ENERGETYKA
Będą opóźnienia przy budowie terminalu LNG
(PAP/GAZETA WYBORCZA)
Jak informuje Gazeta Wyborcza zakończenie budowy terminalu LNG planowane na 30 czerwca 2014 roku może się opóźnić nawet o pół roku. Ministerstwo transportu ma zmniejszyć dofinansowanie na potrzeby budowy falochronu dla obiektu. Z audytu zamówionego w Ernst&Young przez ministra skarbu państwa ma rzekomo wynikać, że pierwotny termin był od początku nierealny.
Poszukiwania gazu łupkowego w Polsce zwalniają
(CIRE)
„Dziennik Gazeta Prawna” zwrócił uwagę, że dotychczasowe tempo poszukiwań gazu łupkowego jest zbyt wolne, by wypełnić długookresowe założenia resortu środowiska. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wykonano tylko 23 otwory, których obecnie jest w sumie 48, podczas gdy jeszcze kilka miesięcy temu zapowiadano, że do końca roku będzie ich ok. 70. Według DGP sprzeciw lokalnych społeczności może być poważną barierą dla dalszych poszukiwań gazu łupkowego w naszym kraju. Niepublikowana dotąd części badań PBS, przeprowadzonych na zlecenie PGNiG, wskazuje na widoczny spadek poparcia dla poszukiwań tego gazu. W ciągu ośmiu miesięcy grupa osób przychylna wierceniom zmniejszyła się o niemal 14 proc. Wciąż stanowią oni jednak większość – 61 proc. Ilość zdecydowanych przeciwników wierceń wzrosła od ubiegłego roku z 7 do 9 proc. respondentów.
Polacy będą walczyć z Brukselą o elektrownie węglowe
(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)
W Brukseli rozpoczął się lobbing ekologów i europarlamentarzystów krytykujących energetykę węglową przeciwko rozbudowie elektrowni węglowych w Polsce. Chodzi m.in. o nowe bloki dla Elektrowni Opole. Lobbyści naciskają na Komisję Europejską, aby ta zablokowała inwestycje. Portal Euractiv opisuje Polską, jako kraj niezainteresowany walką z emisją dwutlenku węgla i ignorujący dyrektywy Unii Europejskiej w tej sprawie.
Decyzja w sprawie Visaginas zapadnie jesienią
(THE BALTIC COURSE/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Ostateczna decyzja w sprawie elektrowni jądrowej Visaginas zostanie podjęta jesienią – powiedział premier Litwy, Algidas Butkevicius. W trakcie wywiadu dla litewskiego radia, Butkevicius podkreśli, że przygotowane przez Sejm analizy jednoznacznie wykazały, że inwestycja przygotowana przez poprzedni rząd może być niewykonalny a koszty produkowanej energii zbyt wysokie. Obecnie Wilno szuka sposobu na poprawę projektu o czym poinformowani zostali partnerzy strategiczni – japońska forma Hitachi, Łotwa oraz Estonia. Budowie elektrowni przeciwni są litewscy obywatele, którzy odrzucili ten pomysł w trakcie referendum.
IGas Energy rzuca wyzwanie Cuadrilli
(ENERGY TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)
IGas Energy, największy operator infrastruktury gazowej i naftowej w Wielkiej Brytanii, przygotowuje się do przeprowadzenia sześciu odwiertów w poszukiwaniu gazu łupkowego w formacji Północno-zachodni Bowland. Dyrektor spółki Andrew Austin przekonuje, że rozwój sektora łupkowego pozwoli na powstanie całej nowej gałęzi przemysłu brytyjskiego, doprowadzi do masowego powstawania nowych miejsc pracy i obniży rachunki płacone przez Wyspiarzy. IGas Energy to główny konkurent Cuadrilli, również szukającej gazu łupkowego na Wyspach.
Halliburton podzieli się know-how z Gazprom Nieftem
(OIL VOICE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Amerykański Halliburton podpisał umowę o współpracy z rosyjskim Gazprom Nieftem. Firmy będą współpracować w ramach poszukiwania nowych sposobów na sięgnięcie po trudno dostępne złoża węglowodorów. Halliburton otrzyma szczegółową informację o złożach penetrowanych przez Gazprom Nieft, odwdzięczając się za to rozwiązaniami technologicznymi.
Znaleziono ropę pod Irkuckiem
(ENERGIA NEWS/JOANNA DOBOSZ)
Z odwiertu w obwodzie irkuckim będzie można ostatecznie wydobywać ropę naftową, która pozwoli spółce Rosneft na wywiązanie się z kontraktu z Chinami. Według informacji podanych przez firmę słup ropy osiąga 90 m3 – ponad 77 ton na dobę. Według oceny DeGolyer & MacNaughton zasoby złoża Mogdinskiego wynoszą ponad 4 mln ton ropy i 2 mld m3 gazu. Jeszcze więcej surowca, bo 142 tony na dobę, wydobyło się z sąsiedniego odwiertu Daniłowskiego. W czerwcu Rosneft podpisał z CNPC kontrakt zwiększający dostawy z obecnych 15 mln ton, do prawie 30 mln ton rocznie (przez 25 lat). Chińczycy zapłacili za to awansem 60 mld dolarów. Wobec takiej sytuacji irkuckie złoża stają się coraz ważniejsze w strukturze aktywów firmy Rosneft. Zdaniem analityków, Irkuck może nawet stać się niedługo centrum syberyjskiego wydobycia i przerobu ropy i gazu.
Sytuacja w Fukushimie dalej poza kontrolą
(TEPCO/WOJCIECH JAKÓBIK)
Japońska organizacja monitorująca sytuację w uszkodzonej elektrowni atomowej w Fukushimie poinformowała w środę, że rozważa podniesienie ratingu Międzynarodowej Nuklearnej i Radiologicznej Skali ONZ z anomalii na poważny incydent. Informacja to pojawiła się tuż po potwierdzeniu przez TEPCO, że z jednego ze zbiorników elektrowni do oceanu wyciekło około 300 tysięcy litrów radioaktywnej wody. W mediach pojawiały się już informacje, że taka ilość uwalnia się już od dłuższego czasu w ciągu jednego dnia (!). TEPCO przyznaje, że nie jest w stanie ustalić źródła wycieku, przez co nie kontroluje sytuacji.
INFRASTRUKTURA
Rosja pracuje nad usprawnieniem odpraw pociągów na granicy polsko-białoruskiej
(www.rynek-kolejowy.pl/RŻD)
Polska i Białoruś wspierają plany Kolei Rosyjskich RŻD, których efektem ma być skrócenie czasu odpraw pociągów pasażerskich na granicy polsko-białoruskiej. Spotkanie, które odbyło się przy udziale przedstawicieli trzech krajów, daje nadzieję na prowadzenie kontroli celnych w trakcie jazdy pociągów. Spotkania w tej sprawie odbyły się w Warszawie i w Mińsku.
PKP IC unieważniły przetarg na zakup 10 lokomotyw spalinowych
(www.rynek-kolejowy.pl)
Spółka PKP Intercity zdecydowała o unieważnieniu postępowania na zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych. Przewoźnik planuje ogłosić nowy przetarg, tak, by jeszcze w 2015 roku lokomotywy mogły poprowadzić pociągi na liniach niezelektryfikowanych. O udzielenie zamówienia ubiegały się trzy podmioty – dwaj producenci polscy oraz jeden hiszpański. Jedyną ważną ofertą podlegającą rozpatrzeniu złożyło konsorcjum Newag S.A. oraz Newag Gliwice S.A. Pozostałe oferty zostały odrzucone.
Janiszewski: Pendolino to dobry krok ku przyszłości
(www.rynek-kolejowy.pl)
Przez media przetacza się krytyczna dyskusja na temat zakupu przez PKP Intercity nowoczesnych jednostek pociągowych Pendolino, a sprawa jest już przesądzona. Transport kolejowy jest w Polsce negatywnie oceniany, a w morzu uzasadnionej krytyki nie zauważa się sukcesów do których należy modernizacja wybranych ciągów komunikacyjnych – jest tego może mało, ale jest – pisze Aleksander Janiszewski, dyrektor PKP na początku lat 90.
Mateusz Żmuda nowym dyrektorem pionu handlowego Przewozów Regionalnych
(www.rynek-kolejowy.pl)
Mateusz Żmuda, dotychczasowy dyrektor wielkopolskiego zakładu Przewozów Regionalnych, obejmie stanowisko dyrektora pionu handlowego w centrali spółki. Wakat na tym stanowisku powstał po odwołaniu Haliny Sekity w czerwcu tego roku. – Otrzymałem propozycję od zarządu i postanowiłem ją przyjąć – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Mateusz Żmuda. Podkreślił, że zdaje sobie sprawę, iż czeka go wiele wyzwań na tym stanowisku.
Nawet do 8 lat więzienia dla złodziei sieci trakcyjnej w okolicach Pszczyny
(www.nakolei.pl/SOK)
Od 6-ciu miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności grozi dwóm z trzech sprawców kradzieży 220 metrów kompletnej sieci trakcyjnej na szlaku Kobiór-Pszczyna. Przez to zdarzenie nastąpiła całodniowa przerwa w ruchu pociągów. 16.08.2013 roku o godzinie 1:45 dyspozytor Zasilania Energetyki Kolejowej Katowice powiadomił telefonicznie dyżurnego zmiany z Posterunku Straży Ochrony Kolei w Czechowicach-Dziedzicach, że na szlaku Kobiór – Pszczyna, w torze nr 2 nastąpiło wybicie napięcia w sieci trakcyjnej.
Alstom jako główny beneficjent dostawy Pendolino do Polski
(www.nakolei.pl/wpolityce.pl)
Zakup 20 pociągów Pendolino za 2,5 mld zł (665 mln euro z kredytu), prawie 6 mld zł za drugą linię metra w Warszawie, sypiący się Most Marii Curie-Skłodowskiej w Warszawie za ponad 1 mld zł, rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków „Czajka” za 3,7 mld zł, Stadion Narodowy za 2 mld zł, 220 mln zł za modernizację 770 m ulicy Prostej w Warszawie (w tym ok. 100 mln zł na wykup gruntów, których część wcześniej miasto tanio sprzedało deweloperom), ponad 39 mln zł płacone za budowę kilometra autostrady w nizinnej Polsce.
System e-IC, czyli odejść z kwitkiem od ekranu
(www.nakolei.pl/kolejoweabsurdy.pl)
Na każdy problem i skandal związany z tradycyjną sprzedażą biletów powtarzają jak mantrę: zachęcamy pasażerów do kupowania biletów przez Internet. Problem w tym, że system sprzedaży e-IC nie tylko nie jest lekarstwem na kolejowy „niedasizm”, ale wręcz jego skumulowaniem. Tam tradycyjne „nie da się” dotyczy prawie wszystkiego. Z wyjątkiem zwykłego biletu na krajowy pociąg bez przesiadki.
Polska kolej bez kas biletowych
(www.nakolei.pl/kolejoweabsurdy.pl)
Na co najmniej 130 stacjach i przystankach, na których zatrzymują się pociągi PKP Intercity, nie ma kas, w których można kupić bilety na połączenia tego przewoźnika. O samorządowych przewoźnikach lepiej nie wspominać – w ich przypadku dworców bez kas jest ponad tysiąc. Tak złej sytuacji nie było nigdy. Kolej, zamykając kolejne kasy, zamyka się przed pasażerami. Kto jeszcze nabierze się na to, że PKP zmienia się… dla nas?
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak