21.08.2013 ALERT

21 sierpnia 2013, 09:53 Alert
Alert

ENERGETYKA

Tusk o rozbudowie Opola

(PAP/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier RP Donald Tusk: „Dobrze, że podjęto ostateczne decyzje, które umożliwią budowę elektrowni w Opolu, ale ten zmarnowany czas przez opieszałość menedżerów spółki powoduje, że rozpoczęcie tej inwestycji w sensie konkretnych działań na placu budowy przesunęło się o kilka miesięcy. Nie jestem z tego powodu szczęśliwy. Natomiast jestem szczęśliwy, że udało się zbudować takie mechanizmy, które umożliwią spółce PGE wykonanie tej inwestycji”.

Novatek i Rosneft w zastępstwie Gazpromu

(Dziennik Gazeta Prawna/JOANNA DOBOSZ)

Według „Dziennika Gazety Prawnej”, rosyjskie spółki Novatek i Rosnieft przygotowują się do zastąpienia na polskim rynku Gazpromu – dotychczasowego monopolisty w dostawach gazu do naszego kraju. Parlament Rosji ma niedługo rozpocząć negocjacje nad przyjęciem ustawy, która da innym przedsiębiorstwom prawo sprzedaży gazu w postaci skroplonej LNG. Gazprom zachowa jednak wyłączność na eksport gazociągami. Novatek jest głównym konkurentem rosyjskiego giganta, który nie ma bezpośrednich powiązań z Kremlem. „DGP” przypomina, że w 2012 roku – przy okazji udanego przejęcia Zakładów Azotowych w Tarnowie przez Acron – miał zapewnić dostawy ponad 2 mld metrów sześc. gazu Grupie Azoty. Z kolei Rosnieft – największy rosyjski producent ropy – na początki tego roku zawarł z Orlenem wart 46 mld złotych kontrakt na dostawy ropy. Firma chciałaby jednak jeszcze sprzedawać polskiej spółce gaz.

Litwa blokuje Ostrowiec

(THE LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Litwy Algirdas Butkevicius ponownie skrytykował pomysł budowy elektrowni atomowej w białoruskim Ostrowcu. Jego zdaniem projekt nie spełnia wymagań Konwencji z Espoo i dlatego nie powinien być realizowany. Litwini podjęli z Białorusinami rozmowy na ten temat. Liczą na uwzględnienie kwestii środowiskowych przed rozpoczęciem budowy elektrowni.

Iwano-Frankiwsk chce modyfikacji umowy z Chevronem

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Region Iwano-Frankiwska nie zgodził się na przyjęcie szkicu umowy rządu w Kijowie z amerykańskim Chevronem w sprawie współpracy przy poszukiwaniach i wydobyciu tamtejszego gazu łupkowego. Samorząd obawia się negatywnych skutków hydraulicznego kruszenia dla środowiska. Szkic został odesłany do Kijowa z nadzieją na wprowadzenie poprawek zabezpieczających środowisko. Chevron liczy na możliwość eksploracji pola gazowego Oleska. Podobną umowę wartą 10 mld dolarów podpisał już Shell, który będzie szukał surowca na polu Jużiwska.

NYT: Zmiana irańskiego negocjatora w sprawie programu atomowego daje nadzieje na przełom

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Prawdopodobnie to Minister Spraw Zagranicznych Iranu, Mohammad Zarif będzie pełnił rolę głównego negocjatora z państwami Zachodu w kwestiach związanych z irańskim programem atomowym – donosi New York Times. Tym samym Zarif zastąpi na stanowisku Saeeda Jalili, który nie zdołał rozwiać wątpliwości wokół kontrowersyjnego programu wzbogacania uranu. Decyzja nowego prezydenta, Hassana Rouhani wydaje się potwierdzać nadzieje ONZ na szybkie wznowienie  konstruktywnych rozmów z Teheranem. Iran od kilku lat bezskutecznie próbuje przekonać państwa grupy 5+1 (stali członkowie Rady Bezpieczeństwa ONZ + Niemcy) o pokojowym charakterze swojego programu atomowego.

INFRASTRUKTURA

Koleją z Warszawy do Lublina w 100 minut

(www.plk-sa.pl)

W 2015 roku będzie gotowa dokumentacja na modernizację linii kolejowej ze stolicy do Lublina. Rozpoczęcie prac planowane jest w 2016 roku. Po ich zakończeniu czas przejazdu na tej trasie skróci się do około 100 minut.

Szybsze i cięższe pociągi na moście w Zgorzelcu

(www.plk-sa.pl)

Rozpoczął się kolejny etap modernizacji kolejowego mostu na Nysie Łużyckiej w Zgorzelcu, jednego z najwyższych i najdłuższych mostów kolejowych w Polsce. Przeprawa obsługuje ruch na międzynarodowej trasie z Niemiec do Polski. Celem prac jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej. Prędkość pociągów na obiekcie zwiększy się z 40 km/h do 80 km/h. Skróci się czas przejazdu i zwiększy przepustowość.

Największy kontrakt na modernizację taboru PKP Intercity podpisany!

(www.pkpsa.pl)

PKP Intercity podpisała umowę z konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” na modernizację 115 wagonów, które będą kursować na trasie Przemyśl-Szczecin. Wartość projektu to 323.490.000 mln zł brutto, z czego połowa będzie pochodzić ze środków Unii Europejskiej. Jest to największy kontrakt na modernizację taboru w historii przewoźnika.

Kolejny etap przygotowania do inwestycji w Gliwicach

(www.pkpsa.pl)

Polskie Koleje Państwowe S.A. otworzyły oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i technicznej przebudowy dworca w Gliwicach. To kolejny krok do przygotowania do przyszłorocznej inwestycji. W postępowaniu na wybór projektantów dla realizacji tego zadania wzięło udział dziesięć pracowni architektonicznych. Obecnie komisja przetargowa sprawdza złożone oferty pod kątem formalnym i prawnym.

Kampania społeczna „Książka w podróży”. Zebraliśmy ponad 1000 książek

(www.pkpsa.pl)

W dniu 19 sierpnia 2013 r. Grupa PKP postanowiła oficjalnie przyłączyć się do międzynarodowego ruchu BOOKCROSSING. Akcja pn. „Książka w podróży” zorganizowana została wspólnie z Fundacją Bookcrossing.pl. Oficjalne otwarcie półki bookcrossingowej nastąpiło 19.08.2013 r. na Dworcu Centralnym w Warszawie o godz. 12.00.

Jakie będą dalsze losy parowozowni Pesy w Bydgoszczy?

(www.rynek-kolejowy.pl)

W Bydgoskiej Pesie/ZNTK jest stara parowozownia z obrotnicą (mam nadzieję, że jeszcze jest). Co zrobiła z tym fantem Pesa? Ano ogrodziła. A co zamierza(ła?) z tym zrobić? Kompletnie nic. Bo przepisy, bo konserwator zabytków, bo nie opłaca się. Ogrodzili dla bezpieczeństwa i czekają (czekali?) aż się samo zawali – skarży się nasz Czytelnik. – Pesa  to nie skansen architektury poprzemysłowej – odpowiada rzecznik firmy. Obiekt remontu raczej się nie doczeka. Według Pesy nadaje się natomiast do rozbiórki.

Metro: Krystyna na mecie, Anna w Nowym Świecie

(www.rynek-kolejowy.pl)

Co raz bliżej do zakończenia drążenia tuneli centralnego odcinka II linii metra. Jako pierwsza całą zaplanowaną drogę przeszła Krystyna, pracująca od strony Pragi. Wykonawca tradycyjnie podał w piątek (16 sierpnia) wyniki z drążenia tuneli. W tej chwili pracują dwie tarcze. Elisabetta, wykonująca południowy tunel od strony Pragi, zbliża się do Wisły. Tarcza w ciągu tygodnia pokonała 102 metry i znajduje się na 1363. metrze.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak