ENERGETYKA
Polimex coraz bliżej porozumienia z wierzycielami, a Opole wciąż czeka
(DGP/WYBORCZA.BIZ/CIRE)
Jak poinformowała „Wyborcza.biz”, wierzyciele Polimexu przesunęli na koniec października termin podpisania aneksu do umowy restrukturyzacyjnej, który według gazety może zostać podpisany w połowie miesiąca . Od rozwiązania problemów spółki uzależnione jest rozpoczęcie budowy nowych bloków w Elektrowni Opole. „Wyborcza.biz” ustaliła, że warunki porozumienia pomiędzy spółką, a wierzycielami, czyli przede wszystkim bankami na czele z Pekao SA i PKO BP, zostaną uzgodnione prawdopodobnie jeszcze w tym tygodniu, a aneks podpisany w przyszłym. Do bardziej szczegółowych informacji dotarł „Dziennik Gazeta Prawna”, według którego nieruchomości deweloperskie Polimeksu o wartości blisko 250 mln zł zostaną wniesione do funduszu Merkury, zarządzanego przez PKO TF. Fundusz sprzeda jednostki inwestorom, a pieniądze trafią do Polimeksu. Cała operacja pozwoli Polimexowi odzyskać płynność finansową jeszcze w październiku. DGP zwraca uwagę, że pieniądze z tej transakcji wystarczą spółce na bieżącą działalność nie tylko w tym roku, ale również w przyszłym roku i pozwolą na odsunięcie w czasie uzgodnionej z wierzycielami nowej emisji akcji. „Wyborcza.biz” przypomina, że Polimex jest w konsorcjum budującym blok w Kozienicach oraz w drugim razem z Rafako i Mostostalem Warszawa, które ma budować dwa bloki w Opolu. Kontrakt w Opolu wart jest 11,6 mld zł, z czego Polimex dostanie 42 proc. Warunkiem rozpoczęcia realizacji inwestycji jest otrzymanie przez spółkę gwarancji bankowych dobrego wykonania kontraktu w wysokości ok. 10 proc. jego wartości. Już w ubiegłym tygodniu „Wyborcza.biz” informowała, że decyzja w sprawie tych gwarancji o wartości 400 mln ma zapaść w listopadzie.
Elektrownia Opole jest niezgodna z unijnym prawem?
(UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Według komisarz do spraw klimatu Unii Europejskiej Connie Hedegaard polska może łamać prawo unijne rozbudowując nowe bloki w Elektrowni Opole ze względu na to, że nie będą one korzystały z nowej technologii CCS zalecanej w unijnej dyrektywie. Bloki miałyby wyemitować w ciągu najbliższych 55 lat do 1,5 mld ton CO2. Sześciu europarlamentarzystów złożyło do komisji klimatycznej szereg pytań na temat Opola. Hedegaard zapowiedziała, że w wypadku potwierdzenia się obaw Komisji, podejmie ona działania zapobiegawcze budowie.
Unia dalej chce zbudować gazociąg dla Europy Środkowej
(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)
Komisja Europejska wyraża dalsze zainteresowanie stworzeniem gazociągu doprowadzającego surowiec z kaspijskich złóż do krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Jej zdaniem budowa będzie opłacalna i w średnim terminie będzie wręcz konieczna dla krajów jak Austria, Bułgaria, Rumunia i Węgry. Komisja przyznaje, że Gazociąg Transadriatycki zapewni surowiec, który można będzie słać w każde miejsce w Europie za pomocą rozbudowywanych na jej polecenie interkonektorów, ale konieczne będzie zbudowanie kolejnej rury na kształt odrzuconego w przetargu na dostęp do złóż Szach Deniz w Azerbejdżanie Nabucco-West. W październiku zostanie opublikowana lista projektów istotnych z punktu widzenia krajów członkowskich Unii Europejskiej (Projects of Common Interest – PCI). Na liście ma znaleźć się także gazociąg dla Europy Środkowej.
Co dalej z rewersem gazowym w Słowacji?
(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
Ukraina nadal nie może uruchomić dostaw gazu ze Słowacji za pomocą rewersu w Wielkich Kapuszanach. Wiceminister energetyki i przemysłu węglowego Andrij Bondarenko utrzymuje, że rewers nie może ruszyć, ponieważ słowacki operator Eustream chce porozumieć się w tej sprawie z Gazpromem. Bondarenko sugeruje jednak, że uruchomienie rewersu mogłoby się odbyć z pominięciem konsultacji z Rosjanami. Jego zdaniem może to być jedyny sposób na uruchomienie dostaw tańszego gazu ze Słowacji. Ukraina uruchomiła już dostawy na rewersie z Polski i Węgier. Największy potencjał ma jednak rewers słowacki ze względu na jego wielką przepustowość.
Eksport gazu od Gazpromu do Europy wzrósł o 25 procent
(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)
Eksport surowca z Gazpromu do Europy wzrósł o 25 procent o 13,5 mld m3 we wrześniu w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. W sumie Rosjanie wysłali na rynek europejski we wrześniu 118,4 mld m3 gazu ziemnego. To zmiana trendu ze spadkowego (zeszły rok) na wzrostowy. Zdaniem ekspertów ma być to jednak tendencja tymczasowa ze względu na zabiegi dywersyfikacyjne podejmowane przez klientów firmy w Europie jak Ukraina i Litwa oraz wzrost wykorzystania odnawialnych źródeł energii w krajach zachodnioeuropejskich.
Almunia: Polityka cenowa Gazpromu jest niezgodna z zasadami rynku europejskiego
(LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Komisarz do spraw konkurencji Joaquin Almunia ocenił, że polityka cenowa Gazpromu pozwala na nadużycia dzięki silnej pozycji firmy na europejskim rynku. Jest ona jego zdaniem niezgodna z zasadami rynku europejskiego i niesprawiedliwa dla odbiorców w Europie Środkowej i Wschodniej.
Gaz z Azerbejdżanu będzie tańszy od rosyjskiego i irańskiego
(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)
Według dyrektora SOCAR Turkey Enerji, filii azerskiej firmy w Turcji, Kenana Yavuza gaz sprowadzany do tego kraju przez Gazociąg Transanatolijski (TANAP) będzie tańszy od surowca sprowadzanego z Rosji i Iranu. Gazociąg ma zostać uruchomiony w 2018 roku i pozwolić na eksport 16 mld m3 gazu z azerskich złóż Szach Deniz II na Zachód. Około 6 mld m3 zostanie w Turcji. Reszta trafi na rynek europejski za pomocą Gazociągu Transadriatyckiego (TAP).
Japończycy sprowadzą więcej LNG z Australii
(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)
Chevron podpisał dwudziestoletnią umowę gazową z japońskim Tohuko Electric Power Company. LNG zapewnią złoża Wheatstone w Australii. Pierwsze tankowce popłyną stamtąd w 2016 roku. Zapotrzebowanie na gaz w Azji rośnie. Japonia realizuje zapotrzebowanie na ten surowiec w całości za pomocą dostaw gazu skroplonego. Wzrosło ono znacznie po zamknięciu elektrowni atomowych na terenie kraju po katastrofie w Fukushimie.
INFRASTRUKTURA
12 obwodnic – Rada Ministrów przyjęła załącznik nr 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015
(www.transport.gov.pl)
Rząd przyjął, przygotowaną z inicjatywy ministra transportu Sławomira Nowaka, zmianę do obecnie realizowanego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 – załącznik nr 6. Dzięki temu będzie możliwe ogłoszenie przetargów na obwodnice o łącznej długości 150 km. Załącznik umożliwia ogłoszenie przetargów na 12 obwodnic miejscowości o wartości ponad 4,7 mld zł. Będą one realizowane w nowej perspektywie finansowej 2014-2020. Lista obejmuje budowę obwodnic: Bełchatowa, Brodnicy, Inowrocławia, Wielunia, Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina, Góry Kalwarii, Olsztyna, Kłodzka, Nysy, Kościerzyny, Sanoka.
Otwarcie terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica
(www.transport.gov.pl)
W Porcie Lotniczym Poznań-Ławica odbyło się oficjalne otwarcie rozbudowanej i zmodernizowanej strefy odlotów w terminalu pasażerskim. Częściowe otwarcie terminalu, w tym nowej strefy przylotów wraz z halą check-in, odbyło się 28 maja 2012 r., przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Dzięki realizacji projektu nastąpi zwiększenie przepustowości portu lotniczego z ok. 1,5 mln do ok. 3 mln pasażerów rocznie oraz wzrost standardu świadczonych usług.
Zwiększenie środków Funduszu Kolejowego w 2013 r.
(www.transport.gov.pl)
Rząd podjął uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2013 r.”. 1 321,29 mln zł z Funduszu Kolejowego podzielono w następujący sposób: 267,89 mln zł – przygotowanie oraz budowa i przebudowa linii kolejowych przez PKP PLK SA; 12 mln zł – przygotowanie oraz budowa i przebudowa linii kolejowych przez PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.; 339,84 mln zł – zadania dotyczące remontów i utrzymania linii kolejowych realizowane przez PKP PLK SA; 136,56 mln zł – finansowanie lub współfinansowanie przez samorządy województw zakupu, modernizacji i napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich, wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych; 500 mln zł – sfinansowanie nabycia od PKP SA przez Skarb Państwa akcji PKP PLK SA; 65 mln zł – wydatki bieżące PKP PLK SA związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.
Krajowa „szesnastka” po Alpine Bau dostępna już w grudniu
(www.gddkia.gov.pl)
Do końca listopada potrwają prace niezbędne dla zapewnienia przejezdności drogi krajowej nr 16 z Biskupca do Borek Wielkich. To dzięki podpisanej pierwszej z trzech umów na kontynuację budowy po konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo, które zaprzestało wywiązywać się z zapisów kontraktowych. Aby jak najszybciej udostępnić kierowcom drogę, dokończenie budowy podzieliliśmy na trzy zadania, z których dwa obejmują wykonanie prac pozwalających na wcześniejsze udostępnienie drogi do ruchu. Podpisano umowę na wykonanie pierwszego z zadań, które polega na zapewnieniu przejezdności i zabezpieczenie budowy na zimę.
S5 Kaczkowo – Korzeńsko w przetargu
(www.gddkia.gov.pl)
Na nowego wykonawcę czeka 29-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 Kaczkowo – Korzeńsko. GDDKiA ogłosiła przetarg na dokończenie tej inwestycji. Droga ma być oddana do ruchu w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia prac. Wykonawcy mają 40 dni na składanie ofert cenowych. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 8 miesięcy na dokończenie budowy, przy czym w ciągu 6 miesięcy zostaną oddane do ruchu wszystkie drogi objęte kontraktem. W tym czasie zostaną wykonane także m.in. urządzenia bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska.
Chopin Airport City po raz drugi na EXPO REAL
7-9 października 2013 r. projekt pierwszego w Polsce miasteczka lotniskowego Chopin Airport City, które powstanie przy warszawskim Lotnisku Chopina, zostanie zaprezentowany na XVI Międzynarodowych Targach Nieruchomości i Inwestycji EXPO REAL w Monachium. Chopin Airport City zostanie zaprezentowany na EXPO REAL po raz drugi w ramach stoiska Miasta Stołecznego Warszawy (Hala 2, Stoisko 121). Inwestor projektu, P. P. „Porty Lotnicze”, przedstawi go potencjalnym partnerom biznesowym: firmom deweloperskim, funduszom inwestycyjnym specjalizującym się w nieruchomościach oraz inwestorom poszukującym przyszłościowych projektów o dużym potencjale.
Statystyki pasażerskie – wrzesień 2013
(www.katowice-airport.com)
W minionym miesiącu w ruchu całkowitym w Katowice Airport odprawiono 283 829 podróżnych to o +2,3% niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Wzrost ruchu zanotowano w segmencie przewozów regularnych jak i czarterowych. W ramach ruchu regularnego odprawiono 163 162 pasażerów to o +1,4% niż we wrześniu 2012 roku.
W segmencie ruchu czarterowego obsłużono 120 285 pasażerów, czyli o +4,1% w porównaniu z dziewiątym miesiącem zeszłego roku.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak