ENERGETYKA
Gazprom rozbudowuje magazyny gazowe w Obwodzie Kaliningradzkim
(RBC/WOJCIECH JAKÓBIK)
Gazprom uruchomił pierwszą część kompleksu magazynów gazowych w Obwodzie Kaliningradzkim. Do dzisiaj uruchomiono dwa magazyny o pojemności 52 mln m3. Docelowo ma powstać pięć obiektów o zsumowanej pojemności 261 mln m3. Jednocześnie Gazprom planuje uruchomić terminal regazyfikacyjny LNG. Póki co trwają prace nad studium opłacalności takiej inwestycji.
E.on podpisał umowę gazową z Szach Deniz
(TREND/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Niemiecki E.ON podpisał umowę na dostawy gazu z Azerbejdżanu – informuje portal Trend. W trakcie trwania umowy Niemcy kupią od Azerów 40 metrów sześciennych. Roczne dostawy surowca oscylują w przedziale 1,6 – 1,7 mld m3. Gaz pochodzić będzie z pola Shah Deniz znajdującego się na Morzu Kaspijskim. Na Import błękitnego paliwa z Azerbejdżanu obok niemieckiej spółki zdecydowały się dwa przedsiębiorstwa energetyczne z Francji, Shell, gaz Bulgar, Gas Natural Fenosa, Enel, Axpo oraz DEPA. Tranzyt surowca do Europy ma przebiegać przez gazociąg Transadriatycki (TAP.) Początkowo zdolność przesyłowa TAP wyniesie 10 miliardów metrów sześciennych z możliwością rozbudowy do 20 miliardów metrów sześciennych. Rozpoczęcie budowy gazociągu planowane jest w roku 2015.
Oettinger i Grybauskaite razem o Gazpromie
(THE BALTIC COURSE/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Gazprom powinien działać zgodnie z przyjętymi zasadami w UE – uważa komisarz ds. energii Guenther Oettinger. Takie oświadczenie zostało wystosowane przez europejskiego urzędnika po spotkaniu z prezydent Litwy Dalią Grybauskaite. W trakcie dwustronnych rozmów Oettinger zapewnił że państwa członkowskie zawsze mogą liczyć na wsparcie w rozmowach z Rosją, która od czterech dekad jest najważniejszym partnerem dla UE. Strony spotkania zgodziły się również co do konieczności dalszego wdrażania regulacji trzeciego pakietu energetycznego.
Handel surowcami między Chinami a Rosją będzie rósł, ale…
(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)
Z raportu Wood Mackenzie wynika, że do 2025 roku handel energią między Chinami a Rosją wzrośnie poczwórnie. W ciągu przyszłych 12 lat Rosjanie mają sprzedać Chińczykom nawet 100 mln ton metrycznych ropy naftowej. Wood Mackenzie podkreśla jednak, że głównym problemem dla rozwoju wymiany energetycznej między tymi nacjami będą negocjacje szczegółowych warunków umów. W zamian za ustępstwa Pekinu, Moskwa może zgodzić się na bezprecedensowe wejście chińskiego kapitału do rosyjskiego sektora energetycznego. Symptomem takiego posunięcia może być niedawny zakup 20 procent akcji w projekcje Jamał LNG przez chińskie CNPC.
Centrica rezygnuje z budowy magazynów gazowych
(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Brytyjsca Centrica rezygnuje z budowy magazynów gazowych w Baird i Caythorpe. Firma podjęła tę decyzję po tym, jak Downing Street ogłosiło, ze wyklucza dofinansowanie projektów tego typu. Centrica oczekuje odszkodowania na kwotę około 240 mln funtów czyli kosztów, jakie poniosła z tytułu przygotowania do budowy.
Norwegia rezygnuje z wielkiego projektu CCS
(NATURAL GAS EUROPE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rząd norweski zdecydował się zrezygnować z programu CCS w Mongstad ze względu na duże ryzyko związane z pompowaniem dwutlenku węgla pod ziemię. Pilotażowy program w tej miejscowości został ogłoszony w 2007 roku. Norwegia nie rezygnuje z planów rozwinięcia bezpiecznej technologii przechwytywania i magazynowania węgla.
INFRASTRUKTURA
Przewozy Regionalne i Modlin za „janosikowe”?
(www.rynek-kolejowy.pl)
Marszałek Mazowsza Adam Struzik nie wyklucza, że w zamian za „janosikowe” zaproponuje ministrowi finansów lotnisko w Modlinie i udziały w Przewozach Regionalnych. W ten sposób chce rozliczyć się z ministerstwem za kolejne raty podatku wpłacanego na rzecz biedniejszych regionów – informuje RMF FM. Adam Struzik rozmawiał już na ten temat z ministrem finansów podczas spotkania w Sejmie. Struzik przekonywał wówczas, że udziały Mazowsza w Przewozach Regionalnych mogą być dla Skarbu Państwa cenne.
Jastrzębie- Zdrój: Reaktywują połączenie kolejowe do Katowic?
(www.rynek-kolejowy.pl)
Jak podaje „Gazeta Wyborcza”, radni Jastrzębia-Zdroju wspólnie z Pawłowicami i Żorami planują reaktywację rozebranej linii kolejowej. Ostatni pociąg z Jastrzębia- Zdroju do Katowic odjechał w lutym 2001 r. Większa część torowiska w stronę Żor i Orzesza została potem rozebrana. Mieszkańcy miasta do Katowic jeżdżą teraz busami. Podróż na tej trasie trwa od 65 do 75 minut. Jak podaje „Gazeta Wyborcza”, jastrzębscy radni planują przywrócenie przywrócenia kolejowego między Jastrzębiem a Katowicami.
ZRPL i Eurolot: będzie więcej połączeń z portów regionalnych
(www.prtl.pl)
Jest szansa na zwiększenie krajowej i międzynarodowej komunikacji lotniczej z polskich portów regionalnych. Lotniska należące do Związku Regionalnych Portów Lotniczych, w podpisanym liście intencyjnym, wyraziły chęć współdziałania w rozwoju siatki połączeń z regionalnych portów lotniczych z Linią Lotniczą Eurolot SA. Strony zadeklarowały podejmowanie wspólnych inicjatyw w zakresie poszukiwania rozwiązań przyczyniających się do rozwoju, zwiększenia konkurencyjności i dostępności transportu lotniczego oraz jego zrównoważonego rozwoju.
Nowe inwestycje Portu Lotniczego Gdańsk
(www.airport.gdansk.pl)
Otwarty został kolejny rozdział w historii gdańskiego lotniska. Bank Pekao SA oraz Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o. podpisały umowę programu emisji obligacji do kwoty 160 mln zł.
Środki emisji obligacji zostaną wykorzystane na finansowanie i refinansowanie zadań inwestycyjnych realizowanych przez spółkę w latach 2011-2016 o łącznej wartości blisko 556 mln zł. Pozyskane fundusze zostaną wykorzystane między innymi na rozbudowę terminalu pasażerskiego wraz z układem drogowym, rozbudowę terminalu cargo.
Ruch pasażerski w sierpniu 2013 roku
(www.airport-poznan.pl)
W sierpniu br. z usług poznańskiego lotniska skorzystało 169 828 osób, tym samym poziom ruchu pasażerskiego jest o 8,7% mniejszy niż w sierpniu 2012 roku, kiedy na Ławicy odprawiono 186 000 pasażerów. W segmencie ruchu regularnego nastąpił spadek o 9,1%,
natomiast w segmencie ruchu czarterowego – spadek wynosi 8,1%. W pierwszych ośmiu miesiącach roku 2013 na Ławicy obsłużono o 18,5% mniej pasażerów niż od stycznia do sierpnia w roku ubiegłym.
Dokumenty w podróży lotniczej
(www.blog.katowice-airport.com)
Każdego miesiąca z Katowice Airport nie odlatuje kilkudziesięciu pasażerów którzy stawili się do odprawy biletowo-bagażowej. Powód jest prozaiczny, osoby te zapomniały wziąć na lotnisko dokumenty niezbędne w podróży lotniczej lub przy check-in okazało się, że są one nieważne. Są to dla nas niezwykle przykre sytuacje ale agent obsługi lotniskowej nie może odprawić osoby dysponującej nieważnym dokumentem, nie mówiąc już o sytuacji gdy w ogóle taka osoba zapomniała wziąć go ze sobą.
Statystyki ruchu w sierpniu
(www.lotnisko.lodz.pl)
W sierpniu 2013 roku Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta obsłużył 42 168 pasażerów, czyli o 11 214 mniej (-21,01%) niż w analogicznym okresie ub.r. W ciągu ośmiu miesięcy 2013 r. obsłużyliśmy 254 036 pasażerów, tj. o 75 880 mniej (-23,00%) niż w tym samym czasie 2012 r. W sierpniu odprawionych zostało 193 637 kg towarów, co stanowi wzrost o 44 549 kg w stosunku do tego miesiąca zeszłego roku (+29,88%), natomiast w okresie od stycznia do sierpnia 2013 r. przewiezionych zostało 1 854 379 kg towarów tj. więcej o 1 312 297 kg niż w tym samym czasie 2012 r. (+242,08%).
Rozporządzenie MTBiGM w sprawie licencjonowania personelu lotniczego
(www.ulc.gov.pl)
Zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw RP pod poz. 1077 rozporządzenie ministra transportu w sprawie licencjonowania personelu lotniczego. Rozporządzenie wejdzie w życie 24 września br. Rozporządzenie to stanowi wypełnienie delegacji ustawowej określonej w art. 104 ust. 1 i art. 94 ust. 8 i 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.). Celem przedmiotowego rozporządzenia jest uregulowanie kwestii związanych z licencjami wydawanymi dla specjalności lotniczych.
Lublin: konkurs „Dlaczego warto latać?” rozstrzygnięty
(www.prtl.pl)
Oszczędność czasu, piękne widoki, niesamowite emocje, poczucie wolności, niezapomniane wrażenia – to tylko niektóre odpowiedzi, jakie padły na konkursowe pytanie „Dlaczego warto latać?” Laureaci otrzymali bilety lotnicze, zestaw walizek podróżnych oraz gadżety lotniskowe. To kolejna akcja promująca połączenia na trasie Lublin – Gdańsk, organizowana przez Port Lotniczy Lublin we współpracy z liniami lotniczymi Eurolot. Łącznie Port Lotniczy otrzymał 392 odpowiedzi na pytanie konkursowe.
Wizz Air: rozpoczęcie akcji dla blogosfery
(www.prtl.pl)
Wizz Air ogłasza akcję dla blogerów i zachęca ich do wzięcia udziału w niezwykłej inicjatywie WIZZ Challenge. Mogą się oni sprawdzić w roli podróżników-reporterów i udowodnić, że ciekawe i kreatywne podróżowanie po Europie nie musi kosztować fortunę. Przewoźnik zaprasza wszystkich przebojowych, kreatywnych i otwartych blogerów, do podjęcia wyzwania WIZZ. Mogą się do niego zgłaszać osoby z różnych zakątków świata, piszące blogi o dowolnej tematyce: modzie, sztuce, kuchni, designie etc.
Stabilna siatka połączeń Ryanaira w Polsce
(www.prtl.pl)
Portal Annaaero opublikował niedawno wyniki ciekawej analizy porównawczej 32 tanich linii dotyczącej liczb nowo-uruchamianych oraz zamykanych połączeń. Analiza ta była oparta danych z systemów rezerwacyjnych z sierpnia 2012 i sierpnia 2013. Dla nas najbardziej interesujące były informacje o polityce siatkowej największej obecnie taniej linii w naszym kraju, czyli Ryanaira. W sierpniu 2012 Ryanair obsługiwał w Polsce 123 połączenia. W sierpniu 2013 jego siatka składała się ze 139 połączeń do „tradycyjnych lotnisk” plus 3 połączenia do Lublina.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak