Najważniejsze informacje dla biznesu

20.01.2014 ALERT

ENERGETYKA

Plan B dla terminalu

(PAP)

Resort skarbu przygotowuje alternatywne rozwiązanie dla dostaw katarskiego LNG dla PGNiG, gdyby nie udało się na czas oddać terminalu LNG w Świnoujściu – powiedział PAP minister skarbu Włodzimierz Karpiński. Dodał, że aktualne jest uruchomienie go do końca grudnia.

Chevron rozpocznie odwierty na Ukrainie w lipcu

(UKR INFORM/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chevron ma rozpocząć prace na koncesji łupkowej Oleska najwcześniej w lipcu. Minister ekologii i surowców naturalnych Oleh Proskuriakow poinformował, że prace nad umową operatorską są na finiszu. Minister ocenił, że amerykańską firmę czeka jeszcze kontrola środowiskowa i ekspercka. Chevron podpisał z Nadrą Oleską umowę o podziale zysków z wydobycia gazu łupkowego na koncesji w okolicach Lwowa i Iwano-Frankowska.

Dwa terminale na północy?

(KAUPPALEHTI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Estoński minister spraw gospodarczych Juhan Parts zaproponował, aby Estonia i Finlandia wybudowały dwa małe terminale, zamiast jednego – dużego – dofinansowanego przez Unię Europejską. Sprawi to, że budowa interkonektora łączącego oba kraje będzie zbędna, przez co spadną koszty przedsięwzięcia. Wspomniane kraje rywalizowały o dofinansowanie unijne na budowę terminala LNG. Jego budowa miałaby się zakończyć w 2016 roku i zapewnić alternatywne źródło dostaw gazu dla regionu.

Gaz z Azerbejżanu przez Korytarz Południowy jest pewny

(OIL&GAS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Komisja Europejska powitała ostateczną decyzję o inwestycji w wydobycie gazu z pola Szach Deniz II w Azerbejdżanie podjętą 17 stycznia br. przez władze konsorcjum Szach Deniz II. Otwarcie Południowego Korytarza Gazowego stało się faktem. W uroczystości podpisania w Baku dekumentu stwierdzającego oficjalnie, że od końca 2019 r. Europa będzie otrzymywać 10 mld m. sześc. surowca rocznie uczestniczył prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew oraz europejski komisarz ds. energetyki Günther Oettinger. Oettinger podkreslił, że w niedalekiej perspektywie rozszerzony Południowy Korytarz będzie mieć potencjał gwarantujący 20 proc. zapotrzebowania UE na gaz. Będzie to zasadniczy przełom w dywersyfikacji dostaw nośników energii do Europy i uniemożliwieniu praktyk monopolistycznych.   Całość inwestycji włącznie z budową nowych i remontem starych gazociągów będzie kosztować 30 mld euro. Z tego koszt platform i odwiertów podmorskich mają wyniesie 18 mld euro. Gaz z Azerbejdżanu do Europy będzie transportowany Gazocigiem Transadriatyckim (TAP). Gaz będzie wydobywany z głębokości 500 m. z Morza Kaspijskiego w ilości 16 mld m. sześc. rocznie. Z tego 6 mld jest przewidzianych dla Turcji, 10 mld dla Europy.  W czerwcu 2013 r. konsorcjum Szach Deniz II ( w którym jednym z wiodących akcjonariuszy jest BP) zdecydowało, że gazociąg TAP będzie transportować surowiec od granicy tureckiej przez Grecję, Albanię  i Adriatyk do Włoch. Wcześniej zapadła decyzja konsorcjum, że gaz dla TAP będzie dostarczany zrekonstruowanym gazociągiem Południowokaukaskim (biegnącym przez Gruzję) oraz w pełni nowym gazociągiem TANAP, długości 2 tys. km.,  biegnącym przez Turcję do granicy z Grecją. Najwiekszym akcjonariuszem TANAP jest azerbejdżański koncern paliwowy Socar.  Umowa o sprzedaży azerskiego gazu w wielkości 10 mld m.sześc. rocznie została podpisana we wrześniu 2013 r. We Włoszech, Grecji i Bułgarii gaz zakupiło dziewięć spółek. Umowa o budowie TAP również została podpisana w 2013 r.

Nie ma porozumienia w sprawie Gazociągu Południowego

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

W Moskwie 17 stycznia br. komisarz UE ds. energii Oetinger i rosyjski minister energetyki Nowak  rozmawiali o projekcie Gazociągu Południowego, który jest niezgodny z przepisami unijnymi. Jak poinformowało rosyjskie ministerstwo energetyki ustalono, że zostanie powołana grupa robocza, która rozpatrzy prawne i techniczne kwestie związane z tym Gazociągiem. Niektóre źródła twierdzą, że Brukseli i Moskwie nie udało się dojść do kompromisowego rozwiązania dla rosyjskiego projektu. Krótki komunikat po rozmowach stron informuje, oprócz decyzji o powołaniu grupy roboczej, o podpisaniu wspólnego sprawozdania z rozwoju współpracy w 2013 r. ocenionego pozytywnie.  Pojawiły się przypuszczenia, że do kompromisowego rozwiązania może dojść w czasie wizyty prezydenta Putina w Brukseli 27 – 28 stycznia br na szczycie UE – Rosja.

Rosja obawia się odwiertów łupkowych na Ukrainie

(UNITED PRESS INTERNATIONAL)

Ministerstwo Surowców Naturalnych Rosji wyraziło zaniepokojenie ukraińskim planami odwiertów łupkowych. Powodem nie jest jednak wpływ rozwoju tamtejszego sektora łupkowego na konkurencyjność Gazpromu a względy środowiskowe. Według resortu zastosowanie hydraulicznego kruszenia na Ukrainie może doprowadzić do zatrucia wód gruntowych i przeniesienia szkodliwych chemikaliów do rosyjskiej gleby. Minister Surowców Naturalnych wysłał do swojego ukraińskiego odpowiednika list z propozycją spotkania w tej sprawie.

Outsourcing emisji do Chin

(THE GUARDIAN/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ze szkicu raportu ONZ do którego dotarł The Guardian wynika, że bogate kraje przenoszą produkcję wysokoemisyjną do Chin. Przez to, że produkują smartfony, ubrania i inne produkty w Państwie Środka, emisje CO2 związane z procesem przypadają na chiński rachunek. Pełny raport na ten temat ma zostać opublikowany w kwietniu.

INFRASTRUKTURA

Zmiany w ulgach od lutego

(www.ztm.waw.pl)

Rada Warszawy podjęła uchwałę o zmianach w ulgach w opłatach za przejazdy komunikacją miejską. Zmiany, które obejmą m.in. osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku i dysfunkcją intelektualną. Zmiany wejdą w życie 1 lutego br. Wg dotychczasowych przepisów – uprawnienia do bezpłatnych przejazdów przysługują osobom ociemniałym ze wskazanym przez nich przewodnikiem. Poświadczeniem uprawnień jest legitymacja Polskiego Związku Niewidomych. Kategoria ta została zmieniona. Prawo do bezpłatnych przejazdów będą miały osoby z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z powodu choroby narządu wzroku.

Do szerszej strefy już tylko trzy tygodnie!

(www.krakow.pl)

Od 1 lutego krakowska strefa płatnego parkowania zacznie obowiązywać na terenie Starego Podgórza, całych Grzegórzek wraz z osiedlem Oficerskim, Krowodrzy i części Zwierzyńca. Nie warto zwlekać z załatwieniem abonamentów dla mieszkańca. Ubiegać się o nie możemy przez internet, a także aż w czterech punktach obsługi strefy. Mieszkańcy obszarów, o które poszerzono strefę płatnego parkowania mają prawo do zakupu abonamentów postojowych. Na jeden adres przysługują dwa abonamenty po 10 zł miesięcznie i jeden kosztujący 100 zł miesięcznie. Każdy następny wykupiony abonament kosztuje 250 zł. O ulgowe abonamenty mogą się też starać osoby niepełnosprawne oraz mikroprzedsiębiorcy.

W 2014 roku nowe tory na kilku ulicach

(www.wroclaw.pl)

Poza małymi remontami, będą też duże inwestycje. Wrocławskie torowiska tramwajowe liczą około 200 km. W tym roku w ramach dużych inwestycji drogowych zostanie wymienionych kilka kilometrów najbardziej wysłużonych i zniszczonych torów, których stan określa się na bardzo zły. Zyskają one nową podbudowę i całą infrastrukturę. Urzędnicy planują też kilka mniejszych remontów, m.in. torowiska na moście Zwierzynieckim, a także wymianę zwrotnic na ważnych skrzyżowaniach. W najgorszym stanie we Wrocławiu są torowiska na ul. Przyjaźni, Krupniczej, Nowowiejskiej i Skłodowskiej-Curie. Wszystkie te ulice, a razem z nimi i torowiska, w tym roku będą przebudowane.

Pociągi jadą nowym mostem nad Odrą

(www.wroclaw.pl)

Zakończyła się przebudowa jednej z dwóch konstrukcji półkilometrowego mostu nad Odrą między Osobowicami, a Popowicami. Od kilku dni po przeprawie jeżdżą już pociągi. PKP PLK rozpoczęły kolejny etap kompleksowej przebudowy sąsiedniego toru na trasie E 59 z Wrocławia do Poznania. Remontowana przeprawa składa się z dwóch równoległych obiektów mostowych (wschodniego i zachodniego). Właśnie zakończyła się modernizacja jednej – zachodniej konstrukcji. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pojadą przez most z prędkością 160 km/h. Całkowita dł. mostu wynosi blisko pół km. 131 m mierzy nowe stalowe przęsło montowane z elementów na placu budowy i stopniowo przesuwane nad rzeką.

3 mln zł dla lotniska

(www.uml.lodz.pl)

Po wielogodzinnych negocjacjach Rada Miejska wprowadziła do porządku obrad projekt uchwały w sprawie dofinansowania Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta kwotą 3 mln zł. Rada Miejska, uchwalając tegoroczny budżet Łodzi, przesunęła 5 mln zł z tego zadania dla Widzewskiego TBS. Już na początku obrad radni z klubu PO oraz wiceprezydent Radosław Stępień próbowali – bezskutecznie – wprowadzić do porządku obrad sesji informację prezydenta miasta o konsekwencjach tej decyzji. Stępień przekonywał, że decyzja ta ma istotne znaczenie dla płynności finansowej Portu, któremu grozi upadłość, a w związku z nią poniesienie przez miasto wielomilionowych kosztów, w tym 108 mln zł z unijnych funduszy.

18 stycznia tramwaje wracają na Kaponierę

(www.poznan.pl)

Po długiej przerwie na rondo Kaponiera wrócą tramwaje. Zastępca prezydenta Poznania Mirosław Kruszyński zdecydował o wprowadzeniu zmian w organizacji ruchu w sobotę, 18 stycznia br. Tramwaje wrócą na trasy na osi północ-południe i na zachód. Zmiany organizacji ruchu, w tym powrót części tramwajów, planowany jest na sobotni poranek 18 stycznia 2014 r. To nie oznacza oczywiście końca prac wokół Kaponiery, na rondzie i pod rondem. Działania zostały tak skoordynowane, że możliwe było wprowadzanie korzystnych dla mieszkańców zmian w organizacji ruchu. Przez rondo Kaponiera będą kursować tramwaje siedmiu linii: 5, 8, 10, 11, 13, 15, 18.

Komunikat ws. świadectw kwalifikacji UAVO

(www.ulc.gov.pl)

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Ołowski podpisał komunikat przypominający o obowiązku posiadania świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe oraz o zasadach wykonywania lotów bezzałogowych w zasięgu wzroku VLOS.

Pierwsze posiedzenie Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego (ROiULC)

(www.ulc.gov.pl)

Odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego w nowym składzie. Na zaproszenie wiceministra infrastruktury Zbigniewa Rynasiewicza w spotkaniu wziął udział prezes ULC Piotr Ołowski. W posiedzeniu uczestniczyli również pracownicy ULC z Departamentu Ochrony i Ułatwień, którzy zostali powołani na członków Rady. Podczas Posiedzenia spośród członków rady zostali wybrani: przewodniczący Rady, którym został Marek Kachaniak, dyrektor departamentu lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, wiceprzewodniczący Rady – Adam Borkowski, Dyrektor Departamentu Ochrony i Ułatwień w Lotnictwie Cywilnym Urzędu Lotnictwa Cywilnego; oraz Sekretarz Rady – Pani Anna Jankowska, Specjalista ds. Ułatwień Departamentu Ochrony i Ułatwień w Lotnictwie Cywilnym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

PPL uhonorowane za współpracę z ruchem olimpijskim

(www.lotnisko-chopina.pl)

Porty Lotnicze uhonorowane zostały pamiątkową statuetką za zasługi dla polskiego ruchu olimpijskiego. Przedsiębiorstwo zarządzające Lotniskiem Chopina w Warszawie od 10 lat sponsoruje polską reprezentację olimpijską. Pierwsza umowa o współpracy pomiędzy Portami Lotniczymi a PKOl podpisana została w 2004 r., przed Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi w Atenach. Potem były kolejne Igrzyska Zimowe i Letnie: Turyn 2006, Pekin 2008, Vancouver 2010, Londyn 2012 i zbliżająca się zimowa olimpiada w Soczi. W ramach umowy partnerskiej na Lotnisku Chopina odbywają się uroczystości pożegnania oraz powitania Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej, a także inne wydarzenia organizowane przez PKOl.

Przebudowa płyt postojowych na Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Na Lotnisku Chopina rozpoczęła się przebudowa i modernizacja płyt postojowych oraz budowa nowej powierzchni do odladzania samolotów. Prace realizują firmy Budimex i Skanska. W ramach projektu obejmującego modernizację pola wzlotów firma Budimex rozpoczęła prace modernizacyjne płyt postojowych PPS2 i PPS4 oraz drogi kołowania DK –D1 w północnej części lotniska. Istniejące płyty zostaną rozebrane a na ich miejscu powstaną nowe, wybudowane w nowej konfiguracji, połączone i wzmocnione. Wybudowanie zostanie także nowe odwodnienie, zmodernizowana zostanie sieć oświetlenia nawigacyjnego i płytowego. W dalszej fazie projektu płyty PPS2 i PPS4 zostaną połączone także z płytą PPS6. Prace potrwają do października br.

Kraków Airport – rok pod znakiem rekordów

(www.krakow.pl)

Kolejny rok z rzędu krakowskie lotnisko pobiło rekord liczby obsłużonych pasażerów, przekraczając 3,6 mln odprawionych osób. Najważniejszymi wydarzeniami 2013 r. było otwarcie bazy operacyjnej linii Ryanair oraz rozpoczęcie realizacji inwestycji. W 2013 r. w Kraków Airport obsłużono 3 647 616 podróżnych, czyli o 6% więcej niż rok wcześniej i odnotowano 38 073 operacje lotniczych – o 3% mniej niż w 2012 r. Podobnie jak rok wcześniej, w 2013 r. zanotowano 11 rekordów miesięcznych (poza lutym). Najwięcej pasażerów zostało odprawionych w lipcu – ponad 384 tys. osób – a dobowy rekord odnotowano 16 lipca – 14 365 pasażerów.

Wystawa Przylot/Odlot/Przylot

(www.katowice-airport.com)

W Odlotowej Galerii, na tarasie widokowym w terminalu pasażerskim B, otwarto nową wystawą Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach zatytułowaną „Przylot/Odlot/Przylot”.

„Odlotowa Galeria” zamieniła się w umowną halę przylotów i odlotów. Każdy z prezentowanych w galerii 17. projektów pełni funkcję drogowskazu, który zaprowadzi podróżnego w nieznane rejony Śląska, ale nie tylko. W Odlotowej Galerii można znaleźć kolekcję projektów, które pomogą spędzić kreatywnie wolny czas w oczekiwaniu na samolot.

Zapraszamy na taras widokowy w terminalu pasażerskim B (II piętro) Katowice Airport oraz do obejrzenia zdjęć z otwarcia wystawy.

Umowa na paliwo lotnicze zawarta

(www.lotnisko-radom.eu)

Port Lotniczy Radom oraz Petrolot zawarły wstępną umowę na dostawę i tankowanie paliwa do cywilnych statków powietrznych. Największy w Polsce dostawca paliwa lotniczego zagwarantuje wysoki poziom usług i będzie tankował statki powietrzne, które już od czerwca zaczną operacje z radomskiego lotniska. Umowę wstępną podpisali prezes PLR Tomasz Siwak oraz prezes Petrolot Ireneusz Wesołowski.

Statystyki ruchu: grudzień oraz 2013 r.

(www.lotnisko.lodz.pl)

W grudniu 2013 roku Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta obsłużył 17 305 pasażerów, czyli o 10 661 mniej (-38,12%) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liczba pasażerów w ruchu regularnym w 2013 roku wyniosła 318 132, a w ruchu czarterowym 34 523 (spadek o 22,43%). Łącznie w 2013 r. obsłużyliśmy łącznie 353 633 pasażerów, tj. o 109 623 mniej (-23,66%) niż w 2012 roku. W 2013 roku odprawionych zostało 3 155 067 kg towarów, dzięki czemu zanotowaliśmy wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 2 107 672 kg czyli +201,23%.

Otwarcie nowego salonu biznes klasy

(www. airport-poznan.com.pl)

W zmodernizowanej strefie odlotów otworzyliśmy nowy Business Executive Lounge. Jest to unikatowy w skali kraju, wspólny projekt aranżacyjny Studia Projektowego Dekoratorni i Portu. Wnętrza nowego salonu biznes klasy w ramach ogólnopolskiego programu telewizyjnego Dekoratornia z udziałem architektów Przemysława Lisieckiego i Macieja Bogaczewicza to pierwszy taki projekt na polskim lotnisku. Emisja programu w TV4 przedstawiającego kulisy tej realizacji w dniu 19-go stycznia (niedziela) o godzinie 13:00. Wyjątkowość nowego salonu Business Executive Lounge to oryginalne rozwiązania dekoratorskie, żywe elementy kolorystyczne, niespotykane formy mebli oraz strefa roślin.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Plan B dla terminalu

(PAP)

Resort skarbu przygotowuje alternatywne rozwiązanie dla dostaw katarskiego LNG dla PGNiG, gdyby nie udało się na czas oddać terminalu LNG w Świnoujściu – powiedział PAP minister skarbu Włodzimierz Karpiński. Dodał, że aktualne jest uruchomienie go do końca grudnia.

Chevron rozpocznie odwierty na Ukrainie w lipcu

(UKR INFORM/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chevron ma rozpocząć prace na koncesji łupkowej Oleska najwcześniej w lipcu. Minister ekologii i surowców naturalnych Oleh Proskuriakow poinformował, że prace nad umową operatorską są na finiszu. Minister ocenił, że amerykańską firmę czeka jeszcze kontrola środowiskowa i ekspercka. Chevron podpisał z Nadrą Oleską umowę o podziale zysków z wydobycia gazu łupkowego na koncesji w okolicach Lwowa i Iwano-Frankowska.

Dwa terminale na północy?

(KAUPPALEHTI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Estoński minister spraw gospodarczych Juhan Parts zaproponował, aby Estonia i Finlandia wybudowały dwa małe terminale, zamiast jednego – dużego – dofinansowanego przez Unię Europejską. Sprawi to, że budowa interkonektora łączącego oba kraje będzie zbędna, przez co spadną koszty przedsięwzięcia. Wspomniane kraje rywalizowały o dofinansowanie unijne na budowę terminala LNG. Jego budowa miałaby się zakończyć w 2016 roku i zapewnić alternatywne źródło dostaw gazu dla regionu.

Gaz z Azerbejżanu przez Korytarz Południowy jest pewny

(OIL&GAS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Komisja Europejska powitała ostateczną decyzję o inwestycji w wydobycie gazu z pola Szach Deniz II w Azerbejdżanie podjętą 17 stycznia br. przez władze konsorcjum Szach Deniz II. Otwarcie Południowego Korytarza Gazowego stało się faktem. W uroczystości podpisania w Baku dekumentu stwierdzającego oficjalnie, że od końca 2019 r. Europa będzie otrzymywać 10 mld m. sześc. surowca rocznie uczestniczył prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew oraz europejski komisarz ds. energetyki Günther Oettinger. Oettinger podkreslił, że w niedalekiej perspektywie rozszerzony Południowy Korytarz będzie mieć potencjał gwarantujący 20 proc. zapotrzebowania UE na gaz. Będzie to zasadniczy przełom w dywersyfikacji dostaw nośników energii do Europy i uniemożliwieniu praktyk monopolistycznych.   Całość inwestycji włącznie z budową nowych i remontem starych gazociągów będzie kosztować 30 mld euro. Z tego koszt platform i odwiertów podmorskich mają wyniesie 18 mld euro. Gaz z Azerbejdżanu do Europy będzie transportowany Gazocigiem Transadriatyckim (TAP). Gaz będzie wydobywany z głębokości 500 m. z Morza Kaspijskiego w ilości 16 mld m. sześc. rocznie. Z tego 6 mld jest przewidzianych dla Turcji, 10 mld dla Europy.  W czerwcu 2013 r. konsorcjum Szach Deniz II ( w którym jednym z wiodących akcjonariuszy jest BP) zdecydowało, że gazociąg TAP będzie transportować surowiec od granicy tureckiej przez Grecję, Albanię  i Adriatyk do Włoch. Wcześniej zapadła decyzja konsorcjum, że gaz dla TAP będzie dostarczany zrekonstruowanym gazociągiem Południowokaukaskim (biegnącym przez Gruzję) oraz w pełni nowym gazociągiem TANAP, długości 2 tys. km.,  biegnącym przez Turcję do granicy z Grecją. Najwiekszym akcjonariuszem TANAP jest azerbejdżański koncern paliwowy Socar.  Umowa o sprzedaży azerskiego gazu w wielkości 10 mld m.sześc. rocznie została podpisana we wrześniu 2013 r. We Włoszech, Grecji i Bułgarii gaz zakupiło dziewięć spółek. Umowa o budowie TAP również została podpisana w 2013 r.

Nie ma porozumienia w sprawie Gazociągu Południowego

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

W Moskwie 17 stycznia br. komisarz UE ds. energii Oetinger i rosyjski minister energetyki Nowak  rozmawiali o projekcie Gazociągu Południowego, który jest niezgodny z przepisami unijnymi. Jak poinformowało rosyjskie ministerstwo energetyki ustalono, że zostanie powołana grupa robocza, która rozpatrzy prawne i techniczne kwestie związane z tym Gazociągiem. Niektóre źródła twierdzą, że Brukseli i Moskwie nie udało się dojść do kompromisowego rozwiązania dla rosyjskiego projektu. Krótki komunikat po rozmowach stron informuje, oprócz decyzji o powołaniu grupy roboczej, o podpisaniu wspólnego sprawozdania z rozwoju współpracy w 2013 r. ocenionego pozytywnie.  Pojawiły się przypuszczenia, że do kompromisowego rozwiązania może dojść w czasie wizyty prezydenta Putina w Brukseli 27 – 28 stycznia br na szczycie UE – Rosja.

Rosja obawia się odwiertów łupkowych na Ukrainie

(UNITED PRESS INTERNATIONAL)

Ministerstwo Surowców Naturalnych Rosji wyraziło zaniepokojenie ukraińskim planami odwiertów łupkowych. Powodem nie jest jednak wpływ rozwoju tamtejszego sektora łupkowego na konkurencyjność Gazpromu a względy środowiskowe. Według resortu zastosowanie hydraulicznego kruszenia na Ukrainie może doprowadzić do zatrucia wód gruntowych i przeniesienia szkodliwych chemikaliów do rosyjskiej gleby. Minister Surowców Naturalnych wysłał do swojego ukraińskiego odpowiednika list z propozycją spotkania w tej sprawie.

Outsourcing emisji do Chin

(THE GUARDIAN/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ze szkicu raportu ONZ do którego dotarł The Guardian wynika, że bogate kraje przenoszą produkcję wysokoemisyjną do Chin. Przez to, że produkują smartfony, ubrania i inne produkty w Państwie Środka, emisje CO2 związane z procesem przypadają na chiński rachunek. Pełny raport na ten temat ma zostać opublikowany w kwietniu.

INFRASTRUKTURA

Zmiany w ulgach od lutego

(www.ztm.waw.pl)

Rada Warszawy podjęła uchwałę o zmianach w ulgach w opłatach za przejazdy komunikacją miejską. Zmiany, które obejmą m.in. osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku i dysfunkcją intelektualną. Zmiany wejdą w życie 1 lutego br. Wg dotychczasowych przepisów – uprawnienia do bezpłatnych przejazdów przysługują osobom ociemniałym ze wskazanym przez nich przewodnikiem. Poświadczeniem uprawnień jest legitymacja Polskiego Związku Niewidomych. Kategoria ta została zmieniona. Prawo do bezpłatnych przejazdów będą miały osoby z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z powodu choroby narządu wzroku.

Do szerszej strefy już tylko trzy tygodnie!

(www.krakow.pl)

Od 1 lutego krakowska strefa płatnego parkowania zacznie obowiązywać na terenie Starego Podgórza, całych Grzegórzek wraz z osiedlem Oficerskim, Krowodrzy i części Zwierzyńca. Nie warto zwlekać z załatwieniem abonamentów dla mieszkańca. Ubiegać się o nie możemy przez internet, a także aż w czterech punktach obsługi strefy. Mieszkańcy obszarów, o które poszerzono strefę płatnego parkowania mają prawo do zakupu abonamentów postojowych. Na jeden adres przysługują dwa abonamenty po 10 zł miesięcznie i jeden kosztujący 100 zł miesięcznie. Każdy następny wykupiony abonament kosztuje 250 zł. O ulgowe abonamenty mogą się też starać osoby niepełnosprawne oraz mikroprzedsiębiorcy.

W 2014 roku nowe tory na kilku ulicach

(www.wroclaw.pl)

Poza małymi remontami, będą też duże inwestycje. Wrocławskie torowiska tramwajowe liczą około 200 km. W tym roku w ramach dużych inwestycji drogowych zostanie wymienionych kilka kilometrów najbardziej wysłużonych i zniszczonych torów, których stan określa się na bardzo zły. Zyskają one nową podbudowę i całą infrastrukturę. Urzędnicy planują też kilka mniejszych remontów, m.in. torowiska na moście Zwierzynieckim, a także wymianę zwrotnic na ważnych skrzyżowaniach. W najgorszym stanie we Wrocławiu są torowiska na ul. Przyjaźni, Krupniczej, Nowowiejskiej i Skłodowskiej-Curie. Wszystkie te ulice, a razem z nimi i torowiska, w tym roku będą przebudowane.

Pociągi jadą nowym mostem nad Odrą

(www.wroclaw.pl)

Zakończyła się przebudowa jednej z dwóch konstrukcji półkilometrowego mostu nad Odrą między Osobowicami, a Popowicami. Od kilku dni po przeprawie jeżdżą już pociągi. PKP PLK rozpoczęły kolejny etap kompleksowej przebudowy sąsiedniego toru na trasie E 59 z Wrocławia do Poznania. Remontowana przeprawa składa się z dwóch równoległych obiektów mostowych (wschodniego i zachodniego). Właśnie zakończyła się modernizacja jednej – zachodniej konstrukcji. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pojadą przez most z prędkością 160 km/h. Całkowita dł. mostu wynosi blisko pół km. 131 m mierzy nowe stalowe przęsło montowane z elementów na placu budowy i stopniowo przesuwane nad rzeką.

3 mln zł dla lotniska

(www.uml.lodz.pl)

Po wielogodzinnych negocjacjach Rada Miejska wprowadziła do porządku obrad projekt uchwały w sprawie dofinansowania Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta kwotą 3 mln zł. Rada Miejska, uchwalając tegoroczny budżet Łodzi, przesunęła 5 mln zł z tego zadania dla Widzewskiego TBS. Już na początku obrad radni z klubu PO oraz wiceprezydent Radosław Stępień próbowali – bezskutecznie – wprowadzić do porządku obrad sesji informację prezydenta miasta o konsekwencjach tej decyzji. Stępień przekonywał, że decyzja ta ma istotne znaczenie dla płynności finansowej Portu, któremu grozi upadłość, a w związku z nią poniesienie przez miasto wielomilionowych kosztów, w tym 108 mln zł z unijnych funduszy.

18 stycznia tramwaje wracają na Kaponierę

(www.poznan.pl)

Po długiej przerwie na rondo Kaponiera wrócą tramwaje. Zastępca prezydenta Poznania Mirosław Kruszyński zdecydował o wprowadzeniu zmian w organizacji ruchu w sobotę, 18 stycznia br. Tramwaje wrócą na trasy na osi północ-południe i na zachód. Zmiany organizacji ruchu, w tym powrót części tramwajów, planowany jest na sobotni poranek 18 stycznia 2014 r. To nie oznacza oczywiście końca prac wokół Kaponiery, na rondzie i pod rondem. Działania zostały tak skoordynowane, że możliwe było wprowadzanie korzystnych dla mieszkańców zmian w organizacji ruchu. Przez rondo Kaponiera będą kursować tramwaje siedmiu linii: 5, 8, 10, 11, 13, 15, 18.

Komunikat ws. świadectw kwalifikacji UAVO

(www.ulc.gov.pl)

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Ołowski podpisał komunikat przypominający o obowiązku posiadania świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe oraz o zasadach wykonywania lotów bezzałogowych w zasięgu wzroku VLOS.

Pierwsze posiedzenie Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego (ROiULC)

(www.ulc.gov.pl)

Odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego w nowym składzie. Na zaproszenie wiceministra infrastruktury Zbigniewa Rynasiewicza w spotkaniu wziął udział prezes ULC Piotr Ołowski. W posiedzeniu uczestniczyli również pracownicy ULC z Departamentu Ochrony i Ułatwień, którzy zostali powołani na członków Rady. Podczas Posiedzenia spośród członków rady zostali wybrani: przewodniczący Rady, którym został Marek Kachaniak, dyrektor departamentu lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, wiceprzewodniczący Rady – Adam Borkowski, Dyrektor Departamentu Ochrony i Ułatwień w Lotnictwie Cywilnym Urzędu Lotnictwa Cywilnego; oraz Sekretarz Rady – Pani Anna Jankowska, Specjalista ds. Ułatwień Departamentu Ochrony i Ułatwień w Lotnictwie Cywilnym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

PPL uhonorowane za współpracę z ruchem olimpijskim

(www.lotnisko-chopina.pl)

Porty Lotnicze uhonorowane zostały pamiątkową statuetką za zasługi dla polskiego ruchu olimpijskiego. Przedsiębiorstwo zarządzające Lotniskiem Chopina w Warszawie od 10 lat sponsoruje polską reprezentację olimpijską. Pierwsza umowa o współpracy pomiędzy Portami Lotniczymi a PKOl podpisana została w 2004 r., przed Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi w Atenach. Potem były kolejne Igrzyska Zimowe i Letnie: Turyn 2006, Pekin 2008, Vancouver 2010, Londyn 2012 i zbliżająca się zimowa olimpiada w Soczi. W ramach umowy partnerskiej na Lotnisku Chopina odbywają się uroczystości pożegnania oraz powitania Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej, a także inne wydarzenia organizowane przez PKOl.

Przebudowa płyt postojowych na Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Na Lotnisku Chopina rozpoczęła się przebudowa i modernizacja płyt postojowych oraz budowa nowej powierzchni do odladzania samolotów. Prace realizują firmy Budimex i Skanska. W ramach projektu obejmującego modernizację pola wzlotów firma Budimex rozpoczęła prace modernizacyjne płyt postojowych PPS2 i PPS4 oraz drogi kołowania DK –D1 w północnej części lotniska. Istniejące płyty zostaną rozebrane a na ich miejscu powstaną nowe, wybudowane w nowej konfiguracji, połączone i wzmocnione. Wybudowanie zostanie także nowe odwodnienie, zmodernizowana zostanie sieć oświetlenia nawigacyjnego i płytowego. W dalszej fazie projektu płyty PPS2 i PPS4 zostaną połączone także z płytą PPS6. Prace potrwają do października br.

Kraków Airport – rok pod znakiem rekordów

(www.krakow.pl)

Kolejny rok z rzędu krakowskie lotnisko pobiło rekord liczby obsłużonych pasażerów, przekraczając 3,6 mln odprawionych osób. Najważniejszymi wydarzeniami 2013 r. było otwarcie bazy operacyjnej linii Ryanair oraz rozpoczęcie realizacji inwestycji. W 2013 r. w Kraków Airport obsłużono 3 647 616 podróżnych, czyli o 6% więcej niż rok wcześniej i odnotowano 38 073 operacje lotniczych – o 3% mniej niż w 2012 r. Podobnie jak rok wcześniej, w 2013 r. zanotowano 11 rekordów miesięcznych (poza lutym). Najwięcej pasażerów zostało odprawionych w lipcu – ponad 384 tys. osób – a dobowy rekord odnotowano 16 lipca – 14 365 pasażerów.

Wystawa Przylot/Odlot/Przylot

(www.katowice-airport.com)

W Odlotowej Galerii, na tarasie widokowym w terminalu pasażerskim B, otwarto nową wystawą Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach zatytułowaną „Przylot/Odlot/Przylot”.

„Odlotowa Galeria” zamieniła się w umowną halę przylotów i odlotów. Każdy z prezentowanych w galerii 17. projektów pełni funkcję drogowskazu, który zaprowadzi podróżnego w nieznane rejony Śląska, ale nie tylko. W Odlotowej Galerii można znaleźć kolekcję projektów, które pomogą spędzić kreatywnie wolny czas w oczekiwaniu na samolot.

Zapraszamy na taras widokowy w terminalu pasażerskim B (II piętro) Katowice Airport oraz do obejrzenia zdjęć z otwarcia wystawy.

Umowa na paliwo lotnicze zawarta

(www.lotnisko-radom.eu)

Port Lotniczy Radom oraz Petrolot zawarły wstępną umowę na dostawę i tankowanie paliwa do cywilnych statków powietrznych. Największy w Polsce dostawca paliwa lotniczego zagwarantuje wysoki poziom usług i będzie tankował statki powietrzne, które już od czerwca zaczną operacje z radomskiego lotniska. Umowę wstępną podpisali prezes PLR Tomasz Siwak oraz prezes Petrolot Ireneusz Wesołowski.

Statystyki ruchu: grudzień oraz 2013 r.

(www.lotnisko.lodz.pl)

W grudniu 2013 roku Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta obsłużył 17 305 pasażerów, czyli o 10 661 mniej (-38,12%) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liczba pasażerów w ruchu regularnym w 2013 roku wyniosła 318 132, a w ruchu czarterowym 34 523 (spadek o 22,43%). Łącznie w 2013 r. obsłużyliśmy łącznie 353 633 pasażerów, tj. o 109 623 mniej (-23,66%) niż w 2012 roku. W 2013 roku odprawionych zostało 3 155 067 kg towarów, dzięki czemu zanotowaliśmy wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 2 107 672 kg czyli +201,23%.

Otwarcie nowego salonu biznes klasy

(www. airport-poznan.com.pl)

W zmodernizowanej strefie odlotów otworzyliśmy nowy Business Executive Lounge. Jest to unikatowy w skali kraju, wspólny projekt aranżacyjny Studia Projektowego Dekoratorni i Portu. Wnętrza nowego salonu biznes klasy w ramach ogólnopolskiego programu telewizyjnego Dekoratornia z udziałem architektów Przemysława Lisieckiego i Macieja Bogaczewicza to pierwszy taki projekt na polskim lotnisku. Emisja programu w TV4 przedstawiającego kulisy tej realizacji w dniu 19-go stycznia (niedziela) o godzinie 13:00. Wyjątkowość nowego salonu Business Executive Lounge to oryginalne rozwiązania dekoratorskie, żywe elementy kolorystyczne, niespotykane formy mebli oraz strefa roślin.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły