ENERGETYKA
Coraz mniej koncesji na poszukiwanie gazu łupkowego
(DGP/CIRE)
„Dziennik Gazeta Prawna” podsumowuje, że obecnie w Polsce czynne są 93 koncesje na poszukiwanie gazu łupkowego, podczas gdy jeszcze rok temu było ich 113.
W tym roku ważność straci kolejnych 40 koncesji, w tym trzy należące do PGNiG: Ryki-Żyrzyn, Pionki-Kazimierz i Warka-Ursynów. W przypadku Orlenu zdecydowana większość koncesji obowiązuje do 2016 r. Płocki koncern zadeklarował jednak, że w przypadku tych, które wygasają, w Ministerstwie Środowiska złożone zostaną wnioski o ich przedłużenie – czytamy w DGP.
Gazeta zwraca uwagę, że nie wiadomo, czy będą chętni na przejęcie wolnych koncesji. Od konkretnych wypowiedzi na ten temat uchyliły się zarówno Orlen, Orlen Upstream, jak i PGNiG.
Wykradziono dokumenty Naftogazu
(ITAR TASS/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)
Według informacji agencji rosyjskiej ItarTass, w nocy z 24 na 25 lutego z budynku ukraińskiej spółki Naftogaz skradziono dokumenty personelu spółki i innych firm usługowych. Maja to być ważne dokumenty archiwalne dotyczące działalności podstawowej. Administracja firmy Naftogaz apeluje do wszystkich obywateli o zgłaszanie wszelkich informacji na temat miejsca pobytu skradzionych dokumentów. Jednocześnie Gazprom poinformował wczoraj, że dług za 2013 rok ukraińskiej firmy wobec niego wynosi 1,45 mld dolarów.
Novatek zwiększy wydobycie
(OIL & GAS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rosyjski Novatek zamierza w tym roku zwiększyć wydobycie węglowodorów o 50 procent. Chodzi głównie o projekty naftowe na Półwyspie Jamalskim, które prowadzi w ramach joint venture z Gazprom Nieft o nazwie Arktikgaz. Będzie to możliwe głównie dzięki uldze podatkowej dla firm energetycznych przydzielonej przez Moskwę na dziesięć lat. Dzięki niej w 2013 roku Novatek zwiększył wydobycie o 41 procent.
Turcja sprywatyzuje część udziałów w TANAP
(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Turcy planują odsprzedać część udziałów w projekcie Gazociągu Transanatolijskiego (TANAP), który w przyszłości połączy azerskie złoża Szach Deniz z granicą turecko-bułgarską, a przez to z europejskim systemem gazociągów. Ankara posiada 20 procent udziałów w projekcie. Wcześniej tureckie ministerstwo energetyki deklarowało, że zamierza zwiększyć udziały.
Cypr – oszczędnościowe ograniczenia w dostawach prądu
(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)
Na Cyprze 25 lutego miały miejsce poważne zamieszki w stolicy kraju Nikozji w proteście przeciwko rządowemu programowi oszczędnościowemu. Program przewiduje m.in. długie przerwy w dostawach energii elektrycznej, zarządzone w ramach „koniecznych oszczędności” przewidzianych planem antykryzysowym uzgodnionym między rządem Cypru a Komisją Europejską, Międzynarodowym Funduszem Walutowym i Europejskim Bankiem Centralnym. Ten sam program przewiduje prywatyzację sektora elektroenergetycznego na Cyprze. Pracownicy branży sektora odpowiedzieli protestem i przeciwko oszczędnościom i przeciwko prywatyzacji. Należące do sektora publicznego elektrownie i zakłady energetyczne grożą strajkiem generalnym, aby zmusić rząd do wycofania projektu ustawy prywatyzacyjnej z parlamentu. Zgodnie z planem – ten projekt ustawy po rozpatrzeniu przez komisję finansów w parlamencie powinien dziś, tj. 27 lutego zostać przegłosowany na sesji plenarnej. Demonstracja protestujących przed parlamentem zakończyła się starciami tysięcy pracowników energetyki z policją. Dwie osoby zostały ranne, lżejsze obrażenia odniosło dziesiątki osób i funkcjonariuszy policji. Wyłączono zasilanie siedziby parlamentu w prąd, a demonstranci zablokowali posłom i personelowi parlamentu wyjście z budynku. Mimo protestów i groźby strajku generalnego, szef Operatora Systemu Przesyłowego (OSP) Christos Christodoulides zapowiedział, że planowe oszczędnościowe wyłączenia energii będą kontynuowane, ponieważ rząd Cypru zobowiązał się do kontynuowania trudnego programu naprawy gospodarczej, „jedynego sposobu, aby przywrócić krajowi wzrost gospodarczy „.
Gruzja bliżej Brukseli
(EURACTIV/REUTERS/TERESA WÓJCIK)
W ub. czwartek ( 13 lutego) Komisja Europejska rozpoczęła negocjacje z Gruzją w sprawie współpracy energetycznej. Gruzja jest zdecydowana podpisać porozumienie o stowarzyszeniu z Unią Europejską, a także przystąpić do Europejskiej Wspólnoty Energetycznej. Komisarz UE ds. Energii Günther Oettinger powiedział po rozpoczęciu negocjacji w Tbilisi, że zbliżenia tego byłego państwa sowieckiego z UE oraz osłabienia jego związków z Rosją jest bardzo ważne i dla Gruzji i dla Europy. Oznacza m.in. rozszerzenie europejskiego rynku energii i ożywienia handlu transgranicznego oraz znaczące zbliżenie do Unii Gruzji. Druga tura negocjacji gruzińsko-unijnych odbędzie się w Brukseli 19 marca.
Paliwa kopalne dominują w światowym mixie energii
(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Mimo 25 lat kampanii przeciwko paliwom kopalnym oraz walki o zwiększone wykorzystania w energetyce odnawialnych źródeł energii, Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE) i jej główny ekonomista Fatih Birol przyznają, że paliwa nadal dominują i muszą dominować w globalnej produkcji energii. W 1987 r. liczne kraje podjęły poważne starania mające na celu ograniczanie zużycia paliw kopalnych i zastępowanie ich w coraz wiekszym zakresie odnawialnymi źródłami energii. Hasło rzuciła Norwegia (posiadająca realnie własne obfite OZE, tj. energię wodną), a ówczesna premier norweska Gro Harlem Brundtland, przygotowała słynny raport o zrównoważonym rozwoju, znany jako Raport Brundtland. W owych latach paliwa kopalne stanowiły 82 proc. surowców energetycznych. I pomimo całego ogromnego wysiłku, propagandy, polityki podatkowej, dotacji itp. odsetek tych paliw w globalnym mixie energetycznym jest identyczny. Fatih Birol zauważył ostatnio kilkakrotnie, że „fakty ekonomiczne są nieubłagane, prawa rynku nie ustępują przed ideologią i są skuteczniejsze od działań polityków oraz ich polityki ochrony klimatu”. Co więcej – informuje MAE – ilość zużywanych obecnie paliw kopalnych może być nawet większa, mimo wszystkich zmierzających do ich stopniowego ( a wg żądań obrońców klimatu – błyskawicznego) eliminowania paliw kopalnych z energetyki. Po prostu statystyki są poprawne politycznie i nie wykazują wszystkich faktów. Birol jest pewien, że paliwa kopalne będą nadal dominować w produkcji energii. Dochodzi natomiast do zmiany w strukturze zużycia paliw kopalnych. Najwyższy wzrost osiąga zużycie gazu ziemnego, który niebawem powinien przewyższyć poziom zużycia łącznego ropy naftowej i węgla. Znaczny wzrost odnawialnych źródeł energii będzie możliwy jedynie dzięki polityce i wsparciu finansowemu państw. Bez dotacji i ulg rządowych energia odnawialna skurczy się globalnie do kilku procent. Głównym źródłem energii, może być tylko tam, gdzie są wyjątkowo sprzyjające warunki naturalne: energia wodna w Norwegii, geotermia w Islandii. Amerykańska Agencja Informacji Energetycznej (IAE) zapowiada dalszy globalny wzrost emisji CO2, mimo, że Unia Europejska nadal forsuje swój program walki ze zmianą klimatu. Ale tylko Unia. Chiny i inne kraje rozwijające się nie mają zamiaru ograniczać swojego wzrostu gospodarczego dla walki z globalnym ociepleniem. Biorąc pod to uwagę nie tylko główny ekonomista MAE Birol, ale i wielu innych ekspertów nie spodziewa się realnego zmniejszenia emisji CO2 w przyszłości. Światowi przywódcy będą ponownie próbować uzgodnić skuteczną politykę globalnej walki o klimat w Paryżu 2015 r. ale perspektywy takiego porozumienia są mocno wątpliwe. Jedynie co wydaje się realne, to program wychwytywania i przechowywania CO2. Wiele krajów i liczne organizacja pozarządowe zgadzają się, że zmiany klimatu to zasadniczy problem. Ale kto weźmie na siebie największy ciężar posprzątania w energetyce ? Liczące się ograniczenia paliw kopalnych to zablokowanie wzrostu gospodarczego — uważa główny ekonomista MAE.
Brazylia stanie się eksporterem ropy naftowej
(OIL & GAS/TERESA WÓJCIK)
Według ocen Międzynarodowej Agencji Energii wydobycie ropy naftowej w Brazylii w najbliższych latach wzrośnie do 4 mld baryłek dziennie. Kraj ten stanie się jednym z sześciu największych na świecie producentów ropy i liczącym się jej eksporterem. Jednocześnie eksperci spodziewają się, że w Brazylii spadnie krajowe zużycie ropy wskutek znaczącego wykorzystania energii wodnej. Jednocześnie Brazylia, aby wykorzystać swój potencjał surowcowy powinna wydawać co roku 60 mld dol. na inwestycje w sektorze naftowym. Tak wielkie inwestycje mogą być trudne do zrealizowania z uwagi na ograniczenia w dostępie do środków finansowych, koniecznych nie tyko na poszukiwania i wydobycie, ale także na rozbudowę i utrzymanie infrastruktury.
Singapur zbuduje drugi terminal LNG
(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Singapur zamierza zbudować drugi terminal LNG we wschodniej części wyspy-państwa. Władze uważają, że jest to inwestycja konieczna dla zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego i dla utrzymania wzrostu lokalnego przemysłu. Premier Singapuru Lee Hsien Loong potwierdził kilka dni temu plan budowy takiego zakładu. Już istniejący terminal jest niewystarczający, aby zapewnić odpowiednie ilości gazu dla przemysłu Singapuru, jest bowiem w stanie pomieścić zaledwie siedem zbiorników o pojemności 15 mln ton gazu. Taka ilość jest zbyt mała jak na potrzeby rozwojowe przemysłu Singapuru, szacuje się, że niebawem zapotrzebowanie na gaz może być dwukrotnie większe także, dlatego, że władze postanowiły zmniejszyć znacząco emisję CO2.
INFRASTRUKTURA
Eurovia Polska SA i Warbud SA – najkorzystniejsza oferta na kontynuację projektowania i budowę S19 w. Świlcza – w. Rzeszów Południe
(GDDKiA)
Najkorzystniejszą ofertę w ramach przetargu na kontynuację projektowa oraz budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) złożyło konsorcjum firm: Eurovia Polska SA i Warbud SA. Jej wartość to 342,5 mln zł. Konsorcjum zaoferowało termin wykonania 34 miesiące oraz 10 letnią gwarancję. Kolejnym etapem będzie przekazanie dokumentów z postępowania do kontroli uprzedniej prezesa UZP. W przypadku braku odwołań pozostałych stron postępowania oraz pozytywnego wyniku kontroli, będzie można podpisać umowę z wykonawcą. W postępowaniu przetargowym przyjęte zostały trzy kryteria oceny ofert: cena, okres gwarancji oraz termin wykonania.
10 firm zainteresowanych budową S19 Sokołów Młp. – Stobierna
(GDDKiA)
W rzeszowskim Oddziale GDDKiA otwarto oferty na kontynuację projektowania oraz budowę12,5 km odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Sokołów Małopolski Północ do Stobiernej. Do GDDKiA wpłynęło 10 ofert. Najniższą ofertę na realizację tego odcinka na kwotę 289,9 mln zł brutto złożyło konsorcjum, którego liderem jest Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. Najwyższa oferta, na kwotę 414,3 mln zł wpłynęła od konsorcjum z liderem Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IMB – Podbeskidzie Sp. z o.o. W postępowaniu przetargowym przyjęte zostały trzy kryteria oceny ofert: cena, okres gwarancji oraz termin wykonania. Wszyscy oferenci zaproponowali okres gwarancji na 10 lat natomiast termin realizacji między 30 a 31 miesięcy.
Oznakowanie poziome dróg – ostatnie zgłoszenia na konferencję
(Polski Kongres Drogowy)
Jeszcze tylko do końca tego tygodnia można zgłaszać udział w konferencji konsultacyjnej „Propozycja standardu oznakowania poziomego dróg publicznych w UE”, która odbędzie się w Warszawie 5 marca. Konferencję organizuje Polski Kongres Drogowy, we współpracy z Federacją Drogową Unii Europejskiej ERF. ERF postuluje wspólną definicję „dobrego oznakowania drogi”. Mogłaby ona wyglądać tak: dobre oznakowanie to takie, które zawsze pozostaje widzialne dla kierowcy i dla inteligentnego samochodu, bez względu na warunku świetlne (dzień czy noc), pogodowe (sucho, mokro czy mokro i deszczowo) i wiekowe (młody czy stary użytkownik). ERF dodatkowo postuluje by ciągłe linie krawędziowe stały się obligatoryjne na wszystkich drogach poza terenem zabudowanym.
10 nowych lokomotyw spalinowych dla PKP Intercity
(PKP SA)
Wykonawca za realizację zamówienia otrzyma ponad 131 mln zł. Przewoźnik uzyskał
dofinansowanie projektu ze środków unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
W postępowaniu przetargowym na zakup 10. nowych lokomotyw spalinowych, wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania, ubiegały się dwa podmioty. Korzystniejszą ofertę przedstawiła bydgoska PESA, która zrealizuje zamówienie za kwotę 131,2 mln zł brutto. Komisja przetargowa kierowała się w 45% kryterium ceny (z czego 33 pkt proc. stanowiła cena brutto za dostawę pojazdów i 12 pkt procentowych cena brutto usługi utrzymania tj. stawka za 1 km przebiegu pojazdu), 40% wskaźnikiem NPV, a w 15% współczynnikiem niezawodności i gotowości technicznej pojazdu.
Warszawa Gdańska gotowa na zwiększony ruch pociągów
(PKP PLK)
Ruch kolejowy na stacji Warszawa Gdańska od 9 marca br. zwiększy się o kilkadziesiąt pociągów. Służby techniczne zarządcy infrastruktury PKP PLK już dokonały przeglądu urządzeń i stanu infrastruktury. Stację i trasy dojazdowe sprawdzono też pod kątem bezpieczeństwa ruchu i obsługi pasażerów. Zmiana związana jest z rozpoczęciem drugiego etapu remontu warszawskiego mostu średnicowego. – Każdego dnia przez węzeł warszawski przejeżdża blisko tysiąc pociągów. Wszystkie prowadzone są zgodnie z procedurami bezpieczeństwa. Zapewniają to urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przygotowany personel PKP PLK – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK.
PKP Cargo w debacie z branżą węglową
(PKP Cargo)
W Katowicach odbył się Kongres Węglowy zorganizowany przez redakcję Dziennika Gazety Prawnej. Było to istotne wydarzenie poświęcone przyszłości przemysłu węglowego w Polsce i w Europie z udziałem przedstawicieli rządu, sektora ochrony środowiska oraz przedstawicieli całej branży górniczej. Podczas Kongresu goście dyskutowali o tym, w jakim kierunku powinno zmieniać się polskie górnictwo. – Dla PKP Cargo najważniejsze jest, aby zwiększyła się prędkość handlowa w rejonie Śląska oraz rozłożyła się masa przewozowa na cały rok, po to aby zmniejszyć spiętrzenie przewozów w III i IV kwartale roku. Ograniczenie przepustowości linii kolejowych powoduje, że obrót taboru się wydłuża, a tego chcemy uniknąć – mówił Jarosław Bagniewski, dyrektor Zakładu Śląsko-Dąbrowskiego PKP Cargo.
10 tanich linii statystycznym okiem
(Aerogrupa.pl)
Ponad 216 mln pasażerów przewiozły w 2013 r. linie niskokosztowe, będące członkami Zrzeszenia Europejskich Przewoźników Niskokosztowych (ELFAA). To więcej o 6,7 proc. niż w roku poprzednim. Zwiększyło się również zatrudnienie – o ponad 7 proc. – Podczas gdy większość konkurencyjnych linii lotniczych nadal otrzymuje nieusprawiedliwione wsparcie swoich rządów, model biznesowy realizowany przez naszych członków umożliwia im dalszy rozwój, przyczyniając się też do rozwoju gospodarczego Europy – mówi John Hanlon, sekretarz generalny ELFAA, choć wypowiedź tę należałoby potraktować z przymrużeniem oka, bo to jednak linie niskokosztowe mają złoty medal w wysysaniu głównie publicznych pieniędzy, wspierających ich prywatne interesy.
Wylicytuj business class w LOT
(Aerogrupa.pl)
LOT Upgrade – to nowa oferta Polskich Linii Lotniczych LOT, pozwalająca na podróżowanie w klasie biznes w cenie, jaką proponuje sam pasażer, posiadający bilet w klasie ekonomicznej. Teraz to pasażer może zdecydować, ile chciałby zapłacić za podwyższenie standardu podróży a LOT tę ofertę rozważy. Podróżny składa ofertę, a przewoźnik do 48 godzin przed planowaną podróżą poinformujemy, czy oferta została zaakceptowana i czy będzie można skorzystać z udogodnień wyższej klasy podróży. LOT Upgrade jest dostępny na rejsach LOT-u między Warszawą a Paryżem, Madrytem, Larnaką, Atenami, Tel Awiwem, Barceloną, Tbilisi, Pekinem. Póki co, oferta nie dotyczy lotów za ocean.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak