23.01.2014 ALERT

23 stycznia 2014, 10:11 Alert

ENERGETYKA

Ukraina nie zrezygnuje z gazu łupkowego

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Ukrainy Mykoła Azarow zadeklarował, że pomimo poważnej obniżki ceny gazu w umowie na dostawy podpisanej z Rosją ($380-268,5/1000m3) Kijów nie zrezygnuje z rozwoju swojego sektora gazu niekonwencjonalnego. Ocenił, że jego kraj rozważyłby porzucenie planów łupkowych, gdyby oferta rosyjska sięgnęła pułapu ($160/1000m3). Obecna cena jest jego zdaniem nadal zbyt wysoka aby opłacało się Ukrainie zrezygnować z tych ambicji.

Rewers na Słowacji pozostanie zamknięty

(OŚRODEK STUDIÓW WSCHODNICH)

Według analityka Ośrodka Studiów Wschodnich Słowacja i Ukraina nie mogą dojść do porozumienia w sprawie budowy nowego połączenia gazowego na potrzeby dostaw gazu z Zachodu nad Dniepr. – Sprzeczne komunikaty płynące z Kijowa i Bratysławy już na etapie memorandum o porozumieniu świadczą o tym, że szanse na realizację inwestycji są znikome. Obie strony nie są obecnie zainteresowane tym projektem, starają się jednak uniknąć odpowiedzialności za jego fiasko. W kolejnych miesiącach można zatem spodziewać się kontynuacji gry pozorów i wymiany oskarżeń o blokowanie inwestycji – ocenia Jakub Groszkowski z OSW. Jego zdaniem jest to skutek dużego rabatu cenowego, jaki otrzymała Ukraina od Rosji w zamian za rezygnację z umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską. – Należy przypuszczać, że Bratysława obawia się, iż zaangażowanie w projekt budowy łącznika mogłoby wpłynąć na wynik rozmów gazowych z Rosją. Z drugiej strony, Słowacja nie może oficjalnie zerwać rozmów z Ukrainą, ponieważ jest pod presją KE i unijnego prawa, które gwarantuje podmiotom równy dostęp do infrastruktury gazowej. – pisze ekspert.

Niemcy – mniej OZE, więcej gazu w miksie energetycznym

(REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Niemiecka  kompania BASF-Wintershall poparła rządowy projekt reformy wsparcia dla OZE oraz domaga się zwiększenia udziału gazu w bilansie energetycznym kraju. Dyrektor generalny tej kompanii Rainer Seele w wystąpieniu na dorocznej konferencji energetycznej organizowanej przez Handelsblatt, skrytykował wprowadzoną przez władze transformację niemieckiej energetyki, a szczególnie „likwidację energetyki jądrowej” i szybkie zwiększanie udziału OZE w bilansie energetycznym, co powoduje nakręcanie spirali cen w całej niemieckiej gospodarce.  Seele wyraził uznanie dla ministra gospodarki Sigmara Gabriela za jego plan ograniczenia ekspansji produkcji energii odnawialnej i zmniejszenia kosztów obciążających niemiecki przemysł. „Korekty proponowane przez Gabriela są niezbędne. To początek powrotu Niemiec do rozumu, wreszcie trochę więcej rynku, trochę mniej gospodarki planowej” – podkreślił. Uczestnicy konferencji ostro krytykowali moratorium na stosowanie technologii szczelinowania hydraulicznego obowiązujące w Niemczech od 2011 r. przy poszukiwaniu i wydobyciu gazu z łupków. Tym bardziej, że technologia ta jest w Niemczech od 30 lat stosowana przy wydobyciu gazu konwencjonalnego. Moratorium uniemożliwia niemieckiej gospodarce zmniejszenie zależności od importu drogiego gazu z Rosji, krajowe wydobycie gazu konwencjonalnego wystarcza zaledwie na 12 proc. zapotrzebowania.

Rosja i Unia Europejska omówią śledztwo antymonopolowe i South Stream

(RADIO WOLNA EUROPA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dziś w Brukseli odbywa się spotkanie robocze Unia Europejska-Rosja poświęcone tematom śledztwa antymonopolowego prowadzonego przez Komisję Europejską przeciwko Gazpromowi oraz budowie Gazociągu Południowego (South Stream). Komisja sprawdza czy gazowy gigant z Rosji nie nadużył swojej pozycji na europejskim rynku, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej. Rosjanie walczą o polubowne rozwiązanie tej sprawy. Podobnie jeśli chodzi o umowy bilateralne ws. South Stream, Moskwa liczy na wyłączenie inwestycji spod reżimu trzeciego pakietu energetycznego. Komisja Europejska uznaje, że zarówno umowy jak i funkcjonowanie rury muszą być z nimi zgodne. Rosyjskiej delegacji przewodniczy wiceminister energetyki Anatolij Janowski. Unię Europejską reprezentuje delegacja pod przewodnictwem Dominika Ristori, przewodniczącego Generalnego Dyrektoriatu ds. Energii UE.

Nowa polityka klimatyczna nie do pogodzenia z potrzebami europejskiej gospodarki

(BIZNESALERT.PL)

– Zaproponowane przez Komisję Europejską cele klimatyczne do 2030 r. oznaczają kolejne problemy dla polskich i europejskich przedsiębiorców oraz obywateli UE. Celami KE są: 40-proc. redukcja emisji gazów cieplarnianych oraz 27-proc., ogólnounijny poziom udziału źródeł odnawialnych w całkowitej produkcji energii – mówi nasze źródło z branży przemysłowej pragnące zachować anonimowość. W jego opinii wbrew twierdzeniom przewodniczącego KE José Manuela Barroso, trudno pogodzić obecny model polityki klimatyczno-energetycznej UE z zapewnieniem konkurencyjności europejskiej gospodarki. – Co więcej, wysokie ceny energii w coraz większym stopniu dotykają obywateli – szerzy się ubóstwo energetyczne – mówi nasz rozmówca. – Oprócz ambitnych celów redukcyjnych oraz tych dotyczących udziału OZE w produkcji energii pomysły KE obejmują też utrwalenie w nowym rozdaniu systemu handlu emisjami ETS mechanizmu backloadingu (wycofania z rynku części uprawnień do emisji poprzez interwencję administracyjną). – Komisja opakowała ten pomysł w piękną nazwę „market stabilityreserve”, czyli rynkowej rezerwy stabilizacyjnej. Koncepcja backloadingu nie ma jednak z mechanizmami rynkowymi nic wspólnego – uważa źródło. Zdaniem naszego źródła jest to narzędzie, które będzie pozwalało wpływać na ceny uprawnień do emisji w drodze uznaniowości. Przełoży się to na wzrost cen – co stanowi jeden z celów KE. Pozytywnie należy natomiast ocenić podkreślanie wagi efektywności energetycznej. – Na tym polu w każdym kraju istnieje znaczący potencjał, który należy wreszcie wykorzystać. Dotyczy to chociażby branży budowlanej, która powinna w większym zakresie korzystać z nowoczesnych i energooszczędnych rozwiązań, łącznie z modernizacją istniejących już budynków – podkreśla. Nowym przepisom w zakresie efektywności energetycznej powinny towarzyszyć znaczące środki finansowe, które pozwolą na realizację projektów w tym zakresie. Rozmówca BiznesAlert.pl przypomina, że przedstawione w środę przez KE propozycje polityki klimatycznej staną się teraz przedmiotem dyskusji na marcowym forum Rady Europejskiej. Zgodnie z intencją Komisji, nowa polityka klimatyczna powinna zostać przyjęta najpóźniej do początku 2015 r., tak aby wzmocnić mandat UE na kolejną globalną konferencję klimatyczną, która odbędzie się w Paryżu.

Negocjacje Gazprom – CNPC

(OIL&GAS/UNITED PRESS INTERNATIONAL/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

W Pekinie 22 stycznia odbyło się spotkanie robocze Aleksieja Millera, szefa Gazpromu i Zhou Jipinga prezesa China National Petroleum Corporation (CNPC). Według krótkiego komunikatu Gazpromu, spotkanie było poświęcone kwestiom dostaw rosyjskiego gazu ziemnego na rynek chiński. Obie strony są zainteresowane w pomyślnym zakończeniu negocjacji. Podpisanie umowy międzyrządowej oczekiwane jest „tak szybko, jak to tylko jest możliwe”. Strony stwierdziły, że negocjacje przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem, tak, aby umowa mogła wejść w życie do końca 2014 r. Nieoficjalnie uważa się, że międzyrządowa umowa powinna być przygotowana do podpisania podczas oficjalnej wizyty w Chinach prezydenta Rosji Władimira Putina, zaplanowanej w maju b.r. Gazprom i CNPC ramową umowę o ogólnych warunkach dostaw gazu podpisały w październiku 2009 r. Umowa przewiduje roczny eksport z Rosji 68 mld m. sześc., surowca na rynek chiński. W marcu 2013 r. Gazprom i CNPC podpisały memorandum o współpracy  w zakresie dostaw do Chin gazu rosyjskiego wschodnim gazociągiem. We wrześniu 2013 r. obie firmy podpisały umowę o głównych warunkach dostaw gazu gazociągami z Rosji do Chin. Jednocześnie Chiny zwiększają import gazu ziemnego z Azji Centralnej (Turkmenistan, Uzbekistan) i Myanmaru. Według agencji Platts import w grudniu rok do roku wzrósł o 20,1 procent i wyniósł 90 mld m3.

INFRASTRUKTURA

GDDKiA pomaga kolejnym przedsiębiorcom poszkodowanym przez generalnych wykonawców

(www.gddkia.gov.pl)

Otworzyliśmy nabory zgłoszeń należności od uprawnionych przedsiębiorców, którym za wykonaną pracę przy budowie odcinków autostrady A1 i A4 nie zapłacili generalni wykonawcy tych inwestycji. Mimo wezwań GDDKiA, konsorcja budujące A1 Stryków – Tuszyn oraz A4 Rzeszów – Jarosław, nie spłaciły bowiem swoich zobowiązań w stosunku do podwykonawców, usługodawców i dostawców. Odzyskanie niezapłaconych przez konsorcja należności za prace wykonane i odebrane odbywać się będzie na podstawie Kodeksu Cywilnego 647(1) oraz specustawy z dnia 28 czerwca 2012 roku o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców.

18 chętnych do budowy obwodnicy Góry Kalwarii

(www.gddkia.gov.pl)

Osiemnaście firm i konsorcjów jest zainteresowanych zaprojektowaniem i budową obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu DK 50 i 79. Do drugiego etapu przetargu i złożenia ofert zostaną zaproszeni wykonawcy, którzy pozytywnie przejdą weryfikację dostarczonych wniosków. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty brane będzie pod uwagę jako kryterium oceny nie tylko cena, ale również termin wykonania oraz okres gwarancji. Termin realizacji wskazany został jako nie dłuższy niż 38 miesięcy od daty zawarcia umowy i nie krótszy niż 35 miesięcy od daty zawarcia umowy . Do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca).

Wrocław: remonty na torowiskach w 2014 r.

(edroga.pl/UM Wrocław)

W 2014 r. we Wrocławiu zostaną wymienione wszystkie torowiska, których stan określa się na bardzo zły. Wrocławskie torowiska tramwajowe liczą około 200 km. W br. zostanie wymienionych 4 km najbardziej wysłużonych i zniszczonych torów. Zyskają one nową podbudowę i całą infrastrukturę. Urzędnicy planują też kilka mniejszych remontów, m.in. torowiska na moście Zwierzynieckim, a także wymianę zwrotnic na ważnych skrzyżowaniach. W najgorszym stanie we Wrocławiu są torowiska na ul. Przyjaźni, Krupniczej, Nowowiejskiej i Skłodowskiej-Curie. Wszystkie te ulice, a razem z nimi i torowiska, w tym roku będą przebudowane.

Aktualna sytuacja w ruchu kolejowym

(www.pkpsa.pl)
Zmniejszają się utrudnienia na liniach kolejowych. Kolejarze usunęli oblodzenie sieci trakcyjnej na 420 km. Pociągi elektryczne wróciły na odcinki linii Ostrów Wielkopolski – Jarocin – Poznań oraz Skarżysko Kamienna – Stalowa Wola Rozwadów. Popołudniu 22 stycznia przywrócono pełną przejezdność na szlaku Zduńska Wola – Sieradz. Poza rejonem Ostrowa Wielkopolskiego na liniach kolejowych nie występują problemy związane z oblodzeniem sieci trakcyjnej. Przeciąganie pociągów trakcją spalinową odbywa się tylko na dwóch odcinkach między Ostrowem Wielkopolskim a Grabownem Wielkim oraz  Słupią i Sieradzem. W ten rejon dodatkowo skierowano 9 pociągów sieciowych.

Zmiana organizacji ruchu na Dworcu Gdańsk Główny

(www.pkpsa.pl)

W nocy z 21 na 22 stycznia br. o północy zamknięty został tunel z holu Dworca Głównego na perony dalekobieżne 1 i 2. Dojście do peronów wydłuży się o ok 50 metrów. Zamknięcie wiąże się z koniecznością budowy nowego stropu, na którym znajdzie się tor Szybkiej Kolei Miejskiej prowadzący do powstającej stacji Gdańsk Śródmieście. W związku ze zmianami, na dworcu pojawiło się dodatkowe oznakowanie. Pomocy podróżnym udzielają również mobilni informatorzy. Nowa organizacja ruchu będzie obowiązywała do 14 lutego. PKP przeprasza za utrudnienia.

Nowości w ofercie czarterowej

(www.lotnisko.lodz.pl)

W sezonie wakacyjnym 2014 wprowadzone zostaną dwa nowe kierunki czarterów wakacyjnych z wylotem z Łodzi – greckie wyspy Kos oraz Korfu. Pierwszy lot do Kos zaplanowany jest na 14 czerwca natomiast do Korfu 10 czerwca. Biura podróży, które prowadzą sprzedaż w/w wycieczek: Korfu – Itaka, Kos – Itaka, Rainbow Tours, Grecos Holiday, Neckermann, TUI. Ponadto z Łodzi na egzotyczne wakacje można będzie polecieć m. in. na Majorkę, Kretę, Rodos, a także do Zakynthos, Hurghady, Sharm el Sheikh, Bułgarii, Turcji i Tunezji. Tymczasem skandynawski przewoźnik SAS od 4 lutego zawiesza swoją obecność w Łodzi na trasie do Kopenhagi. W ostatnich miesiącach średnie wypełnienie samolotów na trasie Kopenhaga – Łódź – Kopenhaga wzrastało, jednak proces ten następował wolniej niż oczekiwano.

Faza komitetowa 201 Sesji Rady ICAO

(www.ulc.gov.pl)

W Montrealu od 13 do 31 stycznia odbywa się faza komitetowa 201 Sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. W spotkaniach uczestniczy Małgorzata Polkowska – Stały Przedstawiciel Polski w Radzie. W pierwszym tygodniu sesji odbyło się szereg spotkań, w tym dwa spotkania koordynacyjne krajów Unii Europejskiej. Podczas, pierwszego poruszono m.in. kwestie związane z pakietem lotniskowym, prawami pasażerów, systemem handlu emisjami (European Trading Scheme, ETS) oraz przygotowaniami do Szczytu Lotniczego krajów Unii Europejskiej z krajami Azji Południowo-Wschodniej (EU-ASEAN Aviation Summit), który odbędzie się 11-12 lutego w Singapurze.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak