font_preload
PL / EN
Alert 2 grudnia, 2013 godz. 9:39   
REDAKCJA

2.12.2013 ALERT

Alert

ENERGETYKA

Rosja przedstawia Ukrainie ofertę: Tańszy gaz za unię celną

(BLOOMBERG/PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wicepremier Rosji Igor Szuwałow ocenił, że Rosja jest w stanie zaoferować Ukrainie niższe ceny gazu po tym jak Kijów zdecyduje się na przystąpienie do unii celnej. Wcześniej Rosjanie grozili sankcjami ekonomicznymi w razie podpisania przez Ukraińców umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską. Premier Ukrainy Mykoła Azarow zapowiedział, że rozmowy gazowe między krajami ruszą za dwa tygodnie. Tymczasem prezydent ukraiński odwiedzi Rosję w przyszłym tygodniu.

Brytyjski przemysł nie godzi się na zielony podatek

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Przedstawiciele brytyjskiego przemysłu ostrzegają, że zielone podatki doprowadziły branżę na krawędź kryzysu. Tymczasem Downing Street zamierza zmniejszyć dopłaty do rachunków za energię elektryczną dla gospodarstw domowych kierowane na potrzeby rozwoju sektora energii odnawialnej. Dyrektor firmy chemicznej Ineos Tom Crotty ocenił, że za 20 lat przemysł wysokoenergetyczny zniknie z Wielkiej Brytanii. Dodał, że firmy chemiczne i stalowe już zamykają swoje fabryki. Premier David Cameron obiecał, że doprowadzi do obniżki rachunków dla gospodarstw domowych o około 50 funtów miesięcznie. Zapowiedział także wprowadzenie dopłat w wysokości do 1000 funtów na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej w brytyjskich domostwach.

Bułgarska branża odnawialna protestuje przeciwko podatkowi od zysków

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Na skutek postulatu partii nacjonalistycznej rządząca koalicja w Bułgarii wprowadziła w ramach Ustawy o Energii Odnawialnej podatek od zysków firm z sektora energetyki odnawialnej w wysokości do 20 procent. Przedstawiciele Bułgarskiego Stowarzyszenia Fotowoltaicznego ocenili, że jest to ruch populistyczny oraz dyskryminacja, która będzie prowadzić do „katastrofy ekonomicznej”. Inwestorzy odnawialni już zapowiedzieli, że będą ubiegać się o przestrzeganie przysługujących im praw przy użyciu wszelkich środków prawnych.

Gazprom oddaje Morze Śródziemne Novatekowi

(ALPHA ENERGY/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister spraw zagranicznych Izraela Avigdor Liberman poinformował, że Gazprom przekazał projekty wydobycia gazu ziemnego z perspektywicznych złóż pod Morzem Śródziemnym znajdujących się pod kontrolą Izraelczyków firmie Novatek. Pomimo deklaracji Izrael i Rosja nie rozpoczęły jeszcze działań w tej materii. Rozważana jest budowa gazociągu doprowadzającego surowiec spod Morza Śródziemnego na rynek europejski lub ośrodka skraplania gazu na potrzeby eksportu LNG.  Decyzje w tej sprawie mają zapaść do końca bieżącego roku. Szacowane zasoby gazu ziemnego w złożach śródziemnomorskich należących do Izraela (Tamar i Lewiatan) wynoszą od 900 mld do 1,4 bln metrów sześciennych, z czego 40 procent z nich może zostać przeznaczone na eksport.

Turcja mogłaby stać się gazowym korytarzem dla Iranu

(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister spraw zagranicznych Turcji Ahmet Davutoglu ocenił, że jego kraj mógłby w przyszłości stać się korytarzem eksportu gazu ziemnego z Iranu na Zachód. Dodał, że rozwój współpracy irańsko-tureckiej przysłuży się stabilności regionu. Obecnie Turcy sprowadzają z Iranu 10 mld m3 gazu rocznie.

Iran planuje budowę drugiej elektrowni jądrowej

(ITAR-TASS/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Iran zamierza zbudować drugą elektrownię atomową w południowej prowincji Buszehr – informuje agencja prasowa ITAR-TASS. Przedstawiciele irańskiej administracji rządowej utrzymują, że w najbliższych latach Iran chce generować więcej energii elektrycznej z reaktorów jądrowych. Zgodnie z przygotowanymi planami druga elektrownia ma być zlokalizowana w tej samej prowincji co poprzednia. Swoje poparcie dla projektu zadeklarował już szef irańskiej Organizacji Energii Atomowej, Ali Akbar Salehi, podkreślając jednocześnie, że liczy w tej kwestii na intensywną współpracę z Rosją. Zdaniem Teheranu energia pozyskiwana z drugiej elektrowni atomowej mogłaby zostać również przeznaczona na eksport.

INFRASTRUKTURA

Grupa PKP gotowa do zimy

(www.plk-sa.pl)

1700 wagonów, 280 lokomotyw, rezerwa taborowa, blisko 300 pojazdów do odśnieżania torów i sieci, całodobowy serwis naprawczy oraz 25 tys. pracowników – to podstawy sprawnego zarządzania w Grupie PKP podczas sezonu zimowego. Na dworcach w okresach wzmożonego ruchu na 19 największych dworcach do dyspozycji podróżnych będzie 130 informatorów mobilnych, którzy pomogą odnaleźć właściwy peron czy połączenie. Poza tym, informacja o ruchu pociągów dostępna będzie w internecie, na stronach PKP SA i PKP Intercity, Facebooku i Twitterze. W związku ze zbliżającą się zimą PKP SA zdecydowało o całodobowym udostępnieniu podróżnym wszystkich dworców kiedy temperatura spadnie poniżej -20°C.

ETCS – nowoczesny system zarządzania ruchem kolejowym na polskich torach

(www.plk-sa.pl)

Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) umożliwi skrócenie podróży z Warszawy z Krakowem i do Katowic. Wdrożenie systemu do eksploatacji jest jednym z najważniejszych działań, które pozwoli w przyszłym roku na wprowadzenie prędkości eksploatacyjnej 200 km/h i na podwyższenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. PLK w listopadzie otrzymały pierwsze w Polsce zezwolenia na eksploatację ETCS (European Train Control System). Na trasie z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia zakończono montaż i otrzymano pozwolenie na eksploatację nowoczesnego systemu zarządzania ruchem kolejowym, który pozwoli pociągom na osiągnięcie wyższej prędkości maksymalnej niż 160 km/h.

Wielkie święto literatury na dworcu Wrocław Główny

(www.pkpsa.pl)

Znamy już pełen program 22. edycji Wrocławskich Targów Dobrych Książek. Od 5 do 8 grudnia Dworzec Wrocław Główny zamieni się w ogromną przestrzeń wypełnioną książkami. Spotkania z autorami, rozstrzygnięcie konkursu na Pióro Fredry, wykłady, dyskusje, wystawy, prezentacje, czytanie w ciemności i specjalne atrakcje dla dzieci to tylko część bogatego programu największego święta książki na Dolnym Śląsku. 22. edycja Wrocławskich Targów Dobrych Książek (wcześniej Wrocławskich Promocji Dobrych Książek) będzie wyjątkowa. Po raz pierwszy w historii WTDK spotkania z książką odbywać się będą na dworcu.

Rozpoczął się remont dworca w Ełku

(www.pkpsa.pl)

Pierwsze prace remontowe prowadzone są w skrzydłach dworca. Wykonawca robót – AMP Sp. z o.o. z Warszawy rozpoczęła rozbiórki oraz wykonywanie izolacji fundamentów. W czasie prac podróżni będą mogli korzystać z hallu budynku, w którym zlokalizowany ma być dworzec tymczasowy. W miarę postępowania robót poszczególne jego części będą wyłączane z użytku, a obsługa pasażerów przenoszona w inne miejsca hallu. Budynek zyska nową iluminację. Po remoncie obiekt stanie się bardziej funkcjonalny. Zostanie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Koszt prac wyniesie ok. 7 300 000 zł brutto. Remont ma się zakończyć w II kwartale 2014 r.

Prezes Warsu: Green Patio? Nareszcie udało się to zamknąć

(www.rynek-kolejowy.pl)

Miesiąc temu Wars zamknął restaurację Green Patio w Warszawie. – Powiem szczerze: Nareszcie udało się wycofać z tego nieudanego projektu – mówi Paweł Dudek, prezes spółki. Wars postawi teraz na lokale Wars Express na dworcach. Początkowo Wars nie chciał komentować zamknięcia restauracji Green Patio, otwartej w lutym 2010 roku przez poprzedni zarząd. Obecny prezes spółki Paweł Dudek zrobił wyjątek dla „Rynku Kolejowego”. – To był nieudany projekt, któremu brakowało planu – przede wszystkim, dla kogo miała być ta restauracja, jaki miał być jej target. Wprawdzie w biznesie mówi się, że „no risk, no fun”, ale ja patrząc na brak analiz dla takiego projektu, złapałem się za głowę – powiedział nam Dudek.

Piechowice: Województwo gotowe dofinansować remont wiaduktu

(www.rynek-kolejowy.pl)

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego deklaruje pomoc finansową przy remoncie wiaduktu w Piechowicach, który zatrzymał kursowanie pociągów do Szklarskiej Poręby. Linia Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna została otwarta 16 listopada po dwuletnim remoncie. Pociągi do Szklarskiej Poręby od strony polskiej kursowały jednak tylko 10 dni: 26 listopada po południu Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wstrzymał kursowanie pociągów z powodu bardzo złego stanu technicznego wiaduktu drogowego w Piechowicach, pod którym przebiega linia kolejowa do Szklarskiej. W wyniku tego kursowanie pociągów zostało skrócone do Piechowic.

Pociągów z Łodzi do Kutna będzie o połowę mniej

(www.rynek-kolejowy.pl)

Od połowy grudnia br., wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, znacznemu ograniczeniu ulegnie liczba pociągów na trasie Łódź-Kutno. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zdecydował się pozostawić na tej trasie jedynie 4 pary pociągów dziennie, w sytuacji gdy obecnie kursuje tam 9 par (w obu przypadkach jest to liczba pociągów kursujących w dni robocze). Jeszcze w połowie listopada, w rozkładzie opublikowanym przez PKP PLK obowiązującym od grudnia 2013 r. do marca 2014 r. awizowana była taka sama liczba pociągów jak obecnie, jednak przed kilkoma dniami rozkład został poprawiony i obecnie uwzględnia już tylko 4 pary pociągów Przewozów Regionalnych Łódź-Kutno.

Punktualność przewozów pasażerskich w trzecim kwartale 2013 roku

(www.utk.gov.pl)

W III kwartale 2013 roku punktualność kolejowych przewozów pasażerskich wyniosła 90,57% (względem 92,13% w II kwartale 2013 roku). W analizowanym okresie przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie 382,6 tys. pociągów (o ok. 7,3 tys. więcej niż w poprzednim kwartale). Średni czas opóźnień pociągów z włączeniem opóźnień do 5 minut wyniósł 9 minut 22 sekundy. Największy odsetek stanowiły pociągi opóźnione do 5 minut – 66,4% (71,3 tysiąca). Licencjonowani przewoźnicy kolejowi w III kwartale odwołali 901 pociągów.

Nieprawidłowości na linii nr 1 Warszawa Centralna – Katowice

(www.utk.gov.pl)

W wyniku przeprowadzonych działań kontrolnych, prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej, poprzez niespełnienie warunków technicznych, których celem powinno być utrzymanie elementów infrastruktury kolejowej, zapewniające bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego na linii nr 1 Warszawa Centralna – Katowice. Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury PKP PLK usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do 10 grudnia 2013 r. Nieprawidłowości polegały m.in. na braku oznakowania lub braku jego widoczności dla kilometrażu linii, co powodowało brak możliwości orientacji maszynisty w dokładnym położeniu składu pociągu na szlaku.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

(www.utk.gov.pl)

Odbyła się rozprawa przed Sądem Okręgowym w Warszawie – Wydział XVII – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej „SOKiK” w sprawie sygn. akt XVII AmK 3/12.

Przedmiotem rozpoznania przez SOKiK było odwołanie PKP PLK od decyzji prezesa UTK z 30 grudnia 2011 r. nr zastępującej umowę o udostępnieniu infrastruktury kolejowej obowiązującej na rozkład jazdy od 11 grudnia 2011 do 8 grudnia 2012 r. pomiędzy PKP PLK a spółką Przewozy Regionalne sp. z o.o. SOKiK po rozpoznaniu sprawy oddalił odwołanie PKP PLK od decyzji prezesa UTK z 30 grudnia 2011 r. Wyrok jest nieprawomocny. Stronom przysługuje prawo wniesienia apelacji od niniejszego wyroku

Działania Prezesa UTK w zakresie eliminacji nieprawidłowości

W nawiązaniu do ustaleń kontroli stwierdzających naruszenie przez zarządcę PKP PLK przepisów z zakresu kolejnictwa, polegających na nieusuwaniu uszkodzenia blokady liniowej na linii kolejowej nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie, szlak Żórawina – Boreczek, co powodowało konieczność długotrwałego prowadzenia ruchu kolejowego na tzw. sygnały zastępcze, prezes UTK zobowiązał zarządcę do podjęcia działań zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Jednocześnie prezes UTK wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie naruszeń związanych z niespełnianiem przez PKP PLK warunków technicznych i organizacyjnych zarządców infrastruktury.

Pierwsze posiedzenie Rady Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej

(www.ulc.gov.pl)

Piotr Ołowski, prezes ULC, uczestniczył w pierwszym posiedzeniu Rady Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej, które odbyło się w Druskiennikach na Litwie. Podczas posiedzenia strony uzgodniły stały skład Rady Bałtyckiego FAB, powołano Zarząd Bałtyckiego FAB, jak również przyjęto program wdrożenia poszczególnych elementów inicjatywy. Strony uzgodniły także wspólne podejście stanowisko i harmonogram opracowania planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej Bałtyckiego FAB. Opracowanie niniejszego planu wynika z wymogów zawartych w przepisach Unii Europejskiej w zakresie tworzenia jednolitej przestrzeni powietrznej.

Spotkanie ws. umożliwienia używania osobistych urządzeń elektronicznych na pokładach samolotów

(www.ulc.gov.pl)

W ramach 200. Sesji Rady ICAO, w której uczestniczy Stała Przedstawicielka Polski w Radzie ICAO, Małgorzata Polkowska, odbyło się spotkanie w sprawie planowanych zmian w użyciu osobistych urządzeń elektronicznych (PED) na pokładzie samolotów. Planowane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zmiany przedstawiła Daniela Defossar z EASA. Podczas spotkania zaprezentowane zostały planowane zmiany wytycznych EASA dotyczących używania urządzeń elektronicznych takich jak tablety, smartfony, czytniki e-booków oraz odtwarzacze mp3. Projektowane regulacje umożliwią używanie ww. urządzeń w tzw. trybie samolotowym (lub offline) podczas wszystkich faz lotu.

Przedstawicielka Urzędu wiceprzewodniczącą Komitetu EUROCONTROL

(www.ulc.gov.pl)

Decyzją państw reprezentowanych w Komitecie Rozszerzonym ds. opłat trasowych Europejskiej Agencji do spraw Bepieczeństwa Żeglugi Powietrznej EUROCONTROL, nacz. Olga Kaźmierska, z Departamentu Rynku Transportu Lotniczego, została wybrana na wiceprzewodniczącego tego Komitetu na lata 2014-2015. Komitet pełni funkcję konsultacyjną w zakresie ustalania trasowych opłat nawigacyjnych oraz funkcję doradczą względem Komisji Rozszerzonej w kwestiach dotyczących funkcjonowania Wielostronnego Systemu Opłat Trasowych. Pełnienie funkcji wiceprzewodniczącego Komitetu wiąże się równocześnie z przewodniczeniem pracom Grupy Roboczej tego Komitetu.

Pierwszy lot Wizz Air z Warszawy do Tel Awiwu

(www.wizzair.com)

Wizz Air zainaugurował loty z Warszawy do Tel Awiwu (Izrael). W ramach uroczystego uruchomienia międzynarodowych połączeń, ambasador Izraela w Polsce, Zvi Rav-Ner otrzymał od linii symboliczny model samolotu Wizz Air. Uruchamiając loty pomiędzy Warszawą a Tel Awiwem, Wizz Air inauguruje regularne połączenia ze stolicy Polski na Bliski Wschód. Pierwszy samolot operujący na tej trasie, wystartował z warszawskiego Lotniska Chopina ze 160 pasażerami na pokładzie. Połączenie z Warszawy do Tel Awiwu będzie odbywać się dwa razy w tygodniu: we wtorki oraz soboty.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak