ENERGETYKA
Energa przyćmi giełdowy debiut PKP Cargo
(PARKIET/CIRE)
Popyt na akcje Energi wśród inwestorów indywidualnych jest bardzo wysoki – pisze „Parkiet” powołując się na informacje płynące z biur maklerskich. Gazeta giełdy przeprowadziła telefoniczną sondę w kilku oddziałach biur maklerskich na terenie całego kraju, z której wynika, że tak wielkiego zainteresowania klientów detalicznych, jak w przypadku oferty publicznej akcji Energi nie obserwowano od dawna. Jak pisze dziennik „dominuje opinia, że liczba złożonych zapisów zdecydowanie przebije głośny debiut PKP Cargo – wtedy akcje trafiły do 24 tys. drobnych graczy. Oferta publiczna Energi obejmuje do 141.522.067 akcji należących do Skarbu Państwa stanowiących do 34,18 proc. kapitału spółki. Do inwestorów indywidualnych ma trafić 20 proc. oferty z możliwością zwiększenia puli do 25 proc. Jednocześnie ofertę dla tej grupy podzielono na dwie pule – dla mniejszych inwestorów indywidualnych, do których ma trafić 15 proc. akcji i dla dużych inwestorów indywidualnych, którzy mogą objąć 5 proc. oferty z ograniczeniem do 6 tys. walorów na jednego kupującego. Zapisy dla inwestorów indywidualnych rozpoczęły się 19 listopada, pula dla dużych inwestorów indywidualnych rozeszła się praktycznie w jeden dzień. Mniejsi inwestorzy indywidualni mogą składać zapisy na walory Energi z ograniczeniem do 1 500 akcji na jednego kupującego do 2 grudnia.
Powołano polskich członków zarządu EuRoPol Gazu
(PGNiG/CIRE)
W czwartek 28 listopada, zgodnie z procedurą wynikającą ze statutu EuRoPol Gazu, PGNiG powołał w skład zarządu tej spółki Kazimierza Nowaka na funkcję prezesa zarządu oraz Tomasza Flisa na funkcję drugiego wiceprezesa. Kazimierz Nowak jest inżynierem budownictwa lądowego Politechniki Rzeszowskiej. W roku 2004 ukończył studia MBA prowadzone przez GFKM w Gdańsku i Uniwersytet Gdański we współpracy z Rotterdam School of Management. Nowy prezes EuRoPol Gazu od lipca 2013 r. jest dyrektorem warszawskiego oddziału Polskiej Spółki Gazownictwa. W latach 2002 – 2013 był członkiem zarządu Mazowieckiej Spółki Gazownictwa, w tym w okresie lipiec 2007 r. – czerwiec 2013 r. prezesem zarządu tej spółki. W latach 1999 – 2002 zajmował stanowisko dyrektora pionu rozwoju i inwestycji w oddziale głównym PGNiG. W okresie 1991 r. – 1999 r. był głównym specjalistą w spółkach prawa handlowego branży inwestycji budowlanych. W latach 1971 – 1993 kierownikiem oddziału Robót Górniczych w Przedsiębiorstwie Robót Wiertniczych i Górniczych w Warszawie. Tomasz Flis jest magistrem inżynierem budownictwa Politechniki Rzeszowskiej. Od roku 2013 sprawuje funkcję dyrektora generalny PGE Dystrybucja Oddział Warszawa. W latach 2010 – 2013 był dyrektorem generalnym w lubelskim oddziale PGE Dystrybucja. W latach 2008 – 2010 zajmował stanowisko prezes zarządu PGE Energia. Od 2001 r. do 2008 r. wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Instalacji Przemysłowych „INSTAL-LUBLIN” S.A. (spółka giełdowa). W latach 1998 – 1999 był wicewojewodą Zamojskim. Natomiast w latach 1999 – 2001 wicewojewodą lubelskim. Wcześniej w latach 1986 -1998 zajmował stanowiska dyrektorskie i inżynierskie w spółkach prawa handlowego i przedsiębiorstwach państwowych. Przypominamy, że do zmian w zarządzie EuRoPol Gazu doszło, bo 8 listopada reprezentujący Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, dotychczasowy prezes Mirosław Dobrut i drugi wiceprezes Zdzisław Jamka, złożyli rezygnacje. PGNiG chciał wybrać ich następców jeszcze tego samego dnia, ale zwołane wcześniej posiedzenie RN i WZA EuRoPol Gazu nie odbyło się, ponieważ strona rosyjska opuściła obrady. By doprowadzić do uzupełnienia składu zarządu spółki, PGNiG wezwała Gazprom do odbycia Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia 12 listopada. Te obrady także nie doszły do skutku z powodu nieobecności przedstawicieli Gazpromu. 21 listopada Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy przychylił się do wniosku spółek PGNiG i Gas Tradingu o ustanowienie kuratora dla EuRoPol Gaz i powołał na to stanowisko adwokata Piotra Sadownika, którego zadaniem było m.in. niezwłoczne doprowadzenie do uzupełnienia składu zarządu tej spółki.
Ukraina chce utrzymać poziom tranzytu rosyjskiego gazu przez jej terytorium. W przyszłym tygodniu podpisze umowę o dostawach ze Słowacji
(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
Zyski z tranzytu gazu ziemnego z Rosji do odbiorców europejskich stanowią ważną część budżetu Ukrainy. Z tego powodu minister energetyki i przemysłu węglowego Eduard Stawicki wyraził nadzieję, że w 2014 roku poziom przesyłu utrzyma się na poziomie co najmniej 90 mld m3. Jednocześnie Stawicki zapowiedział, że jego kraj zamierza podpisać w przyszłym roku kontrakt na dostawy gazu na rewersie ze Słowacją. Porozumienie w tej sprawie ma zostać podpisane w przyszłym tygodniu. Skorzystanie z rewersu pozwoli Ukraińcom sprowadzać gaz z Zachodu w ilości nawet 10 mld m3 rocznie, co pozwoli na większą niezależność od dostaw świadczonych przez Rosjan w ramach umowy gazowej.
Łotwa liberalizuje rynek gazu
(THE BALTIC COURSE/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Łotewski rząd zatwierdził wczoraj poprawki do ustawy o prawie energetycznym – informuje The Baltic Course. Celem przeprowadzonych zmian jest implementacja do prawa krajowego postanowień III pakietu energetycznego. Nowe przepisy m.in zliberalizują sektor gazu na Łotwie. Obecnie za kupowanie, sprzedaż i dystrybucję surowca odpowiada jedynie spółka Latvijas Gaze. Pierwszym etapem liberalizacji rynku gazu na Łotwie będzie umożliwienie innym podmiotom dostępu do systemu dostaw tego surowca.
Europa ma 100 GW wolnej przepustowości w systemie elektroenergetycznym
(UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Ciało zrzeszające operatorów sieci energetycznych w Europie o nazwie ENTSO-E informuje, że w tym roku spodziewana wolna przepustowość linii wyniesie 100 GW. To prognoza dużo wyższa niż zeszłoroczna wolna moc przesyłowa, która wyniosła 43 GW ze względu na ostrą zimę.
SOCAR coraz silniejszy w Turcji
(NEWS.AZ/ WOJCIECH JAKÓBIK)
Azerski SOCAR planuje zainwestować w turecki projekt rafinerii w Izmirze o nazwie Gwiazda. Wydał na ten cel już 350 mln dolarów. Zamierza dołożyć do tej sumy kolejne 475 mln dolarów. SOCAR chce docelowo stać się największym zagranicznym inwestorem w Turcji. Planuje zwiększać swoją obecność w sektorach węglowodorowych tego kraju.
PDVSA otrzyma pożyczkę od Gazpromu
(TIME/WOJCIECH JAKÓBIK)
Państwowa spółka PDVSA zabezpieczyła pożyczkę w wysokości 1 mld dolarów od Gazpromu na potrzeby zwiększenia wydobycia ropy naftowej, dzięki któremu wenezuelska gospodarka ma dostać przyspieszenia w okresie trudności. Wenezuelczycy razem z Rosjanami wydobywają surowiec w stanie Zulia. PDVSA otrzyma także pożyczkę w wysokości 1,2 mld dolarów od hiszpańskiego Repsolu. Ma ona zostać sfinalizowana w przyszłym miesiącu. W sumie firma zamierza zebrać około 10 mld dolarów od zagranicznych partnerów. Wydobycie ropy naftowej w Wenezueli spada ze względu na niedoinwestowanie i złe zarządzanie sektorem.
PetroChina wypiera Exxona z Iraku
(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)
Chińska spółka naftowa PetroChina kupi 25 procent udziałów w złożach Zachodnia Kurna 1 w Iraku. Zbywa je amerykański Exxon Mobil. Umowa cementuje dominującą pozycję Chińczyków w irackim sektorze naftowym. Relacje Exxona z Bagdadem oziębiły się po tym, jak bez konsultacji z nim, Amerykanie podpisali umowy na poszukiwanie ropy naftowej z separatystami kurdyjskimi. Udział w irackim sektorze naftowym systematycznie zwiększają PetroChina i CNPC z Chin, które na polecenie polityczne są gotowe na duże ustępstwa wobec Bagdadu na potrzeby zapewnienia dostępu do nowych złóż ropy naftowej dla żarłocznego energetycznie Pekinu.
Ostatni aktywista Greenpeace opuszcza więzienie w Murmańsku
(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Collin Russel, ostatni aktywista Greenpeace z grupy Arctic30 opuścił areszt w Murmańsku, w którym razem ze współpracownikami był przetrzymywany od czasu akcji na platformie naftowej Gazpromu Prirazłomnaja, która zakończyła się aresztowaniem przez rosyjskie służby. Aktywiści zostali wypuszczeni za kaucją. Nie mają jednak zgody na opuszczenie Rosji. Grozi im nawet 7 lat więzienia za akt chuligaństwa, o który obecnie oskarżają ich Rosjanie. Greenpeace protestował przeciwko wydobyciu ropy naftowej w Arktyce, które zdaniem organizacji zagraża tamtejszemu ekosystemowi. Tymczasem Gazprom planuje otwarcie nowych obiektów wydobywczych na Morzu Peczorskim w pobliżu platformy Prirazłomnaja.
INFRASTRUKTURA
Minister Elżbieta Bieńkowska wicepremierem
(www.mir.gov.pl)
Minister Elżbieta Bieńkowska została zaprzysiężona na stanowisko wicepremiera oraz ministra infrastruktury i rozwoju. Odpowiada za realizację strategii rozwoju społeczno-gospodarczego z uwzględnieniem przestrzennego zagospodarowania kraju. Zarządza systemem wdrażania Funduszy Europejskich oraz infrastrukturą transportową (drogi, kolej, ruch lotniczy i żegluga). Do jej zadań należą również sprawy związane ze wspieraniem budownictwa i mieszkalnictwa.
Trzesięnie ziemi w nowym ministerstwie. Massel i trzech innych wiceministrów odwołanych
(www.rynek-kolejowy.pl)
Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, Andrzej Massel, podsekretarz stanu ds. kolei w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, został zdymisjonowany. Wraz z nim ze stanowiskami pożegnali się wiceministrowie: Maciej Jankowski, Piotr Styczeń i Patrycja Wolińska-Bartkiewicz. Informację potwierdził rzecznik prasowy nowego ministerstwa Piotr Popa. Jak powiedział, dymisja wszystkich czterech osób zaprzysiężonych wczoraj osób jest spowodowana koniecznością przebudowy zarządzania resortem. Tymczasowo obowiązki wiceministra ds. kolei będzie pełnił b. szef sejmowej komisji infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz, ale docelowo ma zostać utworzone nowe stanowisko z tymi zadaniami.
Purwin: Nie ma żadnych przestojów wynikających z rezygnacji prezesa
(www.rynek-kolejowy.pl)
– Spółka bez zakłóceń realizuje strategię zapisaną w prospekcie emisyjnym, nie ma żadnych przestojów wynikających z rezygnacji prezesa – mówi w rozmowie z PKP SA Adam Purwin, p.o. prezesa PKP Cargo i członek zarządu ds. finansowych. – Kontynuujemy procesy optymalizacyjne, które wymusza na nas sytuacja na bardzo konkurencyjnym rynku. Przygotowujemy się do procesu łączenia zakładów, wdrażania nowych narzędzi biznesowych takich jak Elektroniczny List Przewozowych – dodaje. Jeżeli zachowanie kursu akcji jest odzwierciedleniem kondycji spółki, to jest ona bardzo dobra. Cena w ciągu miesiąca wzrosła o 3,5 proc., przebijając chwilami poziom 84 zł za akcję.
Ostatni przetarg na podlaski odcinek ekspresowej „ósemki”
(www.mir.gov.pl)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę drogi ekspresowej S8 od granicy województwa mazowieckiego do obwodnicy Zambrowa. Jest to kolejny przetarg na realizację inwestycji w ramach załącznika nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, przyjętego przez Radę Ministrów 4 czerwca 2013 r. Odcinek o długości 14,9 km został zaprojektowany jako dwujezdniowa droga ekspresowa z jednym węzłem Szumowo. Ogłoszony przetarg jest ostatnim z postępowań na budowę podlaskiego odcinka S8 Warszawa–Białystok, a jego realizacja jest planowana na lata 2014-2017.
Wielkie „suszenie” na A1
(www.gddkia.gov.pl)
W tym tygodniu na budowie autostrady A1 pojawiła się nagrzewnica. Zadaniem urządzenia jest przede wszystkim osuszenie (odparowanie zawilgoceń) i podgrzanie nawierzchni przed układaniem warstw bitumicznych. Pozwala to na układanie masy nawet przy mniej korzystnych warunkach atmosferycznych. Na odcinku od Czerniewic do Brzezia pracuje natomiast suszarka, która osusza powierzchnię przed malowaniem pasów. Dzięki temu urządzeniu, mimo oszronionej powierzchni jezdni, można było malować oznakowanie poziome na autostradzie.
Za rok szybciej z Łodzi do Rawy Mazowieckiej
(www.gddkia.gov.pl)
Przyszłą jesienią skróci się czas dojazdu z Łodzi do Rawy Mazowieckiej i drogi ekspresowej S-8. Ruszyła właśnie budowa estakady w ciągu drogi krajowej nr 72 w Rogowie nad przejazdem kolejowym. Inwestorem są PKP PLK SA. W ciągu roku ma zostać zbudowana estakada, która bezkolizyjnie przeniesie ruch samochodowy nad linią kolejową Warszawa – Łódź. Jest to część prac związanych z modernizacją tej trasy kolejowej. Dla kierowców będzie to oznaczało nie tylko skrócenie czasu podróży ale także znaczną poprawę bezpieczeństwa. Odcinek przebudowywanej drogi na którym powstanie estakada ma blisko kilometr długości. Jezdnia będzie miała dwa pasy ruchu po 3,5 metra szerokości.
Przygotowania do budowy obwodnicy Nysy
(www.gddkia.gov.pl)
Dobiegają końca przygotowania do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy Nysy w ciągu dróg krajowych 46 i 41. Budowa obwodnicy Nysy będzie realizowana w systemie „Projektuj & Buduj”. Obecnie trwa weryfikacja i zatwierdzanie dokumentów i materiałów koniecznych do ogłoszenia przetargu. Zakładanym terminem ogłoszenia przetargu jest 4 grudnia br., w zależności od stanu i stopnia przygotowania pozostałych zadań tworzących Załącznik nr 6 Programu Budowy Dróg Krajowych 2011-2015. Zgodnie z założonym harmonogramem realizacji i finansowania niniejszego przedsięwzięcia, rozpoczęcie robót budowlanych powinno nastąpić z początkiem sezonu budowlanego 2015 r., tj. na przełomie I i II kwartału.
Zimowe utrzymanie dróg krajowych. Sezon 2013/2014
(www.gddkia.gov.pl)
Rzeszowski oddział GDDKiA jest już gotowy do zimowego utrzymania ponad 800 km dróg krajowych na terenie województwa podkarpackiego. Zimowa mobilizacja rozpoczęła się w okresie wakacji. GDDKiA, która odpowiada wyłącznie za stan dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, techniczne przygotowania do zimy rozpoczyna latem każdego roku. Podczas objazdu tras oceniany jest stan techniczny nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających. W razie potrzeb dokonywane są potrzebne naprawy i remonty. Do akcji zimowego utrzymania rzeszowski oddział ma do dyspozycji 158 szt. jednostek sprzętowych oraz ponad 51 tys. ton materiałów do likwidacji gołoledzi.
XXII sesja egzaminacyjna na uprawnienia budowlane
(www.piib.org.pl)
We wszystkich okręgowych izbach inżynierów budownictwa w Polsce rozpoczęła się jesienna sesja egzaminacyjna na uprawnienia budowlane. Okręgowe komisje kwalifikacyjne zakwalifikowały do niej około 3000 kandydatów w kraju. Ambicje rozwijania kariery zawodowej w branży budowlanej nie maleją. Liczba kandydatów do zdobycia uprawnień budowlanych w jesiennej sesji egzaminacyjnej, która rozpoczęła się o godz. 10.00 pisemnym testem we wszystkich okręgowych izbach inżynierów budownictwa w Polsce, jest porównywalna z poprzednimi sesjami. Do 16-stu izb okręgowych wniesiono łącznie ponad 2300 nowych wniosków o nadanie uprawnień.
Asfalty 2013: zabadamy się „na śmierć”?
(www.pkd.org.pl)
Nasze drogi będą przypominać szwajcarski ser, nie z powodu złego utrzymania lecz ciągłego pobierania próbek do badań. Nikt nie bada tyle co my, z tak marnymi rezultatami – to jeden z głosów w dyskusji podczas zakończonego w Krakowie Forum Asfalty 2013, który spotkał się z największym aplauzem. A problemy branży asfaltowej wydają się niezmienne od lat.
Uczestniczę w takich spotkaniach od kilkunastu lat i mam wrażenie, że czas stoi w miejscu, stale dyskutujemy o tych samych sprawach, a rozwiązań nie widać – powiedział podsumowując dwudniowe obrady przewodniczący Rady Programowej Forum dr inż. Krzysztof Błażejowski.
Zakończenie projektu EFS Młody Fachowiec
(www.pzpb.pl)
W Technikum Architektoniczno – Budowlanym w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt „Młody fachowiec – warsztaty budowlane” realizowany przez Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy w partnerstwie z Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa, w ramach Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Solidarna Polska chce stworzenia rejestru wykonawców
(www.pzpb.pl)
Solidarna Polska kontynuuje nagłaśnianie swoich propozycji zmian w Prawie zamówień publicznych. Poza wprowadzeniem bilansu kilku kryteriów zamiast najniższej ceny służącej do wyboru wykonawców, klub chce, by powstał Centralny Rejestr Wykonawców Zamówień Publicznych. Poseł Solidarnej Polski Piotr Szeliga zapowiada, że projekt ustawy Pzp wychodzi naprzeciw przedsiębiorcom i urzędnikom. Ma on umożliwić zapobieganie sytuacjom, z którymi branża miała do czynienia w związku z przygotowaniami do mistrzostw Euro 2012, z zaniżaniem cen i ustawianiem przetargów. SP proponuje, aby o wyborze oferty decydowała nie tylko najniższa cena.
ZRID dla Trasy Średnicowej w Toruniu
(www.edroga.pl)
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla II etapu Trasy Średnicowej Północnej na odcinku od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Grudziądzkiej. Decyzję wydał wojewoda kujawsko-pomorski i oznacza możliwość rozpoczęcia realizacji inwestycji. Pierwszym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę i inżyniera projektu. – Przetarg zostanie ogłoszony w ciągu najbliższych dni, natomiast pierwsze maszyny na placu budowy pojawia się wiosną przyszłego roku. Wszystko zależy jednak od zakończenia procedury przetargowej i pogody – mówi Andrzej Glonek, dyrektor MZD.
Decyzja w sprawie obwodnicy Leśnicy będzie później
(www.edroga.pl)
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska znów przeniosła termin wydania decyzji środowiskowej w sprawie budowy obwodnicy Leśnicy we Wrocławiu. Ten czwarty już termin to 24 stycznia 2014 r. Decyzją zainteresowani są przede wszystkim mieszkańcy tego wrocławskiego osiedla. W sprawie budowy obwodnicy Leśnicy gmina Wrocław ma już gotowe projekty i zarezerwowane pieniądze na realizację. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową umożliwiającą budowę drogi, ale grupa mieszkańców ze Stowarzyszenia Wspólnota Jerzmanowo złożyła odwołanie do GDOŚ. Projekt obwodnicy to 7-km droga, która ma ominąć centrum Leśnicy.
30 km/h dla bezpieczeństwa i ochrony środowiska
(www.edroga.pl)
Ograniczenie prędkości na obszarach zabudowanych do 30 km/h jest mało kosztownym i popularnym sposobem na poprawę bezpieczeństwa drogowego oraz warunków podróży pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji publicznej. Wprowadzenie limitu obowiązującej prędkości do 30 km/h w było celem Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej (ECI). ECI chciała zobowiązać Komisję Europejską do rozpoczęcia prac nad tematem ograniczenia prędkości do 30 km/h na obszarach zabudowanych dzięki zebraniu do połowy listopada przynajmniej miliona podpisów z co najmniej siedmiu krajów członkowskich. Udało się zebrać ponad 44 tysiące podpisów.
Grupa PKP gotowa do zimy
(www.plk-sa.pl)
1700 wagonów, 280 lokomotyw, rezerwa taborowa, blisko 300 pojazdów do odśnieżania torów i sieci, całodobowy serwis naprawczy oraz 25 tys. pracowników – to podstawy sprawnego zarządzania w Grupie PKP podczas sezonu zimowego. Na dworcach w okresach wzmożonego ruchu na 19 największych dworcach do dyspozycji podróżnych będzie 130 informatorów mobilnych, którzy pomogą odnaleźć właściwy peron czy połączenie. Poza tym, informacja o ruchu pociągów dostępna będzie w internecie, na stronach PKP SA i PKP Intercity, Facebooku i Twitterze. W związku ze zbliżającą się zimą PKP SA zdecydowało o całodobowym udostępnieniu podróżnym wszystkich dworców kiedy temperatura spadnie poniżej -20°C.
ETCS – nowoczesny system zarządzania ruchem kolejowym na polskich torach
(www.plk-sa.pl)
Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) umożliwi skrócenie podróży z Warszawy z Krakowem i do Katowic. Wdrożenie systemu do eksploatacji jest jednym z najważniejszych działań, które pozwoli w przyszłym roku na wprowadzenie prędkości eksploatacyjnej 200 km/h i na podwyższenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. PLK w listopadzie otrzymały pierwsze w Polsce zezwolenia na eksploatację ETCS (European Train Control System). Na trasie z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia zakończono montaż i otrzymano pozwolenie na eksploatację nowoczesnego systemu zarządzania ruchem kolejowym, który pozwoli pociągom na osiągnięcie wyższej prędkości maksymalnej niż 160 km/h.
Wielkie święto literatury na dworcu Wrocław Główny
(www.pkpsa.pl)
Znamy już pełen program 22. edycji Wrocławskich Targów Dobrych Książek. Od 5 do 8 grudnia Dworzec Wrocław Główny zamieni się w ogromną przestrzeń wypełnioną książkami. Spotkania z autorami, rozstrzygnięcie konkursu na Pióro Fredry, wykłady, dyskusje, wystawy, prezentacje, czytanie w ciemności i specjalne atrakcje dla dzieci to tylko część bogatego programu największego święta książki na Dolnym Śląsku. 22. edycja Wrocławskich Targów Dobrych Książek (wcześniej Wrocławskich Promocji Dobrych Książek) będzie wyjątkowa. Po raz pierwszy w historii WTDK spotkania z książką odbywać się będą na dworcu.
Rozpoczął się remont dworca w Ełku
(www.pkpsa.pl)
Pierwsze prace remontowe prowadzone są w skrzydłach dworca. Wykonawca robót – AMP Sp. z o.o. z Warszawy rozpoczęła rozbiórki oraz wykonywanie izolacji fundamentów. W czasie prac podróżni będą mogli korzystać z hallu budynku, w którym zlokalizowany ma być dworzec tymczasowy. W miarę postępowania robót poszczególne jego części będą wyłączane z użytku, a obsługa pasażerów przenoszona w inne miejsca hallu. Budynek zyska nową iluminację. Po remoncie obiekt stanie się bardziej funkcjonalny. Zostanie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Koszt prac wyniesie ok. 7 300 000 zł brutto. Remont ma się zakończyć w II kwartale 2014 r.
Prezes Warsu: Green Patio? Nareszcie udało się to zamknąć
(www.rynek-kolejowy.pl)
Miesiąc temu Wars zamknął restaurację Green Patio w Warszawie. – Powiem szczerze: Nareszcie udało się wycofać z tego nieudanego projektu – mówi Paweł Dudek, prezes spółki. Wars postawi teraz na lokale Wars Express na dworcach. Początkowo Wars nie chciał komentować zamknięcia restauracji Green Patio, otwartej w lutym 2010 roku przez poprzedni zarząd. Obecny prezes spółki Paweł Dudek zrobił wyjątek dla „Rynku Kolejowego”. – To był nieudany projekt, któremu brakowało planu – przede wszystkim, dla kogo miała być ta restauracja, jaki miał być jej target. Wprawdzie w biznesie mówi się, że „no risk, no fun”, ale ja patrząc na brak analiz dla takiego projektu, złapałem się za głowę – powiedział nam Dudek.
Piechowice: Województwo gotowe dofinansować remont wiaduktu
(www.rynek-kolejowy.pl)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego deklaruje pomoc finansową przy remoncie wiaduktu w Piechowicach, który zatrzymał kursowanie pociągów do Szklarskiej Poręby. Linia Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna została otwarta 16 listopada po dwuletnim remoncie. Pociągi do Szklarskiej Poręby od strony polskiej kursowały jednak tylko 10 dni: 26 listopada po południu Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wstrzymał kursowanie pociągów z powodu bardzo złego stanu technicznego wiaduktu drogowego w Piechowicach, pod którym przebiega linia kolejowa do Szklarskiej. W wyniku tego kursowanie pociągów zostało skrócone do Piechowic.
Pociągów z Łodzi do Kutna będzie o połowę mniej
(www.rynek-kolejowy.pl)
Od połowy grudnia br., wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, znacznemu ograniczeniu ulegnie liczba pociągów na trasie Łódź-Kutno. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zdecydował się pozostawić na tej trasie jedynie 4 pary pociągów dziennie, w sytuacji gdy obecnie kursuje tam 9 par (w obu przypadkach jest to liczba pociągów kursujących w dni robocze). Jeszcze w połowie listopada, w rozkładzie opublikowanym przez PKP PLK obowiązującym od grudnia 2013 r. do marca 2014 r. awizowana była taka sama liczba pociągów jak obecnie, jednak przed kilkoma dniami rozkład został poprawiony i obecnie uwzględnia już tylko 4 pary pociągów Przewozów Regionalnych Łódź-Kutno.
Punktualność przewozów pasażerskich w trzecim kwartale 2013 roku
(www.utk.gov.pl)
W III kwartale 2013 roku punktualność kolejowych przewozów pasażerskich wyniosła 90,57% (względem 92,13% w II kwartale 2013 roku). W analizowanym okresie przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie 382,6 tys. pociągów (o ok. 7,3 tys. więcej niż w poprzednim kwartale). Średni czas opóźnień pociągów z włączeniem opóźnień do 5 minut wyniósł 9 minut 22 sekundy. Największy odsetek stanowiły pociągi opóźnione do 5 minut – 66,4% (71,3 tysiąca). Licencjonowani przewoźnicy kolejowi w III kwartale odwołali 901 pociągów.
Nieprawidłowości na linii nr 1 Warszawa Centralna – Katowice
(www.utk.gov.pl)
W wyniku przeprowadzonych działań kontrolnych, prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej, poprzez niespełnienie warunków technicznych, których celem powinno być utrzymanie elementów infrastruktury kolejowej, zapewniające bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego na linii nr 1 Warszawa Centralna – Katowice. Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury PKP PLK usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do 10 grudnia 2013 r. Nieprawidłowości polegały m.in. na braku oznakowania lub braku jego widoczności dla kilometrażu linii, co powodowało brak możliwości orientacji maszynisty w dokładnym położeniu składu pociągu na szlaku.
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
(www.utk.gov.pl)
Odbyła się rozprawa przed Sądem Okręgowym w Warszawie – Wydział XVII – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej „SOKiK” w sprawie sygn. akt XVII AmK 3/12.
Przedmiotem rozpoznania przez SOKiK było odwołanie PKP PLK od decyzji prezesa UTK z 30 grudnia 2011 r. nr zastępującej umowę o udostępnieniu infrastruktury kolejowej obowiązującej na rozkład jazdy od 11 grudnia 2011 do 8 grudnia 2012 r. pomiędzy PKP PLK a spółką Przewozy Regionalne sp. z o.o. SOKiK po rozpoznaniu sprawy oddalił odwołanie PKP PLK od decyzji prezesa UTK z 30 grudnia 2011 r. Wyrok jest nieprawomocny. Stronom przysługuje prawo wniesienia apelacji od niniejszego wyroku
Działania Prezesa UTK w zakresie eliminacji nieprawidłowości
W nawiązaniu do ustaleń kontroli stwierdzających naruszenie przez zarządcę PKP PLK przepisów z zakresu kolejnictwa, polegających na nieusuwaniu uszkodzenia blokady liniowej na linii kolejowej nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie, szlak Żórawina – Boreczek, co powodowało konieczność długotrwałego prowadzenia ruchu kolejowego na tzw. sygnały zastępcze, prezes UTK zobowiązał zarządcę do podjęcia działań zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Jednocześnie prezes UTK wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie naruszeń związanych z niespełnianiem przez PKP PLK warunków technicznych i organizacyjnych zarządców infrastruktury.
Pierwsze posiedzenie Rady Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej
(www.ulc.gov.pl)
Piotr Ołowski, prezes ULC, uczestniczył w pierwszym posiedzeniu Rady Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej, które odbyło się w Druskiennikach na Litwie. Podczas posiedzenia strony uzgodniły stały skład Rady Bałtyckiego FAB, powołano Zarząd Bałtyckiego FAB, jak również przyjęto program wdrożenia poszczególnych elementów inicjatywy. Strony uzgodniły także wspólne podejście stanowisko i harmonogram opracowania planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej Bałtyckiego FAB. Opracowanie niniejszego planu wynika z wymogów zawartych w przepisach Unii Europejskiej w zakresie tworzenia jednolitej przestrzeni powietrznej.
Spotkanie ws. umożliwienia używania osobistych urządzeń elektronicznych na pokładach samolotów
(www.ulc.gov.pl)
W ramach 200. Sesji Rady ICAO, w której uczestniczy Stała Przedstawicielka Polski w Radzie ICAO, Małgorzata Polkowska, odbyło się spotkanie w sprawie planowanych zmian w użyciu osobistych urządzeń elektronicznych (PED) na pokładzie samolotów. Planowane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zmiany przedstawiła Daniela Defossar z EASA. Podczas spotkania zaprezentowane zostały planowane zmiany wytycznych EASA dotyczących używania urządzeń elektronicznych takich jak tablety, smartfony, czytniki e-booków oraz odtwarzacze mp3. Projektowane regulacje umożliwią używanie ww. urządzeń w tzw. trybie samolotowym (lub offline) podczas wszystkich faz lotu.
Przedstawicielka Urzędu wiceprzewodniczącą Komitetu EUROCONTROL
(www.ulc.gov.pl)
Decyzją państw reprezentowanych w Komitecie Rozszerzonym ds. opłat trasowych Europejskiej Agencji do spraw Bepieczeństwa Żeglugi Powietrznej EUROCONTROL, nacz. Olga Kaźmierska, z Departamentu Rynku Transportu Lotniczego, została wybrana na wiceprzewodniczącego tego Komitetu na lata 2014-2015. Komitet pełni funkcję konsultacyjną w zakresie ustalania trasowych opłat nawigacyjnych oraz funkcję doradczą względem Komisji Rozszerzonej w kwestiach dotyczących funkcjonowania Wielostronnego Systemu Opłat Trasowych. Pełnienie funkcji wiceprzewodniczącego Komitetu wiąże się równocześnie z przewodniczeniem pracom Grupy Roboczej tego Komitetu.
Pierwszy lot Wizz Air z Warszawy do Tel Awiwu
(www.wizzair.com)
Wizz Air zainaugurował loty z Warszawy do Tel Awiwu (Izrael). W ramach uroczystego uruchomienia międzynarodowych połączeń, ambasador Izraela w Polsce, Zvi Rav-Ner otrzymał od linii symboliczny model samolotu Wizz Air. Uruchamiając loty pomiędzy Warszawą a Tel Awiwem, Wizz Air inauguruje regularne połączenia ze stolicy Polski na Bliski Wschód. Pierwszy samolot operujący na tej trasie, wystartował z warszawskiego Lotniska Chopina ze 160 pasażerami na pokładzie. Połączenie z Warszawy do Tel Awiwu będzie odbywać się dwa razy w tygodniu: we wtorki oraz soboty.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak