się już układanie nowej nawierzchni na blisko 3 kilometrowym odcinku DK 19 pomiędzy Strzeszkowicami i Niedrzwicą Dużą oraz w Trojaczkowicach. Wiąże się to z wprowadzeniem ruchu wahadłowego sterowanego ręcznie.
Sądowe potyczki Bilfingera
(www.gddkia.gov.pl)
Przegrana w procesie wytoczonym GDDKiA w sprawie roszczeń na kwotę blisko 10 mln zł, które zdaniem firmy należały jej się za realizację kontraktu na budowę obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa oraz wygrana w sprawie przekazania raportów z budowy trasy S2 – to ostatnie rozstrzygnięcia sądów w procesach wytoczonych państwowemu inwestorowi przez firmę Bilfinger Berger Budownictwo SA.
Upalne lato na torach
(www.pkpsa.pl)
Tegoroczne lato obfituje w wysokie temperatury, które dają się we znaki również osobom podróżującym koleją. Obecnie PKP Intercity dysponuje niemal 500 wagonami wyposażonymi w klimatyzację. Rozwiązanie to jest standardem w nowym i modernizowanym taborze przewoźnika, który zostanie zakupiony w ramach programu inwestycyjnego na kwotę ponad 4 mld zł. PKP Intercity uruchamia codziennie ponad 300 pociągów zestawionych z ok. 1400 wagonów.
Jedna kolejka teraz na szczecińskim dworcu
(www.pkpsa.pl)
PKP Intercity SA rozpoczęła testowanie systemu zarządzania jedną kolejką na dworcu Szczecin Główny. Rozwiązanie ma na celu zwiększenie komfortu klientów oraz skrócenie czasu oczekiwania w kolejce. Pilotaż potrwa miesiąc. System zarządzania jedną kolejką był testowany od kwietnia na największym krajowym dworcu – Warszawa Centralna. W tym czasie, PKP Intercity SA zanotowała średnio 16% wzrost efektywności obsługi pasażerów.
Klimatyzacja to już standard
(www.ztm.waw.pl)
Kilkanaście lat temu była jedynie marzeniem, później nowinką techniczną, dostępną tylko w nielicznych pojazdach. Obecnie klimatyzacja jest standardowym elementem wyposażenia, dostępnym w 61,48 proc. autobusów i 37,55 proc. składów tramwajowych oraz we wszystkich pociągach SKM. Przygoda stołecznej komunikacji z klimatyzacją „na dobre” rozpoczęła się dopiero w 2005 r., kiedy na tory wyjechały pierwsze pociągi 14WE Szybkiej Kolei Miejskiej (6 składów).
Najnowsze wyniki w przewozach pasażerskich – czerwiec 2013
(www.utk.gov.pl)
Zapraszamy do zapoznania się z wynikami w przewozach pasażerskich za miesiąc czerwiec 2013. Dane statystyczne w cyklach miesięcznych publikujemy od początku 2012 roku.
Przewozy pasażerskie ogółem. Styczeń-czerwiec 2013/2012; liczba pasażerów 134.083,89 tys./137.664,42 tys. (-2,60%). Praca przewozowa (mln pasażerów/km) 8.126,04/8.710,38
(-6,71%)
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak